Päivävalot
Päivävalot
Kävikö nyt niin että wanha joutuu aloittamaan tuning osiolle aiheen . Haulla en löytänyt päivävaloasiaa.
http://www.modificars.fi/product_catalog.php?c=1040
Saisikohan W124 etupuskuriin jonnekin rakoon upotettua tuollaiset?
En hae tuning-näköä vaan vanhan kansan (real-oldschool) miehenä voisin ajella ilman ajovaloja, kuten ajettiin silloin kun ajokortin sain . Sivuvilkuthan omassa lankussa on jo peileissä eli reikiä ei ole kairattu etusiipiin.
http://www.modificars.fi/product_catalog.php?c=1040
Saisikohan W124 etupuskuriin jonnekin rakoon upotettua tuollaiset?
En hae tuning-näköä vaan vanhan kansan (real-oldschool) miehenä voisin ajella ilman ajovaloja, kuten ajettiin silloin kun ajokortin sain . Sivuvilkuthan omassa lankussa on jo peileissä eli reikiä ei ole kairattu etusiipiin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Parkit ?
Onko nyt niin, että jos on nämä tyyppihyväksytyt led-päivävalot keulalla, ei tarvii olla parkkeja päällä (takanakaan) ? Hommasin saksanmaalta tuollaiset, joissa sisäänrakennettu systeemi, että kun panee parkit päälle, niin ledit sammuu... Onko joku vuosimalliraja tms. hyvä keksintö ?
E250 CDi W212
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
- jannesl500
- Vakiokalustoa
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
- Paikkakunta: imatra
palaa kaikki yhtäaikaa ainakin uudessa e sarjassa rekkari tais olla jm-4 tuli yöllä vastaan joutsenon kohdalla oli hyvännäkönen kun oli keulassa valoa eli ksenonit parkit ja päivävalot!
W211 400cdi-03
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
ex:W210 E55AMG-98
ex:R129 500SL-92
ex:W124 300TE-89
ex:W201 2.3-16-86
ex:BMW 540i-98
ex:+ joku kymmenen muuta eri merkkiä ja mallia
Siis tarkoitatko uutta 212-sarjaa? Yllättävän hyvin täällä muut tietävät miten tuo toimii, olisko kyse siitä että omasta autosta ei oikein näe mikä valo milloinkin palaa mutta väittäisin omasta kokemuksesta että olet oikeassa.holisti72 kirjoitti:Mitehän lie toteutettu tämä homma näissä uusissa 211 malleissa, kun muutaman mitä olen nähnyt vastaan tulevan, niin niissä kun on ollut nämä päiväajovalot päällä niin takavalot on ollu pimeenä..
Yöllä/pimeällä kun muut valot on laitettu päälle tai kytkeytyvät automaatista niin LEDit palavati vain himmennettynä. Päivällä kun pelkät ledit palavat, palavat pelkät ledit. Eli edes takaparkit ei pala. Sama systeemi isäpapan Volkkarissa vaikka siinä päivävalot onkin tavallisella polttimolla.
Joku täällä/naapurissa tiesi että tuo on EU-määräys eli parkit eivät saisikaan palaa yhdessä päiväajovalojen kanssa, omaa tietoa tästä ei ole (ei pidä sotkea siihen 212:n toteutukseen jossa ledit himmennetään).
Niistä EU-hyväksynnän sisältävistä valoista olisi kyllä hyvä saada oikeaa tietoa eikä arvioita. Saako niitä käyttää sellaisenaan ilman parkkeja vai pitääkö käyttää parkkien kanssa vai onko tuo riippuvainen auton valmistusajasta jne. Veikkaan vaan että esim. ne Carlssonin sumuvalot joissa integroidut päiväajoledit toimisivat kuten OEM valot uudemmissa (noitahan myytiin ainakin 204 ja 221 malleihin).
Takavalot ei tarvitse palaa > http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
Tai EU mielestä ei saa palaa ja Suomi sallii niiden palamisen
2010 uusissa autoissa oltava päivävalot
Tunnustan: Olen tehnyt naapurifoorumille asennuskertomuksen W124 Kuvien lisääminen oli vähän helpompaa, laiskuus (löydät samalla nimimerkillä sieltä, jos kiinnostaa)
Tai EU mielestä ei saa palaa ja Suomi sallii niiden palamisen
2010 uusissa autoissa oltava päivävalot
Tunnustan: Olen tehnyt naapurifoorumille asennuskertomuksen W124 Kuvien lisääminen oli vähän helpompaa, laiskuus (löydät samalla nimimerkillä sieltä, jos kiinnostaa)
autodidakti
...
Olen lukenut tämän asennusjutun jo aijemmin. Todella hieno stoori ja tosisiisti lopputulos ! Hattua nostan !
Samoin olen lukenut tuon pykälän ja sen itse sisäistänyt mutta onko asiasta selvää suomenkielistä asetusta tms. jonka jokainen katsastusmies ja LP:n heebo on niin lukenut, ettei ala tien päällä tai konttorilla multa takavalojen palamista asennuksen jälkeen kyselemään. Kokemuksesta voin kertoa, ettei polliisisedät ainakaan kaikki ole näiden EU-pykälien tasalla ja katsastuksissakin asiantuntemus vaihtelee...
Samoin olen lukenut tuon pykälän ja sen itse sisäistänyt mutta onko asiasta selvää suomenkielistä asetusta tms. jonka jokainen katsastusmies ja LP:n heebo on niin lukenut, ettei ala tien päällä tai konttorilla multa takavalojen palamista asennuksen jälkeen kyselemään. Kokemuksesta voin kertoa, ettei polliisisedät ainakaan kaikki ole näiden EU-pykälien tasalla ja katsastuksissakin asiantuntemus vaihtelee...
E250 CDi W212
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
Hienoa!
Tässä linkki meseen: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
Itse olen ajatellut jotain puskurin aluetta; mitkäs valot tässä kuvassa palaa...onko sumarit kenties ja orkkis sumareitten paikalla lisäpitkät?
Tässä linkki meseen: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
Itse olen ajatellut jotain puskurin aluetta; mitkäs valot tässä kuvassa palaa...onko sumarit kenties ja orkkis sumareitten paikalla lisäpitkät?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: ...
Sain katsastuskontorilta kirjallisena, jossa on myös AKEN:n kantaa (Sami Peuranen), lainaus: "Kysymääsi asiaa käsittelevät kyseisen E-säännön kohdat 5.11., 5.12. ja 6.19.7. Näissä kohdissa ei enää nykyisin (muistaakseni E48r3 versiosta eteenpäin) edellytetä muiden valojen kytkeytymistä huomiovalojen kanssa."jiiM kirjoitti:mutta onko asiasta selvää suomenkielistä asetusta tms. jonka jokainen katsastusmies ja LP:n heebo on niin lukenut, ettei ala tien päällä tai konttorilla multa takavalojen palamista asennuksen jälkeen kyselemään. Kokemuksesta voin kertoa, ettei polliisisedät ainakaan kaikki ole näiden EU-pykälien tasalla ja katsastuksissakin asiantuntemus vaihtelee...
Pidän tätä varuilta mukana, parit poliisiautot on ohi ajaneet, eivätkä ole autooni puuttuneet. Katsastus on parin viikon sisällä
autodidakti
No tuohan on ilmiselvä jenkkimallin 500E jossa sumarit puskurissa.karra kirjoitti: mitkäs valot tässä kuvassa palaa...onko sumarit kenties ja orkkis sumareitten paikalla lisäpitkät?
[ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b9/1993_500E.jpg ]
Mitenkähän ne sais nuo päivävalot toimimaan esim tossa mun 203:ssa, kun on väyläohjausjutut ym.? Meinaan että toimis vaikka vaan "auto"- tai "0" asennossa ja sais tarvittaessa pelkät parkitkin päälle.?
Ja mitä rajoituksia noille on asennuspaikan suhteen, kun tuo C:n keula on kovasti pyöree ja ainoa kelvollinen paikka olis siinä helman aukon reunoilla (onko liian lähekkäin?). Tai sitten sumarien paikalla, mutta se on poissuljettu, koska en halua leimautua "sumuvaloteini-idioottipelleksi" ku eihän sitä kaikki tajua että on huomiovalot kyseessä.
Ja mitä rajoituksia noille on asennuspaikan suhteen, kun tuo C:n keula on kovasti pyöree ja ainoa kelvollinen paikka olis siinä helman aukon reunoilla (onko liian lähekkäin?). Tai sitten sumarien paikalla, mutta se on poissuljettu, koska en halua leimautua "sumuvaloteini-idioottipelleksi" ku eihän sitä kaikki tajua että on huomiovalot kyseessä.
SAM:ista tieto releelle, joka syöttää virtaa valoille toisen releen kautta, joka taas saa käyttöluvan sammuneista ajovaloista. Eli jos auto käy ja ajovalot ei ole päällä, päivänvalot palaa, muuten sammuksissa. Oliko riittävän sekaisesti sanottujusssi kirjoitti:Mitenkähän ne sais nuo päivävalot toimimaan esim tossa mun 203:ssa, kun on väyläohjausjutut ym.? Meinaan että toimis vaikka vaan "auto"- tai "0" asennossa ja sais tarvittaessa pelkät parkitkin päälle.?
Ja mitä rajoituksia noille on asennuspaikan suhteen, kun tuo C:n keula on kovasti pyöree ja ainoa kelvollinen paikka olis siinä helman aukon reunoilla (onko liian lähekkäin?). Tai sitten sumarien paikalla, mutta se on poissuljettu, koska en halua leimautua "sumuvaloteini-idioottipelleksi" ku eihän sitä kaikki tajua että on huomiovalot kyseessä.
Itsellä on kanssa ollut tarkoitus laittaa tuohon Sprintteriin tuommoiset ja kun sen umpiossa on kohtuullisesti tilaa, asentaa ne sinne sisään.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Pikkuisen vierähti tuo huomiovalo systeemi eteenpäin, eli asennus on Sprintteriin nyt suoritettu. Asennus ei tullutkaan umpion sisään, sillä Vehon työjohtaja sanoi, että noiden orggis xenoneiden ohjauselektroniikka on tuolla umpion sisällä ja ovat pahuksen allergisia kosteudelle, joten... No sitten ajattelin ne asentaa maskiin, mutta sekään ei ollut mielestäni kovin hyvä ajatus, joten paikaksi muodostui tuossa puskurissa olevan "askelaukon" yläreuna.
Sijoittelu
Tuossa pelkäsin, että miten nuo tuolta näkyvät ja pelko oli todellakin aiheeton, sillä tuossa hämärässä ne häikäisivät todella vahvasti. No noitahan ei olekkaan tarkoitettu pimeään/hämärään aikaan käytettäviksi ja sitä johtuen ne kirkkaat ovatkin.
Huomiovalot
Huomiovalot etuviistosta
Asennus oli teknisesti tuohon kohtuu simppeli, ainoastaan tuo "käyntitieto" piti löytyä, mutta minulla on tuo kahdella akulla, joten sain sen noiden yhteenkytkentä releen vetotiedosta. Itse aloitin hienosti tekemällä valmiin relepaketin, joka sammuttaa huomiovalot, kun parkit syttyvät, mutta kun sitten huomiovalot hain, oli ko. paketissa jo sellainen relesysteemi mukana . Nyt sitten nähdään, miten nuo huomenna päivänvalolla näkyvät, eli oliko tuo äheltäminen sittenkään järkevää.
Sijoittelu
Tuossa pelkäsin, että miten nuo tuolta näkyvät ja pelko oli todellakin aiheeton, sillä tuossa hämärässä ne häikäisivät todella vahvasti. No noitahan ei olekkaan tarkoitettu pimeään/hämärään aikaan käytettäviksi ja sitä johtuen ne kirkkaat ovatkin.
Huomiovalot
Huomiovalot etuviistosta
Asennus oli teknisesti tuohon kohtuu simppeli, ainoastaan tuo "käyntitieto" piti löytyä, mutta minulla on tuo kahdella akulla, joten sain sen noiden yhteenkytkentä releen vetotiedosta. Itse aloitin hienosti tekemällä valmiin relepaketin, joka sammuttaa huomiovalot, kun parkit syttyvät, mutta kun sitten huomiovalot hain, oli ko. paketissa jo sellainen relesysteemi mukana . Nyt sitten nähdään, miten nuo huomenna päivänvalolla näkyvät, eli oliko tuo äheltäminen sittenkään järkevää.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
No joo!!
Ei se sitten ollutkaan niin yksinkertaista, kuten odottelin. Tuo sarjassa mukana tullut relepaketti ei sitten ymmärräkkään näitä "nykyautoja", eli tulee liian tasaista virtaa ja rele päättää ettei se lataa ja sammuttaa tietyin väliajoin huomiovalot. No täytyy uudestaan kasata tuo oma paketti ja saada ne toimiman oikein.
Eli huomiovalot voi kytkeä myös uudempiin väyläohjattuihin, mutta sarjassa mukana tulevaa "viisasta" relepakettia niihin ei voi asentaa.
Ei se sitten ollutkaan niin yksinkertaista, kuten odottelin. Tuo sarjassa mukana tullut relepaketti ei sitten ymmärräkkään näitä "nykyautoja", eli tulee liian tasaista virtaa ja rele päättää ettei se lataa ja sammuttaa tietyin väliajoin huomiovalot. No täytyy uudestaan kasata tuo oma paketti ja saada ne toimiman oikein.
Eli huomiovalot voi kytkeä myös uudempiin väyläohjattuihin, mutta sarjassa mukana tulevaa "viisasta" relepakettia niihin ei voi asentaa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
sulla on liian kapialla nuot. ei täytä määräyksiä
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla
kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on
enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm.
Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään
400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla
kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on
enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm.
Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään
400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Menny niin mulla kuin sullakin nuo termit sekaisin, eli nuo ei ole huomiovalot, vaan päivänajovalot, mitä tuo linkittämäsi sännös ei tunne. Toisaalta, minä en aio tuota puskuria rei'ittää noiden päivänajovalojen takia ja jos tuo on maata kaatava vääryys, että ovat liian lähellä toisiaan, saa mun puolesta olla, on tuossa jotain muutakin sitten laitonta.H_nnu kirjoitti:sulla on liian kapialla nuot. ei täytä määräyksiä
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Lasketaanko minimimitat valaisimen reunasta vai keskeltä? Muistaakseni minimikorkeus 250 mm on tiukoilla, jos esim. W124:n puskurin mustan osan alle sijoittaa valoja.felmit kirjoitti:määräykset on selkeät
reunasta max 400
väli min. 600 mm
paitsi jos auton leveys on alle 1300 mm väli saa olla min. 400 mm
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Joutuukos nyt vaihtamaan ne vanhanaikaiset päivävalot?
http://www.autobulbsdirect.co.uk/Flexi- ... s-NEW.html
http://www.autobulbsdirect.co.uk/Flexi- ... s-NEW.html
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
Ei taida olla tuollaiset linkin valot hyväksyttyjä.. löytyisiköhän sellaisia?markkuj kirjoitti:Joutuukos nyt vaihtamaan ne vanhanaikaiset päivävalot?
http://www.autobulbsdirect.co.uk/Flexi- ... s-NEW.html
[ http://www.autobulbsdirect.co.uk/images/T/drl_flexi_sml.jpg ]
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
Niin. Se päivä jolloin poliisit olisivat ajan tasalla näistä määräyksistä, olisi valoisa. Onhan se tietysti hyvä, että joku vahtii ettei homma lähde aivan käsistä. Uudessa karavaanari-lehdessä taisi olla ihan hyvä juttu näistä säännöksistä.JarkkoN kirjoitti:Taisi olla uudessa Tekniikan Maailma -lehdessä jonkin koeajon yhteydessä
juttu, että poliisit pysäyttivät, kun takavalot eivät palaneet. Eivät
uskoneet, että näin saakin olla päivävalojen kanssa. Lainsäädäntö
on tässä kohtaa hiukan epäselvä eri osapuolille.
Veikkaan, että viimeistään vuoden-parin kuluttua (kunhan tämä ensin trendiytyy) aletaan sakottamaan näistä ratsioilla tms. oikein olan takaa, kuten tyypillistä, näitä "virheellisiä" asennuksia. Moni vaikuttaa asentavan näitä sumareiden tilalle eli eikös tuo ole liian alhaalle? jos lampun reuna täytyy olla vähintään 25 senttiä tiestä..?