W211 akun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

W211 akun vaihto

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

"Battery Protection: Convenience functions temporarily unavailable"

Tuollainen teksti tuli, kun auto oli seissyt pari tuntia pakkasessa. Vikailmoitus kumminkin hävisi muutaman minuutin jälkeen, mutta tuli uudelleen kun autolla lähti noin tunnin päästä ajelemaan. Olisiko akun vaihto edessä, jos on niin minkä kokoinen akku tuollaiseen autoon menee? Mitä asioita on otettava huomioon akkua vaihdettaessa, nollautuuko autosta jotain tietoja vai onko noissa joku vara-akku tätä varten?

Toisekseen mistä mahtaa johtua pienimuotoinen jurina joskus liikkeellelähdössä tai pienessä vauhdissa? Kyseinen jurina vaan sattui olemaan kymmenkertainen silloin kun tuo teksti tuli näyttöön. Herääkin kysymys, että jos akussa on jännite vähissä ja joku lisävempele pitää tuota meteliä sen takia.

Auto oli W211 270CDI A 2003.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Viimeksi muokannut nautseri, To 01.04.2010 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Lyhyesti kerrottuna W211:n akun vaihtoprosessista, että ei tarvitse selata pitkiä ketjuja:

-Akku 95 Ah
-Löytyy peräkontista, kontin pohjalevyn alta
-Typerää vaihtaa itse (ei juurikaan säästöhyötyä)
-Vaihdossa tarkat ohjeet! itse vaihtaessa tekee helposti 6000 eur lisälaskun (kaikki boksit pimeeksi)
-Jos haluaa välttämättä vaihtaa itse niin ohjeet löytyy foorumilta
-Autoon tarvitsee vaihdon ajaksi liittää varavirta-akku, tupakansytyttimeen, että auton kaikki asetukset pysyy reilassa, muutoin hajoaa pää, kun pitää kikkailla ne takaisin
-VAIHDATA VEHOLLA! Alkuperäisakku maksaa vaihdettunakin vain joku 200 eur, eli itse vaihtaessa esim. tarvikeakun et säästä, kuin pari kymppiä...

Ps. Se jurina kuuluu SBC-jarruista, kun ne testaa toimintansa, ennen liikkeelle lähtöä ja joka seitsemännen jarrun polkaisun jälkeen sekä tietyn vauhdin ylityttyä. Se jurina on vain pakkasilla kovempi ja varsinkin silloin, kun siihen ei meinaa löytyä virtaa...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Division kirjoitti:Lyhyesti kerrottuna W211:n akun vaihtoprosessista, että ei tarvitse selata pitkiä ketjuja:

-Akku 95 Ah
-Löytyy peräkontista, kontin pohjalevyn alta
-Typerää vaihtaa itse (ei juurikaan säästöhyötyä)
-Vaihdossa tarkat ohjeet! itse vaihtaessa tekee helposti 6000 eur lisälaskun (kaikki boksit pimeeksi)
-Jos haluaa välttämättä vaihtaa itse niin ohjeet löytyy foorumilta
-Autoon tarvitsee vaihdon ajaksi liittää varavirta-akku, tupakansytyttimeen, että auton kaikki asetukset pysyy reilassa, muutoin hajoaa pää, kun pitää kikkailla ne takaisin
-VAIHDATA VEHOLLA! Alkuperäisakku maksaa vaihdettunakin vain joku 200 eur, eli itse vaihtaessa esim. tarvikeakun et säästä, kuin pari kymppiä...

Ps. Se jurina kuuluu SBC-jarruista, kun ne testaa toimintansa, ennen liikkeelle lähtöä ja joka seitsemännen jarrun polkaisun jälkeen sekä tietyn vauhdin ylityttyä. Se jurina on vain pakkasilla kovempi ja varsinkin silloin, kun siihen ei meinaa löytyä virtaa...
:evil: Älkää pelotelko ihmisiä akun vaihdosta. Pitää muistaa antaa virtaa tupakan sytyttimestä tai konehuoneesta virtanavoista. Sen jälkeen ei ole mitään ongelmia. Vaikka ei antaisi virtaakaan niin ei ajotietokone sekoudu siitä. Jotkin toiminnot pitää vaan ohjelmoida uudestaan. Eihän kotitietokoneessakaan tapahdu mitään vaikka katkaisee virrat pois.
Ps Vaihdoin omasta akun kesällä ilman varavirtaa niin sen jälkeen kun pistin virrat päälle niin kaikki hälyytysvalot paloivat. Autolla ei saa lähteä heti liikkeelle vaan kun on startannut auton kääntää rattia ääriasennoista toiseen. Sitten painella jarruja ja jos on automaatti niin käydä pariinkertaan toiminnot läpi vaihdekepistä. Sitten voikin lähteä jo ajelemaan. Mulla piti vielä opettaa ikkunat uudestaan aukeemaan ja menemään kiinni. Sitten piti syöttää radioon koodit että sai sen pelaamaan. Toivottavasti sulla on koodivihko tallella. Vielä kuitenkin kaiken varmin on kun antaa virtaa jostain sillä aikaa kun vaihtaa akkua.
Ps tämä Division taitaa olla Vehon miehiä.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

mites opetit ikkunat?
Tarkoitat varmaan sitä että kun ovien avausta pitää pohjassa kaukkarista niin kaikki ikkunat laskee alas. mulla (w210) laskee kuskin lasi alas ja muut aukee 5cm. voisko tuonki opettaa aukaisemaan kaikki lasit?
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

jarskak kirjoitti:mites opetit ikkunat?
Tarkoitat varmaan sitä että kun ovien avausta pitää pohjassa kaukkarista niin kaikki ikkunat laskee alas. mulla (w210) laskee kuskin lasi alas ja muut aukee 5cm. voisko tuonki opettaa aukaisemaan kaikki lasit?
Ikkunat lasketaan napista alas painamatta nappia ihan pohjaan saakka. Sama kun lasi nostetaan ylös.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

jarskak kirjoitti:mites opetit ikkunat?
Tarkoitat varmaan sitä että kun ovien avausta pitää pohjassa kaukkarista niin kaikki ikkunat laskee alas. mulla (w210) laskee kuskin lasi alas ja muut aukee 5cm. voisko tuonki opettaa aukaisemaan kaikki lasit?
:P 8) :lol: Voisi varmaan mutta ajele napeista niitä ensin edes takaisin ja kokeile sitten kaukosäätimellä. Mulla aukee kaukosäätimellä alas saakka lasit. Pitää painaa vaan niin kauan että lasit on täysin auki. Ilmastoituun autoon toi on ihan turha keksintö. Jos tarvii joku lasi aukaista niin kerkiää sen tehdä sisältäkin.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Veholla maksoi melkein 400e akun vaihto, oli kuulemma joku erikoisakku. :!:
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Night-Wind kirjoitti:Veholla maksoi melkein 400e akun vaihto, oli kuulemma joku erikoisakku. :!:
:P :lol: Oma vika kun käyttää Vehoa hommiin jotka voi tehdä itsekkin. :oops: :oops:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
teesi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 02.04.2008 19:10

Viesti Kirjoittaja teesi »

Itse vaihdatin vastaavasta syystä akun. Halusin agm-akun, ja sain Boschin 95Ah agm-akun muualta kuin Vehosta noin 210 euroon. Laitettiin muun huollon yhteydessä, joten asennuksen hintaa en osaa tarkentaa.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Joo eipä akun vaihto sentään mitään rakettitiedettä ole. Onko muuten 211:sen radioissa turvakoodia vai koskeeko koodi vain vanhempaa 210:aa?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13205
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tn62634 kirjoitti:Joo eipä akun vaihto sentään mitään rakettitiedettä ole. Onko muuten 211:sen radioissa turvakoodia vai koskeeko koodi vain vanhempaa 210:aa?
Ei 211-radiossa ole koodia. Eikä se akun vaihto rakettitiedettä ole mutta jokunen perusjuttu pitää hallita ettei mene esim. takaSAM vaihtokuntoon. Jos foorumia selailee niin 203:sta noita on myös mennyt, eli tietyssä mielessä se Division'in kommentti oli kyllä paikallaan.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

DBFI kirjoitti:Ei 211-radiossa ole koodia. Eikä se akun vaihto rakettitiedettä ole mutta jokunen perusjuttu pitää hallita ettei mene esim. takaSAM vaihtokuntoon. Jos foorumia selailee niin 203:sta noita on myös mennyt, eli tietyssä mielessä se Division'in kommentti oli kyllä paikallaan.
Joo ihan paikallaanhan se oli, jos homma tehdään merkkiliikkeessä alkuperäisosilla kahdella sataa, mutta jos hinta onkin neljä sataa, voi jo miettiä avaimen irroittamista virtalukosta ja apuvirran antamista vaihtotyön ajaksi toisesta akusta.
teesi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 02.04.2008 19:10

Viesti Kirjoittaja teesi »

Perinteisen akun saa Vehollakin varmaan pariin sataan, mutta AGM-akun hinta siellä on muistaakseni ollut 324 euroa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13205
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tn62634 kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Ei 211-radiossa ole koodia. Eikä se akun vaihto rakettitiedettä ole mutta jokunen perusjuttu pitää hallita ettei mene esim. takaSAM vaihtokuntoon. Jos foorumia selailee niin 203:sta noita on myös mennyt, eli tietyssä mielessä se Division'in kommentti oli kyllä paikallaan.
Joo ihan paikallaanhan se oli, jos homma tehdään merkkiliikkeessä alkuperäisosilla kahdella sataa, mutta jos hinta onkin neljä sataa, voi jo miettiä avaimen irroittamista virtalukosta ja apuvirran antamista vaihtotyön ajaksi toisesta akusta.
Ihan sama mitä kirjoittaa jos lukija haluaa jutun tulkita omalla tavallaan. Missä kohtaa sanoin että Veholle kannattaa ajaa seteleitä kottikärryillä?
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Siis, jos kyseessä on tuollainen agm-akku joka maksaa sen kolme hunttia ja rapiat + tunnin työ (70e), niin eihän tossa halvemmalla pääse niin millään.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

tempera kirjoitti:
Division kirjoitti:Lyhyesti kerrottuna W211:n akun vaihtoprosessista, että ei tarvitse selata pitkiä ketjuja:

-Akku 95 Ah
-Löytyy peräkontista, kontin pohjalevyn alta
-Typerää vaihtaa itse (ei juurikaan säästöhyötyä)
-Vaihdossa tarkat ohjeet! itse vaihtaessa tekee helposti 6000 eur lisälaskun (kaikki boksit pimeeksi)
-Jos haluaa välttämättä vaihtaa itse niin ohjeet löytyy foorumilta
-Autoon tarvitsee vaihdon ajaksi liittää varavirta-akku, tupakansytyttimeen, että auton kaikki asetukset pysyy reilassa, muutoin hajoaa pää, kun pitää kikkailla ne takaisin
-VAIHDATA VEHOLLA! Alkuperäisakku maksaa vaihdettunakin vain joku 200 eur, eli itse vaihtaessa esim. tarvikeakun et säästä, kuin pari kymppiä...

Ps. Se jurina kuuluu SBC-jarruista, kun ne testaa toimintansa, ennen liikkeelle lähtöä ja joka seitsemännen jarrun polkaisun jälkeen sekä tietyn vauhdin ylityttyä. Se jurina on vain pakkasilla kovempi ja varsinkin silloin, kun siihen ei meinaa löytyä virtaa...
:evil: Älkää pelotelko ihmisiä akun vaihdosta. Pitää muistaa antaa virtaa tupakan sytyttimestä tai konehuoneesta virtanavoista. Sen jälkeen ei ole mitään ongelmia. Vaikka ei antaisi virtaakaan niin ei ajotietokone sekoudu siitä. Jotkin toiminnot pitää vaan ohjelmoida uudestaan. Eihän kotitietokoneessakaan tapahdu mitään vaikka katkaisee virrat pois.
Ps Vaihdoin omasta akun kesällä ilman varavirtaa niin sen jälkeen kun pistin virrat päälle niin kaikki hälyytysvalot paloivat. Autolla ei saa lähteä heti liikkeelle vaan kun on startannut auton kääntää rattia ääriasennoista toiseen. Sitten painella jarruja ja jos on automaatti niin käydä pariinkertaan toiminnot läpi vaihdekepistä. Sitten voikin lähteä jo ajelemaan. Mulla piti vielä opettaa ikkunat uudestaan aukeemaan ja menemään kiinni. Sitten piti syöttää radioon koodit että sai sen pelaamaan. Toivottavasti sulla on koodivihko tallella. Vielä kuitenkin kaiken varmin on kun antaa virtaa jostain sillä aikaa kun vaihtaa akkua.
Ps tämä Division taitaa olla Vehon miehiä.
En ole mitään "Vehon miehiä" vaan toivottavasti "järjen äänen" -miehiä. Haen takaa lähinnä sitä, että Mersua ei kannata ostaa niin viimeisillä rahoillaan, että on sitten pakko säästää joka paikassa se muutama kymppi.
monessa asiassa säästää kyllä Mersun kanssa satasia, kun teettää muualla, kuin Veholla, mutta tämä akkuasia on mielestäni sellainen, että ei ole mitään järkeä lähteä sitä itse vaihtamaan, koska siinä ei säästä juuri mitään.

Itse lasken ainakin omalle ajankäytölleni aika korkean hinnan. Jos minun pitää erikseen lähteä metsästämään ja kantelemaan jotain akkua ja sitten vielä turata sen päälle 1 - 1,5 h sen vaihtamisen kanssa sekä vielä hävittää vanha akku johonkin ja säästö on joitain kymppejä niin ei kiitos.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Niin lasihuopa akun(AGM) vaatii 211 korissa.
Kohtuullisen tuntipalkan kyllä tienaa jos kotoa nurkista löytyy yksi vanha akku ja sen jälkeen kipaisee motonetin kautta.

90-0502 MERCEDES E W211 02-> AGM-Bosch-S6002 95Ah 35x18x19cm

E W211 95Ah Bosch-AGM 199.90 €

Motonetin akku on sama kuin alkuperäinen Varta, tehty samalla tehtaalla.

Vanha akku pitää kytkeä vaihdon ajaksi vain konehuoneen napoihin ja virta-avain pois virta lukosta.

Tässä rakettitiedettä.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

Motonetissä tollanen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=90-0603 139e 2vuoden takuu. Itellä oli sama akku w210 hyvin pelas.
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Näille ns. "Vehon miehille" :D vielä muistutuksena, että akun vaihto on jopa kuvattu auton käyttöohjekirjassa tarvittavine sopeutuksineen eli se ei ole ohjekirjankaan perusteella mikään erityisen vaativa tehtävä. Tietysti se kannattaa normaalin huollon yhteydessä teettää liikkeessä (jos huollattaa autoaan), mutta kyseenalaistaisin sen teettämisen edelleen yksittäisenä erillistyönä merkkiliikkeessä.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Alkuperäinen Varta korvattiin uudella Vartalla Sipoon Akkukellarin toimesta. Alkuviikosta punaista akkua näytteli kun auto seisoi aamulla pariin otteeseen valot päällä lapsia tiputellassa hoitoon. Pikkuakun jännite oli ok, mutta ison akun tunnit olisivat tulleet täyteen kovemmilla pakkasilla jos auto olisi joutunut seisomaan muutaman päivän. Akku mitattiin ja päätettiin laittaa uusi. Alkuperäinen akku valmistettu 4 vuotta sitten ja kilometriä ehti tulla 315Tkm. Myyjä sanoi AGM-akkujen kestävän hyvin virtasyöpöissä autoissa kuten takseissa ja ambulansseissa.
Akkukellarista löytyy hyllystä myös pikkuakkuja, sekä asiallista palvelua. :lol:
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

"Vehon miehille" :D vielä muistutuksena
Just, ei todellakaan ole mitään tähtitiedettä. kenkä irti ja akku pihalle, toinen sisään. virta-avain irrotettuna ! jarrujen, ikkunoiden, ajonvakaus normitus.. eli pyörität rattia, ajat ikkunat ylös ja alas, jarru pohjaan kun käynnistät.
Avatar
piisptom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 13.09.2009 14:05

Viesti Kirjoittaja piisptom »

Division kirjoitti:Lyhyesti kerrottuna W211:n akun vaihtoprosessista, että ei tarvitse selata pitkiä ketjuja:

-Akku 95 Ah
-Löytyy peräkontista, kontin pohjalevyn alta
-Typerää vaihtaa itse (ei juurikaan säästöhyötyä)
-Vaihdossa tarkat ohjeet! itse vaihtaessa tekee helposti 6000 eur lisälaskun (kaikki boksit pimeeksi)
-Jos haluaa välttämättä vaihtaa itse niin ohjeet löytyy foorumilta
-Autoon tarvitsee vaihdon ajaksi liittää varavirta-akku, tupakansytyttimeen, että auton kaikki asetukset pysyy reilassa, muutoin hajoaa pää, kun pitää kikkailla ne takaisin
-VAIHDATA VEHOLLA! Alkuperäisakku maksaa vaihdettunakin vain joku 200 eur, eli itse vaihtaessa esim. tarvikeakun et säästä, kuin pari kymppiä...

Ps. Se jurina kuuluu SBC-jarruista, kun ne testaa toimintansa, ennen liikkeelle lähtöä ja joka seitsemännen jarrun polkaisun jälkeen sekä tietyn vauhdin ylityttyä. Se jurina on vain pakkasilla kovempi ja varsinkin silloin, kun siihen ei meinaa löytyä virtaa...


200cdi vm2006
Akku itsevaihdettuna 95e(88ah takuu 3v) + työ 2-5min
Veholla 400e? Siis kannattaako?!

Ei mersukaan niin heikko ole, etteikö akkua voisi vaihtaa vaikka tien päällä.

Vehon hinnat taitaa muutenkin olla aikas keksittyjä, esim taakse narina nivelten vaihto itsetehtynä 20e/kpl(KL), työ n. 2h.
Veho pyysi 700e.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17221
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akku itsevaihdettuna 95e(88ah takuu 3v)...
Erittäin suurella todennäköisyydellä väärä akku 211-koriseen.
Avatar
piisptom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 13.09.2009 14:05

Viesti Kirjoittaja piisptom »

dealer kirjoitti:
Akku itsevaihdettuna 95e(88ah takuu 3v)...
Erittäin suurella todennäköisyydellä väärä akku 211-koriseen.
Määrittele "väärä"?

Virran anto/otto kun on kohdallaan, mitä muuta akulta voi vaatia? Tietty pitkää kestoikää(MB:n omalla akulla takuu 2v, jonka saattaa kestää)..

AGM tarra tosin puuttuu, eli lyhyt käyttöikä..

Jos ohjelmisto jostain syystä suostuu toimimaan vain AGM akulla, jonkinlainen päivitys täytyisi tehdä että myyntikeinottelu loppuisi.
Avatar
piisptom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 13.09.2009 14:05

Viesti Kirjoittaja piisptom »

Night-Wind kirjoitti:Siis, jos kyseessä on tuollainen agm-akku joka maksaa sen kolme hunttia ja rapiat + tunnin työ (70e), niin eihän tossa halvemmalla pääse niin millään.
Heh, kehtaako joku virma pyytää parin minuutin "työstä" 70e :oops:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13205
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

piisptom kirjoitti:
Määrittele "väärä"?

Virran anto/otto kun on kohdallaan, mitä muuta akulta voi vaatia? Tietty pitkää kestoikää(MB:n omalla akulla takuu 2v, jonka saattaa kestää)..

AGM tarra tosin puuttuu, eli lyhyt käyttöikä..

Jos ohjelmisto jostain syystä suostuu toimimaan vain AGM akulla, jonkinlainen päivitys täytyisi tehdä että myyntikeinottelu loppuisi.
Siis AGM/VRLA-akun ainoa ero perinteiseen ei suinkaan ole käyttöikä. Mutta jos et ota Dealeria tosissaan niin turha tavallisen foorumilaisen yrittää vakuuttaa että lataussysteemi ei toimi kunnolla yhteen nykyisen akkusi kanssa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17221
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Määrittele "väärä"?

Virran anto/otto kun on kohdallaan, mitä muuta akulta voi vaatia? Tietty pitkää kestoikää(MB:n omalla akulla takuu 2v, jonka saattaa kestää)..
En osaa selittää enkä tiedäkään kaikkia AGM ja tavallisen akun eroja käytännössä.
Kuluneena talvena on omalle kohdalleni sattunut kolme tapausta jossa autovaraosaliike on myynyt 211:een tavallisen akun ja asennuksen jälkeen on ollut vähän väliä "virtaherjaa" mittaristossa - olemme vaihtaneet AGM akun tilalle ja siihen loppui herjat.

En ymmärrä miksi joku myy noihin akkua jota sen valmistaja ei kyseiseen autoon suosittele, ostaahan kyllä voi tietämättömyyttään.

Minun työpaikalla myydään Bosch / Varta akkuja, kun joku tulee akkua ostamaan katsotaan luettelosta mikä akku kyseiseen autoon kuuluu ja myydään sellainen. Helppoa.
Avatar
piisptom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 13.09.2009 14:05

Viesti Kirjoittaja piisptom »

dealer kirjoitti:
Määrittele "väärä"?

Virran anto/otto kun on kohdallaan, mitä muuta akulta voi vaatia? Tietty pitkää kestoikää(MB:n omalla akulla takuu 2v, jonka saattaa kestää)..
En osaa selittää enkä tiedäkään kaikkia AGM ja tavallisen akun eroja käytännössä.
Kuluneena talvena on omalle kohdalleni sattunut kolme tapausta jossa autovaraosaliike on myynyt 211:een tavallisen akun ja asennuksen jälkeen on ollut vähän väliä "virtaherjaa" mittaristossa - olemme vaihtaneet AGM akun tilalle ja siihen loppui herjat.

En ymmärrä miksi joku myy noihin akkua jota sen valmistaja ei kyseiseen autoon suosittele, ostaahan kyllä voi tietämättömyyttään.

Minun työpaikalla myydään Bosch / Varta akkuja, kun joku tulee akkua ostamaan katsotaan luettelosta mikä akku kyseiseen autoon kuuluu ja myydään sellainen. Helppoa.
Eräässä saksalaisessa laatuautossa normaali org.akku kesti 8v, MB:n AGM lyijyakku n. 3v(kokemus muutamasta E-mallista). Siksi noista lasikuitulyijyakuista lienee turha maksaa kun alkuperäinen akku maahantuojan mukaan E200CDI-06 on kadium tai silver tekniikkaan perustuva. Eli ns. tavallinen akku. AGM:n tietty voi ottaa jo autoa tilatessa, "ilmoitetaanhan" AGM:lle yleensä suurempi virranantokyky ja "kestoikä". Tosin, niistä ei juuri ole hyötyä. Takuuaikakin kertonee jotain akuista(Merkkiakut AGM 2v, tarvike kadium 3v, silver 4v).

Normaalisti akkuvahti toiminee siten, että alkaa herjaamaan jos jännite tippuu alle säädetyn minimin. Jännite auton oman mittarin mukaan ei koskaan tipu alle 13,7v(kaikki kuormitus päällä), ja normaalisti 14,2v kun vikavalo syttyy näyttöön. n. 2min päästä häviää ja syttyy lähes heti uudelleen. Volteista voisi päätellä, että vika ei ainakaan ole isossa akussa eikä latauksessa. Latauksensäädin/hiilet?

MB:n alkuperäinen Italialainen Fiamm "pikkuakku/lyijyhyytelö?" eniten arveluttaa vian syyksi, täytynee tehdä kuormituskoe, kun eihän jännite seisontaajan jälkeenkään (12,7) oikeastaan mitään varmuutta anna kunnosta.. ja isosta akusta kenkä irti yöksi :) Uusi pikkuakku kustantaa muistaakseni 50e suomessa..

Vika-veikkauksia tällähetkellä:
- Pikkuakku
- Lataussäädin/hiilet
- Ohjelmistovika asennettu tehtaalla
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17221
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

alkuperäinen akku maahantuojan mukaan E200CDI-06 on kadium tai silver tekniikkaan perustuva
Toistaiseksi en ole nähnyt 211-korisessa kuin AGM akkua alkuperäisenä, niitä on kahta eri kokoa.

Pikkuakku maksaa KL:ssä 50 euroa tarvike (120Ah) ja 150 euroa orkkis (170Ah).

Virtaongelmat saa kohtalaisen helposti korjattua kun ei yritä selvittää asiaa liian monen mutkan kautta.
ja isosta akusta kenkä irti yöksi
Miksi ?
Vastaa Viestiin