w124 pyyhkijän sulka!
w124 pyyhkijän sulka!
Kuinka pitkä on?
nyt kun asia on ajankohtainen niin onko porukat käyttäny muuta kuin tollasta perinteistä? Ite meinasin että heittäis henkarin helkattiin ja laittais tilalle tuollaisen lituskan.
Kuulin että Valeon 600mm Renault kangoo ja Volvo V40 03-> oli mainio lankkuun.

Kuulin että Valeon 600mm Renault kangoo ja Volvo V40 03-> oli mainio lankkuun.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pöh, se mitään ylös nouse... mulla oli 200D:ssä tuollainen rungoton sulka joka maksoi minimanissa jotain 6 € ja toimi ihan hyvin, kokemusten rohkaisemana ostin myös ducatoon sellaiset ja olen ollut tyytyväinen...
tuolla 6 €:n kappalehinnalla ei luulis olevan myöskään estettä vaihtaa sulkaa riittävän usein, mutta kun se ei edes osoita mitään kulumisen merkkejä, toisin, kuin ne 30 €:n hintaiset bosch:n sulat, jotka oli ducatossa vaihtokunnossa yleensä 2 kk käytön jälkeen tai ensimmäisten pakkasien aiheuttamien vaurioiden...
muista, jos sataa, älä aja sataa
tuolla 6 €:n kappalehinnalla ei luulis olevan myöskään estettä vaihtaa sulkaa riittävän usein, mutta kun se ei edes osoita mitään kulumisen merkkejä, toisin, kuin ne 30 €:n hintaiset bosch:n sulat, jotka oli ducatossa vaihtokunnossa yleensä 2 kk käytön jälkeen tai ensimmäisten pakkasien aiheuttamien vaurioiden...
muista, jos sataa, älä aja sataa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Valeon lituska ei pyyhi koko alueelta,siinä kuskin puolella a-pilarin vieressä lasi kaartuu senverran,et pyyhkijän kärki ei ota lasiin kiinni.
Sitten tuo vielä alkoi narisemaan,ei hermo pitänyt.
Ostin Biltemasta mersuun tarkoitetun ihan tavallisen mallisen sulan,7 euroa ja hyvin pyyhki.
Sitten tuo vielä alkoi narisemaan,ei hermo pitänyt.
Ostin Biltemasta mersuun tarkoitetun ihan tavallisen mallisen sulan,7 euroa ja hyvin pyyhki.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Mulla kans Valeo ja viimeinen sellainen. Kitisee ja tosiaan jättää jonkin alueen pyyhkimättä. Parani kun väänsin sitä. Perheen kakoskulkineeseen ostin jotkin halpamallin "ruodottomat" ja ovat selvästi paremmat.kilander kirjoitti:Valeon lituska ei pyyhi koko alueelta,siinä kuskin puolella a-pilarin vieressä lasi kaartuu senverran,et pyyhkijän kärki ei ota lasiin kiinni.
Sitten tuo vielä alkoi narisemaan,ei hermo pitänyt.
Ostin Biltemasta mersuun tarkoitetun ihan tavallisen mallisen sulan,7 euroa ja hyvin pyyhki.
Valeo on rapea ranskalainen Se selittääkin kaiken

Ostin W202:n Honkkarista 7 euron sulan. Ihmeen hyvin toimii. Merkkiä en muista.
Bossilla oli paketti, jossa sekä etu- että takasulka, 27 egeä. Mutta kun takasulka skulaa erinomaisesti, niin miksi vaihtaa.
Bossilla oli paketti, jossa sekä etu- että takasulka, 27 egeä. Mutta kun takasulka skulaa erinomaisesti, niin miksi vaihtaa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
juu, kyllä yleensä bosch:n osat ja tarvikkeet on ollu hintansa väärttejä, mutta pyyhkimien sulkia ne ei kyllä osaa tehdä, jos tosiaan joku 6 €:n hintainen "kiinassa tehty" on parempi kestävyydessäSergey kirjoitti:pitänee käyä hakee tollane halpis ja kokeilla.
Ja syy on tämä sama...bosch:n sulat, jotka oli vaihtokunnossa yleensä 2 kk käytön jälkeen

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mulla viuhtoo yks ja sama boschin sulka kohta neljättä vuotta. Ainuttakaan raitaa ei jätä. 
EDIT: Tosin tuulilasi on yhtä vanha. Paska tuulilasi rikkoo sulan kun sulan nopeesti. Ja jos on vielä ne turhuuden huiput - turva/puhdistusurat, niin ei varmana kestä.

EDIT: Tosin tuulilasi on yhtä vanha. Paska tuulilasi rikkoo sulan kun sulan nopeesti. Ja jos on vielä ne turhuuden huiput - turva/puhdistusurat, niin ei varmana kestä.
Viimeksi muokannut Whaeva, Ti 24.11.2009 20:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
onko se perinteinen, vai rungoton, ne uudet rungottomat bosch:n sulat taas voivat olla ihan hyviä...Whaeva kirjoitti:Mulla viuhtoo yks ja sama boschin sulka kohta neljättä vuotta. Ainuttakaan raitaa ei jätä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Omaan ei 60cm sulka mahdu. Ottaa kuskin puolella tiivisteisiin kärki. Pelkääjän puolella on puolestaan 2-3cm tilaa. 58cm sulkaa joutuu käyttämään että mahtuu kuskin puolella menemään vapaasti. Voiko tuo moottori/akselisto jotenkin liikkua? Kun tosiaan vaikuttaa siltä että pyyhkijä olisi sentin pari enemmän kuskin puolella...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Kyllähän tuossa mekanismissa on hieman passausvaraa. Omassakin tökki ensimmäisellä asennuksella a-pilariin kuskin puolella. Pikkusäädöllä saa keskelle.
Näin muutaman sulan kokemuksella pidän tuota valeon kumipamppusulkaa oivana pyyhkijänä. Championin perinteinen sulka oli kaikista huonoin. Bosch pyyhki hyvin juuri tuon kaksi kuukautta ja sitten alkoi jäämään kalvoa lasille. Sen jälkeen oli eka Valeon kumipamppu ja pysyi hyvänä pitkään. Kiinnitysmekanismi vaan oli hiukan lapsellinen. Tämän jälkeen hain orkkis-sulan Veholta, Boschin tekeleitä tämäkin, mutta tuntui parempikestoiselta kun Boschin paketissa oleva... Olipa ainakin halvempi.
Nyt viime viikolla tuli taas orkkis-sulalle tunnit täyteen, ja ostin toisen Valeon kumirunkosulan. Kyllä se vaan pyyhkii erittäin hienosti. Mikäli ei mitään mullistavaa tapahdu ajelen Valeon sulka pyyhkien jatkossakin.
Hinta oli valeollakin kohonnut. Edellinen Valeo maksoi noin 17€ ja hinnan takia sen ostinkin. Nyt hintaa oli jo 25€, eli aika samoissa Boschin kanssa.
Näin muutaman sulan kokemuksella pidän tuota valeon kumipamppusulkaa oivana pyyhkijänä. Championin perinteinen sulka oli kaikista huonoin. Bosch pyyhki hyvin juuri tuon kaksi kuukautta ja sitten alkoi jäämään kalvoa lasille. Sen jälkeen oli eka Valeon kumipamppu ja pysyi hyvänä pitkään. Kiinnitysmekanismi vaan oli hiukan lapsellinen. Tämän jälkeen hain orkkis-sulan Veholta, Boschin tekeleitä tämäkin, mutta tuntui parempikestoiselta kun Boschin paketissa oleva... Olipa ainakin halvempi.
Nyt viime viikolla tuli taas orkkis-sulalle tunnit täyteen, ja ostin toisen Valeon kumirunkosulan. Kyllä se vaan pyyhkii erittäin hienosti. Mikäli ei mitään mullistavaa tapahdu ajelen Valeon sulka pyyhkien jatkossakin.
Hinta oli valeollakin kohonnut. Edellinen Valeo maksoi noin 17€ ja hinnan takia sen ostinkin. Nyt hintaa oli jo 25€, eli aika samoissa Boschin kanssa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Yritin löytää räjäytyskuvaa tuosta mekanismista, mutta ei osunut silmään. Pitääkö siinä löysätä montakin ruuvia ennen kuin saa siirrettyä mekanismia? Viikonloppuna olisi tarkoitus vähän tutkia päivänvalossa, että josko sitä saisi sen saisi kuntoon.Timo T. kirjoitti:Kyllähän tuossa mekanismissa on hieman passausvaraa. Omassakin tökki ensimmäisellä asennuksella a-pilariin kuskin puolella. Pikkusäädöllä saa keskelle.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Kaikki mekanismin kiinnitysruuvit. Olisko niitä ollut 5kpl... 2kpl lasin alla keskellä, 1kpl vasemmalla, 1kpl tulipellissä ja 1kpl oikealla...
Eli tuulilasin alareunasta listat&vesikaukalot ja paskankeruuritilä pois, sitten muttereita availemaan. Saattaa muutama mekanismin kiinnityspultti irrota kumistaan. Mulla on 2kpl irti, tuntuu pysyvän silti ihan hyvin paikoillaan.
Jos ei kiire ole, niin nekin korjaa näppärästi sikaliimalla tietty.
Eli tuulilasin alareunasta listat&vesikaukalot ja paskankeruuritilä pois, sitten muttereita availemaan. Saattaa muutama mekanismin kiinnityspultti irrota kumistaan. Mulla on 2kpl irti, tuntuu pysyvän silti ihan hyvin paikoillaan.
Jos ei kiire ole, niin nekin korjaa näppärästi sikaliimalla tietty.
Olen huomannut että sulan kulumiseen/kestämiseen vaikuttaa kaikkein eniten millaista pesunestettä käytät.
Töissä ostettiin joltain kiertävältä myyjältä kannuttain raakaa pesunestettä ja vaikka lantrasimme oikein niin kyllähän sulat hajos alle parin viikon.
Kauppa ratsuilta ei pidä ostaa mitään koska tavara on toimittajalta kelvoton
myyntiin ja ratsut vuolee näillä rahaa kehuen laatua.
Hyvä esimerkki "CRC"muun merkin :antoi kokeilla ja uskoa että tällista koko satsi mutta ostetut oli lähinnä rasvanpoisto ainetta kuin voitelevaa yleis spaytä.Otti jätkä tehtaan linjan läpi mennyttä ainetta ja olihan se hyvä mutta sama pullo mitä möi olikin muuta.
UUSI kysymys kuuluisi siis millä neste merkillä ovat ajaneet jotka kehuivat viisi vuotta kestäneen sulan?Asutko korvessa?Ajatko rekan puskurissa?
Täällä suolataan aina?Käytän pelkkää vettä kesät?En raaski pyyhkiä kun kuluu?Annan paskan kerääntyä paljon ennenkuin pyyhin?
Jatkuvasti heiluu ja ruiskutan?Pyyhin pelkästään samaan aikaan kun ruiskutan pissaa??
HIENOJA KYSYMYKSIÄ pitäis tehä gallup!!
Töissä ostettiin joltain kiertävältä myyjältä kannuttain raakaa pesunestettä ja vaikka lantrasimme oikein niin kyllähän sulat hajos alle parin viikon.
Kauppa ratsuilta ei pidä ostaa mitään koska tavara on toimittajalta kelvoton
myyntiin ja ratsut vuolee näillä rahaa kehuen laatua.
Hyvä esimerkki "CRC"muun merkin :antoi kokeilla ja uskoa että tällista koko satsi mutta ostetut oli lähinnä rasvanpoisto ainetta kuin voitelevaa yleis spaytä.Otti jätkä tehtaan linjan läpi mennyttä ainetta ja olihan se hyvä mutta sama pullo mitä möi olikin muuta.

UUSI kysymys kuuluisi siis millä neste merkillä ovat ajaneet jotka kehuivat viisi vuotta kestäneen sulan?Asutko korvessa?Ajatko rekan puskurissa?
Täällä suolataan aina?Käytän pelkkää vettä kesät?En raaski pyyhkiä kun kuluu?Annan paskan kerääntyä paljon ennenkuin pyyhin?
Jatkuvasti heiluu ja ruiskutan?Pyyhin pelkästään samaan aikaan kun ruiskutan pissaa??
HIENOJA KYSYMYKSIÄ pitäis tehä gallup!!
ei sulka vaan?
meikkä luuli ensin että se vouhotus tuli sulasta mutta taitaa joku paikka liikkua kuivana ei hyvä onko paha homma rasvata ne liikkuvat osat 124-96 farkku
Re: ei sulka vaan?
Se "pumppuhan" siinä kuivajaa. Pyyhin päälle ja sit virta poikki kun varsi on pisimmillään, ts. sulka osoittaa kohti ikkunan yläreunaa.kutos-z kirjoitti:meikkä luuli ensin että se vouhotus tuli sulasta mutta taitaa joku paikka liikkua kuivana ei hyvä onko paha homma rasvata ne liikkuvat osat 124-96 farkku
Siinä näkyy se kiiltävä varsi nyt, kun nostat sulan ylös. Siihen veedeenelikymppistä niin pitäisi jo vähän vetreytyä. Kukapa kieltää ruiskaisemasta akselin läpivientiinkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nojoo. Kesällä tosiaan pesen pääasiassa pelkällä vedellä, tai hyvin laimealla seoksella. Talvisin sitten lasipesunestettä, joka on honkkarin/halpahallin halvinta kamaa aina. En aja rekkojen puskureissa, enkä oikeastaan liiemmin edes pikateitä, jollei ole ihan pakko. En vain pidä pikatiellä ajosta... ja siellähän ne autotkin mätänee, kun suola tulee sumuna naamaan. Ja tosiaan tuo tuulilasikin vielä suht tuore, eikä turvauria, niin kaikki edellytykset sulan kestämiselle kyllä on. Ja niinhän se kestääkin. Vaan ei se ihan viittä vuotta vielä ole kestänyt.atlas kirjoitti: UUSI kysymys kuuluisi siis millä neste merkillä ovat ajaneet jotka kehuivat viisi vuotta kestäneen sulan?Asutko korvessa?Ajatko rekan puskurissa?
Täällä suolataan aina?Käytän pelkkää vettä kesät?En raaski pyyhkiä kun kuluu?Annan paskan kerääntyä paljon ennenkuin pyyhin?
Jatkuvasti heiluu ja ruiskutan?Pyyhin pelkästään samaan aikaan kun ruiskutan pissaa??
HIENOJA KYSYMYKSIÄ pitäis tehä gallup!!

mulla on turvaurat lasissa, käytän raakaa "etanolipohjaista" nestettä talvet ja kesällä n. 50 % seosta (ei kuitenkaan metanolipohjaista ikinä), ruiskutan nestettä lasille, niin että paskat lähtee, joskus enemmän, joskus vähemmän, lasi ei ole uusi, vaan muistuttaa lähinna keskihienoa santapaperia karheudeltaan (taitaa siinä olla vähän rälläkän kipinöitäkin, että ei kaikki pelkkiä kuoppia ole) 
bosch:n sulat oli tosiaan yleensä 2 kk käytön jälkeen vaihtokunnossa, mutta tuo nykyinen halpakaupan "kiinan kopio rungoton" 6 €:n sulka on mennyt jo yli vuoden, eikä jätä edes viiruja lasiin

bosch:n sulat oli tosiaan yleensä 2 kk käytön jälkeen vaihtokunnossa, mutta tuo nykyinen halpakaupan "kiinan kopio rungoton" 6 €:n sulka on mennyt jo yli vuoden, eikä jätä edes viiruja lasiin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mulla on parhaillaan Bilteman sulka. Hyvin pyyhkii ja istuukin jämptimmin paikallaan ku edellinen SWF. Kestosta ei vielä tiedä sanoa, mutta tähän palataan varmasti.napa kirjoitti: bosch:n sulat oli tosiaan yleensä 2 kk käytön jälkeen vaihtokunnossa, mutta tuo nykyinen halpakaupan "kiinan kopio rungoton" 6 €:n sulka on mennyt jo yli vuoden, eikä jätä edes viiruja lasiin
Pesuaineeenahan on just sitä mitä halvimmalla saa ja taatusti miten sattuu milloinkin laimennettuna


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
niin ja aina välillä tulee tietysti pyyhittyä sulasta raakalla nesteellä ne paskat pois, sekin voi hieman vaikuttaa sulan kestämiseen
eikä se tietysti tee pahaa lasillekkaan, kun sieltä on ne paskat aina välillä poistettu sitä hinkkaamasta.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 pyyhkijän sulka!
Kaivetaan vanha aihe esille:
Vieläkö rungoton Valeo tai rungollinen piltema pyyhkii hyvin? Entä onko kokemuksia rungottomasta piltemasta?
Omat kokemukset on, että Champion ja Bosch on molemmat huonoja. "Pomppii" eli ääntää ja jättää raidan aina suoraan kuskin eteen ja pyyhkii huonosti.
Vieläkö rungoton Valeo tai rungollinen piltema pyyhkii hyvin? Entä onko kokemuksia rungottomasta piltemasta?
Omat kokemukset on, että Champion ja Bosch on molemmat huonoja. "Pomppii" eli ääntää ja jättää raidan aina suoraan kuskin eteen ja pyyhkii huonosti.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"