Noniin mersumestarit! Osaako joku viisaampi yksilö kertoa minulle "vasta-alkajalle", että mitä eroa alustan osalta on W201 malleissa: 250td ja 260E :ssä verrattuna 250D:n originaalina?
Kävin katsastusasemalla kyselemässä vaparimersun muutoskatsastusta turbolle ja välijäähylle ja kertoivat että pitää mihin malliin haluaa autoaan verrata ja siihen +20% tehoa jotta ei tarvitse hakea AKE:ta poikkeuslupaa... Katsastuskonttoreiden tietokannassahan ei ole merkintää AMG tai muista malleista kuten EVO:ista... Joten suurin vertailukelpoinen teholtaan oleva malli on 260E ja maksimi hevosvoimamäärä olisi tuolla 20% lisäyksella 195 koska auto on -87... Tai jos vertais 250 td:hen niin hv määrä ennen poikkeuslupaa olisi 146hv...
Elikkä yhteenvetona: Mitä muutoksia täytyy tehdä jos aikoo katsastuksessa verrata tehoja JOKO 250 TD tai 260E Siis verrattuna alkuperäisinä 250D: hen... Esim. vaihtaa jarrut iskarit yms...
Kiitos jo vaalmiiksi vaivannäöstä
Ps: Jos auto -87 eihän tarvitse päästömittausta laisinkaan???
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Vain mallisarjan tehokkaimpaan verrattaessa on käytössä tuo +20%.
Nivelet ja tukitangot yms. on samat paitsi mainittu kallistuksenvakaaja, etujarrut isommissa ainakin levyjen osalta erilaiset eli jäähdytetyt.
Etujousissa on eroja.
Elikkäs jos vaihtaa kallistuksenvakaajat + Jarrulevyt + ( Jarrusatulat?! ) + Iskarit + Jouset vastaamaan 260E mallia auton pitäis läpäistä katsastus tuolla 195 hv rajalla...?! Kysyinkin jousista ja iskareista jo konttorilla että passaisko jos asentas 260E: en passelin alustasarja ( jouset + iskarit ) että passaisko tämä nii kertovat että kyllä passaa kuhan vaan on tosiaan 260:lle...
Mutta sitten... Alkovat puhumaan ABS:stä... Kehuvat että nekin pitää olla jos 260 on ollut tuon vuotisessa... Että onko näin?? Jos on niin onkin jo vähän haastavampi homma Kysyin yheltä sähköalan "gurulta" että onko tämä aivan ylitsepääsemätön ongelma... Tokas vaa että taitaa se olla niin iso homma että jos tästä jää kiinni nii unoha koko homma...
Ja miten nuo 260:n osat passaa tuohon 250D: en
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Eikö niiltä löydy kossuja kannasta? Huhhuh.. Olen aina kuvitellut että vakiokossut (ei siis evot) löytyisi. Silloinhan saisi 245hp, mutta ei sitten väkisin
Muakin jäi samallalailla vaivaamaa tuo cossuhomma... Ei ne ainakaa kehunu että löytys... Puhu vaa tehokkaimpana versiona 260... Sanovat vaa ku kyssyin että AMG:ä ja näitä ei varmaa löyvy tietokannasta nii sano vaa että ei täälä tietokannasa oo ku näitä karvalakkimalleja
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Sepäse Sama ongelma On nämä suomen lainsäädännöt aika mutkikkaita... Ja mitä enemmän selevittää nii tuntuu että sitä vaikiammaksi menee Kehu katastusmies että penkityksestäki on tullu joku uus sääntö... Se kyllä meni vähä kyl toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos... Keski penkityksen yhteydessä kirjata ahtopaineet ylös 1000rpm välein
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Sanoinki katastusmiehelle että pittää muuttaa ruottii nii kehas sanonee nii jo monelle että muuttaa Ruottii nii jos akelta tulee kielteine lupapäätös nii on sitte vielä yks vaihtoehto... Muuttaa A-Traktoriksi
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Kyllä kelpaa "tavis" 16 venaset vertailumalleiksi, näin ollen tehokkain vertailuun kelpaava on 2.5 16v ilman kattia, 204hv ja siihen 20% lisää niin päästään 244,8hv asti (omapaino oltava vähintään 1260kg). Ja tosiaan ABS:t pitää lisätä jos ne ovat vertailumallissa olleet vakiona. ABS:ien lisääminen tekee kyllä aika paljon lisää työtä mutta itse hommana se ei mikään vaikea kyllä ole, osien etsiminen sieltä sun täältä on paskamaisin homma jos ei ole kokonaista autoa josta niitä ottaa.
No osaakos joku kertoa että ovatko ABS:t olleet vakiona 2.5 tai 2.6 Vm -87? Tajuaisko konttorilla kaikki inssit välttämättä että pitää olla ABS:it Ja osaako joku kertoa että miten esim. 260 jarrulevyt passaa 250d alakuperästen tilalle tai 250E:n, että joutuuko navatki sitte vaihtaa jajajajaja Entä jos tekis kompromissin ja ostas sitte 260 tai 250E:n tiisselille kaveriksi ja löis koko etuakseliston siitä Onnistuskohan tuo...
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Ladamaster kirjoitti:No osaakos joku kertoa että ovatko ABS:t olleet vakiona 2.5 tai 2.6 Vm -87? Tajuaisko konttorilla kaikki inssit välttämättä että pitää olla ABS:it :? Ja osaako joku kertoa että miten esim. 260 jarrulevyt passaa 250d alakuperästen tilalle :shock: tai 250E:n, että joutuuko navatki sitte vaihtaa jajajajaja :lol: Entä jos tekis kompromissin ja ostas sitte 260 tai 250E:n tiisselille kaveriksi ja löis koko etuakseliston siitä :twisted: Onnistuskohan tuo...
Haulla löytyy lisätietoa jarrujen sopivuudesta. Vaihdoin omassa 190E:ssä etunavat isosta dieselistä mallisarjasta W124, jolloin ne vastaavat 16V-malleja. Lisää infoa tuolla ja allekirjoituksen linkissä.