Onko närhen munissa vika....?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Onko närhen munissa vika....?

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Moro oon tässä paripäivää tuskaillu ton oman 124 lämmitys/ilmastointi systeemeitä.

Eli vika sama kuin kaikilla muillakin työntää joko kuumaa tai kylmää.

Autossa on siis Automaatti ilmastointi.

Mulla ei ollu siinä akun vieressä kun yksi semmonen potikka eli se venttiili "närhenmunat" mikä säätää nesteen virtausa ja siinä vieressä semmonen mumppu mikä pyörittää nestettä.

No niin asiaan...!!!

1 Tarkistin 7 sulakkeen
2 Sen venttiilin aukaisin ja putsasin hyvin.
3 Venttiliille tulee kaksi napainen liitin lämmöt kun laittaa kylmimmälle sinne tylee sama jännite kuin akulla on ja lämpimälle jännite tippuu 0.5.

Eli ohjaus virta pitäs olla ok.

4 Tänään purin sen sisätila anturin imurin seiltä oikealta edestä. Eipä toiminut kun antoi suoraa virtaa moottoriin.

Vika 1 ois ainakin tuo rikkinäinen imuri.
vika 2 Vois olla että se venttiili ois paskana.

Koitan laittaa kuvia jos onnistuu.

Oisko jollain hyviä ehdotuksia vikaan.
Avatar
antti86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 13.08.2006 19:15
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

venttiili kannattaa myös kevyesti hioa jos on päässy likavumaan voi auttaa mahdollisesti
S124 230TE ex
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos haistelija ei pelaa niin eikös se ole niin että lämppäri ei tajua että säädetty lämpö raja on saavutettu ja alkais pienentämään munille menevää virtaa.Eli pikku moottori kuntoon?? :?
Olet jo samaa asiaa kysellyt -muuta mersu asiaa- kyllä minusta samat neuvot tulevat täältäkin.On vaan turhaa kirjoittelua.Kyllä käyttäjät surffailee ees taas. :wink:
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Kyllä minä sen munan putsasin ves hioma paperilla.

Juu niinpä onkin aattelin vaa nyt tehä oman tobicin nii saan jotain selkeyttä kokonaisuuteen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pistäpä vinkki sitten että mistä sait imurin ostettua. ja hinta.
Jotkut sanoo että ihan eletroniikka/sähkö puljuista saa???
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

siinä ois kuva siitä venttiilistä
Kuva

Miten nää kuvat saa isommiks...?
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Kuningassorvari kirjoitti:Kyllä minä sen munan putsasin ves hioma paperilla.
Meinaat, että hioit ne munat puhtaaksi?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sun pitäis ottaa se kuvan keskellä oleva mutikka auki.
Elikkä sen metallikupin juuressa on ristipää ruuvit(neljä vissiin) ne auki niin sit saat näkyviin sen venttiilin mikä säätää lämpöjä hyttiin.

Ensiksi tietty pistoke irti siitä.(varmaan tän oot jo tehnä)?

Mites se yleensäkkään puhaltaa lämmintä?

Eli kone on käyntilämpönen.

Tyhjäkäynnillä ei tule kunnolla lämpöö hyttiin.
Kierroksilla tulee.
Eli sillon kävis mielessä että se kiertovesipumppu ei toimi.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

1. Pistoke irti närhen munista

2. Ruuvit auki

3. Närhen munat varovasti ylös, varot puottamasta/rikkomasta tiivisteitä mitä siinä on ja se mikälie kuparilanka siellä närhen munien sisällä ei saa katketa

4. Jollain puhtaalla kankaalla, josta ei nukkaa irtoa, puhistat kaiken lian niistä, sitte paikoilleen ja kokeilet sitten puhaltaako lämmintä/kylmää
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Äijät pitää minua ihan uunona. Luulettako et oon siitä kotelon minnasta hangannu kuorta puhtaaks Ai kyynel. No totta kai minä sen ventttiilin purin varovasti aukasin ja sielta sisältä ne mesinki osat kiillotteli.

Vesihiomapaerilla hankailin ja rätillä kilottelin.

Ju ne langatkin jäi muuten ehjiksi.

Ne oli muuten neljällä torksilla kiinni.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kuningassorvari kirjoitti:Äijät pitää minua ihan uunona. Luulettako et oon siitä kotelon minnasta hangannu kuorta puhtaaks Ai kyynel. No totta kai minä sen ventttiilin purin varovasti aukasin ja sielta sisältä ne mesinki osat kiillotteli.

Vesihiomapaerilla hankailin ja rätillä kilottelin.

Ju ne langatkin jäi muuten ehjiksi.

Ne oli muuten neljällä torksilla kiinni.
Salli mun nauraa :?: :lol: :lol: (oottelinkin jotain tällästä) 8)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Kannattis sitten kertoa tarkemmin mitä on tullu tehtyä ja mitä ei. Siitä on helpompi lähtiä neuvomaan ja karsia turhat ohjeet pois. :?
Kyllä minä sen munan putsasin ves hioma paperilla.
Saattoha tuosta ymmärtää, että ne on päälle päin ollu likaset ja oot ne puhistanu vesihiomapaperilla, etkä suinkaan purkanu ja käyttänyt myös rättiä. :lol:
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Kun on lämminkone kyllä se puskee ihan yhtä lämintä tyhjäkäynnillä kuin kovila kierroksilla.

Onko tuossa kuvassa närhenmunien oikealla puolella oleva pönttö. Nii toi kiertovesipumppu. Koska purin senkin ja se näytti olevan semmonen pumpu mikä kierrättää vettä.

Ja testasin suoralla virralla pumppua kyllä lähti pyörii.

Tänää käyn kyselee jos löytys sinne sisäilman haistelialle sitä imuria.

Sen sais kyllä ite korjattua jos ne siivet lähtis ehjänä siitä moottorista irti.

On meinaa samanlainen moottori kuin jossain Radio ohjattavassa Nikko autossa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kuningassorvari kirjoitti:Kun on lämminkone kyllä se puskee ihan yhtä lämintä tyhjäkäynnillä kuin kovila kierroksilla.

Onko tuossa kuvassa närhenmunien oikealla puolella oleva pönttö. Nii toi kiertovesipumppu. Koska purin senkin ja se näytti olevan semmonen pumpu mikä kierrättää vettä.

Ja testasin suoralla virralla pumppua kyllä lähti pyörii.

Tänää käyn kyselee jos löytys sinne sisäilman haistelialle sitä imuria.

Sen sais kyllä ite korjattua jos ne siivet lähtis ehjänä siitä moottorista irti.

On meinaa samanlainen moottori kuin jossain Radio ohjattavassa Nikko autossa.
Se on just se kiertovesipumppu.
Ei se imuri niin paljoo maksa että ei uutta viittis ostaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Ei maksa jos ostaa jostain sähkö alan liikkeestä.

Kävin tänää kysyy Kuvansin Auto Huollosta hintaa se on semmonen mersujen ja bemarien varaosa paikka. Nii 73 ekua en varmasti osta sieltä.

Pitää koitella entinen herätellä henkii, tai sitte jostain ostaa uus moottori ja koittaa saada ne siivet ehjänä entisestä irti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Noissa siirtokovalevyissä on semmonen miniatyyrituuletin, voisko sitä soveltaa ? Ehkä niitä saa ihan nörttikaupoista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Nii kylläse tuuletin tai moottori löytyy.

Pitää alkaa ettii tuossa ens vuon alussa.

Ja jos se rupeli ei lähe ehjänä irti. Mulla on töissä semmoset vehkeet millä teen vaikka nailonista uuden..... :D
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Siinä ois siitä imurista kuvia ja siitä vettiilistä parempia.

[img] http://kuvablogi.com/blog/26117/1/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jaa se onkin paljon suurempi moottori ja ropelli kuin luulin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Moro taas nyt löyty uus moottori ja vastus.

Tinailin tuossa illalla johot ja vastuksen uuteen mootoriin kiinni. Entisestä lähti rupeli nykäsemällä irti. Huomenna täytyy käydä laittaa uus paketti paikallee.

Pitäs sit alkaa puhallin taas toimii normaalisti

Nii ne osat makso yhteensä 2 euroo 30 sentiä.

Ei ollu kyllä kaliit ottaen huomioon et uus ois maksanu mersun orkkis varaosana 73 ekua.

Toussa on liike josta kävin ostamassa näyttäs olevan ympäri suomee liikkeitä. http://www.bebek.fi/myymalat.php
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

Kuningassorvari kirjoitti:Kun on lämminkone kyllä se puskee ihan yhtä lämintä tyhjäkäynnillä kuin kovila kierroksilla.

Onko tuossa kuvassa närhenmunien oikealla puolella oleva pönttö. Nii toi kiertovesipumppu. Koska purin senkin ja se näytti olevan semmonen pumpu mikä kierrättää vettä.

Ja testasin suoralla virralla pumppua kyllä lähti pyörii.

Tänää käyn kyselee jos löytys sinne sisäilman haistelialle sitä imuria.

Sen sais kyllä ite korjattua jos ne siivet lähtis ehjänä siitä moottorista irti.

On meinaa samanlainen moottori kuin jossain Radio ohjattavassa Nikko autossa.
Meisselillä kampeaa tasaisesti nii lähtee se irti,Itse purin sen moottorin ja kokeilin nii ei se muuta tehny ku savus nii vaihdoin sen uuteen ja se ei lähteny päälle kuin pitäs nii vedin se maihin et pyörii koko ajan ja rupes lämpeen.Lämpes se ennenkin tosihyvin mut pumpun vaihdon jälkeen paljon paremmin:)
124/300E v.89
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Nyt on uus imuri paikallaan. Toimii taas lämmityslaitteen säädöt hienosti.

Mutta mutta uus moottori vissi tehokkaampi kuin entinen tai sitten siivet hankaa sen kotelon runkoo, koska alko älytön moinen sirrrrr kuulumaa.

Huomenna vaihtuu puhaltimen paikka vaikka kone huoneeseen , täytyy vaa jatkaa kumiletkua ja sähköjohtoa.

Jonnekkii huolto ystävällisempään paikkaa ja mistä ei surinat ja sirinät kuulu sisälle.

Ajelin pajalta kämpille ja kuuntelin surinaa 20 kilsaa , vieläkin kuuluu korvissa se sama sirinä.
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

onkos vanhemmissakin tuommonen imuri? siis 124 kori mutta vm85`?
koopee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 03.06.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja koopee »

Johtuuko samasista närhen munista semmonen ongelma että ku on pakkanen niin puhallin ei lähe ollenkaan päälle vasta sitten ku on ajanu jonkun aikaa ja lämmöt varmasti sen 80 astetta joskus ei tämäkään auta vaan pitää käyttää virtoja pois.

Ja sitten kun puhallin lähtee päälle niin se lähtee pätkimällä eli puhaltaa sammuu puhaltaa sammuu ja samalla rele naksuu jossain siellä koe lauan syövereissä ja vilkuttaa sitä sisäkiertokatkaisian merkki valoa.

Tätä ihmettelen ku vika ei ilmene lämpimällä ilmalla vain pakkasella.

Auto W124 300DT ja automaatti ilmastointi mutta kompura otettu irti.

Jos jollain ois ohjeita niin ois kiva.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Sulla vois olla lämmityslaitteen puhallin tiensä päässä. Eli jos pakkasilla ei lähe puhaltamaan. Varmaa kannattaa purkaa lämpärin puhalllin pois ja kattoo missä hapessa hiilet on.

Sitten jos se on ok eli vaikka suoralla virralla testattu. Nii virtalukon pohja kulunut. Sedän w124 200d oli semmonen vika kun laitto auton käyntii puhallin ei puhaltanu mutta kun , virta-avainta käänti muutaman millin takas päin johan lähti puhaltaa.

JOs sekin on ok vika vois olla puhaltimen virtajohto murtunut. Ohjauspaneelissa joku tinaus murtunut.

Ei närhen munien toiminta pitäs vaikuttaa puhaltimen moottoriin Korjatkaa jos olen väärässä.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

lähtekö heti päälle, jos laittaa puhalluksen lasille :?:
autodidakti
Avatar
antti86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 13.08.2006 19:15
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

koopee kirjoitti: vilkuttaa sitä sisäkiertokatkaisian merkki valoa.
itellä teki samaa puhallin pitäis lähteä pyöriin ku ottaa toisen lämmönsäätöpaneelin liittimen irti en muista kumman.

ite jouduin tekee sen (kiertovesipumpun,magneettiventtiilin,jarrupalatunnistimen,paisuntasäiliön anturin)johtosarjan uusiksi hansikaslolekerolle asti ku oli johdot ottanu vähä lämpöä ja maajohdot menny aika rapeiksi

tosin mulla poltteli 9 sulaketta ja oli muutenki lämmönsäädössä häikkää
S124 230TE ex
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

No nii nyt on imurin paikka vaihtunu konehuoneeseen akun vieree.

Vieläkin kabiiniin kuuluu pieni surina mut ei haittaa, rupelin siivet hankas vähän muovikotelon runkoo.

Suosittelen muillekkin samaa jos on tälläisiä ongelmia.

Onpahan helpompi huoltaa ku ei tarvii mitään purkaa.... :P
koopee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 03.06.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja koopee »

[quote="felmit"]lähtekö heti päälle, jos laittaa puhalluksen lasille :?:[/quote
Ei lähe missään asennossa päälle. Pittää vähä purkaa ja kattoo se lämmityslaite ja sillee.
Antti86 Eihän tässä ole kuin yksi lämmityksensäätöpaneeli jos tarkotat sitä rullaa?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ne "närhenmunien" sisuskalut kannattaa kans vaihtaa ristiin eli toisen "munan" sisuskalut toiseen jne.
Semmosella menetelmällä mulla toimii edelleen ja rempasta jo 200 tkm...
Hioutuvat muotoonsa vain yhdessä venttiilissä ollessaan, tuplaa kestoiän melkeinpä, kun vaihtaa sisuskalut ristiin.

Jäähdytinneste kannattaa myös vaihtaa kolmen vuoden välein.
Tulee mahdolliset häiriöitä aiheuttavat sakat ulos vaihdon yhteydessä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin