Viton ulomman raidetangon pään vaihto?
Viton ulomman raidetangon pään vaihto?
Kuinkas iso projekti on vaihtaa kyseinen osa kun ei mennyt katsastuksesta läpi, joutuuko paljonkin purkamaan? Kysyn lähinnä siksi kun joutuu ulkona homman tekemään näillä pakkasilla, että tietää suoraan mitä tehdä. Joutuuko vaihdon jälkeen säätämään aurauskulmat?
Kiitos avusta!
Kiitos avusta!
W638 CDI
Re: Viton ulomman raidetangon pään vaihto?
Parhaimmillaan toi on hyvin helppo homma mutta luultavasti se on todella tiukasti kiinni. Kesällä noi vaihdoin varmuuden vuoksi ja sen toisen kanssa sai tapella aika pitkään ja hartaasti ennen kuin alkoi mutteri suosiolla liikkumaan.
Periaate on kuitenkin just niin yksinkertainen kuin missä tahansa autossa, että kyllä se pitäisi onnistua kunhan on sopivia työkaluja, joilla pitää varresta kiinni.
Suuntaustarve on vähän huolellisuudesta kiinni, jos saat merkittyä / pidettyä raidetangonpään paikan ja uusi osa on kohtuullisella tarkkuudella samanlainen niin ei se paljoa pieleen mene.
Se haarukka on hyvä olla, millä hakkaa vanhan kartiotapin irti reijästä.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0583.jpg
Periaate on kuitenkin just niin yksinkertainen kuin missä tahansa autossa, että kyllä se pitäisi onnistua kunhan on sopivia työkaluja, joilla pitää varresta kiinni.
Suuntaustarve on vähän huolellisuudesta kiinni, jos saat merkittyä / pidettyä raidetangonpään paikan ja uusi osa on kohtuullisella tarkkuudella samanlainen niin ei se paljoa pieleen mene.
Se haarukka on hyvä olla, millä hakkaa vanhan kartiotapin irti reijästä.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0583.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Säädetäänkö se tuosta raidetangon kierteestä, eli ensiksi tuo mutteri auki ja vanha pois ja uusi kierretään samaan kohtaan ja mutteri kiristetään?
http://www.aijaa.com/v.php?i=5638556.jpg
Eli irroitan ensin nivelen navasta (ulosvedin löytyy) ja sen jälkeen avaan tuon pienen mutterin raidetangon päästä ja kierrän ulomman pään irti jos merkkaan kierteisiin merkin tai lasken, niin tuleeko se silloin oikeaan kohtaan automaattisesti?
http://www.aijaa.com/v.php?i=5638556.jpg
Eli irroitan ensin nivelen navasta (ulosvedin löytyy) ja sen jälkeen avaan tuon pienen mutterin raidetangon päästä ja kierrän ulomman pään irti jos merkkaan kierteisiin merkin tai lasken, niin tuleeko se silloin oikeaan kohtaan automaattisesti?
W638 CDI
Juuri silleen, rajua hakkausta kunnes kartio on irti, älä kuitenkaan hajota ohjausta vaan käytä reilua vastapainoa tjms. avaat hitusen mutteria, kierrät nivelen pois, uusi tilalle, kun mutteri on samassa kohtaa on säätö kohdallaan. Tuo akseli myös pyörii, joten sen saa tarkasti säädettyä riippumatta miten kierteet passaa.
Kartiot lähtevät usein myös lyömällä kahdella lekalla siihen molemmin puolin. Kuumaakin voi käyttää.
Vitossa kaikki aina jumissa
Kartiot lähtevät usein myös lyömällä kahdella lekalla siihen molemmin puolin. Kuumaakin voi käyttää.
Vitossa kaikki aina jumissa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Minulla taas lähti täysin ilman tappelua. Kahdella lekalla pari napautusta ja kartio lähti irti. Noin kuten Veskola sanoikin, toista lekaa pitää paikallaan lenkin toisella puolella ja toisella kopsauttaa toiselle puolelle. Enpä ole ikinä jaksanut ostaa erikoisempia irroitusvälineitä, noin ne on aina lähteneet.
Kaikki meni nappiin ja osat aukesi yllätävän helposti, mutta uusi tarvikeosa oli pidempi kuin vanha, joten aurauskulmat on nyt pielessä. Ratti puoltaa vasemmalle paljon.
Pyöriikö se raidetanko tyhjää, kun sitä pyörittää vai tapahtuuko siitä jo säätö? saan kyllä helposti tuon uuden osan säädettyä vanhaan asentoon, mutta jos raidetanko säätyy kun sitä pyörittää pää irtonaisena, niin menee vaikeemmaksi, koska pyörittelin sitä asennuksen aikana.
Tärkein asia, saako leimassa olla aurauskulmat pielessä vai tuleeko hylky?
Pyöriikö se raidetanko tyhjää, kun sitä pyörittää vai tapahtuuko siitä jo säätö? saan kyllä helposti tuon uuden osan säädettyä vanhaan asentoon, mutta jos raidetanko säätyy kun sitä pyörittää pää irtonaisena, niin menee vaikeemmaksi, koska pyörittelin sitä asennuksen aikana.
Tärkein asia, saako leimassa olla aurauskulmat pielessä vai tuleeko hylky?
Viimeksi muokannut vito-cdi, Ti 26.01.2010 22:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W638 CDI
ei pitäis vaikuttaa säätöön, vaikka sitä itse raidetankoa pyörittelee, kun niissä on sellainen kuulapää vain siellä toisessa päässä...Vitolator kirjoitti:Pika helppiä, eli kun raidetangonpää on irti ja pyörittää itse akselia niin säätykö se vai pyöriikö tyhjää?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kun pyörität sitä tankoa ja pidät nivelestä kiinni niin tankohan uppoaa juurikin nivelen sisään tai tulee ulos eli säätyy auraus. Sitten jos annat nivelen pyöriä vapaasti mukana niin silloin ei säädy mikään kuten napa totesi, on vain yksi kohta mistä se säätyy, luojan kiitos
Aurauksen säätö: muttari löysälle, jakoavain tai lukkopihti akseliin, toiset pihdit kumipalkeen juureen, ettei se pyöri mukana ja väännät akselia kunnes auraus on oikea.
Monta astetta saa olla pielessä ja silti kelpasi katsastukseen, todelliset ongelmat alkoivat sitten jäisellä tiellä
-> vie vain pajalle tarkistettavasksi, vito syö nopeasti renkaat pilalle ja on muutenkin ikävä ajettava jos ei ole säädöissä.

Aurauksen säätö: muttari löysälle, jakoavain tai lukkopihti akseliin, toiset pihdit kumipalkeen juureen, ettei se pyöri mukana ja väännät akselia kunnes auraus on oikea.
Monta astetta saa olla pielessä ja silti kelpasi katsastukseen, todelliset ongelmat alkoivat sitten jäisellä tiellä

-> vie vain pajalle tarkistettavasksi, vito syö nopeasti renkaat pilalle ja on muutenkin ikävä ajettava jos ei ole säädöissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sain melko hyvin säädettyä aurauskulman takaisin samaan luulisin, ainakin auto kulkee suoraan kun ratista päästää irti. Homma olisi mennyt heti nappiin jos tarvike raidetangon pää olisi ollut samanpituinen.
Pitää nyt varmuuden vuoksi kuitenkin käydä säädättämässä kulmat kohdilleen.
Kiitokset jälleen avuista, loistava foorumi
Pitää nyt varmuuden vuoksi kuitenkin käydä säädättämässä kulmat kohdilleen.
Kiitokset jälleen avuista, loistava foorumi

W638 CDI