606 st:ksi + voimansiirto

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

606 st:ksi + voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Timo N »

se vähäpäästöinen saa nyt sitten olla vähäpäästöinen käyttöauto ja vanhempi 124 viritetään harraste käyttöön st:ksi, jarkko sitä ehdottikin heti alkuunsa mutta eihän sitä usko ennekuin näkee
eli väykystä on kone 606 ite aattelin tehdä pakarin, 3" lienee tarpeeks iso, välijäähyn teen ite niin iso kun keulaa mahtuu, ei liene koosta haittaa, pako- ja imusarjat aattelin ostaa, niistä ja turbosta kuuntelisin mielellään kokemuksia, pitäiskö lisärikastin laittaa pumppuremontin yhteydessä? mikö laatikko on sellanen josta kannattaa ruveta vahvisteleen? entäs perä, voiko 606 väykyn perästä tehdä vahvemman? entäs kardaani?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Hommaa jostakin ASD perä, pitäisi kyllä kestää st käyttöä. Ainakin joissakin semmoinen on! Ja jos nyt en väärin ole laatikkoasioita ymmärtänyt, niin ihan mikä tahansa "iso" automaagilaatikko voidaan vahvistaa st käyttöön, mutta ilmeisesti paljon käytetty 300td:n omaa.

Turbosta on paha sanoa kun ei tiedä tehotavoitetta, mutta kun otetaan huomioon että st:n raja on kolmelitraisessa 400hp ja risat, niin kait jollakin hx50:Sellä päästään helposti tonne, riittänee vielä pidemmällekkin.

Pumpun laittaisin mynädieselille, he tietävät mitä sille tarvii tehdä :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Riittänee varmaan hx40 superikin. Lähtee vetämään matalemmalta ja tosin riittää ST nimitykseen... Mutta siitä edespäin varmaan vähän nihkeää?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

täältä löytyy ST pakosarja HX laipalla
Viimeksi muokannut Stonehead, Ke 10.03.2010 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

[quote="nj^"]Hommaa jostakin ASD perä
minkäs koneen perässä toi asd? on ollut

"iso" automaagilaatikko
ja toi löytyy vissiin 300 bensan perästä?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

[quote="Stonehead"]täältä löytyy ST pakosarja HX laipalla[/quote

mitäs stonehead pitää sarjalla hintaa, onkos imupuolelle tarjota jotain, ja se tehontarve tietysti kasvaa niin voiskos tehdä heti sellasen että piisais hetkeks aikaa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Timo N kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Hommaa jostakin ASD perä
minkäs koneen perässä toi asd? on ollut

"iso" automaagilaatikko
ja toi löytyy vissiin 300 bensan perästä?
ASD tainnut olla minkä tahansa koneen kanssa saatavissa, lisävarusteena. Vakiona ei taida olla missään? Anyhow, usealla eri välityksellä ollut, eli kannattaa olla tarkkana :wink:

Automaattilootista en juur mitään tiedä, mutta ilmeisesti kaikissa kolmisatasissa automaageissa ollut tämä ns. "iso". Joku voisi vahvistaa tämän tiedon :roll:

Lisäys:
Imusarjaksi kelpaisi varmaan vaparin imusarjasta jollakin kunnon plenumilla?
Viimeksi muokannut nj^, Ke 10.03.2010 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ASD?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:ASD?
ASD perä on lukkoperä, joka kytketään hydraulisesti 100% lukoksi, muuten toimii 35 % kitakalukkona... vaatii oman hydrauliikka systeeminsä ja ohjaimensa autoon, jos haluaa sen toimivan 100% lukkona...

Kuva
Viimeksi muokannut napa, Ke 10.03.2010 23:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Anti Slip Differencial tai joku tommonen, eli lukkoperä.

Jälleen lisäys;
Niin ja imusarjaksi kelpaisi varmaan tämmöinen (kuvaa lainattu Petehriltä). Eli awm plenumilla (oliko ton merkkinen)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

mikäs ois oikee välitys perässä?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:mikäs ois oikee välitys perässä?
kumpaa haluat, kiihtyvyyttä vai huippunopeutta... jollain tosi harvalla perällä (2.65 vai mikä se harva perä oli...) päästään jo yli 300 km/h :D joku vois piruuttan laskea mitä tuolla oikeasti pääsis, jos on 5 vaihteinen manuaali ja tuo 2,65 perä ja vaikka 18" vanteet 235/45 renkailla...
Viimeksi muokannut napa, Ke 10.03.2010 23:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ei kai noita huippuja tarttis olla kun vaan nousis nopeesti tonne 200
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:ei kai noita huippuja tarttis olla kun vaan nousis nopeesti tonne 200
3,27 perä on varmaan kiihtyvyyden kannalta ihan hyvä, omassa 300E mersussa on muistaakseni 3,07 perä ja se kiihtyy ihan kivasti, että pysyy vaivattomasti liikenteen mukana... kakkonen vetää hieman yli sataseen automaatilla... jos olettais, että siinä olis joku 400 heppainen ST moottori, niin se kiihtyis varmaan tosi hyvin katuautoksi...

tiheämpi, kuin 3,27 perä ei enää katukäytössä tunnu mielekkäältä, tuollakin taitaa kierrokset 100 km/h nopaudessa olla jossakin 3500-3700 rpm, eli se 200 km/h voi olla jo vaikea saavuttaa, ilman koneen ylikierrättämistä...

onhan noita perävälityksiä mersuissa vaikka kuinka montaa, mutta tuossa nuo "yleisimmät"... eli 2,65 2,87 3,07 ja 3,27

3,46 on kai vielä olemassa, mutta se on automaatin kanssa jo liian lyhyt, jos meinaa oikeasti ajaa autolla muutakin, kuin varttia :D

edit: kummalisia taulukoita ja tietoja tuolla netissä kans on, kun ASD perää muka ei ole saanut kuin dieseleihin ja silti tuossa munkin omassa bensa 300 on tehtaan asentama ASD perä :? vai onko se muka bensoihin ollut niin "erikois erikois optio", että se jo lasketaan mahdottomaksi, vai miksi tuollaista infoa tulee vastaan :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

nj^ kirjoitti:Anti Slip Differencial tai joku tommonen, eli lukkoperä...
Mersun ASD on "Automatische Sperrdifferential" eli automaattinen lukkoperä

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

napa kirjoitti:
Timo N kirjoitti:ei kai noita huippuja tarttis olla kun vaan nousis nopeesti tonne 200
3,27 perä on varmaan kiihtyvyyden kannalta ihan hyvä, omassa 300E mersussa on muistaakseni 3,07 perä ja se kiihtyy ihan kivasti, että pysyy vaivattomasti liikenteen mukana... kakkonen vetää hieman yli sataseen automaatilla... jos olettais, että siinä olis joku 400 heppainen ST moottori, niin se kiihtyis varmaan tosi hyvin katuautoksi...

tiheämpi, kuin 3,27 perä ei enää katukäytössä tunnu mielekkäältä, tuollakin taitaa kierrokset 100 km/h nopaudessa olla jossakin 3500-3700 rpm, eli se 200 km/h voi olla jo vaikea saavuttaa, ilman koneen ylikierrättämistä...

taidan kyllä pikkasen tinkiä kiihtyvyydestä jos 100km/h toi 3,27 perä pyytää jo 3500rpm
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

napa kirjoitti:
Timo N kirjoitti:ASD?
ASD perä on lukkoperä, joka kytketään hydraulisesti 100% lukoksi, muuten toimii 35 % kitakalukkona... vaatii oman hydrauliikka systeeminsä ja ohjaimensa autoon, jos haluaa sen toimivan 100% lukkona...

Kuva
pumppu lienee helppo laittaa vaikka ilm.kompuran tilalle mutta entäs toi ohjaus?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Timo N kirjoitti:
napa kirjoitti:
Timo N kirjoitti:ei kai noita huippuja tarttis olla kun vaan nousis nopeesti tonne 200
3,27 perä on varmaan kiihtyvyyden kannalta ihan hyvä, omassa 300E mersussa on muistaakseni 3,07 perä ja se kiihtyy ihan kivasti, että pysyy vaivattomasti liikenteen mukana... kakkonen vetää hieman yli sataseen automaatilla... jos olettais, että siinä olis joku 400 heppainen ST moottori, niin se kiihtyis varmaan tosi hyvin katuautoksi...

tiheämpi, kuin 3,27 perä ei enää katukäytössä tunnu mielekkäältä, tuollakin taitaa kierrokset 100 km/h nopaudessa olla jossakin 3500-3700 rpm, eli se 200 km/h voi olla jo vaikea saavuttaa, ilman koneen ylikierrättämistä...

taidan kyllä pikkasen tinkiä kiihtyvyydestä jos 100km/h toi 3,27 perä pyytää jo 3500rpm
Mulla oli s.getrakki jossa suora vitonen ja perävälitys 3.46 ja kierroksia 100km/h n.3000rpm. nyt 2.65 välitys ja kierroksia n.2300.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

itellä on 3.07 välitys 2.5L jatkeena ja se tahtoo olla hiukan liian tiuha.. riippuu ajeletko matkaa vai pätkää.. itelle mainaan joskus viä kattella 2.88 ja jos olis 300dee niin varmaankin 2.65 riittääs koska 6-konees on vääntöä alhaallaki enempiku tuos vajaas.. asd perään laitoin rasvaprässillä painetta sen verran että perä antaa periksi jo kun rengasta lihasvoimin tunkipäällä pyörittää.. eikä mitään muita asd vempeleitä.. hyvin sutii kahta raitaa ja viä paremmin jos viihtii ekan metrin kuovittaa auton ollessa vielä suorassa.. onhan mulla toki tuolla myytävien osien puolella nuo asd rojutkin myytävänä :wink: ja tuossa se myyntipuhe sit oliki :)
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

nj^ kirjoitti:Anti Slip Differencial tai joku tommonen, eli lukkoperä.

Jälleen lisäys;
Niin ja imusarjaksi kelpaisi varmaan tämmöinen (kuvaa lainattu Petehriltä). Eli awm plenumilla (oliko ton merkkinen)
kuinkahan isoille ahtoputkille toi on, ei kai putket tarvi olla sen isompia kun toi tulo on tossa kotelossa?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Timo N kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Anti Slip Differencial tai joku tommonen, eli lukkoperä.

Jälleen lisäys;
Niin ja imusarjaksi kelpaisi varmaan tämmöinen (kuvaa lainattu Petehriltä). Eli awm plenumilla (oliko ton merkkinen)
kuinkahan isoille ahtoputkille toi on, ei kai putket tarvi olla sen isompia kun toi tulo on tossa kotelossa?
veikkaisin että 2.5"-3".. Ite suunnittelin 2.5" omaan 2.5l vermeeseen, joku fiksumpi voisi sanoa onko sopiva :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

niin ja onkos se ratkaiseva tekijä mikä on turbon lähtö, tarviiko ahtoputket olla isommat kuin se?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mulla on tosa amw kotelosa 3" sisää meno.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Onko tuohon ahtoputken kokoon olemassa jotakin nyrkkisääntöä? Voiko se olla liian iso? Itselle tosiaan 602:seen näillä näkymin tulossa hx35 ja edelleen 250-300 heposta tavoite. Imusarjaa aloitin työstämään ja tuon lähdön kokoa olen miettinyt.. :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

2.5" o iha hyvä koko. Nätti viejäkki pitkin konehuonetta.
Löytyy valamista alumiini supistajaa 60-75mm. Ei oo nii lyhyellä matkalla ku silikooneisa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Timo N kirjoitti:
napa kirjoitti:
Timo N kirjoitti:ASD?
ASD perä on lukkoperä, joka kytketään hydraulisesti 100% lukoksi, muuten toimii 35 % kitakalukkona... vaatii oman hydrauliikka systeeminsä ja ohjaimensa autoon, jos haluaa sen toimivan 100% lukkona...

Kuva
pumppu lienee helppo laittaa vaikka ilm.kompuran tilalle mutta entäs toi ohjaus?
Hydraulinen käsijarru (tai kytkinsylinteri) on yksi vaihtoehto, jos mekaaninen ohjaus riittää. Tällöin ei tarvita pumppuja. Laineracing on vissiin toteuttanut sellaisen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Jos autossa on absit, niin vaikuttais suhteellisen kivuttomalta laittaa ASD toimimaan kuten tehtaan papan jäljiltä. Hydrauliikat ja abs/asd johtosarjan bokseineen siirtää kaikkineen potilaaseen, muuta ei taia tarvita. Itelle tarkotus laittaa tässä kevään mittaan.
S210 220 CDI A -02
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

[quote="nj^"]Hommaa jostakin ASD perä, pitäisi kyllä kestää st käyttöä. Ainakin joissakin semmoinen on! Ja jos nyt en väärin ole laatikkoasioita ymmärtänyt, niin ihan mikä tahansa "iso" automaagilaatikko voidaan vahvistaa st käyttöön, mutta ilmeisesti paljon käytetty 300td:n omaa.

aihio on vasta hakusessa mutta hyvä tietää mitä siltä vois toivoa, onkos tolla "isolla" laatikolla joku tyyppi?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

nj^ kirjoitti:
Timo N kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Hommaa jostakin ASD perä
minkäs koneen perässä toi asd? on ollut

"iso" automaagilaatikko
ja toi löytyy vissiin 300 bensan perästä?
ASD tainnut olla minkä tahansa koneen kanssa saatavissa, lisävarusteena. Vakiona ei taida olla missään? Anyhow, usealla eri välityksellä ollut, eli kannattaa olla tarkkana :wink:

Automaattilootista en juur mitään tiedä, mutta ilmeisesti kaikissa kolmisatasissa automaageissa ollut tämä ns. "iso". Joku voisi vahvistaa tämän tiedon :roll:

Lisäys:
Imusarjaksi kelpaisi varmaan vaparin imusarjasta jollakin kunnon plenumilla?
toimiikos toi 606 td:n oma imusarja tässä touhussa vai onko virisarjat selkeesti parempia?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

voisko laatikosta 722408 tehdä käypäsen tähän hommaan?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Vastaa Viestiin