98 SLK 230 18"?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
slkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 01.11.2009 17:36
Paikkakunta: lohja

98 SLK 230 18"?

Viesti Kirjoittaja slkkari »

Mikä on paras rengaskoko 225/40-18 vai 235/40-18?

Tarkoitus olis hommata 18 et 35 vanteet, toimiiko?

Alusta on vakio.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tuningmiehet varmasti nauraa mulle mutta kerron kokemukseni :-)

Laitoin tuohon omaani 205/55-16 kitkarenkaiden jälkeen 225/50-17 kumit. Ajo muuttui erittäin uraherkäksi ja epämukavaksi. Bridgestonen renkaat.

Palasin melko pian alkuperäkokoon ja tyytyväinen olin.
230 C 1978
slkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 01.11.2009 17:36
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja slkkari »

Nyt on eriparipyörät 17" 225-245 ja on karmee ajaa. olisiko 8x18 et 35
hyvä vaihtoehto???
Avatar
ozzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 09.06.2006 19:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja ozzy »

17" renkailla ajaminen on yhtä juhlaa verrattuna 18"...kokemusta on..
SL500 R129
CLS 500
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SLK R170 on rengastukselle herkin auto mitä olen ikinä ajanut!
Joskus olen tälle foorumille (vuosia sitten) kirjoitellut kokemuksia tilanteesta jossa oli tilaisuus ajaa peräkkäin SLK:lla erilaisilla, mutta samankokoisilla renkailla. Renkaan merkillä/tyypillä/mallilla ja jopa nopeusluokalla tuntui olevan selvä vaikutus siihen miltä auto tuntui ajossa.
SLK on myös erittäin herkkä pienillekin muutoksille pyöränkulmissa. Omaani käytin aikanaan jopa kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä, kulmien tarkistuksessa + säädöissä. Kun alusta on kohdillaan ja rengastyyppi ja -malli oikeanlainen, ei uraherkkyys ole kovin merkittävä ongelma SLK:ssa, mutta kun alusta on aavistuksen pielessä ja renkaana esim terävä-/jyrkkäolkainen rengas niin kyllähän muuten vetelee..
Eli pyöreäolkainen rengastyyppi alle ja alustan säätöjen mittaus + säätö niin todennäköisesti auto pelaa erittäin hyvin. Kokonaan sitä vetelyherkkyyttä en ainakaan minä saanut ikinä SLK:sta pois, mutta em muutoksilla auto oli suhteellinen tasapainoinen ajettava.
Eriparirengastus sinänsä ei ole ongelma, kunhan rengaskoot ovat ne mitä valmistaja suosittelee ja rengas oikeanmallinen, eli pyöreäolkainen malli. Valmistajan suosituksista poikkeavalla rengaskoolla voi olla vaikeuksia löytää sopiva tasapaino ominaisuuksille.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Janner2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 25.01.2006 12:22

Viesti Kirjoittaja Janner2 »

Itsellä alla 18" 225/255 8" et35 & 9"et30 vanteilla enkä sanoisi ajo-ominaisuuksien ainakaan huonontuneen edellisiin 8"et35 verrattuna. Ei erityisemmin vetele, mutta ehkä en vain itse ole niin uraherkkä. Jämäkämpi vaan.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Se on muuten jännä homma tuo uraherkkyys ylipäätään! En tiedä mikä sen loppujenlopuksi aiheuttaa?!
Kun mietin esim allekirjoituksessani näkyviä autoja, niin SLK oli todella urhaherkkä, CLK oli eriparirengastuksella uraherkkä sekin, tasarengastuksella se meni kuin juna, BMW oli eriparirengastuksella jopa hiukan vaarallisen äkkinäinen urien kanssa, tasarengastuksella kuin juna kiskoilla sekin.
Tämän perusteella voisi päätyä johtopäätökseen että syy on rengastuksessa..
Mutta onko se sittenkään? Nimittäin molemmat Porschet ovat kulkeneet samoilla teillä, samoissa urissa täysin tunteettomasti uriin nähden, rajummalla sekarengastuksella kuin yksikään noista muista autoista!
Tasarengastuksilla en ole Porscheja kokeillut..todennäköisesti ne olisivat törkeän uraherkkiä tasarengastuksella :shock: :)
Eli kaipa se sitten kuitenkin on enemmän alustageometrista kiinni kuin renkaista..tai siis siitä, että rengastus ja alustageometria ovat sopivat toisiinsa nähden?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
slkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 01.11.2009 17:36
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja slkkari »

Onko kokemuksia toimivista 18" renkaista ?
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

slkkari kirjoitti:Onko kokemuksia toimivista 18" renkaista ?
Muistaakseni SLK:ssa toimi ihan hyvin jokun Dunlopin malli, olisiko ollut SP9000?!m(en muista enää ihan tarkasti) Se oli malliltaan pyöreäolkainen reunojensa puolesta ja tuntui toimivan suht hyvin. Myös Nokian WR toimi hyvin, nopeusluokan V talvirenkaana erityisesti toki sulalla asfaltilla.
Joskus jossain vähän kritisoinkin sitä, että me kuluttajat joudumme ostamaan autoomme renkaat käytännössä sokkona ja kokeilematta. se kun kuitenkin on niin, että renkaalla ja renkaalla on valtavia eroja riippuen autosta jonka alle ne laitetaan. Yksi toimii jossain loistavasti, mutta voi olla toisessa autossa kaikkea muuta kuin hyvä. Silti joudumme laittamaan jopa 4- numeroisen summan euroja renkaisiin, joista emme välttämättä tiedä miten ne toimivat juuri meidän autossamme. Aika harmillinen homma sinänsä..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Nokelainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Toimii 18" Slk:ssa -98vm

Viesti Kirjoittaja Nokelainen »

Omassani on s-mersun 18" takovanteet. Ei vetele urissa (Loistava auto muuten ajaa matka-ajoa, tuli 10 000km täyteen viime kesänä). Tein kylläkin kulmien mittauksen ennen kun lähdin ajelemaan. Et on 44, rengastus 225/45/18 edessä ja 235/45/18 takana Barumin kumeilla. Jos ostat 18" tarvike/orkkis vanteet niin panosta renkaisiin niin saat toimivan paketin.
DJS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ke 18.02.2009 12:13
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja DJS »

Onkos kokemuksia nokian z:sta, koossa 225/40/18?

jva, mites tuo dunloppi toimi muuten, kestikö kulutusta ja oliko hyvät vesiliirto-ominaisuudet?
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

von_Karl kirjoitti:Onkos kokemuksia nokian z:sta, koossa 225/40/18?

jva, mites tuo dunloppi toimi muuten, kestikö kulutusta ja oliko hyvät vesiliirto-ominaisuudet?
Ei mulla siitä oikeastaan mitään pahaa sanottavaa ole. Kulutuksen kestosta en oikein osaa sanoa mitään, kun tulee aika vähän kilsoja ja varsinkin tuolloin SLK-aikaan autot vaihtui aika tiheästi. Niihin aikoihin vaihtoväli oli noin vuosi tai jopa alle..tosin nyt se vasta on hiukan hidastunut, nimittäin Boksu on ollut nyt vuoden ja reilun kuukauden, enkä ole edes harkinnut vielä vaihtoa mihinkään, kevättä ja lämpimiä kelejä vain odottelen :)
Carrerassa mulla oli alla Falken 452:set. Se on aikalailla samantyyppinen rengas kuin tuo puheena ollut Dunlop ja ainakin Carrerassa tuo Falken toimi mun mielestä kaikin puolin paremmin kuin Conti SportContact, jonka pitäisi kai olla huippurengas. Falken ei ollut hinnaltaan ollenkaan paha ja se muutti kyllä käsitykseni kerralla sen suhteen, etteikö keskihintainen rengas voisi olla hyvä siinä missä kalleimmatkin merkkirenkaat.
Voisin hyvin laittaa toistekin tuollaiset Falkenit alle mihin tahansa autoon. Mun mielestä niissä rahamäärä ja se mitä sillä saa kohtaa todella hyvin toisensa. Ei siis pahaa sanaa noista Falkeneistakaan.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Vastaa Viestiin