Vanteenoikaisukoneen teko on loppusuoralla, jos sais loppuviikosta oiottua vanteita ja viikonloppuna maalattua, kuvia tulossa kunhan otan kameran pajalle, viimeistään viikonloppuna.
w210 290td 96 , kaikkea pientä rakentelua *vannehommia*
Tänään vaihdettu moottori- laatikko- ja peräöljyt, vesisateessa ulkona
. Perään ja laatikkoon tuli redlinen öljyt, niistä kokemuksia sitten kun kilometrejä kertyy. Perässä oli aika ruman näköiset öljyt ja oli molempien vetareitten stefojen juuresta vähän valuttanut, että varmaan kesällä perä avattava.
Vanteenoikaisukoneen teko on loppusuoralla, jos sais loppuviikosta oiottua vanteita ja viikonloppuna maalattua, kuvia tulossa kunhan otan kameran pajalle, viimeistään viikonloppuna.
Vanteenoikaisukoneen teko on loppusuoralla, jos sais loppuviikosta oiottua vanteita ja viikonloppuna maalattua, kuvia tulossa kunhan otan kameran pajalle, viimeistään viikonloppuna.
Viimeksi muokannut Turmelo, Ke 07.04.2010 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Vanteenoikaisukone osat V1.0 :


Tämän koneen osien tekoa olenkin joutunut ulkoistamaan isälle, itse lähinnä antanut mittoja ja penkonut kuusakosken romukasoja
. Enää puuttuu jalusta ja läjä soviterenkaita ja ulompaan laippaan kumi/muovi pinta. Tunkissa ei välttämättä riitä voima, mutta sitten ostetaan IKH:n matala 5t pullotunkki(kallis) , tuo on 8.5e motonetin tunkki niin koitetaan alkuun sillä. Eli vanteen kiinnitys on nyt kiristettävällä laipalla, keskitys hoituu keskireijällä ja sovitteilla. Akselin päähän jätetty tilaa jos joskus tarvitsee sähkömoottori laittaa välityksellä----> helppo kiilloittaa vanteen huulet.
Edit: Mistähän mahtaisi löytyä heittokelloon magneettijalka tms. esullisesti ?


Tämän koneen osien tekoa olenkin joutunut ulkoistamaan isälle, itse lähinnä antanut mittoja ja penkonut kuusakosken romukasoja
Edit: Mistähän mahtaisi löytyä heittokelloon magneettijalka tms. esullisesti ?
Viimeksi muokannut Turmelo, Ke 07.04.2010 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Jep laittelen sitä mukaan kun kasautuu
. Koitan nyt ainakin viikonloppuun mennessä päästä testaamaan konetta, kun pari kanttarin yli vähän ajettua vannetta tuossa kesäksi tulossa(ei pahasti, mutta pelottaa että ravistelee). Ja niitä pitäs päästä maalaamaan viikonloppuna.
Edit: sinänsähän tuo on todella yksinkertainen kampe, tuolla sivun kolme viimeistä kuvaa antaa hyvin kuvan miten homma tapahtuu kaupallisilla koneilla:
http://www.l-weld.fi/if_vanteet.html
Tuossa samaan tarkoitukseen, vähän erillainen kone:
http://www.legum.com.pl/okno_ara.php?n= ... gowania_z=
Edit: Ja kun joku kohta kumminkin sanoo, että eikö kannattaisi hoitaa nämä oikomiset ammattilaisella, niin vastaan että EI
. Tämä autonlaittelu on harrastus, ja kaikki mahd. pyritään tekemään itse. Ja noiden kahdenvanteen oikaisu olisi maksanut n. 100e , ja nyt koneeseen mennyt n. 20-30e 
Edit: sinänsähän tuo on todella yksinkertainen kampe, tuolla sivun kolme viimeistä kuvaa antaa hyvin kuvan miten homma tapahtuu kaupallisilla koneilla:
http://www.l-weld.fi/if_vanteet.html
Tuossa samaan tarkoitukseen, vähän erillainen kone:
http://www.legum.com.pl/okno_ara.php?n= ... gowania_z=
Edit: Ja kun joku kohta kumminkin sanoo, että eikö kannattaisi hoitaa nämä oikomiset ammattilaisella, niin vastaan että EI
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Nyt olisi ensimmäinen vanne oiottu. Suurin heitto oli tossa 1.8mm. Noin tunti meni harjoitellessa ja vanteen heitto max 0.4mm koko matkalla sisälaidalla, puolien kohdaltahan nuo on yleensä suorat ja tuolla ei aivan sinne pääsekkään käsiksi. Alkuperäiseen muuttui sen verran että oli haettava matalanmallinen pullotunkki(5t) , 2t ei välttämättä muutenkaan olisi riittänyt. Paine mittari olisi kova sana tunkissa, mutta kyllä ton käsituntumalla varmaan oppii.
Koneen jalka valmistu vanhasta koulupenkistä

Heittokello ei mahtunut näköjään kuvaan, se on kumminkin tossa magneettijalassa.

Nyt vanteen kiristyksessä laippaa vasten kierretanko(20mm) , sitten sovitelätkä ja kartio on lainattu tasapainotuskoneesta.

Pientä viimeistelyä vaille valmis, viikonloppuna sitten maalaillaankin nuo vanteet
Koneen jalka valmistu vanhasta koulupenkistä

Heittokello ei mahtunut näköjään kuvaan, se on kumminkin tossa magneettijalassa.

Nyt vanteen kiristyksessä laippaa vasten kierretanko(20mm) , sitten sovitelätkä ja kartio on lainattu tasapainotuskoneesta.

Pientä viimeistelyä vaille valmis, viikonloppuna sitten maalaillaankin nuo vanteet
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Käytännöllinen konehan siittä tuli ja hieno vanne vielä kiinnikin.Juu riittää kun on vähän koneistus taustaa niin simppeleitä hommia. 
Mb W210 E55 AMG-98
Exät:Ford escort 1.3,1.6-76,77,Opel kadett E 1.8i Gt-88,Opel Astra 1.8 16V carawan-94,Ford mondeo stw 1.8-97,Volvo v40 2.0t-98,T4-01,v70 2.4t-00,s60 T5-01,Volswagen bora PD-00,Bmw 320d-00,Audi TT Quattro-00.
Exät:Ford escort 1.3,1.6-76,77,Opel kadett E 1.8i Gt-88,Opel Astra 1.8 16V carawan-94,Ford mondeo stw 1.8-97,Volvo v40 2.0t-98,T4-01,v70 2.4t-00,s60 T5-01,Volswagen bora PD-00,Bmw 320d-00,Audi TT Quattro-00.
- Pakardinen
- Mersumies

- Viestit: 3169
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Jos sitä laitaa tarkoitat, niin niitä oioin ihan vaan moskalla ja alle nylon palikka, ja se ei ole täristävyyden kannalta niin oleellista sen suoruus. Kyllähän tohon voisi tehdä tunkille paikkoja eri asentoihin laidoilta yms. mutta sitten pitäisi tehdä oikein kunnon runko.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
- Pakardinen
- Mersumies

- Viestit: 3169
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
No laitaa nyt niinkään. Sitä vaan, että yleensähän jos oikein kunnon lommo vanteeseen saadaan ajettua, niin monesti siihen tulee sivuheittoakin. Miksi sitä nyt sitten sanois, kieroutta...? Esim. jos laitat tasapainotuskoneeseen kiinni, niin vanne lieppaa sivusuunnassa. Sehän onkin jo vähän ikävämpi poistaa... 
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Kyllä suurinosa vioista tolla oikeaa, tuo sarja on joko hidastetyössyyn ajettu tai kanttarin yli. Pahin vanne oli n. 5mm sisälaita sisässä ja aattelin että ei tule kalua, mutta aikansa oioin ja välillä laitaa naputtelin niin 0.6mm sisään kokonaisheitto. Ton heiton mittaan siitä kohtaa mihin rengas tiivistyy.
Ajaako pakardinen sitä takaa että keskiö vääntyy suhteessa vanteeseen ? , silloin ei auta kun enimmät tunkkailla sitten sorvilla keskiö suoraksi.
Ajaako pakardinen sitä takaa että keskiö vääntyy suhteessa vanteeseen ? , silloin ei auta kun enimmät tunkkailla sitten sorvilla keskiö suoraksi.
Viimeksi muokannut Turmelo, Su 05.12.2010 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Vanteet on nyt maalattu, mutta sattui tapaturma ja kasteltuun tallinlattiaan paiskautui letku ja yksi vanne yltäpäältä kuraan
. No en ruvennut sitten hiomaan ja maalaamaan uusiks vaan ootin että kuivuu ja pyyhin rasvanpoistoaineella ja sitten massaa pari kerrosta. Yksi paha naarmu jäi ja aikapaljon roskia
. No semmosta se vaan on nyt on ajettava huonostimaalatuilla vanteilla kesä 
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Maalauksen ja lakkauksen suoritin testiksi bilteman ruiskulla(yläsäiliö, maksoi jotain päälle 30e). Ja saihan sillä jonkinlaista pintaakin aikaiseksi. Tosin tallimaalauksessa roskia tulee enemmän kun pitää vetää massaa ohuita kerroksia useita että ei pilveile, ja aikaa menee ruiskutukseen siten tuplaten.
Tuossa vanne missä eniten roskia, johtuen letkuaccidentistä .


Tuossa vanne missä eniten roskia, johtuen letkuaccidentistä .


Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
hieno vannekoneshan siitä tuli. ilmeisesti ihan onnistunukkin koko vanteiden korjaus. sittenhän se viimeistään selviää, kun laittaa vanteet autoon.
noissa maalaushommissa ainakin mulle tulee aika herkästi jotakin virheitä. tarkkaa puuhaa. pitäis maalata päivittäin työkseen, että tulis priimaa. siltä ainakin tuntuu. osa niistä roskista voi johtua huonosta ruiskusta. ainaki motonetin ruisku teki sellasta, että jossei jo massassa, niin viimeistään lakkauksessa keräs suuttimen nokkaan nökäreen ja sylkäs sen sitten aina aika-ajoin maalipintaan. no toiset osaa, multa ei oo koskaan sujunu niin hyvin, että sitä vois edes harkita rahasta tekevänsä.
noissa maalaushommissa ainakin mulle tulee aika herkästi jotakin virheitä. tarkkaa puuhaa. pitäis maalata päivittäin työkseen, että tulis priimaa. siltä ainakin tuntuu. osa niistä roskista voi johtua huonosta ruiskusta. ainaki motonetin ruisku teki sellasta, että jossei jo massassa, niin viimeistään lakkauksessa keräs suuttimen nokkaan nökäreen ja sylkäs sen sitten aina aika-ajoin maalipintaan. no toiset osaa, multa ei oo koskaan sujunu niin hyvin, että sitä vois edes harkita rahasta tekevänsä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Joo, tälläviikolla väännän kumit päälle ja käytän renkaat puntituksessa, niin sitten näkee
. Toivottavasti ei ole ihan hukkaan työ kumminkaan mennyt
Harrastushan tämä on, itselle ja jotain kavereille tullut maalailtua. Ei ole mitään koulutusta tms. vaan opeteltu kantapäänkautta. Eihän noita omia maalauksia saa roskattomiksi vaikka mitä tekisi kun samassa tilassa missä maalataan myös tehdään kaikki muutkin pajakorjaukset. Mutta positiivisesti yllätti tuo bilteman ruisku ja varmasti hinta/laatusuhteeltaan hyvä. Mutta ei sitä voi oikeen satajetin kanssa vertailla, kyllä se on ihan omassa luokassaan.
Harrastushan tämä on, itselle ja jotain kavereille tullut maalailtua. Ei ole mitään koulutusta tms. vaan opeteltu kantapäänkautta. Eihän noita omia maalauksia saa roskattomiksi vaikka mitä tekisi kun samassa tilassa missä maalataan myös tehdään kaikki muutkin pajakorjaukset. Mutta positiivisesti yllätti tuo bilteman ruisku ja varmasti hinta/laatusuhteeltaan hyvä. Mutta ei sitä voi oikeen satajetin kanssa vertailla, kyllä se on ihan omassa luokassaan.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Nyt on kesävanteet alla ja ei ravistele
. Tasapainotuksessakaan ei mahdottomia heittoja ollut. Tasapainokoneessa kun pyöritteli niin kahdessa näytti että takalaidassa olisi vähän heittoa, mutta nähtävästi ei merkitystä kun se pinta mitä vasten kumi on suora.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
- Messerschmitt
- Mersumies

- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
- Pakardinen
- Mersumies

- Viestit: 3169
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Joo, kyllä nuo aikalailla teki ulkonäköä verrattuna niihin 16":siin. Kyllä tuo vaatisi ehdottomasti 18-19" vanteet alle. No täytyy sitten katsella jos kesällä on töitä sen verran että raaskii ostella. Jokatapauksessa nuo 17" jää ensitalveksi talvivanteiksi.
Nyt seuraavaksi kun on venehommat saatu nippuun katsastetaan auto, ja sitten ahin ja cooleri paikalleen ja pakoputken teko.
Nyt seuraavaksi kun on venehommat saatu nippuun katsastetaan auto, ja sitten ahin ja cooleri paikalleen ja pakoputken teko.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
- Messerschmitt
- Mersumies

- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Nyt on rakentelu vähän aikaa jäissä, kun ennen jäidenlähtöä pitää vene saada maalattua ympäriinsä ja sähköt sinne tehtyä.
Tuossa huomannut että väykyn ajoominaisuudet alkavat loppua kovemmassa vauhdissa, eli alusta menee jossain vaiheessa vaihtoon. Mitä jousi/iskaripakettia suosittelette ? . Tuo ilmeisesti on nyt avantgarde alusta, ihan hyvä, mutta kaarteissa kallistelee vähän turhan paljon.
Edellisessä C:ssä oli lorinserin jouset ja bilsteinin alusta ja tuo oli niin loistava yhdistelmä, että ikävä tuli
. Eli nyt haetaan ei pintakovaa alustaa mikä ei paljoa nopeuksissakaan kallistele. Eikä mitään yberkalliita vaihtoehtoja...
Tuossa huomannut että väykyn ajoominaisuudet alkavat loppua kovemmassa vauhdissa, eli alusta menee jossain vaiheessa vaihtoon. Mitä jousi/iskaripakettia suosittelette ? . Tuo ilmeisesti on nyt avantgarde alusta, ihan hyvä, mutta kaarteissa kallistelee vähän turhan paljon.
Edellisessä C:ssä oli lorinserin jouset ja bilsteinin alusta ja tuo oli niin loistava yhdistelmä, että ikävä tuli
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Päivitystä, täytyy laittaa kuvia kunhan saan kunnon kameraa lainaksi. Näköjään nuo aiemmat kuvat meni kun kuvapalvelu ei pelaa enää. Koitan saada niitä vähän takaisin jossain vaiheessa.
Nyt ehditty muilta kiireiltä tekemään:
- Kitisevät jarrut rempattu.
- Lasit tummentuneet hieman
- Takavalot päivittyneet
Sitten tuli hommattua löwenhartin 3-osaiset kromi vanteet

eteen 8.5x19 et 35
taakse 9.5x19 et 37
Rengastuksia saa ehdottaa kun ei oikeen hajua, että millaista näihin kannattaisi laittaa.
Nyt ehditty muilta kiireiltä tekemään:
- Kitisevät jarrut rempattu.
- Lasit tummentuneet hieman
- Takavalot päivittyneet
Sitten tuli hommattua löwenhartin 3-osaiset kromi vanteet

eteen 8.5x19 et 35
taakse 9.5x19 et 37
Rengastuksia saa ehdottaa kun ei oikeen hajua, että millaista näihin kannattaisi laittaa.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Mulla saman kokoisissa 235/35-19 ja 265/30-19.Turmelo kirjoitti:Päivitystä, täytyy laittaa kuvia kunhan saan kunnon kameraa lainaksi. Näköjään nuo aiemmat kuvat meni kun kuvapalvelu ei pelaa enää. Koitan saada niitä vähän takaisin jossain vaiheessa.
Nyt ehditty muilta kiireiltä tekemään:
- Kitisevät jarrut rempattu.
- Lasit tummentuneet hieman
- Takavalot päivittyneet
Sitten tuli hommattua löwenhartin 3-osaiset kromi vanteet
[ http://i873.photobucket.com/albums/ab300/Supilakki/02072010047.jpg ]
eteen 8.5x19 et 35
taakse 9.5x19 et 37
Rengastuksia saa ehdottaa kun ei oikeen hajua, että millaista näihin kannattaisi laittaa.
Mb W210 E55 AMG-98
Exät:Ford escort 1.3,1.6-76,77,Opel kadett E 1.8i Gt-88,Opel Astra 1.8 16V carawan-94,Ford mondeo stw 1.8-97,Volvo v40 2.0t-98,T4-01,v70 2.4t-00,s60 T5-01,Volswagen bora PD-00,Bmw 320d-00,Audi TT Quattro-00.
Exät:Ford escort 1.3,1.6-76,77,Opel kadett E 1.8i Gt-88,Opel Astra 1.8 16V carawan-94,Ford mondeo stw 1.8-97,Volvo v40 2.0t-98,T4-01,v70 2.4t-00,s60 T5-01,Volswagen bora PD-00,Bmw 320d-00,Audi TT Quattro-00.




