Talon rakentamisesta jäi hieman yli määräistä kumibitumista kattolaattaa. Ajattelin kokeilla "tapetoida" lokasuojat sisäpuolelta sillä.
Kuvittelen ainakin sen antavan hyvän suojan vettä ja irtokiviä vastaan sekä lisäävän äänieristystä. Samalla voi testata kuinka hyvää tavaraa tuli laitettua talon katolle...
Käytä mielummin hitsattavaa kumibitumikermiä. Se hitsaantuu kosanilla tai kuumailmapuhaltimella justiinsa tasan kauttaaltaan - jos sen laittaa sinne oikein.
En itsekkään laittaisi palahuopaa.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Arto N kirjoitti:Käytä mielummin hitsattavaa kumibitumikermiä. Se hitsaantuu kosanilla tai kuumailmapuhaltimella justiinsa tasan kauttaaltaan - jos sen laittaa sinne oikein.
En itsekkään laittaisi palahuopaa.
Se on kauttaaltaan liimattu kermiliimalla. Katsotaan ensi talven jälkeen miltä se näyttää.
onkohan nyt mietitty ihan loppuun asti vai onko tämä vitsi?
tuolla alla häviää suhinalla lokari :S
tuonnehan on olemassa kivenisku massa (jos on peltiä mihin lähmiä sitä) ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää. voihan se olla että tästä tulee hotrod ku häviää loksut
tovayryn kirjoitti:... ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää...
Kuten tiedämme jos pellin eripuolilla on lämmin ja kylmä puoli kuten autossa on talvisin, niin ilmasta alkaa tiivistyä kosteutta peltiin lämpimällä puolella, eli auton sisällä. Se vaan ei ole hyvä asia jos siinä on vielä joku matto imemässä kosteutta itseensä. Tarvitsee tosi hyvän ilmanvaihdon, jota ei useimmissa autoissa ole, jos märkiä mattoja pitää kuivatella auton rakenteiden sisällä.
äläkää ny het tuomokko tätä matto hommaa, eihän sitä tiijä jos vaikka parin vuuen päästä itte kukin kyselee sallaa mika4maticilta että mistäs sitä mattoo saikaan millä sää aikonaan tapiseerasit sen autos alustaa
cuuno kirjoitti: ...yleensä kun vanhaa autoa alkaa ruostesuojata jos sitä ei uudesta asti ole tehty ...on varma että tilanne pahentaa ruostumista pohjassa
Niin, jos sinne vetää jotain paksua massaa kaiken vanhan päälle, mutta öljy, kotelosuoja, vaseliini eivät varmaankaan pahenna tilannetta.
cuuno kirjoitti: ...yleensä kun vanhaa autoa alkaa ruostesuojata jos sitä ei uudesta asti ole tehty ...on varma että tilanne pahentaa ruostumista pohjassa
Niin, jos sinne vetää jotain paksua massaa kaiken vanhan päälle, mutta öljy, kotelosuoja, vaseliini eivät varmaankaan pahenna tilannetta.
jos aatellaan vaikka takalokasuojan ja takaoven ala kulumaa ja laitetaan sinne öljyä ja se ei pääsekkään pois sieltä ja perrään mennee vettä no öljy nouseekin veden pinnalle ja vesi jääkin sitten nalakkiin sinne öljyn alle eikä pääse etes haihtumaan pois sieltä ja tietähän ei sitten olekkaan kun alaspäin, elikkä pohjasta läpi, mutta kotelosuoja on hyvää se ei tehe tällästä edellämainittua "temppua"
tovayryn kirjoitti:... ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää...
Kuten tiedämme jos pellin eripuolilla on lämmin ja kylmä puoli kuten autossa on talvisin, niin ilmasta alkaa tiivistyä kosteutta peltiin lämpimällä puolella, eli auton sisällä. Se vaan ei ole hyvä asia jos siinä on vielä joku matto imemässä kosteutta itseensä. Tarvitsee tosi hyvän ilmanvaihdon, jota ei useimmissa autoissa ole, jos märkiä mattoja pitää kuivatella auton rakenteiden sisällä.
googletahan nyt eka mimmosta mattoo se tuo dynamatti on ei se nyt oo mikää eteisen matto, ei se ime mitään itseensä ja se laitetaan täysin ilmatiiviisti paikalleen siihen tarkoitetuilla työkaluilla
touhottaja kirjoitti:...eihän sitä tiijä jos vaikka parin vuuen päästä itte kukin kyselee sallaa mika4maticilta että mistäs sitä mattoo saikaan millä sää aikonaan tapiseerasit sen autos alustaa
Eihän siinä asennuksessa mitään salaista ole.
Ensiksi kumibituminen kattolaattaa lämmitettään kuumailmapuhaltimella taipuisaksi. Sen jälkeen kevyesti sulatettaan mahdollinen hitsausliimapinta ja levitetään kumibitumiliima niihin kohtiin joissa liimauspintaa ei ole valmiina. Asennetaan paikalleen voimakaasti painaen ja lämmitetään lisää asennuksen aikana, että saadaan laatta muotoutumaan lokasuojan kaarevaan pintaan. Jatketaan painamista ja voidaan myös rullata kovalla telalla, itse käytin vanhaa laakeria, että saadaan ilmakuplat pois laatan ja pellin välistä.
Kun kaikki laatan palat on asennettu, sulatelaan laatan reuna toisiinsa, että saadaa saumoista varmasti tiiviit. Katso kuva alla. Sauma erottuu heikosti vaakasuorana.
Asennettujen laattojen ja laatoittamattoman pinnan reuna tiivistetään kumibitumiliimalla tai ruosteenestomassalla. Katso kuva alla. Reuna erottuu heikosti pystysuorana karhean ja sileän pinnan välissä.