Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä
Kosla oli keväällä muutaman viikon pois ajosta, kun originaalit aluvanteet olivat kunnostettavana ja autossa nastat alla. Harmiksi se seisoi vajaan viikon ulkona helteiseen siitepölyaikaan... ja mukavasti siitosta ehti palaa kiinni maalipintaan. No ei kun hinkkaamaan vahalla. Kohtuudella täpät lähtivätkin Auto Glymin punaisella, mutta vaatii vielä kliineri- tms. käsittelyn.
Aluvanteet sain kunnostettuina juhannukseksi alle. Lisää episodista täällä.
Tempomat toimii nyt moitteetta, kiitos Jari Ke! Paikallinen tv-huolto ei ollut kai tsekannutkaan kuin liittimien juotokset... Nyt on alkanut kuulumaan hitaassa vauhdissa ja pyöriä kääntäessä napsetta ja narinaa etupäästä. Oma korva paikallistaa sen iskarin yläpäähän. Ne kyllä näyttävät alkuperäisiltä ja ajotuntumakin on ehkä sen mukainen. Alapalloihin laitoin varmuudeksi öljyä, ei vaikutusta.
Aluvanteet sain kunnostettuina juhannukseksi alle. Lisää episodista täällä.
Tempomat toimii nyt moitteetta, kiitos Jari Ke! Paikallinen tv-huolto ei ollut kai tsekannutkaan kuin liittimien juotokset... Nyt on alkanut kuulumaan hitaassa vauhdissa ja pyöriä kääntäessä napsetta ja narinaa etupäästä. Oma korva paikallistaa sen iskarin yläpäähän. Ne kyllä näyttävät alkuperäisiltä ja ajotuntumakin on ehkä sen mukainen. Alapalloihin laitoin varmuudeksi öljyä, ei vaikutusta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Viime viikolla auto sammahteli pariin otteeseen, hyytyi noin vain tien päälle. Jos ei heti niin vähän ajan päästä lähti käyntiin. Loppuviikosta kävi niin, että vaimo pääsi mökiltä n. 5 km, piti odottaa 10 minuuttia ja sitten pääsi 2 km ja siihen jäi. Onneksi kotipiha oli 1,5 km päässä, joten eikun farkun perässä hinaten pihaan. Tänään syylliseksi paljastui, kukas muukaan kuin vanha tuttu bensapumpun rele. Käämin jalasta oli juotos palanut. Uutta tinaa kehiin ja taas hyrrää M103.
Mitkä navat tuosta pitäisi yhdistää, jotta pääsee testaamaan pyöriikö pumppu? K-jetissähän se oli 7 ja 8.
Mitkä navat tuosta pitäisi yhdistää, jotta pääsee testaamaan pyöriikö pumppu? K-jetissähän se oli 7 ja 8.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nyt on tullut reipas vuosi täyteen 4Maticin omistajana. Rahaa on palanut tuhottomasti tässäkin tapauksessa, mutta harrastushan ei ole oikea harrastus jos se ei vie kaikkia rahoja. Toisaalta onpa autokin hieman eri kuosissa kuin minulle tullessa, osia on uusittu ja koslaa kohenneltu sieltä täältä. Paljon on vielä tekemättäkin. Rahan kulunkia selvittää sekin, että etupään osia en osaa tai pysty itse vaihtamaan, vieraan työn osuus kulungista on melkoinen. Teenpä pientä listausta remonteista:
- takaraidetangot
- taka-alatukivarsien ulommat helat
- taka-apurungon etummaiset kumit
- vas. alapallonivel
- kaikki jouset (etuj. 220 e/kpl)
- kaikki iskunvaimentimet (etuisk. 350 e/kpl)
- kallistuksenvakaaja + nivelet (420 e)
- etuvetoakselien sisemmät suojakumit molemmin puolin
- apusimpukan korjaussarja
- maskin verkko, kuraläpät, ilmans. kotelo. antenni, virranjakajan suojakansi, termostaatti, avaimet, virtalukko, tähtiä...
Rahaa kaikkine töineen ja osineen ym. on mennyt suurinpiirtein 5000 e. Kiitoksena katsastusmies viime viikolla sanoi, että valokuvan näyttäminen olisi riittänyt . Toisaalta vasen etupyöräntuenta näytti 57% arvoa, vaikka siellä on iskarit juuri alle laitetut ja jousetkin alle vuoden vanhat.
Kulutus autolla on vuoden aikana ollut n. 11 l/100 km. Tämä on ollut pääasiassa talviajoa, ja melko reippaanlaista sellaista. Kulutus pyörii siis samoissa kuin coupella. Ja onko tässä mitään järkeä? No ei varmasti, mutta mukavaa on ollut!
Tekemättömiä:
- ilmastoinnin täyttö
- kuskin istuinlämmityksen istuinosan vastuksen vaihto
- pitäisi verhoilla kuskin penkin sivutuki
- vaihtaa kaiuttimet
- korjata vuotava jakolaatikko
- pohtia mitä tehdä väljälle perälle ja perehtyä moottorin öljynkulutukseen.
Viimeksi mainittu kävi kiinnostamaan enempi kun vaimo lähti pihasta viikolla kylmällä autolla. Pihasta pois kaasuttaessa selvä sinervä tuli pakoputkesta. Venttiilinvarren kumit? Öljyä menee sen 1-2 ltr/10 000 km. Kardaania ja vetareita pyöritellessä asentajien mielestä välykset löytyvät tasauspyörästöstä. Mikään kiristäminen tms. ei kuulemma tuottaisi sopivaa lopputulosta. Ilkeimmin tuo väljyys tuntuu kun laitetaan alue silmään tai muutetaan auton kulkusuuntaa. Kuuluu oikein selvä pamaus.
Miten muuten tuossa saa säädettyä laatikon ohjauspainetta? Onko muovihattu jossain etuvetarin takana? Vaihdot ovat mielestäni liian terävät.
- takaraidetangot
- taka-alatukivarsien ulommat helat
- taka-apurungon etummaiset kumit
- vas. alapallonivel
- kaikki jouset (etuj. 220 e/kpl)
- kaikki iskunvaimentimet (etuisk. 350 e/kpl)
- kallistuksenvakaaja + nivelet (420 e)
- etuvetoakselien sisemmät suojakumit molemmin puolin
- apusimpukan korjaussarja
- maskin verkko, kuraläpät, ilmans. kotelo. antenni, virranjakajan suojakansi, termostaatti, avaimet, virtalukko, tähtiä...
Rahaa kaikkine töineen ja osineen ym. on mennyt suurinpiirtein 5000 e. Kiitoksena katsastusmies viime viikolla sanoi, että valokuvan näyttäminen olisi riittänyt . Toisaalta vasen etupyöräntuenta näytti 57% arvoa, vaikka siellä on iskarit juuri alle laitetut ja jousetkin alle vuoden vanhat.
Kulutus autolla on vuoden aikana ollut n. 11 l/100 km. Tämä on ollut pääasiassa talviajoa, ja melko reippaanlaista sellaista. Kulutus pyörii siis samoissa kuin coupella. Ja onko tässä mitään järkeä? No ei varmasti, mutta mukavaa on ollut!
Tekemättömiä:
- ilmastoinnin täyttö
- kuskin istuinlämmityksen istuinosan vastuksen vaihto
- pitäisi verhoilla kuskin penkin sivutuki
- vaihtaa kaiuttimet
- korjata vuotava jakolaatikko
- pohtia mitä tehdä väljälle perälle ja perehtyä moottorin öljynkulutukseen.
Viimeksi mainittu kävi kiinnostamaan enempi kun vaimo lähti pihasta viikolla kylmällä autolla. Pihasta pois kaasuttaessa selvä sinervä tuli pakoputkesta. Venttiilinvarren kumit? Öljyä menee sen 1-2 ltr/10 000 km. Kardaania ja vetareita pyöritellessä asentajien mielestä välykset löytyvät tasauspyörästöstä. Mikään kiristäminen tms. ei kuulemma tuottaisi sopivaa lopputulosta. Ilkeimmin tuo väljyys tuntuu kun laitetaan alue silmään tai muutetaan auton kulkusuuntaa. Kuuluu oikein selvä pamaus.
Miten muuten tuossa saa säädettyä laatikon ohjauspainetta? Onko muovihattu jossain etuvetarin takana? Vaihdot ovat mielestäni liian terävät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Siellähän se etukardaanin takana piileskelee, samassa kohdassa kun takavedossa.
Pystyy säätämään kohtuu helposti kardaani paikallaankin magneetin ja ruuvarin kanssa. Eli muovitulppa irti ja magneetilla vetäsee säätöavainta sopivasti ulos ja esim. ruuvarilla pyörittelee avainta.
Pystyy säätämään kohtuu helposti kardaani paikallaankin magneetin ja ruuvarin kanssa. Eli muovitulppa irti ja magneetilla vetäsee säätöavainta sopivasti ulos ja esim. ruuvarilla pyörittelee avainta.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
mulla on ainakin vaikeuksia ihan takavetoisenkin kanssa... tietysti jos sormet on 20 cm pitkät tikut, niin sitten varmaan on helpompaa ruuvimeisseli nyt ainakin on ihan pakko olla, millä sen T-avaimen sieltä kaivaa näkösälle...epk kirjoitti:no tiedä häntä miksi niin vaikeesti teet mutta ihan helposti se t-pala sieltä tulee ulos sormillakin, eikä rakokaan niin pieni ole ettei sitä nakeilla pysty kääntämään
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
pianon soittajan sormet, naiset tykkää ja helppo huoltaa mersuinapa kirjoitti:mulla on ainakin vaikeuksia ihan takavetoisenkin kanssa... tietysti jos sormet on 20 cm pitkät tikut, niin sitten varmaan on helpompaa ruuvimeisseli nyt ainakin on ihan pakko olla, millä sen T-avaimen sieltä kaivaa näkösälle...epk kirjoitti:no tiedä häntä miksi niin vaikeesti teet mutta ihan helposti se t-pala sieltä tulee ulos sormillakin, eikä rakokaan niin pieni ole ettei sitä nakeilla pysty kääntämään
on mullakin keskiverto pianistin sormet, mutta kun tuo kämmen on lapion kokoinenepk kirjoitti:pianon soittajan sormet, naiset tykkää ja helppo huoltaa mersuinapa kirjoitti:mulla on ainakin vaikeuksia ihan takavetoisenkin kanssa... tietysti jos sormet on 20 cm pitkät tikut, niin sitten varmaan on helpompaa ruuvimeisseli nyt ainakin on ihan pakko olla, millä sen T-avaimen sieltä kaivaa näkösälle...epk kirjoitti:no tiedä häntä miksi niin vaikeesti teet mutta ihan helposti se t-pala sieltä tulee ulos sormillakin, eikä rakokaan niin pieni ole ettei sitä nakeilla pysty kääntämään
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tekniikkalaji,ite säätelin matikin laatikonpainita muutaman kerran,ja aina otin etukardaanin irti.Ahdasta on.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Eiköpä tuossa tasauspyörästössä liene kuluneet juurikin ne tasauspyörästön rattaat (ne neljä pikkuratasta pyörästön keskellä). Mitään kiristettäväähän siellä perässä ei ole.Timo L. kirjoitti: Kardaania ja vetareita pyöritellessä asentajien mielestä välykset löytyvät tasauspyörästöstä. Mikään kiristäminen tms. ei kuulemma tuottaisi sopivaa lopputulosta. Ilkeimmin tuo väljyys tuntuu kun laitetaan alue silmään tai muutetaan auton kulkusuuntaa. Kuuluu oikein selvä pamaus.
Itse tutkailin pöydällä olevaa perää takakoppa auki ihan vaan oppiakseni, mikä omassa 250 D:n perässä on väljää. Toisesta vetoakselista pidettäessä kiinni ja toisesta ees-taas pyöriteltäessä tuntuu välystä. Selvästi sekä hampaat rattaista kuluneet että kahden samalla tapilla olevan rattaan keskireikä suurentunut ja voi olla vielä se tappikin kulunut. Vähän oli myös välystä sen tapin ja tasauspyörästön "rungon" välilläkin. Jackiellahan oli tappi syönyt reilun reiän kuoreen ja jossain lienee se topic tallella, jossa Jackie swappasi toisen tasauspyörästön "rungon" perän sisälle.
Jos sulla perä on äänetön eikä etustefakaan vuoda, ehkä pinionin laakerit on vielä kunnossa ja tuo rattaiden vaihto riittäis. Omassa yksilössäni perä on äänetön veto päällä, mutta moottorijarrutuksessa kuuluu vaimea ääni, mikä kielisi hammaskosketuksen muuttumisesta. Ja kun stefa vuotaa, luulen, että pinionin sisempi laakeri on jo sen verran väljä, että akseli heiluu säteittäissuunnassa hieman. Stefan vaihtokaan ei tähän vuotoon oikein auta pidemmällä juoksulla.
Jos perää ei meinaa korjata, on vaihtoehtona hankkia käytetty vähänajettu perä Saksasta. Siellä kuitenkin on tarjontaa vähänajetuista peristä (tyyliin 150 tkm) ja hinnat ei oo montaa satasta Ebayssa.
Kolahdus vaihtaessa saattaa muuten johtua pelkästään häränsilmien (ne takimmaiset perän kiinnityspuslat) kuluneisuudesta, mutta toki tuo välys rattaissa varmaan edesauttaa kolahtelua.
Niitä pikkurattaita ja muuta hilpettä saa esim. Merteililtä, n. 200 € koko satsi.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vuosi täynnä
Kappas vaan - jälleen on vuosi vierähtänyt ja kokonaisuudessaan toinen vuosi matikki-iloja täynnä. Kummasti nämä päivitykset osuvat syksyyn ja talveen, vaikka auto on ympärivuotisessa käytössä. Kuittien perusteella kilometrejä ei ole tullut kuin vähän yli 10 000, lukeman ollessa tällä hetkellä 332 tkm. Kesällä tosin pörräiltiin pääasiassa coupella sekä farkulla, koska ilmastoinnin täyttöä en ehtinyt teettämään kuin vasta heinäkuun lopulla. Joka tapauksessa sisään laitettiin R134:t ja siellä ne ovat kestäneet siitä lähtien.
Tehtyjä juttuja:
-vesipumpun ja moniurahihnan vaihto, jäähdytysnesteet uusittu
-jakoketju ja kiristimen jousi vaihdettu
-kuivaimen vaihto ja ilmastoinnin täyttö
-pakosarjan tiivisteet vaihdettu
-nokkaketjukotelon tiiviste vaihdettu
-tekstiilimatot hankittu (4Matic-special)
-leimattu "heittämällä".
Vanhat viat vainoavat yhä, löytäisi vaan aikaa ja rahaa paneutua niihin.
Tehtyjä juttuja:
-vesipumpun ja moniurahihnan vaihto, jäähdytysnesteet uusittu
-jakoketju ja kiristimen jousi vaihdettu
-kuivaimen vaihto ja ilmastoinnin täyttö
-pakosarjan tiivisteet vaihdettu
-nokkaketjukotelon tiiviste vaihdettu
-tekstiilimatot hankittu (4Matic-special)
-leimattu "heittämällä".
Vanhat viat vainoavat yhä, löytäisi vaan aikaa ja rahaa paneutua niihin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vuosi täynnä
Vaihdoin autoon pakoputkiston etupätkän. Samoin tuulilasinpesurin pumppu sanoi sopimuksen irti, onneksi käytetty oli hyllyssä. Nyt toimii.
Pakoputkenvaihtoreissulta tullessa auton ajovalot kirkastuivat yhtäkkiä, vähän matkan päästä mittariston varoitusvalot alkoivat hehkua himmeänä mutta auto kävi kuitenkin hyvin. Pihaan saavuttua mittasin akusta latausjännitteen: tyhjäkäynnillä n. 13,1-13,5 V ja kierroksilla 16-17 V. Taitaa olla vähän liikaa. Onko jännitteensäädin rikki? Onko se laturin sisässä, pystynkö sille tekemään mitään? Tuota valojen kirkastumista olen havainnut silloin tällöin varmaan puolen vuoden ajan.
Autolla pitäisi käydä 60 km lenkki heti aamulla, liekö mitään vaaratekijöitä laturin kuumenemisen lisäksi? Neuvoja kiitos.
Pakoputkenvaihtoreissulta tullessa auton ajovalot kirkastuivat yhtäkkiä, vähän matkan päästä mittariston varoitusvalot alkoivat hehkua himmeänä mutta auto kävi kuitenkin hyvin. Pihaan saavuttua mittasin akusta latausjännitteen: tyhjäkäynnillä n. 13,1-13,5 V ja kierroksilla 16-17 V. Taitaa olla vähän liikaa. Onko jännitteensäädin rikki? Onko se laturin sisässä, pystynkö sille tekemään mitään? Tuota valojen kirkastumista olen havainnut silloin tällöin varmaan puolen vuoden ajan.
Autolla pitäisi käydä 60 km lenkki heti aamulla, liekö mitään vaaratekijöitä laturin kuumenemisen lisäksi? Neuvoja kiitos.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - latausongelmia
Jos latausjännitteet ei laskeudu normilukemiin, on riskinä ainankin akun kiehuminen - joka taas syö sen elinikää aika dramaattisesti. Samoiten ylijännitteellä paukuttaessa lamppuja ja muuta elektroniikkaa niitten elinkykyisyys on vähän sitä ja tätä.
Jos on silloin iiiihan pakko just sillä vehkeellä lähteä, niin jätä kaikki mahdolliset sähkölaitteet pois päältä ettei niissä kierrä ylijännite. Suosittelisin nappaamaan radioista sulakkeetkin ihan varmuuden vuoksi, ettei tarvii taas viettää yhden bekkerin hautajaisia...
Jos on silloin iiiihan pakko just sillä vehkeellä lähteä, niin jätä kaikki mahdolliset sähkölaitteet pois päältä ettei niissä kierrä ylijännite. Suosittelisin nappaamaan radioista sulakkeetkin ihan varmuuden vuoksi, ettei tarvii taas viettää yhden bekkerin hautajaisia...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - latausongelmia
Paikansin neuvojen perusteella säätimen laturin hiilipakettiin - 2 ruuvia auki ja käsissä. Löysin erään W123:n laturista säätimen joka oli samankokoinen, paremmilla hiilillä varustettu. Kannessa luki 14,6 V. Vaihdoin sen Maticciin ja nyt jännitteiiksi mittasin tyhjäkäynnillä ilman kuormitusta 14 V ja kierroksilla jotain 14,5 V, kuormitettuna tyhjää 13 V ja 13,9 V kierroksilla. Toiminee, joten jätin paikoilleen.
Vaihdoin myös talvikumit alle.
Vaihdoin myös talvikumit alle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - latausongelmia
Uusi vuosi koitti myös Maticille. Joulukuun puolella luomukurssimatkan keskeytti yllätys-yllätys - jo kerran tinattu bensapumpun rele. Onneksi rouva oli kotona, joten auto tien poskeen, kyyti kotiin ja coupen pellin alta rele ja takaisin Maticin tykö. Hyvin hörähti "uudella relleellä".
Tänään ruuvasin alle uudet talvirenkaat, Hakkapeliitta 7:t. Ensimmäiset nokialaiset ja samalla parhaat talvikumit mitä minulla on ollut näin ensimmäisen 70 km:n perusteella. Todella, todella vakaat ja pitävät niin myötä- kuin vastamäessäkin enkä nyt melua osaa kuvailla, onko se aiempia nokialaisia hiljaisempi. Ei kuitenkaan häiritsevä. Suosittelen! Etenkin nämä alla voi jälleen todeta "kyllä lähtee"!
Tänään ruuvasin alle uudet talvirenkaat, Hakkapeliitta 7:t. Ensimmäiset nokialaiset ja samalla parhaat talvikumit mitä minulla on ollut näin ensimmäisen 70 km:n perusteella. Todella, todella vakaat ja pitävät niin myötä- kuin vastamäessäkin enkä nyt melua osaa kuvailla, onko se aiempia nokialaisia hiljaisempi. Ei kuitenkaan häiritsevä. Suosittelen! Etenkin nämä alla voi jälleen todeta "kyllä lähtee"!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - latausongelmia
4matic, ASD ja Hakkapelitta 7:t, ni ihan varmasti lähtee!
Itse ajelen takavetoisella lukottomalla perällä + Hakkapelitta 7:t, ja silti menee ongelmitta. Voin suositella noita renkaita minäkin!
Itse ajelen takavetoisella lukottomalla perällä + Hakkapelitta 7:t, ja silti menee ongelmitta. Voin suositella noita renkaita minäkin!
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - latausongelmia
Vaihdoinpa tuossa öljyt ja totesin että 10 000 km tuli täyteen vuodessa, kuten aiemminkin mainitsin. Siihen se näyttää kakkosauton vuosisuorite asettuvan - hyvä niin.
Talvella auton lasit tahtoivat huurtua vaikka niitä miten pesi ja kuivasi. Sainpa kaverilta diagnoosin että "täällähän haisee glykoli". Ai jaa? Kivat remontit siis tiedossa. Nestettä ei kyllä paljoa häviä jos häviää ollenkaan. Onko se lämppärin kenno vai onko siellä jotain letkuliitoksia mistä kävisin vuotokohtaa etsimään? Tuskin sieltä mitään mätkää löytää, valumajälkiäkö pitäisi etsiä?
Talvella auton lasit tahtoivat huurtua vaikka niitä miten pesi ja kuivasi. Sainpa kaverilta diagnoosin että "täällähän haisee glykoli". Ai jaa? Kivat remontit siis tiedossa. Nestettä ei kyllä paljoa häviä jos häviää ollenkaan. Onko se lämppärin kenno vai onko siellä jotain letkuliitoksia mistä kävisin vuotokohtaa etsimään? Tuskin sieltä mitään mätkää löytää, valumajälkiäkö pitäisi etsiä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - glykolintuoksua
lähde siitä kennosta liikenteeseen, katoaako nestettä paisarista ? ota kuskin tai hanttarin keskikonsolin sivulevy irti, eikös siitä jo näe tarpeeksi jos vuotaa jalkatilaan päin. Kennohan on siinä lämppärin säätimien ja tuulettimen moottorin välissä kabiinin puolella.
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - glykolintuoksua
Mukava savotta tiiossa-, tiiä vielä et minkä verran ilmastointi teettää lisätyötä karvalakkimalliin verrattuna... Olikos se niin, että ilmastoidussa autossa lämppärin moottiri vaihetaan kojelauta purkaen, ku sen muuten saa vaihettua helposti lasinpyyhkijän mekanismin irrottamalla? Jos noin on, ni kannattenee vaihtaa se mosakin sit samalla. Siellä Savonlinnan suunnallakin toimivalla veneenveistäjällä on muute aika tarkka herkkä glykolinenä, eli jos haluut varmistusta asiaan, ni soitapa Peksulle. Niitä glykolitippoja kannattaa mutte ettiä myös niitte etujalkatilassa kulkevien ilmakanavien takapäästä, siinä on semmone tasasella oleva sauma, mistä tippa pääsee valumaan.
Tuossa vähä esimakua työmaasta:
Tuossa vähä esimakua työmaasta:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - glykolintuoksua
...vaihtuu se ilmastoituunkin sieltä lasinpyyhkijän alta
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - glykolintuoksua
Hep hep... cuunon kommentti on jäänyt huomaamatta. Mitä - eikö tarvitse kojelautaa purkaa?cuuno kirjoitti: ...vaihtuu se ilmastoituunkin sieltä lasinpyyhkijän alta
Ilmastointi täytettiin vuosi sitten ja kesäkuun alussa lopetti kylmänteon. Eilen vaimo käytti samassa huollossa, jossa laitettiin väriaine sisään ja kokeiltiin täyttää, koska torstaina pitäisi lähteä kolmeksi päiväksi Helsinkiin, olisi mukavampi ajaa lapsien kanssa.
Systeemiin ei saatu ainetta sisään kuin 300 g. Kompura pyöri muutaman sekunnin ja lopetti, eikä "imenyt" siis oikein yhtään. Puoli tuntia meni tuohon 300 grammaan. Kuivainta ei ollut vaihtaa tähän hätään. Liekö siellä joku vesipisara tukkona systeemissä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - glykolintuoksua
Ööö, yrittikö ne laittaa aineita ns. Yhdestä yhteestä...?Timo L. kirjoitti:Hep hep... cuunon kommentti on jäänyt huomaamatta. Mitä - eikö tarvitse kojelautaa purkaa?cuuno kirjoitti: ...vaihtuu se ilmastoituunkin sieltä lasinpyyhkijän alta
Ilmastointi täytettiin vuosi sitten ja kesäkuun alussa lopetti kylmänteon. Eilen vaimo käytti samassa huollossa, jossa laitettiin väriaine sisään ja kokeiltiin täyttää, koska torstaina pitäisi lähteä kolmeksi päiväksi Helsinkiin, olisi mukavampi ajaa lapsien kanssa.
Systeemiin ei saatu ainetta sisään kuin 300 g. Kompura pyöri muutaman sekunnin ja lopetti, eikä "imenyt" siis oikein yhtään. Puoli tuntia meni tuohon 300 grammaan. Kuivainta ei ollut vaihtaa tähän hätään. Liekö siellä joku vesipisara tukkona systeemissä?
Kyllähän se aine sinne menee jos molemmista yhteistä nipat kiinni kunnolla ja alipaineeseen saa...kone hetkeksi käyntiin siinä 800g kohdalla.
Kuis ne sen turas?, vesipisara ei ainetta estä sisään menemästä....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa
Täyttöpullo tyhjä niin ei voi mennäkään mitään sisään.
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa
Vitsi kyllä itse pitäis olla aina paikalla, tää foorumilla kyselykin on vähän turhaa kun ei osaa sanoa pidemmälle .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa
...niin siis lämmityslaitteen puhaltimen moottori ainakin manuaali ilmastointiin vaihtuu pyyhkijän alta ...sitä kaiketi kysyttiin
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - latausongelmia
Olen tavannut samanlaisen ongelman ja siinä tapauksessa vuoti kannentiiviste ulospäin ihan pikkasen et kuukausitolkulla pääsi lisäysten välilä. Kuitenkin glygooli haisi kabiinissa selvästi tietyllä kelillä ja ikkunoita sai olla kuuraamassa vähänväliä. Piti muuten ettiä kauan et löyty. Ruostevana lohkossa kerto et jostain vuotaa ja löytyihän se lopulta.Timo L. kirjoitti:Vaihdoinpa tuossa öljyt ja totesin että 10 000 km tuli täyteen vuodessa, kuten aiemminkin mainitsin. Siihen se näyttää kakkosauton vuosisuorite asettuvan - hyvä niin.
Talvella auton lasit tahtoivat huurtua vaikka niitä miten pesi ja kuivasi. Sainpa kaverilta diagnoosin että "täällähän haisee glykoli". Ai jaa? Kivat remontit siis tiedossa. Nestettä ei kyllä paljoa häviä jos häviää ollenkaan. Onko se lämppärin kenno vai onko siellä jotain letkuliitoksia mistä kävisin vuotokohtaa etsimään? Tuskin sieltä mitään mätkää löytää, valumajälkiäkö pitäisi etsiä?
Eli katto nyt kannentiivisteen seutu ja ihan kaikki letkuliitokset tarkkaan ennenkuin alat purkamaan. Kennohan ei vaihdu muuta kuin purkamalla kojelauta kokonaan ja sen sisällä oleva poikittaispalkki jne. Toi kuva yllä kyllä masentaa mutta ei välttämättä nyt ihan noin kamala homma ole miltä se tuossa näyttää. Tossa omassa 200D:ssä vuoti kennoon tulevan putken juuri O-rengas oli kovettunu ja tiivistyspinnat syöpyny.
Viimetalvena hoksasin tästä samasta kulkineesta et syylarin putkiliitoksesta vuoti ja klemmarihan siellä oli löysälle jääny kansirempan jäljiltä. (Edellinen omistaja teetti sen) Nestettäkin piti lisäillä mutta luulin sen aiheutuvan siitä kun auto oli lohkossa melkopaljon. No tässäkin tapauksessa ikkunat oli selvästi glygoolipaskan peitossa kun ostin takas ittelle ton.
Ukkelin 1.2milj. ajetusta 200D:stä alko vuotamaan kenno. Ei alkanu purkamaan kun kerroin mikä homma on edessä. Lykäs jotain Holzin ainetta. Vuoto loppu samontein eikä muita ongelmia ole ainakaan vielä ilmenny.
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa
Itse havainnut omassa aivan sämän tässä lähiaikoina, Varsinkin lämpimillä keleillä haisee viinantuoksu ja sateella on lasit aivan mahottomassa huurussa vaikka miten pitää puhallusta päällä.
Muokataas sen verta että ei haise ainoastaan lämpimillä keleillä. Muutaman viikko sitten aloittanut tuon tuoksumisen, aikasemmin en ainakaan huomannut.
Muokataas sen verta että ei haise ainoastaan lämpimillä keleillä. Muutaman viikko sitten aloittanut tuon tuoksumisen, aikasemmin en ainakaan huomannut.
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa
Kojelaudan purku ei oikeasti ole niin paha homma miltä kuulostaa. Loppuunsa hyvin nopea ja yksinkertainen toimitus. Ruuveja ei ole montaa.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa
Leimasta läpi tällä päivämäärällä mittarilukemalla 348985. Katastuksista on tullut viime aikoina aika nopeita keikkoja, liekö merkitystä kun kolmea autoa käyttää tasaisin väliajoin samalla asemalla...
Jarrut ovat käyneet täristämään nyt loppukesän kuluessa. Mikään ei hirtä kiinni ts. levyt pyörivät palojen välissä, enempää en purkanut. Takalevyt ovat kyllä aika syvällä uralla, pitänee ne vaihtaa. Eteen muistaakseni vaihdettiin oston jälkeen. Leimalla edessä 2,8/2,9 ja takana 1,4/1,4. Pitää tutkia. Joka tapauksessa on tää vaan aika hyvä auto .
Jarrut ovat käyneet täristämään nyt loppukesän kuluessa. Mikään ei hirtä kiinni ts. levyt pyörivät palojen välissä, enempää en purkanut. Takalevyt ovat kyllä aika syvällä uralla, pitänee ne vaihtaa. Eteen muistaakseni vaihdettiin oston jälkeen. Leimalla edessä 2,8/2,9 ja takana 1,4/1,4. Pitää tutkia. Joka tapauksessa on tää vaan aika hyvä auto .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa
Vaimo pyysi huomauttamaan, että sulla on hyvän merkkinen raivuri...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.