123 2.3 öljynpaine?!? <---Korjattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

123 2.3 öljynpaine?!? <---Korjattu

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Miten sais 123 2.3 öljynpaineita hilattua ylöspäin? Painetta sais olla ajossa ja paikoillaan noin kilo enemmän? Justiinsa vaihdoin öljyt 10-40 mut ei helpannut, suodattimen vaihto on heti kun sellaisen saan käsiini.
Viimeksi muokannut mdc666, Pe 24.09.2010 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Täsmennyksenä, auto kulkee kuin juna, ei kilise ei kolise, päästöt ovat ihanteelliset eikä syö öljyä.
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no mitä ne paineet nyt on? ja onko mitattu todelliset paineet, vai ollaanko sen alkuperäsen mittarin antaman tiedon varassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

miks niitä paineita tarvii saada ylöspäin? jos kone on kulunu, niin ei se kuluneisuus sillä poistu, että laittaa sinne vaikka 20w60 öljyt. paineet voi pikkasen nousta.

parhaiten paineet saa takas laakeroimalla koneen uudestaan. mutta en näe siinä mitään järkeä, jos auto tollain toimii, eikä koneessa ole mitään vikoja. harrastejutut sitten erikseen, niihin tehdään kaikkee järjetöntäkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Kone kuumana ajossa (80km/h) paine on noin 2. paikoillaan noin 0.2 - 0.4.
Ja luotan tällä hetkellä orkkis mittariin koska kone kylmänä paine on tyhjäkäynnillä 1.5 ja ajossa tapissa 3+. Huolestuttaa vain ettei tule turhanpäiten rikottua komiaa peliä.
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laakerit ja uusi öljypumppu tuohon on ainut järkevä korjaus, kaikki muu on tehohengitystä/itsensä pettämistä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Mistä puulaakista löytyis öljypumppu että tietäis varailla rahnaa laittoon?
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onpas matalat paineet. ensimmäisenä tarkistaisin jollakin toisella mitarilla paineet. jos todellakin noin matalat, niin sitten alkaisin ihmetteleen konetta tarkemmin. voihan siellä valskata vaikka se öljynpaineen ylipaineventtiili. taikka sitten on ne laakerit jo vähän kilometrejä nähny.
W201 250DT 20V
w201 190E
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

mdc666 kirjoitti:Kone kuumana ajossa (80km/h) paine on noin 2. paikoillaan noin 0.2 - 0.4.
Ja luotan tällä hetkellä orkkis mittariin koska kone kylmänä paine on tyhjäkäynnillä 1.5 ja ajossa tapissa 3+. Huolestuttaa vain ettei tule turhanpäiten rikottua komiaa peliä.
Mersun paineista täydellisen tietämättömänä kerron kuitenkin amerikkalaisissa koneissa melko yleisesti käytetyn 60psi max eli 4.2kg/cm² ja tyhjäkäynnillä noin 1-1.5kg/cm².

Matalaan öljynpaineeseen voi olla monia syitä mutta se todennäköisin on että kampiakselin ja -laakerointi kulunut hylkyrajalle eli koneremontti on tiedossa.
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: 123 2.3 öljynpaine?!?

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

mdc666 kirjoitti:... Justiinsa vaihdoin öljyt 10-40 mut ei helpannut, suodattimen vaihto on heti kun sellaisen saan käsiini.
Vaihappas ihan ensimmäisenä kumminkin se suodatin :!:

Tukkeutunut suodatin voi aiheuttaa sen että öljyt juoksee varaventtiilistä ja paineet ei nouse.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

W123:ssa on mekaaninen öljynpainemittari.

Ekana öljynsuodatin vaihtoon.

Paineet kuuluu olla tehtaan kirjotusten mukaan tyhjäkäynnillä vähintään 0.3bar ja viimeistään 3000rpm/min pitää saavuttaa 3bar paine.

Nämä siis lämpimällä koneella.
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Vika taisi löytyä. Viisammilta kysyttyäni vastaukseksi tuli öljykello sekoilee.
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko tuon ikäisessä edes "öljykelloa" :D

Minusta kaikissa 123ssa öljynpaine menee ihan letkulla suoraan mittarille.
Kuten alkupään w201 190:ssä
Avatar
umppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 24.08.2010 09:01
Paikkakunta: Punkaharju

Viesti Kirjoittaja umppo »

Voiskohan se letku vuotaa jostain?? Appiukolla oli tuollanen diisseli rönttä niin siinä rupes vuotaa mittarin takaa ei paljon paineita mittari tyhjäkäynnillä näyttäny mut jenkaa kun anto niin ol ihan ok... Sit rupeskin housut kastumaan :wink:
Avatar
namila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 06.02.2004 20:29
Paikkakunta: Karkkila

123 2.3 öljynpaine

Viesti Kirjoittaja namila »

Kun saat sen suodattimen vaihdettua niin uskoisin paineiden nousevan selkeästi,tuntuu oleva ton konetyypin ominaisuus.
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
PinkBoss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 01.06.2010 22:55

Viesti Kirjoittaja PinkBoss »

Suosittelen kyllä ihan lämpimästi vaihtaan sen suodattimen... Viimeks muistaakseni se suodatin on vaihdettu 2005...

mittarin takaa se ei vuoda enään... joskus on vuotanut..

mitäs vaimo sano "käyttöautosta"?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

PinkBoss kirjoitti:Viimeks muistaakseni se suodatin on vaihdettu 2005...
:shock:

Heti vaihtoon.
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Suodatin vaihdettu ja nyt toimii kuin junan vessa!!! Tyhjäkäynti paine 2 - 2.5 kone lämpimänä ja nostaa paineen kolmeen noin 1100 rpm :D

Off topic.

Ps. auton tuntevalle. Kävin säädättämässä ruiskua noin tuplaten isommalle (päästöjen mukaan) niin löytyivät laitumille päässeet hevoset takaisin talliin ja kulutus putosi roimasti. Nyt lähtee 40 - 60 km/h:sta kuin nato ohjus.
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Vastaa Viestiin