Onko kukaan testannut R-sarjalaista

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Onko kukaan testannut R-sarjalaista

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

R-sarjalainen ja sen olemus kiinnostaisivat... Onko kukaan koeajanut vai täytyykö mun? :shock:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

käyppä sinä ku muutoinki o ollu mukavaa luettavaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Otanpa lainaan kun käyn Stuttgartissa seuraavan kerran...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onhan tuommosella tullu ajeltua.

Onhan siinä tilaa, mutta on se jotenkin vähän "ei mistään kotosin ei kenellekkään tarkoitettu ja muutenkin kuin orpo piru vieraassa helvetissä"!

Käsittääkseni koetettu tavoitella S-sarjan edustavuutta ja tila-auton avaruutta. Ei oikein ole kumpaakaan löytyny silloin kun minä olen ollu ratissa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Ärrä pikakoeajossa

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Tehtiin tossa kaverin kanssa autonvaihto hetkeksi kun ei nyt tullutkaan Saksan keikkaa. Annoin oman C:n hänelle, ja tilalle tule joksikin aikaa R 320 CDI 4matic. Vuosimalli on 2007.

Äärimmäisen ristiriitaiset tunteet "ärrässä". Kaverillani on jo toinen R, eikä hän vaihtaisi mallia millään. Kolmas R on tulossa tammikuussa. Nyt koeajettu auto oli n 160 000 kilsaa ajettu ja todella hyvin varustettu. On Saksan-tuonti, joten on kattoikkunaa, isoa navia sun muuta. Jalopuuta kivasti siellä täällä, että on arvokas tunnelma koko ajan.

Filosofiasta vielä, kyllä R asettuu sinne E:n ja S:n väliin. Ajokokemus oli ehdottoman eksklusiivinen ja miellyttävä. Kun R:ään ihastuu, se tapahtuu sitten kunnolla. Siitä kaverini on elävä esimerkki. B-Mersua vaivaa hieman sama ongelma. Sekin on omanlaisensa kummajainen. Tyyliltään B ja R ovat kuitenkin toisistaan niin kaukana, ettei juuri kannattaisi puhua samassa lauseessa autoista ollenkaan. Sori.

Kolmelitrainen kutosdiesel on monista muista Mersuista tuttu voimanpesä. Siitä ei voi sanoa muuta kuin että saakelin upea moottori. Vääntö, voima ja kulku ovat kokoluokassaan vertaansa vailla. Kaverilla sattuu myös olemaan autossaan todella laadukas tutkanpaljastin (jota en tietenkään käyttänyt), polkaisin eräällä moottoritiellä aamun valjettua parisataa kilsaa tunnissa tauluun. Kulkee kuin juna ja muuttuu jopa paremmaksi vauhdin kasvaessa.

R:ssä on luksusta hieman samalla tavoin kuin S:ssä. Laadukkaat ja muhkeat nahkapenkit puuratteineen tuovat ässämäisen fiiliksen ajoon. On melkein sanottava itselleen, että ajat nyt R:ää. Luksusta on uudessa E:ssäkin, en sitä kiistä, mutta R:ssä ollaan ehkä asteen verran siellä loisteliaammalla puolella. Takapenkkiläisille on omat ilmastoinninsäätönsä.

Ja kenelle R sitten sopii? Onhan se eräänlainen minivan. Kolmessa rivissä penkkejä, jotka kaikki ovat erittäin hyviä. Ei siis kompromisseja yhdessäkään istuimessa. Sähköisesti (tai alipaineella?) kiinni imeytyvä takaovi/luukku on mahtavuutta. Kuudet sähköikkunat tuovat mukavuutta joka penkille. R on kai jonkinlainen tila-auto, mutta ei missään tapauksessa mikään citymaasturi. Maavara on olematon. Yleensä Mercedeksen pomot ovat selkeästi pohtineet joka autolle jonkinlaisen stereotyyppikäyttäjän, jonka joten osaa arvata kun on tutustunut autoon. R:n kohderyhmää on tosi vaikea keksiä. Kaverini on varsin boheemi ja luulisi enemmän Skoda Octavia -mieheksi, mutta R sillä olla täytyy.

Ohjaamo on iso ja tilava. Mersumaiseen tapaan kaikki namiskat ovat paikoillaan. S-sukulaisuutta tuo lisää automaattilaatikon rattivaihdetikku.

Kääntyvät xenon-valot ovat kivat ja tehokkaat. Vaikka ajokilla on päästelty kohtapuoliin jo 200tkm, on se edelleen uuden oloinen. Johtunee osaksi myös siitä, että kaverini pitää autojaan todella hyvin. Edes pientä kiveniskemää ei siitä löydä. Vanteetkin ovat kuin sähköhammasharjalla pestyt.

Parkkitutka on kiva ahtaissa paikoissa, sillä R ei ole mikään pieni auto. Yllättävän leveä. Hirvittävän pitkä se ei ole. Ei tule sitä S-sarjasta tuttua fysiikan lakiongelmaa: lang ei mahdu tavalliseen parkkiruutuun. Jumbon ostarin parkkiruutuun auto menee hyvin, mutta eipä hirveästi jää tilaa sivuille. Onneksi on taittuvat peilit.

Tuli siis päästeltyä aika kovaa ja pyörittyä Kehä I:n sisäpuolella. Kulutusta en jaksanut seurailla kun tuli päästeltyä sitä kahta markkaa moottoritiellä.

Ymmärrän hyvin, että jollekin R kolahtaa välittömästi. Hinnallisesti se on kyllä melkoinen investointi. Uutena maksaa kunnolla varusteltuna liki satatuhatta euroa. Koska R ei kolahda kaikille, niitä on saatavana suhteellisen edullisesti. 2007-vuotisen vastaavan näyttää saavan reippaalla 40 000 eurolla. Siinä on tullut kärryn arvo alas aika vauhdilla. Se on tietysti R:ään innostuneen etu. Luksusta on mahdollista ostaa kohtuuhinnalla.

Kun seuraavan kerran menen Saksaan, otan testiin R:n faceliftin. Kassotaan sitten, mitä Stuttgartin pojat ovat saaneet aikaan. Todennäköisesti muutakin kuin kromilistoja siellä täällä.

Tässä tällainen pikafiillistely. Koeajetaan kunnolla kun tulee uusi kärry alle. Summa summarum: R on hieno Mercedes. Ja täytyy tuossa hintaluokassa ollakin.

Heh, kun vaihdettiin autot takaisin, kaveri oli aivan innoissaan C-sarjalaisesta. On kuulemma niin näppärä, ketterä ja hyvä ajettava. Kuulemma rullaa kivasti. No, se on Mersujen vakio-ominaisuus, että kaikki ovat hyviä ajettavia. Se siitä.

Tossa on aika vastaava kuin koeajamani R: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/r/3500316
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Kerran koeajoin ärrää. Omista lähtökohdista:
- iso
- penkit taittuvat tasaiseksi lattiaksi, mutta väliin jää ikäviä "koloja"
- mukava
- hieman "löysä" ajaa
- hyvin varusteltu
Päädyin E-sarjan farmariin, koska se on parempi ajaa, tehokkaampi ja lattiasta tulee tasainen kun penkit kaadetaan.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
timppa01
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 12.11.2010 13:21

Mulla on R 320 cdi

Viesti Kirjoittaja timppa01 »

Hieno ajaa ja hyvä perheauto(kin). isot takaovet, lapset meinaa kolhia viereisessä ruudussa olevia (L malli). Vaihteistoon en ole ollut ihan tyytyväinen, uutena ollut pehmeys kun katoaa vanhemmiten (mulla nyt 80 tkm) ja sille ei näköjään oikein pysty tekemään mitään.

Navigointijärjestelmä vaatii vähän totuttelua. Ei kannata investoida jos uutena ostaa. Tava GPS on parempi ja halvempi...

Muuten ei voi kun kehua autoa. Paras ajamani auto ja käsittämättömän hiljainen. Tehoa on aivan riittävästi ja tilaa takapenkkiläisillekin ruhtinaallisesti. Kun tämän aikanaan vaihdan niin luultavasti samanlaiseen.
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Viesti Kirjoittaja temep »

Moro,
Setäukollani kyseinen pirssi löytyy vuosimallia 2005 ja koneena toimii 320cdi.
Autohan on kaikinpuolin loistava ajaa. Sen suhteen ei ole moittimista.
Minusta kyseinen moottori kyseisessä autossa on oikein hyvä, ja vaivaton kulkunsa puolesta. Laatikko tässä kyseisessä, vähän reilut 100tkm ajetussa "laitoksessa" pelaa/pelasi vallan mainiosti.
Tilojen puolestahan auto olisi mitä mahtavin MERSU, jos "perheessäni" olisi enemmänki henkilöitä itseni lisäksi. Suosittelen kyllä väestölle, joiden kesäsuunnitelmiin kuuluu jokainen kesäinen reissu jukujuku maahan :)
Miinus puolia tietenkin ovat tämä iän ikuinen ruoste; takakontti on esimerkiksi paikallisella mersupajalla korjautettu.
Muistaakseni myös autosta on vaihdettu kummatkin akut, sekä pieni, että iso. Ei tainnut olla mikään halpa tikki.
-Teemu
Mercedes-Benz A45 AMG -14
Vastaa Viestiin