Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mulsu kirjoitti:Etuvetomiehethän ovat vähän niinkuin uskovaisia, ei ne järkipuhetta kuuntele.
:lol: :lol: :lol:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

hmmmm

Viesti Kirjoittaja bongo »

Juttu on taas lähtenyt lapasesta....onneksi vaan juttu, eikä se mersu... :lol:

Alotuksessa oli vaan tarkotus hehkuttaa vanhalla takavedolla ajamisesta syntyviä kiksejä...ja kysellä löytyykö muita jotka nauttivat samanlaatuisesta ajotuntumasta...myös talvella. Nyt tästä näyttää kehittyneen "sota" etu- ja takavetoisten kesken.. :roll:

Sen verran täällä ovat (jotkut) paasanneet takavedon huonoista ominaisuuksista liukkaalla, että päätin sitten eilen vähän testata niitä.

Kokeilin (suljetulla) liukkaalla tieosuudella miten helposti se mersu lähtee lapasesta. Kyseessä mutkainen, jäinen hiekkatie....ja tie jäätynyt uraiseksi sianseläksi.
Koeajoneuvona tottakai, oma murunen w124 300ce -89....alla hyvät nastarenkaat...ei painoja perässä.

Tulos: Auto pysyi nätisti tiellä. 60 -70 km/ h en huomannut ajossa mitään ihmeellistä....yli 80 km /h mersu "haki" vähän mutkissa, mutta pienillä ohjausliikkeillä ja kaasunkäytöllä tilanne "koheni" välittömästi.
Myös kyytissä istunut isäntä on hengissä edelleen....en onnistunut pelottamaan hengiltä.... :D
Tein myös muutaman ripeän liikkeellelähdön, mutta pientä liirausta lukuunottamatta siinäkään ei ollut ongelmia. Eikä vauhtiin pääsemistä tarvinnut odotella kilometrikaupalla... :wink:

Mutta tämähän on kaikki tuttua juttua niille mersukuskeille, jotka osaavat ajaa myös talvella....ja ei, tähän ei sisälly piruilua...

Pidetään ne mersut ojien välissä... :)
mersumimmi
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Viesti Kirjoittaja P4si »

Nelivedonkin saa jokainen kun avaa kaikki 4 ikkunaa :idea: :lol:
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

espoossa ei ollut ainakaan tänään liukasta... tamperella vähän meinas olla, mutta ei sielläkään liian liukasta... ylöjärven shelliltä 3 tielle takaisin tullessa, sai olla kaasun kanssa tarkkana, ettei jää paikalleen kuopimaan, muuten oli ihan normaali talvikeli, ainakin ducatolla matka meni leppoisasti, vaikka perässä olikin iso telitraileri (omamassa 600kg) ja w124 mersu siellä kyytillä :roll:

ducatossa oli jotain romua kyytillä, mutta ei se nyt sentään täyteen ollut lastattu, mutta ei sitä voi tyhjäksikään sanoa... ne pikku ducatot voi olla huonompia menemään liukkaalla, mutta maxi ducato puskee ainakin ihan kiitettävästi samoissa paikoissa, kuin saman ikäiset 4-veto hilux/hiacet ja muut vastaavat pikku 4-vedot...

edit: lopenuupuneen mersussa taitaa olla joku muu luistonesto, kuin ASD perä :roll:

ASR ja muut hienommat luistonestot ainakin on liukkaalla juuri sellaisia, että ei niillä mihinkään pääse, ASD lukkoperäinen taas kyllä vetää, jos vain vähänkin on kitkaa ja jos ei ole, niin sitä kaivetaan esiin :twisted:

ei mulla ainakaan ole pahaa sanottavaa viime talven mersuiluista tuolla 300E:llä, vaikka siinä olikin ihan pilalliset hakkapeliitta 2 renkaat, kyllä etuvetokuskit olis jääneet aikaisemmin hankeen kiinni, kuin minä tuolla 300E:llä (oli painoakin perässä ihan kiitettävästi vanhasta muistista takavetoisen talvi kokemuksista) niin kauan se puski menemään, kunnes takapyörät ei enää ottaneet maahan kiinni, koska auton alla oli jo melkein 30 cm lumipatja...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Oli kyseessä sitten, henkilö-, paketti-, kuorma- tai vaikkapa linja-auto, niin olennainen seikka vetokyvyn kannalta on vetäville pyörille kohdistuva paino. Pelkästään etuvetoisessa autossa vetävien pyörien painotusta on vaikea muuttaa, takavetoisessa painonjakautumaa akselien kesken puolestaan on helppoa muokata. Takavetoisessa ajoneuvossa myös normaalikuorma tavaratilassa ja takapenkeillä on eduksi, etuvetoisessa pidon kannalta haitaksi. Painonjakautuman vaikutuksen pitoon itse olen huomannut kaikkein konkreettisimmin lavettirekkaa ajaessa, tyhjänä klipoo joutavaa liukkaalla, mutta kuormattuna vetää peilikirkkaalla jäälläkin niin, että nokkaa kevittää. Mielenkiintoinen näkökanta tuolla aiempana oli, että rekkojenkin olisi syytä olla etuvetoisia. Eli esimerkiksi Scaniassa, jolla päivittäin ajan on täydellä kokonaispainolla etuakselipaino 10 tonnia ja vetäville pyörille kohdistuu 32 tonnia, tässä yhdistelmässä on luvat reilu 90 tonnin kokonaispainoon, niin etenisikö se vieläkin paremmin liukkaalla, jos vain etupyörät vetäisivät? En usko.

Minulla on tapana talviliukkailla pitää henkilömersun tavaratilassa pientä painoa normaalien aina mukana kulkevien varusteiden lisäksi, siten että auton painosta suurin osa on takapäässä. Näin varustettuna on veto-ja liikkeellelähtökyky etuvetoisilla saavuttamatonta luokkaa, mikäli on kyse samansuuruisesta ajoneuvosta. Ajo on vakaata, luistoja ei juuri esiinny ja auto on erittäin helppo hallita kelissä kuin kelissä. Olihan joskus 80-luvulla tuulilasissa testikin, missä mitattiin autojen vetovoimia jäällä, Dodge Aspen ja MB 200D olivat parhaimmat, takavetoisuudestaan huolimatta :lol:

Itse olen selviytynyt kelissä kuin kelissä takavetoisella autolla, minulle talvella takavetoinen auto merkitsee turvallisuutta loogisen ajokäyttäytymisen vuoksi.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Nuffield56 kirjoitti:Oli kyseessä sitten, henkilö-, paketti-, kuorma- tai vaikkapa linja-auto, niin olennainen seikka vetokyvyn kannalta on vetäville pyörille kohdistuva paino.
Sekä painon siirtymä. Siksipä takavetoinen etenee paremmin eteenpäin ja etuvetoinen taaksepäin.

Siihenpä se perustuu vasemman jalan jarrutuskin kilpa-ajossa, saadaan ohjaaville pyörille siirtymään painoa, jolloin ohjattavuus paranee ja veto jatkuu.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Kyllä on mukava ajella vanhalla takaveto w124sella talvet,niin kuin joku mainitsikin edes jotain mukavaa tässä kylmyydessä kun tietää että talvella voi ajella vähän hallitussa luisussa. takana vaan sattuu olemaan uudet nokia 245 nastat niin vähän liikaa pitoja verrattuna etupään enemmän kuluneisiin 225siin--> tahtoo puskea hiljaisissa nopeuksissa,muutenkin kapeammat olisi paremmat.

ABSit ja ASD on kyllä ehdottomat lisävarusteet.Ilman abseja olisi tullut tiukkoja tilanteita kusiluikkaissa risteyksissä jos sattuu vähänkin liian kovaa tulemaan niihin. Ja ASDn avulla en ole kertaakaan jäänyt kiinni vielä, toisin kuin edellisellä ei ASD mesellä.Mukava kun pääsee risteyksissä tien yli eikä jää suttaamaan paikalleeen.

Yksi etuveto auto on ollut talous syistä ja toista ei enää tule. Itsellä tulee heti mieleen että auton ajamisesta nauttiminen ei kiinnosta yhtään jos etuvetoon tyytyy ja autoilu vain pakollista puuhaa.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
kolehmainen2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 24.07.2007 22:01
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kolehmainen2 »

On se w124 auto talvellaki ;)
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

kolehmainen2 kirjoitti:On se w124 auto talvellaki ;)
Tänään kun ajelin kohti Malmin lentoasemaa, Kehä I:n yli (Malmin ja Viikin liittymä) menevän tien laitaan pohjoispuolelle kehää oli jäänyt keulakolaroitu W124. Oli ilmeisesti poksauttanut jonkun auton perään.

Ikävä näky, sillä auto näytti siistiltä yksilöltä. Toisaalta peltiä pystyy oikomaan ja osia saa...

Olikohan mersuforumilaisen auto...?

Pluikasta oli, muttei haitannut W204:ää. Sen verran tuoreet piikkipyörät alla.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti: edit: lopenuupuneen mersussa taitaa olla joku muu luistonesto, kuin ASD perä :roll:

ASR ja muut hienommat luistonestot ainakin on liukkaalla juuri sellaisia, että ei niillä mihinkään pääse, ASD lukkoperäinen taas kyllä vetää, jos vain vähänkin on kitkaa ja jos ei ole, niin sitä kaivetaan esiin :twisted:
...
ASR on mersussa :evil: ja ittellä kyllä ADHD.... :wink: :D

ja mitä helvettiä...onko ton asr:n ominaisuus että tolla mersulla ei pääse minnekään...onhan se ollut välillä pois kun on pitänyt käännellä vähän tiukemmin parkkipaikalla mutta tänään pistin sen kokonaan pois (lähteneekö ihan kokonaan?) ja meno on ihan toista maata....silleen "kipeetä pillua" käsittelemällä kaasua toi väyrynen lähti kun jänis makuulta valoistakin...no vähän se menee kuin känninen kyy mutta ihan on eri meno nyt....

tosin kun se on poissa niin mutkiin ei parane ajella CD kotelot käsissä ja rööki huulessa, kännykkä korvalla.....voi toi ohjelma (ja onkin) olla helpolla teinibileluokkaa ohjaamossa.... :wink:

mutta ei tota voi päällä pitää kun suoralla tiellä ajaa....sehän saatana parkkeeraa koko auton kertalaakista kun vähänkin vetää varpaasta suonta.... :D
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Ke 24.11.2010 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:
ASR on merussa :evil: ja ittellä kyllä ADHD.... :wink: :D

ja mitä helvettiä...onko ton asr:n ominaisuus että tolla mersulla ei pääse minnekään...onhan se ollut välillä pois kun on pitänyt käännellä vähän tiukemmin parkkipaikalla mutta tänään pistin sen kokonaan pois (lähteneekö ihan kokonaan?) ja meno on ihan toista maata....silleen "kipeetä pillua" käsittelemällä kaasua toi väyrynen lähti kun jänis makuulta valoistakin...no vähän se menee kuin känninen kyy mutta ihan on eri meno nyt....

tosin kun se on poissa niin mutkiin ei parane ajella CD kotelot käsissä ja rööki huulessa, kännykkä korvalla.....voi toi ohjelma (ja onkin) olla helpolla teinibileluokkaa ohjaamossa.... :wink:

mutta ei tota voi päällä pitää kun suoralla tiellä ajaa....sehän saatana parkkeeraa koko auton kertalaakista kun vähänkin vetää varpaasta suonta.... :D
hyvä että löytyi syy siihen, että auto ei kulje...

tänään leikin kaverin ford scorpion luistoneston kanssa ja on se jumalauta perseestä :D (sen onneksi saa pois ihan napista) hyvät naurut saatiin, kun huomattiin, että auto nostaa kaasupoljinta väkisin, kun ASR lyö päälle :shock:

kiihtyvyys liukkalla on siis sellaista, että vakio fiat 600 kepittää tuollaisen 3 litraisen coswortin ihan 6-0, jos ASR on päällä... ilman ASR taas fordikin alkoi kulkemaan :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kylläkyllä. Olipa melkonen keli tänään lounaisrannikollakin: jos 400 000 km ajettu vapari-dieselfarkku nastarenkailla sutii nelosella seittemässäkympissä, on todellakin liukas. Perä tuntui heilahtavan sivulle maantielläkin varsin herkästi.

Omasta puolesta tekis mieli nostaa näkyvyysasiat w124:n hyväksi puoleksi: sivulasit eivät kuraannu, pyyhkijä on iso ja lasi pysyy kirkkaana -- kiitos sen, että lämpöä riittää vähintään omaan tarpeeseen.

Mene, tiedä, kai joka asia on hoidettu jo sukupolvea uudemmassa paremmin, mutta perin kotoisaa ja letkeää tolla oli taas töistä kotiin 75 km ajella, vaikka normaalin 55 minuutin sijasta menikin tunti ja 20 minuuttia matkaan... :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

napa kirjoitti:vakio fiat 600 kepittää tuollaisen 3 litraisen coswortin ihan 6-0, jos ASR on päällä
Onks tää nyt sitte jotenki normaalista poikkeava tilanne? :wink:

Selittäkääs nyt mulle että millä tavalla ne sutivat renkaat auttaa siinä liikkeelle lähdössä ja samaa syssyyn vielä se mitä tässä on nyt 100x jo kysytty että miten ne lukkiutuvat jarrut auttaa tilanteessa missä ABS:t ei enää pidä? Taitaa olla sama vaikutus ku esim. teinien pörinäpöntöissä: tehot laskee mutta auto tuntuu tehokkaammalta nii kai se auto tuntuu liikkuvanki paremmin ku renkaat pyörii tiuhempaan :roll:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Joo tässä on yks, olen aina ajanut eli noin 2,5 milj kilometriä vain noilla sen ikäluokan autoilla joissa ei ole näitä nykyajan juttuj pääosin mersuilla vanhimmat 50 lukuisia,kuorma autoilla ja jenkeillä.Väyrynen oli kokeeksi viime keväänä ja se koe riitti ,hommasin tilalle 124 250 jossa ei ole mitään ylimääräistä ja taas alkoi autoilu maistumaan.En tiedä onko se sitten tottumis kysymys mutta mulla on tuossa yks vanhempikin peli missä on mekaaniset jarrut ja niilläkin pärjää aivan hyvin tuola liikenteessä kun tietää miten ne käyttäytyy.Liikenteessä pärjää aina kun ei kouhota,sano autokoulun opettaja melkein 50v sitten.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

sonikki kirjoitti:
napa kirjoitti:vakio fiat 600 kepittää tuollaisen 3 litraisen coswortin ihan 6-0, jos ASR on päällä
Onks tää nyt sitte jotenki normaalista poikkeava tilanne? :wink:
yleensä yli 200 heppainen auto vie 28 heppaista kiihdytyksessä, mutta jos se on sulle normaalia, että osat vaihtuu, niin sille en voi mitään...
sonikki kirjoitti:
Selittäkääs nyt mulle että millä tavalla ne sutivat renkaat auttaa siinä liikkeelle lähdössä ja samaa syssyyn vielä se mitä tässä on nyt 100x jo kysytty että miten ne lukkiutuvat jarrut auttaa tilanteessa missä ABS:t ei enää pidä? Taitaa olla sama vaikutus ku esim. teinien pörinäpöntöissä: tehot laskee mutta auto tuntuu tehokkaammalta nii kai se auto tuntuu liikkuvanki paremmin ku renkaat pyörii tiuhempaan :roll:
oikeasti ei tarvitse kovin paljoa enempää ymmärtää tekniikasta ja autoista yleensä, niin ei tarvitse edes kysyä, miksi ABS ja vaikka ASR, ESP jne. on joissakin olosuhteissa erittäin huono vaihtoehto verrattuna perinteiseen ratkaisuun...

ABS:n aiheuttama jarruttomuus on ollut tiedossa siitä lähtien, kun kyseinen apuväline autoon on esitelty, eli kuulalaakeri sora ja irtolumi kovan alustan päällä... koska ABS ei tajua, että sen irtolumen tai kuulalaakeri soran alla olisi kyllä pitävää pintaa, jos sais vain renkaan/nastat siihen pureutumaan, mutta koska se ei tajua, niin se pelaa sen irtolumen/kuulalaakeri soran kitkan mukaan ja silloin ei autossa jarruja ole... joka ei tuollaiseen tilanteeseen ole ikinä joutunut, ei sitä voi luultavasti tajuta... tekniikan maailmaa/muita autolehtiä lukemalla, ei asiasta paljoa viisastu, pitää olla ns. omakohtaista kokemusta asiasta...

ASR ja EPS jne. ei taas varsinaista vaaratilannetta yleensä aiheuta, kuten tuo ABS, mutta ompahan vain kettumainen ominaisuus autossa, jos se alkaa itse säädellä kaasua jne.

perinteinen ASD tai normaali lukkoperä taas jauhaa menemään ilman tehon pudotusta tai jarruttelua :twisted: talvella kun osaa valita ajolinjansa oikein, niin ei moni 4-vetokaan lähde valoista yhtä ripeästi, kuin lukkoperällinen :wink: renkaat siinä tosin kuluu, kun yhtä raitaa vain polttaa, mutta eipähän jäädä arpomaan, että mennäänkö vai ei...
yksi paikka on sitten joku 30 cm paksu lumihanki, ei taida ASR perälliset paljoa edetä enää siinä tilanteessa, kun pyörät ei edes yritä kaivaa sitä soraa tai asfalttia sieltä alta näkyviin... maalla kun pitää vielä yrittää sellaisissakin olosuhteissa edetä, missä kaupunkilaiset on nostaneet kätensä pystyyn jo ajat sitten :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyyl se ASR sieltä sen maan löytää... mutta siinä kestää KAAAUUUAAAN :lol: napista sit vähä enemmä sutkuttamista, mutta siltiki kestääää. Yks ASR:n hyvä puoli on se että kapeassa paikassa sivuluisun vaara on paljon pienempi kuin lukkoperällä. Myös vauhdissa, maantiellä esim. ohitustilanteessa missä mennään kuivan ajouran ja liukkaan keskikohouman yli, ei perä taaskaan heitä, mersujen iloinen temppuhan on se perän yllättävä heittely vauhdissa, ja siihen ASR puuttuu mainiosti. Ts. kun mun 320TE ja tenavissa ei ollut ASR:ää niin sitä heittelyä ilmeni toisinaan. Mutta Coupella missä on ASR, en ko. ilmiötä ole ikinä huomannut.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Viesti Kirjoittaja napa »

en minäkään siis sitä tarkoita, että ABS, ASR, EPS ym. aina olis pahasta, mutta on tilanteita joissa ne aiheuttaa enemmän harmia, kuin hyötyä, vanhaan perinteiseen verrattuna...

"laiskalle" ja ei niin keskittyneelle kuskille ne taitaa olla tarpeellisiakin, että saa sitä kännykkää ym. räplätä siinä työmatkalla/muuten vain ajellessa, ainakin tuo meno maantiellä vaikuttaa välillä siltä, että kuskilla ei ole mitään käsitystä millainen pito pyörien alla on...

eikä siitä kovin motaa vuotta ole, kun yksi nainen melkein veti mun keulaan pikkuautollaan holtittomasti pyörien 4-pyörä luisussa (sirvahti kuitenkin n. 50 metriä aikaisemmin katolleen penkalle mun onneksi), ei ollut käsittänyt että on liukasta, vaikka tie oli totaalisen peilijäällä, sen rekan jarrutusmatkakin venyi yli kilometrin mittaiseksi mitä se oli ohittamassa, kun pito "katosi"...(siis mitään pitoa ei ollut ainakaan 30 km säteellä :D) itse uskalsin ajaa silloin jotain 60 km/h uusilla talvirenkailla tuolla ducatollani, niin eiköhän se taulapää ohita rekkaa jotain 120 km/h :evil: keneltäkään ei onneksi henki lähtenyt, mutta kovin kaukana se ei ollut... varmaan oli kuskissakin paljon vikaa, mutta paljon pistän myös uusien autojen varusteiden syyksi tuotakin tilannetta, luullaan että pito on hyvä, kun ajetaan ihan limiitillä siinä ASR:n ja ESP:n rajoilla...

mutta juuri se, että perä on herkässä irtoamaan on myös hyvä merkki kuljettajalle, että nyt on ehkä liian kova vauhti tai liukasta, että tarkkana nyt...

niin ja ASD muuten löytää maan muutamassa sekunnissa, jos se yleensä on mahdollista :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Yllättävän hyvin pääsee näin painavalla autolla uusien hakkapeliitta seiskojen liikkeelle vaikka on asr.
vähän kun keventää heti kun keltainen syttyy, niin hienosti lähtee, yleensä ekana valoista....
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Viesti Kirjoittaja roiala »

Mulla oli joskus 1,5d -77 VW golf merkkinen kansanvaunu. Sopivan huono äänieristys jotta kuuli hyvin nastojen rapinan ja sopivan vähän tehoa (37hv uutena, 500tkm myöhemmin ehkä vähän vähemmän :) ). Sillä oli liukkailla todella helppo säätää kaasua siten että oli koko ajan pitorajalla ja kuuli rengasäänestä koska siinä oltiin, eipä mikään 2-vetoinen auto pysynyt matkassa kaupunkinopeuksissa liukkaalla kelillä liikennevalokiihdytyksissä.

Silti ABS ja muut tekniset apulaitteet auttavat yllättävän tilanteen tullen ja ovat keskivertokuskille keskiverto olosuhteissa eli siis tilastollisesti ovat henkiä säästäviä ja turvallisuutta parantavia.

Toki on niin että teknisillä apuvälineillä on huonot puolensa. No, tämä ehken huono vertaus, mutta voisihan ajatella että talvella ei kannattaisi ajaa nastarenkailla tai kitkarenkaillakaan ainakaan eteläsuomessa koska siellä on välillä sellainen keli että niiden pito on todella paljon huonompaa kuin kesärenkailla eli märkä asfaltti... Silti kukaan tuskin tosissaan väittää että kannattaisi liukastella noiden "poikkeusolojen" takia kesäkumeilla talvet turvallisuuden nimissä ja että on huonoa kun ihmiset mittaavat ulos saavutetun turvallisuusedun ajamalla nastoilla kovempaa kuin kesärenkailla vaikka taatusti voivat ja tekevät niin. Kuulalaakerisora, irtolumi ym poikkeusolot joissa ABS ei ole parhaimmillaan ovat pääosin valveutuneen kuljettajan helposti havaittavissa ja otettavissa huomioon ajonopeuksia harkittaessa.

Niin, ja itseä "hirvittää" hieman tuo auton perän heittely esim juuri mainitussa ohitus keskivallin yli talvella tilanteessa kun yksi ystäväni aikanaan joutui onnettomuuteen ko tilanteessa (mersulla) jolloin hänen äitinsä joka istui takapenkillä kuoli auton liusuttua poikittain päin vastaantulijaa... sekin tilanne olisi vältetty mitä todennäköisimmin joko etuvetoisella autolla, ajonvakautuksella tai tietysti kaikkein eniten ja parhaana vaihtoehtona kuljettajan ottamalla olosuhteet huomioon paremmin...
300td -91, manuaali.
Avatar
Hårdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: To 17.12.2009 22:29
Paikkakunta: Tampere

Re: Olenko ainoa kieroutunut mersukuski?

Viesti Kirjoittaja Hårdi »

No eipä itelläkään ole noita kitkalukkoja ja adhd-järjestelmiä mutta hyvin lähtee vanhus valoista vaikka olis mimmosta pintaa alla..

Kyllä w124 coupe tuntuu olevan aikas loistava talviauto ja paras luistonesto on siinä penkin ja ratin välissä ( näin tokas mulle autokoulun opettaja aikoinaan)

Että näin,.. jatkakaa --->




Hårdi
R129 300SL vm-92

Ex- C124 230ce vm-89

Mielipiteeni on selvä, joten älä sekoita minua tosiasioilla!

**ttu mä oon sekasin...
Vastaa Viestiin