Huomisen hulluutta, W123 museorekisteriin
Huomisen hulluutta, W123 museorekisteriin
Koskapa kukaan ei tuota mun valkoista karvalakkia osta, taidankin alkaa pojan kans ikiprojektin ja pistää kiesin museokatsastuskuntoon. Se kun on ehyt yksilö kaikin puolin, ainoastaan jompi kumpi etuoven verhoilu on väärästä vuosimallista ja kuskinpenkki väärästä autosta. Muuten pitäis olla osa pois--kunnostus--osa paikalleen.
Itse asiassa, aloitin jo. Hommasin siihen alkuperäiset teräspöllärit
Mikä siinä on että niin vähän tehoa tuo niin paljon nautintoa?
Itse asiassa, aloitin jo. Hommasin siihen alkuperäiset teräspöllärit
Mikä siinä on että niin vähän tehoa tuo niin paljon nautintoa?
Ei tuo niin hullua ole. Tai sitten meitä hulluja on ainakin kaksi Täytyy varovasti paljastaa, että täällä on myös W123 -77 rakenteilla. Nyt noilla W123:silla ei ole juuri mitään arvoa ja osat ovat erittäin halpoja. Miksi tuollaista ei sitten tekisi vimosen päälle ja museo rekkariin. Joskus noitakin ruvetaan kuitenkin entisöimään.
Ps. auto on täysin atomeina. Pitäis puhaltaa kori ja ruveta hitsaamaan.
Ps. auto on täysin atomeina. Pitäis puhaltaa kori ja ruveta hitsaamaan.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Niinpä, ilmatteeksi pitäis antaa hyvä auto. Mutta, miten onkaan käyny MONELLE automerkille, joka aikanaan oli "väliinputoaja" joko uutena tai käytettynä, ei kelvannu kellekään muuten ku ilmatteeksi tankki täynnä. Eli, onnea projektille, oon tehny itse saman Amazonille, kuplalle, Cherrylle (älkää ampuko) ja Granadalle.
Jotta, eiku hommiin
Jotta, eiku hommiin
Onnea projekteille!
Nythän vm. 1979 on jo museoiässä. Sen museointi-iän nosto 30 vuoteen otetaan käyttöön muistaakseni 2008 eli 2007 saa vielä 1982 vekottimia museorekisteriin. On muuten ihän älytöntä nostaa tuota museointi-ikää, mutta Suomessa kun ollaan... Pitäisi olla museoautojen lisäksi samanlainen harrasteautoluokka kuin Ruotsissa, eikä mistään yli 25-30 vuotiaista pitäisi enää mitään diesel- siis käyttövoimaveroakaan (vai mikä se oli?) maksaa. Kuka hullu nyt niin vanhaa enää käytöpelinä pitää!
Nythän vm. 1979 on jo museoiässä. Sen museointi-iän nosto 30 vuoteen otetaan käyttöön muistaakseni 2008 eli 2007 saa vielä 1982 vekottimia museorekisteriin. On muuten ihän älytöntä nostaa tuota museointi-ikää, mutta Suomessa kun ollaan... Pitäisi olla museoautojen lisäksi samanlainen harrasteautoluokka kuin Ruotsissa, eikä mistään yli 25-30 vuotiaista pitäisi enää mitään diesel- siis käyttövoimaveroakaan (vai mikä se oli?) maksaa. Kuka hullu nyt niin vanhaa enää käytöpelinä pitää!
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Joo, ihan hullua että jollain olis muka liki 30v mersu käyttöpelinä.Saul kirjoitti:Onnea projekteille!
Nythän vm. 1979 on jo museoiässä. Sen museointi-iän nosto 30 vuoteen otetaan käyttöön muistaakseni 2008 eli 2007 saa vielä 1982 vekottimia museorekisteriin. On muuten ihän älytöntä nostaa tuota museointi-ikää, mutta Suomessa kun ollaan... Pitäisi olla museoautojen lisäksi samanlainen harrasteautoluokka kuin Ruotsissa, eikä mistään yli 25-30 vuotiaista pitäisi enää mitään diesel- siis käyttövoimaveroakaan (vai mikä se oli?) maksaa. Kuka hullu nyt niin vanhaa enää käytöpelinä pitää!
Jos uuteen autoon sijoittaminen on ns. kannattamatonta niin vanhaan mersuun joka ei (nyt) maksa juuri mitään,
mutta ajan kuluessa vain nostaa arvoaa on hyvä sijoitus!
Kunnostaminen tietysti maksaa mutta varaosatkin ovat vielä kohtuuhintaisia.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
On niitä juu, 300D:tä tiedän olevan parikin klubirekisterin perusteella.Tuplawee kirjoitti:Eiköhän noita W123 mersuja olekin jo muutama museorekisterissä.
Muistelen nähneeni viime kesänä Hyvinkäällä yhden sinisen MR-kilpisen.
Millä koneella tuo Hyvinkään yksilö mahtaa olla?
Huomioikaa muuten että nykyäänhän kaikilla museoajoneuvoilla ei ole MR-alkuisia kilpiä.
Ja ai että taas kerran korpee, minä se olen jonkun ikuisen "vierestä viedään" tähden alla syntynyt.raul kirjoitti:Jep asiaa Saul muutenkin mutta mulla taitaa käydä tsägä, allekirjoituksessa oleva 230E on valmistettu 6.12.1982 jotenka mikäli päätänkin sen entistää niin ei tuosta uudesta laista aiheudu ylimääräistä päänvaivaa. Edes kerran jotain "positiivista"
Nyt ei tule mieleen, kun kolme asiaa, mutta näitä on useampiakin ollut elämässä.
-Minun W123 ja isävainaan Mazda 323 on vuosimalliltaan -83 eli JUST se vuosimalli, joka joutuu ensimmäisenä odottelemaan sen 30 vuoden iän.
-Meikäpoika kun sai ajokortin, niin olin VIIMEINEN ikäryhmä, joka joutui ajamaan 80 lätkä hanurissa kiinni. (Mutta arvatkaapa montako kertaa sitä tuli pidettyä.. )
-Tämän vuoden puolella kävin ajamassa yhdistelmäkortin, jonka käsittelykokeessa napattiin kärryn irroituksesta ja kulmaperuutuksesta aikaa pois viisi minuuttia molemmista vaiheista.
Kyl minnuu joskus nyppii....
Ja niin offtopiccia kun vaan voi olla
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aika tyhmää minun mielestäni. Parempi käytäntö oli ennen kun sai mustat kilvet vain sellaiseen autoon missä ne oli joskus ollut. Esim. 90-luvulla maahantuotuun Galaxieen ei saanut mustia kilpiä.Tuplawee kirjoitti:Joo, en muista, oliko siinä autossa minkä näin MR-alkuiset kilvet, mutta mustapohjaiset M-alkuiset kuitenkin. Oli aika oudon näköinen mustapohjainen kilpi W123:ssa, kun on tottunut näkemään aina valkopohjaisen kilven näissä autoissa.
Sinänsä uudempi tapa on hyvä että ennen v.1973 valmistetut autot saavat sellaiset kilvet kuin niille olisi uutenakin annettu, mutta juuri W123:n tapauksessa en ymmärrä miksi pitäisi saada mustat kilvet. Eiväthän ne ole mikään museoauton tunnusmerkki, vaan M-kirjain!
Mutta tosiaan outoa olisi nähdä, kuten Tuplawee totesi, 123 mustilla kilvillä, ellei se sitten ole Puolasta...
Samat on fiiliksetMesedesi kirjoitti:Ja ai että taas kerran korpee, minä se olen jonkun ikuisen "vierestä viedään" tähden alla syntynyt.
Niin oli mullakin... tosin myös pidin sitä, koska se aiheutti hieman hilpeyttä rättärin perässä kun ihmiset luulivat ettei se kulje kovempaa.Mesedesi kirjoitti:-Meikäpoika kun sai ajokortin, niin olin VIIMEINEN ikäryhmä, joka joutui ajamaan 80 lätkä hanurissa kiinni. (Mutta arvatkaapa montako kertaa sitä tuli pidettyä.. )
Armeijassa olin ensimmäisiä, joiden piti c-korttia varten (siis joka jo siviilissä oli) kulmaperuuttaa yksiakselikärryä. No ei se nyt mitään haitannut, mutta kuitenkin.
Aikanaan kasasin rättärin kesken peruskorjauksen katsastuskuntoon, ettei mustat kilvet menis ja muutama vuosi myöhemmin ne olisi saanut muutenkin takaisin. Tuo korjausoperaatio tapahtui 90-luvun alussa kun olin vielä alaikäinen.
Jatkoin nyt sitten tätä OT:ia.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Älkäähän ilakoiko liian aikaisin niiden museoautoehdokkaittenne kanssa. Laissa sanottiin ennen, että museoauton ikä on vähintään 25 vuotta sen vuoden lopusta, jolloin auto on valmistettu. Nykyään tuo ikä on siis 30 vuotta, mutta astuu voimaan 1.1.2008. Siihen saakka siis noudatetaan 25 vuoden ikärajaa.
Jos auto on valmistettu vuoden 1982 puolella, lasketaan auton ikä 31.12.1982 lähtien ja auto on 1.1.1984 vuoden vanha. Eli 1.1.2007 auto on 24 vuotta vanha ja 1.1.2008 tulee täyteen tuo 25 vuotta, mutta tällöin noudatetaan sitten jo uutta lainsäädäntöä.
Auto pitää olla siis valmistettu vuonna 1981, jos meinaa saada sen museoautoksi vuonna 2007.
Jos pystyy osoittamaan, että auto on rekisteröity esim. alkuvuodesta 1982 ja vaikka jäljittämään maahantuojan kautta, että auto varmasti on valmistettu vuoden 1981 puolella, on asia hoidossa.
Sami
Jos auto on valmistettu vuoden 1982 puolella, lasketaan auton ikä 31.12.1982 lähtien ja auto on 1.1.1984 vuoden vanha. Eli 1.1.2007 auto on 24 vuotta vanha ja 1.1.2008 tulee täyteen tuo 25 vuotta, mutta tällöin noudatetaan sitten jo uutta lainsäädäntöä.
Auto pitää olla siis valmistettu vuonna 1981, jos meinaa saada sen museoautoksi vuonna 2007.
Jos pystyy osoittamaan, että auto on rekisteröity esim. alkuvuodesta 1982 ja vaikka jäljittämään maahantuojan kautta, että auto varmasti on valmistettu vuoden 1981 puolella, on asia hoidossa.
Sami
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
STH kirjoitti:Älkäähän ilakoiko liian aikaisin niiden museoautoehdokkaittenne kanssa. Laissa sanottiin ennen, että museoauton ikä on vähintään 25 vuotta sen vuoden lopusta, jolloin auto on valmistettu. Nykyään tuo ikä on siis 30 vuotta, mutta astuu voimaan 1.1.2008. Siihen saakka siis noudatetaan 25 vuoden ikärajaa.
Jos auto on valmistettu vuoden 1982 puolella, lasketaan auton ikä 31.12.1982 lähtien ja auto on 1.1.1984 vuoden vanha. Eli 1.1.2007 auto on 24 vuotta vanha ja 1.1.2008 tulee täyteen tuo 25 vuotta, mutta tällöin noudatetaan sitten jo uutta lainsäädäntöä.
Auto pitää olla siis valmistettu vuonna 1981, jos meinaa saada sen museoautoksi vuonna 2007.
Jos pystyy osoittamaan, että auto on rekisteröity esim. alkuvuodesta 1982 ja vaikka jäljittämään maahantuojan kautta, että auto varmasti on valmistettu vuoden 1981 puolella, on asia hoidossa.
Sami
Pitäisiköhän miettiä tuon vm-81 250:sen laittoa museorekisteriin, kun mittarissa on 325tkm ja sisusta ehjä ja pellit noin 98% ok.
Osista tarvitsisi saada vain lampun pesimet, alkuperäinen ratti ja radio kasetti soitin.
Rouva sanoi, ettei siitä luovuta ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Itse sain valmistumispäivät selville tehtaalta kysymällä. Halusivat alkuun jonkin paperin siitä että olen ko auton omistaja, laitoin suomalaisen rekisteriotteen. Tehtaalta tuli kirje jossa oli kerrottu auton valmistumispäivä ja kenelle toimitettu tehtaalta.Mesedesi kirjoitti:Nyt tultiinkin juuri siihen aiheeseen joka minua on monesti askarruttanut.
Mersuklubin lehteä lukiessani, olen huomannut että jotkut tietää päivälleen Mercedes-Benzinsä valmistumispäivämäärän.
Mistä sen saa ongittua esille?
Näistä kyselyistä on jo yli 5 vuotta, ja ko kontaktit eivät enää valitettavasti toimi. Vehon kautta voisi yrittää, tai sitten itse suoraan tehtaan Classic-osastolle tms.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Itse kysyin sähköpostitse lisävarustekoodiuteluiden yhteydessä Joensuun piirimyyjältä Hartikaiselta. Eli Veholta onnistuu.Mesedesi kirjoitti:Nyt tultiinkin juuri siihen aiheeseen joka minua on monesti askarruttanut.
Mersuklubin lehteä lukiessani, olen huomannut että jotkut tietää päivälleen Mercedes-Benzinsä valmistumispäivämäärän.
Mistä sen saa ongittua esille?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ilman muuta! Eikös sillä lisäksi ollut jonkinnäköinen historia edustusautona?adenauer300 kirjoitti:Pitäisiköhän miettiä tuon vm-81 250:sen laittoa museorekisteriin, kun mittarissa on 325tkm ja sisusta ehjä ja pellit noin 98% ok.
Osista tarvitsisi saada vain lampun pesimet, alkuperäinen ratti ja radio kasetti soitin.
Rouva sanoi, ettei siitä luovuta ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.
Mikä radio siinä muuten oli alkuperäisenä? Senhän ei "tarvitse" tietenkään olla ihan sama .
Eihän museoiminen tarkoita luopumista....
Toi museoiän kasvu on siinä mielessä mielenkiintonen juttu, että tässä ns. siirtymäkaudella ja sen jälkeenkin häviää varmasti monta 80-luvun alun ja puolenvälin autoa. Tuskinpa ketään hirveästi kiinnostaa varastoida ihan tavallista hintakuopassa olevaa ei kenenkään haluamaa autoa vielä kymmenen vuotta.
Mielenkiintoisimmat ns. tavalliset autot onkin varmaan just niitä, joilla on tarinoita ja mielenkiintoista historiaa kerrottavanaan. Esimerkkinä vois olla vaikka w123 200D tuolla myyntipalstalla, jolla on jonkinlainen historia valtion autona.
Nyt jos vaan on tilaa, pistäkäähän talteen tulevaa mahdollista museointia varten. Eikä kannata olla liian ronkeli, kyllä ne nyt niin tavalliset diisselit on arvossaan myös museoituina, ei pelkät 280:set.
Mielenkiintoisimmat ns. tavalliset autot onkin varmaan just niitä, joilla on tarinoita ja mielenkiintoista historiaa kerrottavanaan. Esimerkkinä vois olla vaikka w123 200D tuolla myyntipalstalla, jolla on jonkinlainen historia valtion autona.
Nyt jos vaan on tilaa, pistäkäähän talteen tulevaa mahdollista museointia varten. Eikä kannata olla liian ronkeli, kyllä ne nyt niin tavalliset diisselit on arvossaan myös museoituina, ei pelkät 280:set.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Kyllähän tuo museokatsastus on aika tarkkaa.. Itselläni on W115 -73 joka hitsailtiin ja maalailtiin valmiiksi tossa pari vuotta sitte muttei innostuttu kuitenkaan museoimaan.
Papallani on ollut uudesta asti 220D -78 ajettu 23907 kilometriä . Kiillottelin sen tossa talvella ja soiteltiin museokatsastajaa muttei ne meinannu alkaa millekkään..Ku näkivät auton eivät voineet ku hämmästellä.. Oli kuulema paras 123 mitä olivat käyneet kattomassa..
Papallani on ollut uudesta asti 220D -78 ajettu 23907 kilometriä . Kiillottelin sen tossa talvella ja soiteltiin museokatsastajaa muttei ne meinannu alkaa millekkään..Ku näkivät auton eivät voineet ku hämmästellä.. Oli kuulema paras 123 mitä olivat käyneet kattomassa..
No oli mulla pari huonoo kuvaa ja pari pystärin kuvaaki rakentelu vaiheesta..
Löytyy tuolta http://www.students.oamk.fi/~lajaan00/mese/
Löytyy tuolta http://www.students.oamk.fi/~lajaan00/mese/
jaa220 kirjoitti: Papallani on ollut uudesta asti 220D -78 ajettu 23907 kilometriä . Kiillottelin sen tossa talvella ja soiteltiin museokatsastajaa muttei ne meinannu alkaa millekkään..Ku näkivät auton eivät voineet ku hämmästellä.. Oli kuulema paras 123 mitä olivat käyneet kattomassa..
Tuollaisen minäkin haluaisin (nähdä) joskus, mutta eihän noita löydy oikein mistään.
Lisää kuvia!
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07