Tuosta remontista, niin helpohkohan ne on purkaa ja nakella osat pahvilaatikkoon, mutta joka remontin jälkeen tuntuu jäävän ns ylimääräisiä osia ja ruuveja

Eli venttiili jää alemmas kun ei ole painetta sylinterissä jolloin nokan ja nostajan väliin jää suurempi välys. samaten jos kierrokset nousee ja öljynpaine niin nostaja toimii paremmin.Mika.T kirjoitti:Ja myös se että ääni loppuu kun kierrokset nousee 1300-1500paikkeille.
Tosin tuo hämää että naputuksesta tulee säännöllinen ja voimakkaampi jokaisella puristustahdilla kun ottaa bensasuuttimenjohdon tai tulpanjohdon irti...
Vai että semmonen... Mistä ne naarmut on 2. ja 3. sylintereihin tulleet? Jotain irtopalasia? Vai oliko siellä muutkin kiinnileikanneet? Eli koko ryhmä käynyt kuumana. Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?Mika.T kirjoitti:Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
Aha joo, Mesen puolella olikin jo jatkoa.jsmaa kirjoitti:Vai että semmonen... Mistä ne naarmut on 2. ja 3. sylintereihin tulleet? Jotain irtopalasia? Vai oliko siellä muutkin kiinnileikanneet? Eli koko ryhmä käynyt kuumana. Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?Mika.T kirjoitti:Jahas... Kansi on pöydällä... 2. 3.ja 4. sylinterissä naarmut pakopuolen reunalla. Nelosessa aika rajut jäljet "imupuolen" reunassakin.
Nelonen näyttää että on joskus käyny melko lämpimänä. = leikannut kiinni.
Oisko kellään lohkoa/alakertaa tiedossa?
jsmaa kirjoitti: Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?
Hyvä kun äänen lähde löytyi, nelosen mäntä. Eihän niillä muiden sylinterien naarmuilla ole mitään tekemistä asian kanssa? Ja ne naarmut ovat siis peräisin kiinnileikkautumisesta joka on aiheutunut...mistä?Mika.T kirjoitti:jsmaa kirjoitti: Mutta alkuperäinen kalkatuksen syy on sitten mikä? Nelosen mäntäkö heiluu sitten mitensattuu? On ollut mielenkiintoinen jatkokertomus ja hyvät kuvat. Varmaan jatkoa ja kuvia tulee noista vaurioista edelleen?
2. ja 3. jäljet todennäkösesti samasta syystä. Nelosen mäntä heiluu tosiaan tuolla sylinterissä aika reippaasti. Siitä se kilkatus on kuulunut. Samanlaisen terävän kilahduksen saa käsilläkin mäntää painamalla laidasta laitaan.
Kuvia tulee kunhan saan ne ladattua tuonne photobuckettiin.
Niijoo,unohdin,lohkohan on alumiinia. Sääli,valuraudalla se olis iisi.Mika.T kirjoitti:Mjaa-a
Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
juu, mutta jos sen korjais putkittamalla... ainakin bemarin V12 koneita on siten elvytetty...Mika.T kirjoitti:Mjaa-a
Tuohan on porattu suoraan alumiiniin tuo sylinteri ja pinnotettu sitten.
Eli siellä ei ole erillistä sylinteriputkea ollenkaan.
mutta sitten olis kyllä muutkin pytyt samassa jamassa, jos olis "kuivana" käynyt...E200kompressor kirjoitti:
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.
Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
Öljyn laatu ei ole enää vuosikymmeniin aiheuttanut moottorivaurioita. Määrä sen sijaan aiheuttaa niitä päivittäin.napa kirjoitti:mutta sitten olis kyllä muutkin pytyt samassa jamassa, jos olis "kuivana" käynyt...E200kompressor kirjoitti:
Jäljistä päätellen öljyä ei ole kovin paljoa käytetty.
Minulla on tallissa yksi sellainen nelitahtimoottori odottamassa purkamista, jossa on kiertokangenlaakeri-vaurio mutta kansien
nokka-akselit ja sylinterit kuitenkin virheettömät. Tämä vaurio on aiheutunut vähäisestä öljynmäärästä.
itse en uskaltaisi tuollaisessa alumiini lohkoisessa mitään markettiöljyjä käyttää...
E200kompressor kirjoitti:
Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.
Olen tästäkin eri mieltänapa kirjoitti:E200kompressor kirjoitti:
Itse asiassa voisi olla jopa vaikeaa löytää sellaista öljyä joka vaurioittaisi sylinteriseinämiä normaalkäytössä.
tästä sais taas hyvän väittelyn aikaiseksi, mutta todetaan nyt vaikka niin, että markettien hyllyt on niitä täynnä
Minulla oli V-8 moottori jossa kiertokangenlaakerit menivät samalle puolelle nippuun. Öljynpainevalo ei vieläkään edes välähdellyt tyhjäkäynnillä.Mika.T kirjoitti:Juu tingatkaa öljyistä keskenänne.
Tämä vika on ollut autossa jo ennen kuin se minulle tuli.
Entisen omistajan käyttämiä öljyjä en tiedä. Konehuoneesta löytyi kyllä Mobil 0w-40 tarroja.
Ja viimeisimmästä videosta näkee myös öljynpaineet. Joissa ei ole mitään moitetta.
Koneessa on nyt Teboil diamond 5w40set. Jos 15v vanha kone ei niillä toimi niin saa olla toimimatta.
Niimpä. Ei voi tietää minkälaisella huollolla kone on ollut.napa kirjoitti:mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Sitten kun voitelu syystä tai toisesta pettää, vaurion kohde riippuu moottorin voitelujärjestelmän rakenteesta. Mainitsemani V-8 koneennapa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...
olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Erittäin valitettava tapaus tämä vaurio. Harmittaa oikein Mikan puolesta.napa kirjoitti:kuitenkin tuosta sylinterissä olevasta jäljestä voi sen päätellä, että voitelu on pettänyt... tuskin se nyt ainoastaan yhdestä pytystä pelkästään pettää öljyn vähyyttä... tosin olihan sielä parissa muussakin pytyssä jo hyvää alkua...
olisko ajettu longlife "ohjelmaa" ja öljyt siksi meneet liruksi tai ei muuten vain ole huolehdittu koneesta... mahtuuhan tuohon 300 000 km jo vaikka mitä...
Niin, vikahan ei ole vielä selvinnyt joten ei voida luotettavasti arvioida äänen aiheuttajaa.jari_w123 kirjoitti:Elikkä mun veikkaus haljenneesta männänhelmasta osu lähes oikeaan, tässä tapauksessa leikkaamisen takia kippaava mäntä aiheutti samanlaisen äänen kuin se että männänhelma olis puuttunu..