w126 se "yläpallonivel"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Onko näin että joutuu koko tukivarren vaihtamaan ? Vai saako tota pelkkää palloniveltä vaihettua?
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kyllä joutuu.
On melko helppo duuni. :D
Just vaihdoin. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

oliko oikeesti helppo vai oliko sarkasmia? :D
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

eki.koo kirjoitti:oliko oikeesti helppo vai oliko sarkasmia? :D
Oli oikeesti.
Helpompi vaihtaa koko käikäle kuin pelkkä pallonivel.
Uusiutuu samalla sisempi puslakin.
Sisäpään kiinnitystä luulin ensin hankalaksi laittaa takaisin, mutta se menikin ihan käsin kääntämällä kohdalleen ja pultti sujahti läpi. :D
Kallistuksen vakaajan kiinnitystä tukivarteen saa hieman jännittää. Voi olla rapea puslan sisällä. :?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Ok. Ei auta ku lähtee ostoksille :S
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eki.koo kirjoitti:Ok. Ei auta ku lähtee ostoksille :S
osta samalla ne kallistuksen vakaajan kumit mikkä on alta kaks euroo kipale ja kaks kpl tukivarren kahta puolen, todella heleppo ja nopee homma, muista rasvata ruuvit ja mutterit ennen kun laitat ne takasi, irtoo sitten seuraavallakin kerralla heleposti :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Kiitän vinkeistä! Pienestä oli leimansaanti kiinni. Kova vehe tuo ässä kyllä :)
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Noniin. Osat pitäs olla huomenna haettavissa. Nyt sitten kaipais vaan pientä opastusta ite vaihto työhön ku ei ole aikasempaa kokemusta noista alustanpalikoiden vaihtelusta. Eli miten helpoin vaihtaa tuo ylätykivarsi ?
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

eki.koo kirjoitti:Noniin. Osat pitäs olla huomenna haettavissa. Nyt sitten kaipais vaan pientä opastusta ite vaihto työhön ku ei ole aikasempaa kokemusta noista alustanpalikoiden vaihtelusta. Eli miten helpoin vaihtaa tuo ylätykivarsi ?
Pyörä irti (ylläri :D ), pallonivel irti, kallistuksenvakaajan päästä 8 mm pultti pois, tukivarren pultti irti.
Kasaus takaperin uusien puslien kera. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ihan vaan kuva selevennys :oops:
ensin tästä irti ja kuvan työkalu maksaa 20€ ja se käy kaikkiin ässän niveliin
Kuva

sitten tästä irti, huomaa prikkojen asennot
Kuva

sitten konehuoneen puolelta tämä irti, tarttee ottaa kahella avvaimella
Kuva

ja tukivarren kiinnitysruuvi kokonaan pois paikaltaan
Kuva

sitten pientä kopistelua tarvittaessa
Kuva

sitten putsataan hiukan tukivarren kiinnitys koloo ja sovitetaan uusi tukivarsi sinne että mennee kunnolla paikalleen
Kuva

tämän jälkeen putsataan ruosteet vakaajan tapista kunnolla ja laitetaan kumin prikat oikein paikalleen ja kumi myös, sitten voidellaan tukivarren kumien kohta sellasella rasvalla mikä ei syö kumia sekä tukivarren kiinnitys reikä kunnon vaseliinillä
Kuva

sitten vaan laitetaan tukivarsi paikalleen ja tuupataan ruuvi tukivarresta läpi, mutteri huulille, sen jäläkeen kasataan vakaajan pää kumineen ja prikkoneen kierretään ruuvi kokonaan kiinni ja samalla laitetaan pallonivelen mutteri kiinni ja viimesenenä kiristetään itse tukivarren kiinnitys ruuvi kun auto on laskettu pyörilleen maahan/lattialle

vielä kuva kiinnitetystä tukivarresta (olen itte maalannu varren ettei hapetu)
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Loistavat ohjeet taas kerran ! :D
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Loiustavat kerrassaan!!! Nuo ohjeet pitäs jo kyllä tallentaa tänne foorumille. Miks muuten foorumilla ei ole erikseen mitään ohjeet osiota mihin vois kerätä näit työohjeita ja muita vinkkejä ??
Ja suur kiitos vielä touhottajalle!
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eki.koo kirjoitti:Loiustavat kerrassaan!!! Nuo ohjeet pitäs jo kyllä tallentaa tänne foorumille. Miks muuten foorumilla ei ole erikseen mitään ohjeet osiota mihin vois kerätä näit työohjeita ja muita vinkkejä ??
Ja suur kiitos vielä touhottajalle!
kiitos, kiitos :D
sitten alapalloo ei olekkaan ihan näin simppeli vaihtaa, siinä tarttee olla jo vähän enämpi työkaluja :wink: mutta siitä sitten kun se on ajankohtanen :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Hyvin vaihtu noilla ohjeilla. Vielä takajarru satula vaihtaa tänään ja sit leimalle -> Jos menis ässä paremmin kaupaksi ku on leimattukkin.
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Re: w126 se "yläpallonivel"

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Kyllä on hienoja kuvallisia ohjeita. Näille on aina käyttöä. :D
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin