Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 29.07.2008 16:01
Paikkakunta: Vähäkyrö

Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Tuori »

rojekti tulossa, pikkumesen koriin 606 7mm mynäpumpulla ja manuaali askilla. En ole vielä päässyt ratkaisuun ahtimesta, tehotavoite jotain 400-500hv.
Olis järkevää varmaan kysyä suoraan Turboahdin firmoilta/jälleenmyyjiltä, mutta laitan nyt kumminkin.
Elikkä noista Esim Holsetin VGT ahtimista, kuinka tapahtuu alipaine ohjaus? Onko hyöty niin suuri mitä valmistajat antaa ymmärtää eli herää aikaisin ja jaksaa korkealle?

Ahdinvelhot, minkälaista ahdinta suosittelisitte tuohon 606 kylkeen?

LDS-Turboon olin yhteyksissä ja he suositteli garretin gt37(en muista millä pakopesällä) tai sitten Holset HX40 super(12 pakopesällä ja kiinteällä hukkaportilla,mutta itselle tulee ulkoisella hukkaportilla)

Laittakaa tänne jos on omakohtaista kokemusta hyväksi havaituista ahtimista kyseisen kokoonpanon kanssa ja varsinkin muuttuvageometristen ahtimien tiimoilta.. Kiitän jo etukäteen! :)
Käyttis w124 250D -88
rojekti w201 606 "ST" -89
ex w123 200d -82
ex w123 300d -82
ex w123 240td -79
ex w123 230ce -81
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Itsellä HY40W vgt siinä ohjaus painekellolla siten että "vapaa" tilassa pesä täysin auki ja n.3kg painetta kelloon niin täysin kiinni...tarvitsee paine tankin ja hieman kikkailua..hyvä ahdin..onhan siitä hyötyä kun pesän koko portaattomasti säädettävissä ainakin holseteissa

ps 12# lienee ahdas pesä min 14# miel 16-19# oma mielipide
bte
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2010 21:22

Re: Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja bte »

Sanoisin, että 606:ssa 40 superi tarvitsee min. 16 pakopesän ja ulkoisen portin.. tekee tosin tuolla 16 pesällä jo turhan paljon pakopainetta.. heräävyys on tosin kohdallaan.. 2.2 bar ahtoa = 2.8 bar pakosia isoilla kierroksilla.
18 pesä voisi olla parempi noille tavoitteille.
Garreteista 40 on ihan minimi noille tavoitteille. ja ulkoisella portilla sekin.
W123 250T

ex. W211 320T Cdi
ex. W210 300TDT
ex. w124 300TDT ST
ex. w124 300TDT
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja norsu »

VGT:istä ei sen kummempia kokemuksia, mutta HY40V olis varmaan passeli tehotavoitteillesi (pesäkoko taitaa vaihdella #5-#30 välillä VGT:ssä muistaakseni) ja ohjaus ylipaineella. Vanhanmallin GT37V antaa 603:ssa 500hv vanhalla pumpulla ja reagointi kaasuun välitön. Alta kahentonnin baari ahtoa ja itseasiassa sakkaa jos yrittää enempi. Garrettilaiset hankalahkoja ohjauksen puolesta (no +1000hv-luokkaan soveltuvista VNT:istä löytyy kyllä paineohjattujakin).

Jokatapauksessa VGT/VNT saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia ensinalkuun, mutta hienostihan nuo toimivat, kunhan ohjauksen vaan saa pelittämään. Kannattaa muistaa noiden toimintaperiaatteen mahdollistavan järjettömät pakopaineet väärin säädettyinä (= ahdinrikko alta aikayksikön).
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
C220D
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 31.08.2010 23:53

Re: Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja C220D »

Oisko kellään kokemusta tälläisesta turbosta kuin Holset 3FJ, Kun olis halvalla tuommonen yhdellä kaverilla myynnissä. Tulis om602 2,5litraseen koneeseen että oiskohan siihen yhtään käypä vehe.

Imusiipi 45mm ja pakonen 65mm. Kuulostaako ihan hullulta ? Turbon tyyppikilvistä ja numeroista en ota oikeen mitään selkoa että minkä kokoinen pakopesä on.

Tyyppi kilvessä jotain tietoja, Assy 55086/1 Serial 1022131 type 3FJ .Mitäkohän nuo mahtaa tarkoittaa ? Pako pesässä on jotain numeroita --> 52417
2-24
27-12
Ei kukaan ottais noista mitään selkoa ? Tuo vaan ihmetyttää kun tuo kompura puolen siipi on niin paljon pienempi kuin turbiini, vaikka pesän koko päälle päin on kyllä ihan kookas ?
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

C220D kirjoitti:Oisko kellään kokemusta tälläisesta turbosta kuin Holset 3FJ, Kun olis halvalla tuommonen yhdellä kaverilla myynnissä. Tulis om602 2,5litraseen koneeseen että oiskohan siihen yhtään käypä vehe.

Imusiipi 45mm ja pakonen 65mm. Kuulostaako ihan hullulta ? Turbon tyyppikilvistä ja numeroista en ota oikeen mitään selkoa että minkä kokoinen pakopesä on.

Tyyppi kilvessä jotain tietoja, Assy 55086/1 Serial 1022131 type 3FJ .Mitäkohän nuo mahtaa tarkoittaa ? Pako pesässä on jotain numeroita --> 52417
2-24
27-12
Ei kukaan ottais noista mitään selkoa ? Tuo vaan ihmetyttää kun tuo kompura puolen siipi on niin paljon pienempi kuin turbiini, vaikka pesän koko päälle päin on kyllä ihan kookas ?
Et enää yhtään vanhempaa ahdinta löytänyt? Joku Holsetin 3LD voisi olla vanhempi tai sitten joku 3-5 tuumanen Holsetti mutta ne alkaa olla jo haalattu takasin Holsetin tehtaan museoon.
Osta joku vaikka neljä vuosikymmentä tuoreempi ahdin samantien.
Holset siellä lukee..
C220D
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 31.08.2010 23:53

Re: Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja C220D »

En tiiä miltä vuosikymmeltä tuo on mutta aivan uus vehe se on, käyttämätön niin voikohan se sitte olla niin vanha ? Kun tuntus ettei niin vanhoja sitte ois enää uutena missään.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: Turbo tietäjät HOI! Holset VGT/Muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Pre Historical Holset:

http://www.holset.co.uk/partsservice/se ... _Sheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos verrataan autoihin niin voisihan sitä itselleenkin ostaa vaikka uuden käyttämättömän -60 luvun Toyota Corolla KE11 jos saisin sopivaan hintaan, esim 300euroa tjsp.
Niin sen voisi suoraan laittaa naftaliiniin ja museoon.
Holset siellä lukee..
Vastaa Viestiin