Öljynpaineongelmaa, apua?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
simppeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 27.12.2010 20:49

Öljynpaineongelmaa, apua?

Viesti Kirjoittaja simppeli »

Terve!

Eli siis tälläinen vika ilmestyi tuossa joulua ennen kovien pakkasten aikaan. Öljynpaine heittelee eri lukemissa kuin ennen.

-tyhjäkäynnillä korkea, 1.3 vaikka ennen oli tasan 1
-tasakaasulla ajettaessa 1.9 vaikka ennen oli mittarin mukaan se 3 tasan
-kiihdyttäessä öljynpaine laskee hiukan, ehkä 1.5 asti ja kun kiihdytyksen lopettaa, öljynpaine käy nopeasti 0.8 ja nousee sitten taas 1.9 seutumiin.

Missä vika näillä oireilla?


Auto on w124 E400 ja alle tuhat kilometriä sitten vaihdettu öljyt ja suodatin, eli niissä ei kai mitään vikaa pitäis olla. Ellei öljyt voi ottaa pakkasesta pahastikin itseensä? Öljynä oli muistaakseni jotain mobilia 5w/50 öljyä

Auto toimi siis tosiaan normaalisti ennen pakkasia.
Toivottavasti joku osaisi kertoa mistä vikaa pitäisi etsiä?
simppeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 27.12.2010 20:49

Re: Öljynpaineongelmaa, apua?

Viesti Kirjoittaja simppeli »

Eikö kellään ole samanlaista vikaa ollut?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljynpaineongelmaa, apua?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Helvetti nämä sähköiset öljynpaine mittarit vaikka kylläkai näihin jollain tavalla voi luottaa.Voihan kova paine jos öljy on kylmä ja ylipaineventtiili ei nopeasti aukeakaan ja kierrosta polkaisee niin mennä painekierukka vähän mutkille tai vääntyä eri asentoon jolloin mittari näyttää väärin.
Totuuden kertoisi mekaaninen painemittari tai uusi öljynpaine anturi.
harmi vaan kun kellään ei nyt ole tällä hetkellä kokemustietoa.
Itse en paljon painemittaria seuraile vaan öljyn taso enimmäkseen kiinnostaa.Harmi vaan kun mersusta ei löydy öljynpaine valoa.Tällä olisi monet moottorit pelastettu,ihan lähipiiristäkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
simppeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 27.12.2010 20:49

Re: Öljynpaineongelmaa, apua?

Viesti Kirjoittaja simppeli »

Nii itse olen kans miettiny uutta öljynpaineanturia, en vaan tiedä voisko se sit kuitenkaan rikki olla? Kylmänä ollessa nimittäin näyttää sen 3 kuitenkin, ja heti kun lämpenee kone niin paine laskee sinne 1.8 seutumiin.
Jotain tuolle autolle pitäis keksiä kun mersun ohjekirjojen mukaan ajossa n. 2500 kierroksella öljynpaine pitäis olla siellä ihan mittarin yläpäässä eli kolmessa. Kalliiks tulee v8 koneen kunnostus jos leikkaa kiinni/ hajottaa muita paikkoja koska ei saa tarpeeksi voitelua.
k.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 10.12.2003 10:42

Re: Öljynpaineongelmaa, apua?

Viesti Kirjoittaja k.k »

Hei.

Omassakin alkoi pakkaskelien jälkeen öljynpaineet tippumaan. Ennen kuumalla oli tyhjäkäyntipaineet yli 2 bar vaikka oli D päällä. Nyt ei ole kovinkaan kuumat kelit ja paineet laskeekin noin 0,5 baariin.

Jostain löysin suuntaa antavat ohjearvot anturin vastukselle eri paineissa:

0 bar - 10 ohm
1 bar - 70 ohm
2 bar - 130 ohm
3 bar - 185 ohm

Paineilmaa apuna käyttäen irroitettua anturia mittailemaan niin tulokse oli mitä sattuun. Piti olla yli 4 baria, että tuo 185 ohmia ylittyi ja 2,5 barilla vaihteli 50-80 ohmin välillä, mikä tarkoittaisi noin yhden baarin näyttämää auton mittarissa. Lisäksi ilman painetta (0 bar) anturi jäi 45-60 ohmin välille, mikä selittää, miksi ÖP-mittari nousee melkein yhteen kun laittaa virrat päälle.

Sitten kaivoin varastosta vanhan ÖP-anturin, jonka olen irroittanut puretun auton moottorista. Siinä lukemat olivat vielä erikoisemmat, sillä 3-4 baarin välillä vastus meni alle 40 ohmin, jolloin ÖP-mittari näyttää melkein nollaa!!! Vain 2-2,5 baarin kohdalla anturi näyttää oikein. Mikä erikoisinta, paineen laskiessa alle 2 barin, vastusarvo alkoi nousemaa ja alle yhden baarin paineella oli jo yli 200 ohmia eli ÖP-mittari näyttäisi autossa 3 baria...

Tulin siihen tulokseen, ettei vanhojen anturien antamiin lukemiin voi juuri luottaa.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Re: Öljynpaineongelmaa, apua?

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

atlas kirjoitti: Itse en paljon painemittaria seuraile vaan öljyn taso enimmäkseen kiinnostaa.Harmi vaan kun mersusta ei löydy öljynpaine valoa.Tällä olisi monet moottorit pelastettu,ihan lähipiiristäkin.
Kumma homma,minun lähipiiristä kenelläkään ei ole moottoreita särkynyt,mistään laitteesta,öljynpaineen "hävittyä"tai öljynpinnan tiputtua alle normaalin ?
Vastaa Viestiin