Johtosarjako?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Elikkäs auto on c280 -94 ja oireilee siten että nykii ja kakostelee.. välillä toimii niinku pitääki ja kiertää normaalisti.
just äsken vaihon uuvet tulpat ja kone eiku vittuilee! tuntuu ettei kierrä mitenkään 4 tonnin päälle.
kuulostais kuitenki käyvän kaikilla pytyillä, mutta ottaa kierroksie niin nuhasesti.
että nyt olis hyvät neuvot kalliit. että miten kannattas lähtee etenemään.
-C280 -94
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja Roobert »

kannattaa putsailla moottorin ilmanottoputkessa oleva pieni kaksinapainen imuilman lämpötilatunnistin sekä ilmamassamittari. jos oireet ei häviä niin eikun uutta ilmamassamittaria tilalle.
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Molemmat on putsattu ja ei oikeen kummennu.. :D voisko se sitte olla se ilmamassa mittari?
pitää tosiaan huomenna käyttää piuhan perässä tuo värkki. että josko tuolta selviäis jotain.
jos jollain on halpaa mittaria, ni saa tarjota! :D
-C280 -94
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

portbale kirjoitti:Molemmat on putsattu ja ei oikeen kummennu.. :D voisko se sitte olla se ilmamassa mittari?
pitää tosiaan huomenna käyttää piuhan perässä tuo värkki. että josko tuolta selviäis jotain.
jos jollain on halpaa mittaria, ni saa tarjota! :D
motonetissä olis 199€, en tiedä onko halpa vai kallis.....mutta jos E420 malliin maksaa veholla 900€ niin silloin toi on halpaa kuin saippua. :D

motonet varaosa nro 28-3366
Opel, "weird lieben autos"....
jerkkuli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 13.02.2011 13:30

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja jerkkuli »

Minulla on myös c280 -94 ostin se AVK:lta yllättäen sähköpalaneena konehuoneesta.Kaikki puolien,suuttimien,ym piuhat olivat sulaneet yhteen eristeiden murennuttua moottorin päällä lämmön ja ajan vaikutuksesta.Tein johtosarjan itse ja laitoin paikalleen;yllättäen mitään muuta ei ollutkaan hajonnut,eli puolat ja ecu olivat tuurilla säilyneet ehjinä.Eli jos autossasi on alkuperäinen johtosarja on se varmasti murenemassa moottorin päältä ja sytytys/ruiskutusjohtimissa voi olla läpilyöntejä/oikkareita.Sitä johtonippua ei kannata ennen korjausta yhtään liikutella,jos aiot ajaa autolla,haulla löytyy lisää juttua asiasta,ja saa minultakin kysellä neuvoja.
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

jerkkuli kirjoitti:Minulla on myös c280 -94 ostin se AVK:lta yllättäen sähköpalaneena konehuoneesta.Kaikki puolien,suuttimien,ym piuhat olivat sulaneet yhteen eristeiden murennuttua moottorin päällä lämmön ja ajan vaikutuksesta.Tein johtosarjan itse ja laitoin paikalleen;yllättäen mitään muuta ei ollutkaan hajonnut,eli puolat ja ecu olivat tuurilla säilyneet ehjinä.Eli jos autossasi on alkuperäinen johtosarja on se varmasti murenemassa moottorin päältä ja sytytys/ruiskutusjohtimissa voi olla läpilyöntejä/oikkareita.Sitä johtonippua ei kannata ennen korjausta yhtään liikutella,jos aiot ajaa autolla,haulla löytyy lisää juttua asiasta,ja saa minultakin kysellä neuvoja.
meinaatko sitä nippua mikä on koneen oikeella puolella suutintukin päällä? tuossa kun kajaanista tulin just kotiin, ni välillä puutuu siihen malliin ettei mitenkää vedä ja nyhtää vain. neloselle tiputti ja koitti kiihyttää, ni ei mitään vaikutusta. 3 tonnin päälle ei juuri kiertäny.
sitten jonkun ajan päästä yritti muka taas toimia? täytyy tosiaan huomenna päästää se johtonippu irti ja kattoo mikä on tilanne. uskosin että siinä on vika kun hämmenin niitä samalla kun vaihon ne kynttilät. :D
jospa tuon sais nopeeta kuosiin, ku perjantaihin mennessä pitäs käyttää jälkitarkastuksessa tuo.
ainiin unohtu mainita että on tehnyt jo pitemmän aikaa tuota. kylmänä toimii ja vetää pirun hyvin, mutta kun sammuttaa ja lähtee liikkeelle, ni tuntuu tosiaan ettei mitään vetoja ole. :o hyytyy aivan täysin ja kytkin pohjassa kun kierrättää ni ensin paukuttaa putkessa ja ottaa normaalisti kierroksia. mut veto päällä sitten takkuaa.
-C280 -94
jerkkuli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 13.02.2011 13:30

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja jerkkuli »

Just se nippu,melkeen kaikki moottoriin liittyvät piuhat kuuluu siihen samaan sarjaan,jos se on hapertunut niin ei sen korjaamisessa ole juurikaan järkeä,koska siinä on kymmeniä johtoja,jotka kaikki ovat korppuna kohdista joissa piuhat on moottorin lämmölle alttiina, eli noin puolen metrin matkalta,rintapellistä jakopäähän...
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

siis meinasin että avata se nippu ja kattoo että jossei kaikki ole ihan sökönä, ni korjata mitä voi. :)

EDIT: voisko olla mahollista että ois joku puola menossa? haulla mitä kattelin ni tunnostas samoja oireita olevan että ei meinaa oikeen olla alavääntöjä ja kun joutuu vedättämään, ni alkaa se rykytys.
kaasun kun polkee pohjaan niin jotenki lähtee vetämään paremmin. tosin ei aina.
voisikohan noita puolia ja ilmamassamittaria mitenkään testata, tai todeta vian olevan jossain?
-C280 -94
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Ilmamassamittarista kun ottaa liittimen irti, niin mitään vaikutusta ei ollu käyntiin? Liekkö normaalie? :D
-C280 -94
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kannattaa sitten huomata, ettei moottorin kuulukaan kiertää yli 4 tonnin paikallaan seistessä.
Jos ajossa moottori ei kierrä, niin voi huolestua.

Jos puola on sökö, kaksi pyttyä on pimeänä ja sen huomaa.
Jos yksi pytty ei toimi, tulppa voi olla rikki. Se paukuttaa pakoputkea.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Tuo johtosarjaki näyttää suhteellisen hyvältä kyllä. Ainaki nuo johot mitkä tulee tuohon koneen kylkeen ja suuttimille. Vähän aikaa tuntuu käyvän tasasta tyhjäkäyntie, mut sitte alkaa se rökeltäminen ja otin vielä tuon ilmamassamittarin töpselin irti, niin käynti heikkeni selvästi ja sammu sitte. Käytin kaikilta puolilta vuoron perään piuhan irti niin tuo puola mikä on 6 päässä, niin vois olla menossa pimeeksi. Aina kun käynnistää, niin hetken se käy nätisti mut sitte alkaa tuo kakostelu.
-C280 -94
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

JarkkoN kirjoitti:Kannattaa sitten huomata, ettei moottorin kuulukaan kiertää yli 4 tonnin paikallaan seistessä.
Jos ajossa moottori ei kierrä, niin voi huolestua.

Jos puola on sökö, kaksi pyttyä on pimeänä ja sen huomaa.
Jos yksi pytty ei toimi, tulppa voi olla rikki. Se paukuttaa pakoputkea.
Joo se on jo tiedossa ettei paikallaan kierrä enempää. Tai jos apsin antura menee. No tulpat panin eilen uudet että mikälie sitte.
-C280 -94
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

portbale kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Kannattaa sitten huomata, ettei moottorin kuulukaan kiertää yli 4 tonnin paikallaan seistessä.
Jos ajossa moottori ei kierrä, niin voi huolestua.

Jos puola on sökö, kaksi pyttyä on pimeänä ja sen huomaa.
Jos yksi pytty ei toimi, tulppa voi olla rikki. Se paukuttaa pakoputkea.
Joo se on jo tiedossa ettei paikallaan kierrä enempää. Tai jos apsin antura menee. No tulpat panin eilen uudet että mikälie sitte.
nyt kun en muista (valehtelen siksi kun en tiedä) niin onko siinä puolan jälkeen sellainen n.10cm varsi ennen tulppaa ?
niitä on kuulemma mennyt ainakin vehon mukaan jonkin verran, maksaa muutaman ekun.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

LopenUupunut kirjoitti:
portbale kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Kannattaa sitten huomata, ettei moottorin kuulukaan kiertää yli 4 tonnin paikallaan seistessä.
Jos ajossa moottori ei kierrä, niin voi huolestua.

Jos puola on sökö, kaksi pyttyä on pimeänä ja sen huomaa.
Jos yksi pytty ei toimi, tulppa voi olla rikki. Se paukuttaa pakoputkea.
Joo se on jo tiedossa ettei paikallaan kierrä enempää. Tai jos apsin antura menee. No tulpat panin eilen uudet että mikälie sitte.
nyt kun en muista (valehtelen siksi kun en tiedä) niin onko siinä puolan jälkeen sellainen n.10cm varsi ennen tulppaa ?
niitä on kuulemma mennyt ainakin vehon mukaan jonkin verran, maksaa muutaman ekun.
Juu kyllä siinä sellanen on. Pitäs päästä jotenki testaamaan sen kunto. Mutta tuo on mun mielestä hämärää että kylmänä käy ihan okei. Mut kun alkaa lämmetä kone, niin sitten alkaa se epätasanen tyhjäkäynti ja nykimimen ajossa. Tuossa kun se paikoillaan käy ja alkaa rykimään, niin antaa pikkusen kaasua ja se tasottuu hetkeksi ja pian alkaa uudestaan taas. :(
-C280 -94
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

portbale kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
portbale kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Kannattaa sitten huomata, ettei moottorin kuulukaan kiertää yli 4 tonnin paikallaan seistessä.
Jos ajossa moottori ei kierrä, niin voi huolestua.

Jos puola on sökö, kaksi pyttyä on pimeänä ja sen huomaa.
Jos yksi pytty ei toimi, tulppa voi olla rikki. Se paukuttaa pakoputkea.
Joo se on jo tiedossa ettei paikallaan kierrä enempää. Tai jos apsin antura menee. No tulpat panin eilen uudet että mikälie sitte.
nyt kun en muista (valehtelen siksi kun en tiedä) niin onko siinä puolan jälkeen sellainen n.10cm varsi ennen tulppaa ?
niitä on kuulemma mennyt ainakin vehon mukaan jonkin verran, maksaa muutaman ekun.
Juu kyllä siinä sellanen on. Pitäs päästä jotenki testaamaan sen kunto. Mutta tuo on mun mielestä hämärää että kylmänä käy ihan okei. Mut kun alkaa lämmetä kone, niin sitten alkaa se epätasanen tyhjäkäynti ja nykimimen ajossa. Tuossa kun se paikoillaan käy ja alkaa rykimään, niin antaa pikkusen kaasua ja se tasottuu hetkeksi ja pian alkaa uudestaan taas. :(
voisko olla lambda ?
olikos tuo nyt sitten kutoskone (V?)....mulla oli tossa kasissa toisen puolen lambdan johto taitoksesta rikki ja teki tuota vaivaa joka sulla nyt...tosin kone heivasi vain tyhjäkäynnillä ja toimi muuten ihan kunnolla....ja samalla tavalla kun polkasi kaasu kävi hetken (n.10-15sek) kunnolla ja sitten alkoi heivata...
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Pystyykö sen kunnon toteamaan mitenkään? Mittaamalla?
-C280 -94
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

portbale kirjoitti:Pystyykö sen kunnon toteamaan mitenkään? Mittaamalla?
jossain tämän foorumin syövereissä olisi ohje kuinka se mitataan, jotenkin piti lämmittää ja mitata ohmit jne......ainakin carsoftalla ja starilla sen näkee, tosin ei sitä että johto on murtunut mutta sen kummalla puolella konetta vika on....siis "lambdassa".

e:onko tuossa mallissa jo 38pin liitin?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

LopenUupunut kirjoitti:
portbale kirjoitti:Pystyykö sen kunnon toteamaan mitenkään? Mittaamalla?
jossain tämän foorumin syövereissä olisi ohje kuinka se mitataan, jotenkin piti lämmittää ja mitata ohmit jne......ainakin carsoftalla ja starilla sen näkee, tosin ei sitä että johto on murtunut mutta sen kummalla puolella konetta vika on....siis "lambdassa".

e:onko tuossa mallissa jo 38pin liitin?
Juu pyöreä pistoke on tuossa. Niin ja unohtu mainita, rivi 6 kyseessä. Haku nyt on vähä hankalaa kun kännykän varassa oon kartanolla. :D tulpanjohot mittasin ja ne oli ihan okei. Jostain ku saisi puolat, niin kokeilis niillä..
-C280 -94
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

portbale kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
portbale kirjoitti:Pystyykö sen kunnon toteamaan mitenkään? Mittaamalla?
jossain tämän foorumin syövereissä olisi ohje kuinka se mitataan, jotenkin piti lämmittää ja mitata ohmit jne......ainakin carsoftalla ja starilla sen näkee, tosin ei sitä että johto on murtunut mutta sen kummalla puolella konetta vika on....siis "lambdassa".

e:onko tuossa mallissa jo 38pin liitin?
Juu pyöreä pistoke on tuossa. Niin ja unohtu mainita, rivi 6 kyseessä. Haku nyt on vähä hankalaa kun kännykän varassa oon kartanolla. :D tulpanjohot mittasin ja ne oli ihan okei. Jostain ku saisi puolat, niin kokeilis niillä..
eikös olis helpointa (ja halvinta?) pistää piuhan päähän....se kertoo heti mikä sylinteri ja star taitaa vielä kerto mikä osakin....?
pistät paikkakunnan ja tiedustelun kenellä olis alueella laitteet....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Tämän kylän huoltamoilla ei ole johtoa. Tai toiseen on tulossa perjantaina. :D sikäli jos jollain on hyrynsalmen lähellä, niin mielellään kiikutan töpseliin tuon. :)
-C280 -94
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Tuossa just kokeilin sen että kun laittaa käyntiin ni käy ihan okei. Hetken päästä kun rupee käymään huonosti, niin 1 johon ku otti irti niin ei ollu mitää merkitystä käyntiin. Eikä edes kipinä napsunu niinku muissa pytyissä? Että liekkö tuo puola ja johto sitte tiesä päässä.. Pitänee varmaan alkaa hankkimaan jostain tilalle. Saa tarjota jos on nurkissa joutilaana. :D
-C280 -94
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

tuossa nyt on pähkäiltynä ja siihen tulokseen tultuna että tuo ilmamassamittari se on kajahtanu. hartikaisella uus vain sen 520e!
pikkusen käynti kyllä kummeni kun puhisti sen anturan liuskan. hetken jopa toimiki ettei nykiny yms. mut sittepä se taas alkoikin. :D
-C280 -94
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

:D
portbale kirjoitti:tuossa nyt on pähkäiltynä ja siihen tulokseen tultuna että tuo ilmamassamittari se on kajahtanu. hartikaisella uus vain sen 520e!
pikkusen käynti kyllä kummeni kun puhisti sen anturan liuskan. hetken jopa toimiki ettei nykiny yms. mut sittepä se taas alkoikin. :D
No eihän toi kallis ollu jos et vikoja rahojas siihen laittanu.....
Opel, "weird lieben autos"....
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

voihan sen puolan kotikonstein testata,esim kylmänä lämmittää kuumailmapuhaltimella,jos käämit poikki niin alkaa pätkiä..tai vastaavasti jäähdytät
vaikka lämpimänä esim.kylmäsprayllä,lumella..
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

JanneVillePetteri kirjoitti:voihan sen puolan kotikonstein testata,esim kylmänä lämmittää kuumailmapuhaltimella,jos käämit poikki niin alkaa pätkiä..tai vastaavasti jäähdytät
vaikka lämpimänä esim.kylmäsprayllä,lumella..
luulen kyllä jo ettei se vika enään siinä ole. tuossa kävin ajelemassa, ni tunnostas vetävän ihan normaalisti välillä.
välillä taas sitten on vähä tahmasempaa tuo kiihtyminen. kait se pitää alkaa säästää viikkorahat siihen uuteen ilmamassamittariin. :lol:
-C280 -94
Huu.haa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 05.05.2011 15:41

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja Huu.haa »

Samalaisilla oireilla 320TE tokeni johtosarjan vaihdolla. Tyhjäkäytikin vaelteli, nyt käy kuin kello.
Avatar
portbale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 06.02.2008 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja portbale »

Huu.haa kirjoitti:Samalaisilla oireilla 320TE tokeni johtosarjan vaihdolla. Tyhjäkäytikin vaelteli, nyt käy kuin kello.
tuossa ainakin johtosatsi näytti suht uudelta kun sitä lähemmin tutki. ei ollu kuoret halki yms..
eikä tuntunu johot mitenkää tönköiltä taikka mitää kuorien rutinaa kuulunu kun niitä käänteli. että liekkö joku ne jo vaihtanu. tuonti kun on. :D
nyt tosin käy nätisti ja vetää ehkä paremmin ku koskaa.
mahtaa tosin olla tyyntä myrskyn edellä.. :D
-C280 -94
Hosari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 28.08.2010 00:31
Paikkakunta: Ranua

Re: Johtosarjako?

Viesti Kirjoittaja Hosari »

Omasta mielestä nuo oireet viittaa siihen että puola menossa/on jo sökö. Tuo oma C36 AMG on aika pitkälle samaa tekniikkaa kun tuo c280 ja siinä tekee juuri edellä mainittuja jos on puola menossa. Eli kylmänä käy ok ja lämpimänä ei.
Eihän tuo puola maksa kuin 59€ KL-varaosista että kannatee vaikka sitä kokeilla.

Nimimerkillä kaikki kolme puolaa vaihtanut.
Työ haittaa harrastusta.
Vastaa Viestiin