CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MatKa »

tuikku kirjoitti:
MatKa kirjoitti:Olisiko vinkkejä köyhälle harrastajalle kaapelista joka kykenee mersun edc16-boksin kanssa yhteistyöhön?
Onko vielä ongelma v6sen kanssa että osaan onnistuu ja osaan ei, tietää vain kokeilemalla?
Tässä on pari sellaista juttua, jota minä en - rajoitteisena nyt oikein ymmärrä.
"Köyhä" harrastaja tarvii kaapelin edc-16 boksiin, vieläpä V6,een. :mrgreen: :mrgreen:
Köyhän harrastajan kuuluu ajaa "saippualaatikko" C:llä, tai Wanhalla Paawolla.

Halpa ja halpa ... mikä loppujen lopuksi on halpa ja mikä tulee sitten oikeasti käytössä halvaksi...
Kloonatut on hankintahinnaltaan halpoja.
"Oikeista", hinta/laatusuhde on varmaankin, jos ei paras - niin aivan kärkipäästä kuitenkin, MPPS:llä.
Hinta on tuollakin noussut.
Minulla kävi aikanaan "tuuri", kun ilmeisesti olin aivan ensimmäisten ostajien joukossa ja sain suunnilleen puoleen hintaan verrattuna nykyiseen.
Tuota voin suositella, on ollut erittäin hyvä, on tuossa omat puutteensa, mutta tosiaan dieseliharrastajalle erittäin hyvä.
Kalliimmatkaan ei anna mitään ratkaisevaa etua suomalaiseen autokantaan.
Ja "pienen budjetin tuunaajille" tuossa on sellainen etu, että varsinkin VW-Mersu akseli toimii hienosti, myös recovery.

Nuo ongelmaecut on edelleenkin ongelmia, kaikilla kaapeleilla.

Edit:
Ongelmallisia ecuja on nuo tietyt edc-16c31,set.
Niitä on E280 V6, jotkut uudemmat Vito-mallit, uudemmat A- ja B-mallit.
Ainoa, jonka "näkee päältä", on oikeastaan tuo E280, muut täytyy kokeilla.
Jotain ratkaisua tuohon eemeliin on kehitteillä, mutta se on ihan ajatuksen asteella vielä.
Köyhä harrastaja ajaakin vanhalla paavolla :D Mutta mielenkiintoa on uudempiinkin, ja sattuu lähipiirissä olemaan vapaaehtoisia autonomistajia uhrautumaan (juurikin mb/vw) :wink:

MPPS on varmasti viisain vaihtoehto, ja maksaahan se itsensä takaisin jos sen vuoksi jää yksi ecu menemättä pilalle. MPPSllä se ei liene kovin todennäköistä?
Checksumit taitaa aika hyvin laskea.
Onko MPPS muita puutteita esim mb ja vw dieseleitä ajatellen kuin tuo cp31 "ongelma"?
Siis koskeeko tuo ongelma vain e280cdi:tä? Eli ei 320?

Näkyy olevan chiptunawarehousessa Mpps stand alone master 1650e.
S210 220 CDI A -02
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja barton »

JP74 kirjoitti:Ajokissani oli ostaessa vikailmoituksia liittyen liian suuren tuhkamäärään yms. hiukkassuodattimessa. "Tuikutuksen" jälkeen ei ole tosiaan kertaakaan ollut mitään vikakoodeja, joten oman kokemuksen mukaan jokin asia parani, kun ohjelmaa muutettiin. Saa nähdä, kauanko tuo hiukkassuodatin oikein kestää, nyt ajettu 233Tkm kaikkiaan. Paljonko noilla on enimmillään päästy?
Hiukkassuodatinhan kerää sisälleen nokipartikkeleita ja poltoilla ne muutetaan tuhkaksi, joka jää hiukkassuodattimen sisään. Tuhkamäärä kun kasvaa liian suureksi pöntön sisällä niin kallis vaihto-operaatio on tiedossa. Jollain konstilla kun saisi ne tuhkat vekeen niin eihän sitä pönttöä tarvitsisi ikään vaihtaa. Ovat piru "unohtaneet" rakentaa siihen tuhkaluukun. :shock:
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Eikös täälläkin ollut juttua, että tuosta hiukkaspöntöstä voisi tuhkat poistaa ihan irrottamalla suodatin autosta ja vaan huuhdella vettä läpi? Vai onko rakenne sellainen, ettei tämä onnistu?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minun mielestäni kaikki, tai ainaskin lähes kaikki tuhka poistuu sitten pakokaasujen paineen ajamina.

Hiukkassuodattimen rakennehan ainaskin mersussa on "kaksiosainen".
Ensin siellä kotelossa on ihan "tavallinen katalysaattoripatruuna" ja sen jälkeen samanlainen, mutta vielä paljon pienemmillä rei´jillä varustettu hiukkaspatruuna, johon pakokaasujen mukana kulkeutuva noki jää odottamaan sitä puhdistuspolttoa.

Mulla ei ole tietenkään tarpeeksi vieläkään kokemusta aiheesta, mutta mielipide alkaa valua siihen suuntaan, että jos moottori kaikkinensa on kunnossa ja käytetään tuhkautumatonta moottoriöljyä, niin tuo hiukkassuodatin on tavattoman kestävä, puhdistusjutut ohjelmassa on mitoitettu siten, että niiden puolesta pitäisi käsittääkseni kestää ajaa useita satoja tuhansia.
Paineohjatusta järjestelmästä on tässä näköjään vähän etua.

Väärät öljyt on melkeimpä helpoin tapa tuhota se suodatin, lopullisesti.
Tavallinen moottoriöljy tukkii sen näköjään tavattoman tehokkaasti, kun se palaa juuri riittävän huonosti.

Eli jos joudutaan vaikkapa siihen pesupelastus tilanteeseen.
Niin pesusta on tietysti hyötyä, kun se poistaa niitä tukkoja.
Mutta se ei vaikuta siihen tapahtumaketjuun, joka sitä vaivaa aiheuttaa.
Ono suuttimet kunnossa, onko ilmamassamittari kunnossa, vuotaako ahtopainetta, ...
Jos syytä ei saada selvitettyä/korjattua, niin entinen vaiva on taas seurana pikaisesti.


MPPS tosiaan jättää tuosta edc16c31-ecusta osan lukematta, kuten kaikki muutkin kaapelit.
Se siis johtuu muista syistä.
E ja ML 280siä kannattaa kuitenkin kokeilla, olen nähnyt sellaisia ohjelmia noissakin, mihin onnistuu.
Ihan alkupään cdi,ssä oleva ecd15c5 ei oikeastaan onnistu, muttei oikein noilla kalliimmillakaan, noissa kinuski/alkuperäinen Galletto rulettaa.
Volkkarilla tiedän yhden vähän vaikeamman ecun, se on 174hp transportterissa.

Edc-15 ecuille laskee tarkistussumman ja antaa jopa tallettaa fileen - toooodella hieno ominaisuus.
Edc-16 laskee lennosta, kuten muutkin.
Muutaman kerran on sattunut, että edc-16 checsumma ei ole toiminut, mutta siitä tulee ilmoitus etukäteen, ei ala kirjoittamaan, joten ei jää pulaan.
Eli silloin olen joutunut olssilla laskettamaan, edc-16 checsumma on siihen kallis, edc-15,n checsummat on halvempia.
Muistaakseni kaikki edc-15 tarkistussummat on kaapeli laskenut oikein, vaikka olen olssilla tarkistanut, nykyään en enää viitsi, kun näyttää niin hyvin toimivan.
Minunkin pitäisi orientoitua hankkimaan edc-17 kaapeli mersuun.
Mutta ei vielä tuo käyttömukavuus ja toimivuus oikein vakuuta.
Delphiin käypäinen olisi toivelistalla ensin, niitä autoja kun jo on runsaasti ja noiden tekniikkapaketti on tosi potentiaalisista osista kasattu.
Kynnet vähän syyhyäisi päästä noihin käsiksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Näistä kapistuksista(kaikenlaista on pakkin kertynyt) jotain vähäistä tietoa tarttunut, valmistajien lupauksia ei kannatta sopivuuksien ja toimivuuden kanalta otta ihan 100% vakavasti mutta jos on meiniki MB cdi autojen kanssa touhuta on MPPS kyllä hinta laatu suhteeltaan hyvä(lisäksi siihen saa kivasti niitä korjaus päivityksiä jos eksyy muihin merkeihin mihin sen pitäisi toimia)

mitä taas tulee Ecusafe systeemin "selanen ~2600€ maksanut on pakissa myös" ei voi samaa sanoa
(niilä kestää... korjaus päivityksen tulemine joskus 1/2vuotta... tai yli päätään minkään vastauksen saaminen)
mutta sekin toimii paremmin kuin monien ulkolaisten firmojen tarjoama palvelu

joihinkin autoihin on joutunut käytämään 3 eri menetelmää...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Korjaisin hieman aikaisemmi kirjoittamaani asiaa, liittyen ilmamassamittariin.

Olen aikaisemmin useassakin yhteydessä kirjoittanut, ettei ilmamassamittarilla (maf) ole mersussa, kuin kierrätyksn vahtimistehtävä.
Tämä ei aivan tarkkaan ottaen nyt sitten täysin pidäkkään paikkaansa.
Kun olen nyt muutamia poistanut noita kokonaan ohjelmasta poikeen, siis en pelkästään deaktivoinut egr,rää ja hiukkasjuttuja, vaan kokonaan poistanut koko ilmamassaosion käytöstä, jolloin koko mööpelin johtoineen voi heittää kuuseen.
Niin tämän jälkeen ahtimen käyttäytyminen muuttuu tavattoman agressiiviseksi.
Tämä sama ilmiö tulee myös esille niissä Vitoissa, joissa tuota ei alunalkujaankaan ole.
Siis, Paaljon syöttöjä - ei maffia - ahdot piikittelee rajusti.

Ilmamassatietoa käytetään ohjelmassa jonkinlaisena "ennakoivana" tietona.
Jolloin jo ennen varsinaisia paineenmuutoksia, ohjelma voi "päätellä" miten tulevaan muutostilanteeseen voisi varautua.
Tällä on selvästi toimintaa rauhoittava vaikutus.
Samalla tässä nyt selvisi tosiaankin se, miksi joissain edc-16 Vitomalleissa on ahtopaineen aaltoilu, kun reilulla kädellä laitetaan syöttöjä, ollut tavattoman vaikeata saada kuriin.
Noihin takaveto-vitoihinhan saa tosi kivasti vetoja, kun niissä on se, aikas hyvä IHIn ahdin vakiona.
Kestää garrettia paremmin lämpöä ja painetta.
Muttamutta, suurilla syötöillä on, joissain malleissa ollut vaikea saada ahtopaineen aaltoilu kuriin.
Mutta se siis on ratkennut.
Ilmamassamittari on se ratkaiseva juttu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mut, eikös siellä ole semmonen kartta olemassa missä ohjataan painetta atm ja ilmamäärän mukaan, näin mä olen ainakin käsittänyt..
Mut olen mä montaa muutakin asiaa käsittänyt väärin.. :)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole.
Se on max ahtopaine suhteessa ulkoilman paineeseen ja kierroslukuun.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Ei ole.
Se on max ahtopaine suhteessa ulkoilman paineeseen ja kierroslukuun.
Onko kaikissa? Olen luullut et noissa esim. edc16cp31 olis ilmamäärä toisena akselilla ja vanhemmissa rpm, no aina oppii uutta..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, en enää kyllä ymmärrä, mitä tarkoitat.

Olen yllä kirjoittanut siitä, miten käsittääkseni maffin tietoa käytetään ahtimen ohjauksen apuna.
Ymmärsin sen itse sattumalta vasta äskettäin.
Näköjään tarvittaessa halutut anturit saa ohjelmasta poikeenkin.
Mutta maffin poisto aiheuttaa vaikeuksia, varsinkin pienen ahtimen toimintaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
k-oss
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 21.05.2011 18:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja k-oss »

Onko joltain "lastutusgurulta" mahollista saada opiskelija-alennusta pk seudulla? 8)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

k-oss kirjoitti:Onko joltain "lastutusgurulta" mahollista saada opiskelija-alennusta pk seudulla? 8)
Alenusta verratuna mihin?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
k-oss
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 21.05.2011 18:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja k-oss »

CDI203 kirjoitti:
k-oss kirjoitti:Onko joltain "lastutusgurulta" mahollista saada opiskelija-alennusta pk seudulla? 8)
Alenusta verratuna mihin?
Noh mitä oon kerinny katella, niin maksaa jotain 500-700e lastutus w203 200cdi. Lähinnä lähin tiedustelemaan että onko esim. voimaa.comin tarjoamissa vaihtoehdoissa miten paljon ilmaa hinnassa?
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Olis aiheellista päivittää tuo oma käyttis. Niin kiinnostaisi myös tietää paljonko tulis maksamaan
Onkos Pirkanmaalla tai Satakunnassa ohjelmoijia, joilla olis kiinnostusta ohjelmoida S202 200CDI -98
YV:llä voi ottaa yhteyttä
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

k-oss kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
k-oss kirjoitti:Onko joltain "lastutusgurulta" mahollista saada opiskelija-alennusta pk seudulla? 8)
Alenusta verratuna mihin?
Noh mitä oon kerinny katella, niin maksaa jotain 500-700e lastutus w203 200cdi. Lähinnä lähin tiedustelemaan että onko esim. voimaa.comin tarjoamissa vaihtoehdoissa miten paljon ilmaa hinnassa?
sen voit ihan itse laskea jos sanon että aikaa menee ohjelman vaihtoon muokkauksineen 30min ilman materiaali kuluja :D
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

xr kirjoitti:
k-oss kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
k-oss kirjoitti:Onko joltain "lastutusgurulta" mahollista saada opiskelija-alennusta pk seudulla? 8)
Alenusta verratuna mihin?
Noh mitä oon kerinny katella, niin maksaa jotain 500-700e lastutus w203 200cdi. Lähinnä lähin tiedustelemaan että onko esim. voimaa.comin tarjoamissa vaihtoehdoissa miten paljon ilmaa hinnassa?
sen voit ihan itse laskea jos sanon että aikaa menee ohjelman vaihtoon muokkauksineen 30min ilman materiaali kuluja :D
Ja ohjelman kehittäminenhän on tunnetusti ilmaista.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Halpaa?
On ja Ei.....jos verrataan saman ajoneuvon tehokkaampaan myyntiversioon monesti ohjelmointi on todella halpaa, esim. oman autoni tehokkaampi versio olisi ollut 4500€ kalliimpi joten päädyin halvempaan aikaan ja ohjelmaan jolla saatiin 12hv/90nm (800€) enemmän kuin tehokkaampi ja kalliimpi versio. ja ohjelma on otettavissa pois mukana tulleella purkilla.

Huijausta?
On, jos nykyisin päästöpohjainen hinnoitelu....niin onhan se huijausta ostaa halvempi versio pienemmillä päästöillä ja ohemoida se tehokkaamman mukaiseksi.

Customointia?
Ei ole, ainoa Customointi on katon madallus.


.
Opel, "weird lieben autos"....
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, se hinta-asia ei mahda tulla tässä topiikissa kuntoon ...

Asiakkaallahan on tieten oikeus tinkiä ja verrata hintaa.
Ja - tottahan se on, että useissa tapauksissa se hinta on kuitenkin useamman satasen.
Se pitää vaan jokaisen miettiä, haluaako mokomaan rahojaan tuhlata.
Mitään järkeähän siinä ei ole, siihen vaan jää niin helposti koukkuun.
Hukkaan heitetty turha työ.

Siinä kustannusasiassa olisin sellaista mieltä.
Että ainakin itse koen kyllä maksaneeni oppirahoja ihan kiitettävästi.
Eikä työkalutkaan ole ilmaisia olleet.
Ja on mulla "jonkun verran" mennyt aikaakin aiheen parissa - siis niinkin, ettei siitä ole ollut ainakaan tuloja.

Jos on tuttu auto ja ohjelma, niin ohjelman teossa menee puolesta tunnista tuntiin.
Siis jos todellakin ohjelman tekee niin, että ilkiää myös omakseen sanoa, eikä vaan kopioi (jonkun toisen tekemää) aikaisempaa työtä.
Aikaero johtuu siitä, että toisissa softissa joutuu niin monta kymmentä karttaa muuttamaan, että aikaa väkisellä menee.
Egr,n napluu ei nyt varsinaisesti lisää- tai vähennä sanottavasti "työtaakkaa".
Helpoimmillaan hiukkasosiosta pääsee eroon ihan muutaman minuutin lisäpanostuksella, vaikeimmillaan se moninkertaistaa koko työmäärän.
Luku/kirjoitus/koeajo vie varmasti ainakin sen puoli tuntia.
Sitten vielä jos koeajolla ilmenee jotain, johon halutaankin muutosta.
Muutoksen teko "valmiiksi" aukaistuun ohjelmaan on aika nopeaa.
Jos omistaa jonkinkaanlaista testeriä, niin kannattaa ruuvata koejolla kiinni ja katsella niitä arvoja ja verrata aikaisempaan tilanteeseen.
Niitähän on nykyään aika päteviä jo ihan kännykkäänkin, suorituskykyä ja antureiden arvoja ...
Ja jos on kysyttävää, niin kysyä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jospa jotain laittais noista hinnoista tai kustanuksista...ym
jos homaa aloitaessa ei mistään apuja saa, ns tyhjästä pitää aloitaa
(no nykyisin on tälläkin foorumilla ja netissä muualakin tietoa paljon saatavan)
menee jo hetki siihen että löytää piuhata/tiedon siirtoohjelman millä päässee autoon"ohjelmaan" käsiksi
(kun pitää vielä mielessä että huonolla piuhalla/tiedon siirolla tulee nopeasti tuhoa xxxx€ )

Pelkään ohjelman "vaihtoon" menee ~15min(jos jätetään kaikki koneen aukeamis ajat ym pois)
mutta ensin pitää olla jotain vaihdettavaa ja se ei tyhjästä tule aikaa menee...
(voi joutua oppirahta maksamaan ja koskaan ei täysin riskitöntä ole)
(omaan ensimäiseen millä mitään toivottua vaikutusta tuli meni ~6kk kaikki illat"yöt" lisäksi sitä ennen ~2kk ennen kuin mitään muutosta sai siihen mallin että uskalsi autoon koittaa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Division »

Itse olen aina kokenut saaneeni rahoilleni vastinetta, kun autoon on softa vaihdettu. Se on vähän niinkuin 500 eur ikilippu huvipuistoon. Lisäksi kaikki harrastukset ovat yleensä kalliita.

Voihan jokainen halutessaan yrittää säästää sen muutaman satasen ja kyhäillä itse softansa, ilman kustannuksia. Tämä ei taida olla kuitenkaan mahdollista... right? Voi myös hommata netistä muutamalla kympillä jonkun purkin ja puristella munia ja toivoa parasta, että se ei riko autoa ja antaa jotain hyötyjäkin. En voi syyllistää ihmistä, jos joku tämän edullisemman valinnan tekeekin 3500 eur hintaiseen ikiliikkujaansa. Uudella tekniikalla varustettuihin uudenkarheisiin peleihin en voi kyllä suositella tällaista valitaa tehtäväksi.

Monet softaajat ovat rakentaneet tai vuokranneet itselleen hallin ja varustaneet sen asianmukaisesti sekä hommannut sinne dyno-penkinkin. Nämä nielevät rahaa ja tuossa vaiheessa tulee jo usein päivätyöstä luopuminenkin, eli lastuista saatavalla rahalla on käytännössä katettava koko elämä+lastutustoiminta.

Tästä näkövinkkelistä katsottuna tuo hinta alkaa jo vaikuttaa perustellultakin. Mikäli asiasta on edelleen eri mieltä niin ei muuta, kuin pajaa perustamaan ja kultaa vuolemaan vaan sitten itsekin... :crazy:
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

jos softaus maksaa pnkissä 700€ niin ei sitä pysty perustelemaan dyno penkin kustannuksilla

toisenlainen esimerkki kustannuksista (kuvitteellinen)

mulla on sahatavaraa 90 kuutiota pihassa ne pitää siirtää satamaan
tilaan kuljetuksen tulee yhdistelmä joka maksaa helposti viis kertaa enempi kuin neliveto penkki puhumattakaan käytöstä aihetuvia huolto ja korjaus kuluista
tavaran siirron aikana palaa 300€ polttoaineetkin
aikaa menee vähintään tuplaten lastauksineen ja purkuineen
ja kyllä monella kuljetus yrittäjällä on tallikin
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Division »

xr kirjoitti:jos softaus maksaa pnkissä 700€ niin ei sitä pysty perustelemaan dyno penkin kustannuksilla

toisenlainen esimerkki kustannuksista (kuvitteellinen)

mulla on sahatavaraa 90 kuutiota pihassa ne pitää siirtää satamaan
tilaan kuljetuksen tulee yhdistelmä joka maksaa helposti viis kertaa enempi kuin neliveto penkki puhumattakaan käytöstä aihetuvia huolto ja korjaus kuluista
tavaran siirron aikana palaa 300€ polttoaineetkin
aikaa menee vähintään tuplaten lastauksineen ja purkuineen
ja kyllä monella kuljetus yrittäjällä on tallikin
Sillä kuljetusyrittäjällä on varmaan myös muutama renki kuskina sitä keikkaakin 24/7... ainakin toivottavasti.

Voisitko nyt esittää oman arviosi jonkun kuvitteellisen lastuttajan 12 kk tuloksesta ja jonkinlaisen katelaskelman, jossa olet huomioinut kaikki kiinteät ja muuttuvat kulut? Mielellään tietysti perusteluineen.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Saisinko toivoa, ettei vääntäminen nyt johda riitelyyn.

Hinta/hinnoittelu on ihan jokaisen oma asia, samoin se, mitä siitä haluaa maksaa.
Siitä on minun mielestäni aivan turha peistä vääntää.
Sympatiat on jossain mielessä xr,n suuntaan, minustakin softaaminen on (turhan) kalliinpuoleista, normitilanteessa.
On sellaisiakin tapauksia, että korkeammallekkin hinnalle on perusteensa, kun riskikin nousee.

Dyno ja lappu on "kovaa faktaa".
Mutta kun se valitettavasti kertoo siitä todellisesta toiminnasta niin kovin vähän.
Tehoeron voi tarvittaessa kätevästi todentaa muutenkin.
No, ehken se tehonnousu on vasta sitten "totta", kun on se lappu kourassa.
Ihan yhtä luotettavasti sitä tehoeroa voi kuitenkin tutkailla vaikka nykypuhelimiinkin saatavilla, kiihtyvyyttä mittaavilla ohjelmilla.
- Mutta tietty - siitä ei jää lappua kouraan.
Aika monella on nyt jo se staari, se kertoo se syöttömäärän, ... jos ette vakiota muuten saa tietoonne, niin voitte kysyä sitä vaikka täällä, joku auttaa.
Jos syöttömäärä nousee vakioon 10%, niin teho/vääntö ei kyllä ainakaan paljoa enempää, vai ?
Nämä, "itsemitatut" asiat ei tuo sitä lappua kouraan, mutta kertovat jo jotain paljon enemmän itse ohjelmasta, savuttaako, tuleeko syöttöjä oikeasti, kiihtyykö tämä todella paremmin ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hyväksi havaittu vanhakonsti toimii myös nyky autoissa, koittaa enne muutosta miten auto kiihtyy ja muutoksen jälkeen sama uudestaan
ero pitää kyllä huomat muustakin kuin penkki lapusta että siinä mielässä pelkää veto"todentamis" penkissä enne ja jälkeen on turhaa"sehän vain on yksi hetkelinen mittaustulos mikä ei useimiten vastaa tosi ajo tilanetta" se miten auto toimii tosi tilanteesa ja onko teho myös sillon käytettävissä on usein eri kuin penkissä säädelty
(ja joo jep ihan viimäsiä ulos kaivelessa, pieniä eroja ei ehkä huomma, niitä ei kyllä sieltä kaiveta 2vedolla ja penkki aika yleensää makssa jotain) aikaisemminkin on tästä penkki säätelyn tarpeelisuudesta hyvistä ja huonoista puolista ollut juttua
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja koyama »

Rekkaa ohittaessa sen eron huomaa.Ei siinä kyllä dynoja tarvi.Ohitus on vaivatonta ja savua tulee juuri sen verran mitä vanhan taksimersun pitää tupruttaakkin
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hiukkasmallin mersuissa on yleisesti pakopuolella kaksi paineanturia.
Toinen on eropaineaturi, joka mittaa vaan hiukkassuodattimen tekemää paine-eroa ja päättelee siitä suodattimen kuntoa.
Toinen paineanturi on pakosarjassa ja se mittaa pakosarjan painetta.

Hiukkassuodattimen painejutut on ohjelmassa melkolailla lopussa.
Pakopainejutut melko alussa.

Mersun ohjelmissa eropaineanturista tulee varsinaista toiminnallista herjaa harvoin.
Jos tulee, silloin suodattimessa on todellakin jotain vialla.
Mersun ohjelma ei helposti ala valittamaan, vaikka hiukkaspöntön tyhjennyksen jälkeen paine-eroa ei enää olekkaan, monessa muussa autossa tilanne on toinen.
Pakopaineanturi sen sijaan alkaa heittämään autoa vikatilaan aikas helpostikkin hiukkaspöntön poiston jälkeen, varsinkin jos ohjelmaa on veholla jossain vaiheessa päivitetty.
Usein herja liittyy liian suureen virtaukseen, tai ilman määrään, ... se on oikein kivasti epäloogista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja skibe »

tuikku kirjoitti:.
ohjelmaa on veholla jossain vaiheessa päivitetty.
Tätä olenkin vähän miettinyt että onko noilla päivityksillä minkäänlaista merkitystä.. mihin tuo vaikuttaa?
moottori, vaihteisto, tuhkakupin toiminta :lol:

Ei ole tainnut tuo rommeli käydä koskaan veholla..
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä ne ihan toiminnallisiin juttuihin vaikuttaa, saastenormi, egr, vaihdelaatikko ...
Teho ei lisäänny. :mrgreen:
On sellaisia päivityksiä, joissa asiaan vaikuttavia ohjelman osia vähän "tuunataan".
Viimeaikoina näyttävät kuitenkin muuttavan koko softan uusiksi, silloin viimeistään kaikki entiset lastut kyllä häviää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hiukkassuodattimesta vielä kirjoitteleisin...

Elkää hyvät ihmiset niitä kunnossa olevista suodattimista edes haaveilko mitään poistamisia.
Kyllä mulla on nyt ainakin mersuista ja hiukan kyllä muistakin merkeistä on kertynyt sen verran kokemusta.
Että selväksi on tullut se, että kunnossa oleva hiukkassuodatin vakiotekniikassa ei varmaan rajoita, tai haittaa yhtään mitään.
Jos mersussa suodatin oireilee, niin se on pikemminkin seurausta jostain muusta viasta, tai vaivasta, tai vääristä öljyistä.
Ja se syy ei todellakaan korjaannu sillä, että vaan suodatin poistetaan.

Suodattimen poistoon mielestäni pitäisi olla kunnollinen syy.
Se että näyttöön tulee pikkuisen herjaa, ei ole mikään syy, siitä pääsee, ainakin lähes aina vielä piiiiitkään eteenpäin ilman oikeita ongelmia, kierrätys vaan poikkeen.
Syynä voisi olla rikkoontuminen, tilanne, jossa uusi on pakko ostaa, silloin ei tarvi mitään toimivaa tuhota.
Toinen syy voisi olla se, että tekniikkaa on muutettu/halutaan muuttaa, jolloin se suodatin todellakin muuttu taakaksi, silloinkaan sitä ei kannata tuhota, vaihtaa suoran putken tilalle.
Muita syitä en nyt äkkiä keksi.

Noilla suodattimen ja kattienkin poistolla on nyt jonkinlainen buumi menossa.
En tiedä, johtuuko se siitä, että markkinoilla on nyt valmiita ohjelmia, jotka "poistaa" sen suodattimen sieltä ohjelmasta - mutta sitähän ne ei suinkaan tee, ne vaan poistaa toimenpiteestä tulevat vikakoodit, ne ei oikeasti tee yhtäkään kunnollista toimenpidettä sen suodattimen ja sen "huolenpitoon" liittyvissä toimissa ohjelmassa, ei yhtäkään.
Nämä ohjelmat toimii kutakuinkin ristillisesti vain sellaisissa tapauksissa, joissa sen suodattimen voisi muutenkin ottaa sieltä autosta poikkeen ja seurauksena olisi vain herja monitoiminäytölle, tai moottorin vikavalon syttyminen, jotka siis noilla blokataan poikkeen.
Mahdollisen vikatilan varalta, vikatilan syöttömäärä on nostettu vakiotasolle, hieno oivallus ... :crazy:
Siis vikakoodit ei tule läpi ja vikatilan syöttömäärä on vakio ...

Jos todella kaikki käryytykset, kierrätykset, jälkiruiskutukset, poltot ym ym haluaa naplata sieltä ohjelmasta poikkeen, niin aika monissa tilanteissa siinä kyseessä on todella huomattava työmäärä.
Ja jos lisäksi pitää saada paljon vetojakin ja edelleen toimimaan kunnolla, niin se ei kyllä helpota asiaa ollenkaan.
Suodattimen poiston jälkeen tilanne apulaitteissa moottorin ympärillä muuttuu siksi paljon.
Oikeasti poistoasiaa miettivien ihmisten määrä taitaa olla kovin pieni, jotka siis todellakin naplaa sen suodattimen sieltä ohjelmasta poikkeen ja jättää kaiken muun ennalleen.
Ja kun softia ja autoja on paljon erilaisia, niin se kyllä käytännössä meinaa sitä, että aikamoista käsityötä on joka kerta tiedossa.
Kun mitään "rutiinia" ei varsinaisesti pääse syntymään.
Tiedän vaan yhden "ammattituunaajan", joka vakavissaan ainaskin yrittää tehdä asian eteen jotain, (siis jotain muuta kun mahdollisimman paljon rahaa), Arttu sieltä Kuopiosta, sekä yhden, enemmän harrastepohjalta toimivan, Antin, itseni lisäksi täältäpäin.
Aika paljon tehdäänkin yhteistyötä asiassa, taitaakin olla nyt ainut keino kehittyä tässä.
Toivottavasti tilanne ei ole tällainen, mutta mihinkään muuhun en ole törmännyt.

Siis joistakin autoista sen hiukkassuodattimen voi vaan ottaa sieltä poikkeen.
Ohjainlaitepäivitykset "pilaa" tämän tilanteen.
Valmiit ko. asiaan tehdyt ohjelmat poistaa vikakoodit.
Voi niitä vikakoodeja poistaa ihan "manuaalisestikkin".
Nämä vaihtoehdot ei mielestäni vastaa mielikuvaa hiukkassuodattimen poistoa ohjelmasta, vaikka autolla "voisikin ajaa" sen jälkeen.
Hiukkasjuttuun kuuluu paljon muutakin siellä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tästä hiukas jutusta, myös hiukan sitä tutkaileena, pohtinut sitä että miksi joissain onnistuu sen peseminen ja toisissa ei(heti kohta uudestaan tukossa)
niin niisä missä ei on ilmesesti se pinnoite siitä kennossa poistunut, näin siis käynnyt muutamassa vakio/muuten kunnossa olevassa,
tämmöstä tullut vastaan muissakin merkeissä kuin MB

Joskus ollut viallinen suutin risa turbo, väärät öljyt, liikaa öljyä, mootorin tuhoboxsi, melko yleisä syitä vakio kuntoisissa autoissa olleet DPF vammaan/tukkeutumiseen, tapahtuma ketjua selvitellesä

Vinkiksi kaikille jotka pakkopolttoja koittaa, että pakko poltto tehdään auto käynnissä (ei kuulemma ole tiedossa edes kaikissa veh*** olivat yritäneet sitä yhteen autoon 2 asentajan voimin auto sammuksissa eikä ollut onnistunut"ihme se olisi ollutkin jos pönikkä olisi yli 800c kuumentunut")

DPF poistoon myytävät ohjelmat esim ecusafe(rahat menee melkolailla hukaan ennemin kannattaa sijoitaa vaikka bdm kapistukseen) ovat rajoilla ovatko huijausta
(jos ei vaan lupaisi että pöntön voi poistaa ilman vika valoa/tilaa niin olis)
monesta tosin jättää valon palamaan ja vikatilakin tulee, niin että joutuu muitakonsteja käyttämään

Monet asiat näytää olevan kytköksissä siihen DPF systeemiin, viimeisin havainto korean chevroletista millä jouduin porista helsinkiin ajamaan(mistä lie rangaistiin...)
ilmastoinista ei tullut kylmää, kurvaus ensimäiseen avoimeen paikaan täyttö huolton, siellä asentaja ei ihan tiennyt mitä tekee ja käytti
ilmastoinnin järjestelmäpaine anturin johdon irti pisti sen sitten kiinni no siitä seurasi moottorin vikavalon syttyminen ei muutakun menoksi,
(sovittin että palataan asiaan jos jotain oikeesti särkyi)
lähemmäs määrän päätä kun ehti niin auto piuhaan kiinni ja ainoat vikakoodit mitä löytyi oli DPF herja mikä oli tullut kilsojen perusteela samaan aikaan piuhan irrotuksen kanssa ja kuittantui testerilä pois
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin