Ilmaa pulloista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
bmj126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 21.02.2011 16:13
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja bmj126 »

Onko kukaan kokeillut laittaa Diesseliin lisäpotkua paineilmapulloista.
Aattelin kokeilla kun on ylimääräisiä sukelluspulloja muutama. :shock:
Klapaucius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
Paikkakunta: Naantali

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Mielenkiintoinen ajatus. Mietin ihan itse samaa jossain vaiheessa, joten jännityksellä odotellaan :D
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mitenkä meinasit toteuttaa? :mrgreen:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos kyseessä on cdi, niin kuolleena syntynyt ajatus.
Monestakin syystä.
Vaikkapa aluksi se, että pitäisi saada lisäsyöttöäkin ja ylimääräisen ilman saaminen moottoriin ilman vikatilaa ei olekkaan ihan helpoo juttu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
bmj126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 21.02.2011 16:13
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja bmj126 »

Mietinnän alla
Pulloja ois 4 ylimäärästä ja painetta 300 baaria / pullo

124 300 -88 turbolla
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja napa »

bmj126 kirjoitti:Mietinnän alla
Pulloja ois 4 ylimäärästä ja painetta 300 baaria / pullo

124 300 -88 turbolla

joo... mutta kuinkas litroja tai paremminkin kiloja sitä ilmaa siellä on, eli ei taida kummallista höröhdystä saada aikaan neljälläkään pullolla :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
latvis124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 01.01.2010 13:02
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja latvis124 »

Tarina ei kerro mitä kaasua sinne ollaan laittamas :wink:
W210 320 CDI -99
Klapaucius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ke 06.04.2011 23:22
Paikkakunta: Naantali

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja Klapaucius »

Jos perus suklupulloja, niin jossain 10 litran pulloja (tai ehkä 8-12 litraa). Kymmenen litraa kertaa kolmesataa baaria, on sellainen 3000 litraa, miinus kompressibiliteetti, jonka ehkä voi jättää huomiotta. Kuutio ilmaa painaa 1,225kg, melkein NTP. Eli mitä, vajaa neljä kiloa per pottu.

Näyttäisi olevan perusdielemolekyylissä palaneena painoa sen 1000g per mooli polttoainetta (C16H34 tekee 16 CO2 molekyyliä, sekä 14 H2O molekyyliä, yhteispaino sen kilon per mooli). Hm. Taisi olla turha laskelma.

Noh, kuitenkin. Oleellisuuksiin: Mooli dieseliä painaa siis 290g (happi 16g per mooli kertaa 16, ja vety 1g per mooli kertaa 34),
Tämä mooli käyttää palaessaan noin 736g happea.
Jos potussa on se neljä kiloa, ja siitä on 21% (sovitaan että 20 laskujen helpoitukseksi) on happea, tekee se 800g happea per pottu. Eli noin 300g dieseliä käyttää yhden pullon.

Ja kaikki tämä on yksinkertaistettua, koska ei oteta huomioon epäpuhdasta palamista, mahdollista muuta hapen lähdettä ja muita kaikkea mitä tulee mieleen.

Petyin itsekkin varsin pahasti. Ilmaa kuluu. Ei muuta kun komprenssori takaloosteriin, siis.


Ja oletetaan siis sitä ilmaa. Happea varten pitäisi olla happipuhtaat pullot, muuten ne saattaa sanoa spontaanisti poks. Ja silti saisi vain puoleentoista kiloon kiisseliä poltetta. Mahdollisiin eksoottisempiin kaasuihin en ota kantaa :D
Yksi marsu mallia W124 300TD vm.88
bmj126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 21.02.2011 16:13
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja bmj126 »

Kymppejä ne nuo 4 on.
Kärry perään ja siihen kompura, heh, juu.
Pitännee unohtaa ainakin tuolla ilmalla sitten.
Mutta, mutta, kyllähän nuihinkin pulloihin voi muuta laittaa.
Ilma ois vaan ollut hyvä kun pystyn itse ne täyttään, harmi !
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ilmaa pulloista

Viesti Kirjoittaja tomant »

Paineilma kyllä toimii energianlähteenä, mutta auton pitää olla pieni ja kevyt ja suhteessa suuret säiliöt kovalla paineella. Tällaisia on ainakin prototyyppiasteella ja puhutaan kaupunkiautoista. Ai juu, niissä ei tarvita löpöä ollenkaan, ne toimivat pelkällä ilmalla ,-) Googlaa esim. compressed air cars.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin