W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Mistähän aloittaisin. Kyseessä on siis 300CE-24V M104.980 722.5 lootalla.

-vaihtaa ainoastaan pienempää vain survasemmalla kaasua miltein kaasun pohjaan. ei aivan tarvitse kickdownille polkasta. lisäksi kaasu saa jonkun aikaa olla painettuna miltein pohjaan ennen kuin vaihtaa pienempää (viive) ja sitten kun kaasua on reilusti ja sattuu vaihtamaan pienempään, niin sehän ampuu niin maan perkeleesti että joutuu jo jarrutteleen. Tosi epämukava ohitella kaupungissa.
- lisäksi jos päästää kaasusta matalilla kierroksilla, niin tykkää vaihtaa isompaa silmään, niin oikeen rykäsee napakasti vaihtaessa. Eli laatikossako liian suuri paine (vai alipaineohjaus puuttuu vallan? (positiivista, ei luista ja eikä ole laatikko finaalissa ja tuntuu vielä paineet riittävän)

Lisäksi kaasussa tuntuu olevan alussa paljon väljää ennen kuin rupeaa tapahtumaan mitään eloa moottorissa, eli saa ihan kaasua painaa että rupeaa ottamaan kierroksia.

Eli onko mahdollista jotenkin saada tuota kaasua herkistettyä (kiristämällä vaijeria)?
Ja onko mahdollista jotenkin säätää laatikkoa siten että tuo viive ei olisi noin pitkä ennen kuin se rupeaa pudottamaan pienempään?
Laatikon vaijeri on tällä hetkellä säädetty löysimpään mitä sen saa ja säätövara on tällä hetkellä käytetty loppuun, mutta saako säätävaraa siten lisää että kiristää ensiksi kaasuvaijeria ja jonka jälkeen säätää laatikon vaijerista vaihto kohdan kohilleen?

Minusta laatikko toimii ja vaihtaa todella nätisti, jos ajat kokoajan vauhdikkaasti reilulla kaasulla miltein pedalli pohjassa, mutta jos haluat ajaa rauhallisesti pintakaasulla, niin se on yhtä rykimistä (vaihdot siis) ja tuntuu että kokoajan mennään liian isolla vaihteella ja pieni kaasun nosto ei vaikuta nopeuteen vaan lähinnä tuntuu että auto puutuu/tukehtuu bensasta kun liian iso vaihde silmässä, ja eikä laatikko osaa pudottaa pienempään kuin survasemmalla kaasua miltein pohjaan ja senkin sellaisella hermoja raastavalla viivellä, ja sit se hyökkää kun jänis ja seuraavaksi joutuu jo paineleen jarrua kun nopeutta on liikaa. Joksenkin hermoja raastavaa. Hiljasta nautinnollista ajamista todella vaikea ajaa. Vika on mielestäni täysin laatikon säädöissä tai mahdollisesti ohjauksessa. Mitä sanoo ammattilainen?
Pakkovaihteillahan pienempää saa silmään heti, mutta nyt kiinnostaisi saada automatiikka kuntoon..

Vaihteisto ei voi olla mielestäni sökö, kun se ei luista, mutta mites näissä bensa vehkeissä toi alipaineohjaus oikein toimii? voiko siellä olla jotain häikkää/vuoto?

ideoita ja ohjeita säätöön?
220.128 Black Mirror
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Kiristä sitä laatikon vaijeria, ihan kokeilemalla selviää millon on omasta mielestä hyvä. Mitä löysemmällä se vaijeri on niin sitä huonommin vaihtaa pienempä ja mitä kireemmällä niin sitä herkemmin vaihtaa pienempää.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Dtr kirjoitti:Kiristä sitä laatikon vaijeria, ihan kokeilemalla selviää millon on omasta mielestä hyvä. Mitä löysemmällä se vaijeri on niin sitä huonommin vaihtaa pienempä ja mitä kireemmällä niin sitä herkemmin vaihtaa pienempää.
Aikaisemmin vika oli että kun laatikko ei vaihtanut isompaa silmään ollekaan, muuta kuin kaasua nostamalla. taikka piti huudattaa aivan rajoittimeen saakka jolloin vaihtoi automaattisesti isompaa silmään kickdownin kautta. ilman kickdownia laatikko ei vaihtanut isompaan vaan jäi jurraamaan rajoittimeen, jos kaasua ei nostanut. Tämän vuoksi löysäsin vaijeria ja vaijeri on nyt säädetty niin että vaijeri on aivan löysä. Ja enempää varaa ei ole.

Eli nyt pitäisi siis kiristää? eli jos on liian kireellä niin se ei vaihda ollenkaan isompaa ja liian löysä niin se ei vaihda pienempää?
220.128 Black Mirror
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Joo siis eikai se saa olla kummassakaan ääripäässä se vaijerin tiukkuus? Säädä se vaijerin säätö puoliväliin ja lähde siitä kokeilemalla selvittämään et millon on hyvä? Ja jos tosiaan ollu liian tiukalla niin ei varmasti vaihda häävisti isompaa.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

sain ohjeistuksen

"Aloitappas kiristämällä lootan vaijeri, koska se vaikuttaa vaihtohetkiin.

Helpoin silleen, että painaa kaasun aivan pohjaan, ja kiristää askin vaijeria niin paljon kun se tulee. Tiukkuutta voi tarkistella nykimällä vaijerista, vähän kuin yrittäisi venyttää kitaran kieltä sivuun.

Silloin kun kaasu on täysin pohjassa, niin laatikon vaijeri saa tulla max.tiukkuuteen, laatikon vaijeri ei saa tulla "pohjaan" silloin kun kaasussa on vielä varaa.

Mä luulen että auto herkistyy aivan eri kivaksi kun se ei yritä jurnuttaa liian isolla pykälällä :)

Kun olet saanut kokeiltua, niin pista raporttia ko. operaatiosta."

Kuva



yritin tosiaan sätää vaijeria, niin että isäukko oli autossa ja painoi kaasun pohjaan ja minä säädin vaijerin sitten niin tiukalle kun oli mahdollista kaasun ollessa pohjassa. säätövaran loppuun. Lopputulos, laatikko ei tahdo vaihtaa isompaa silmään kuin aivan miltein rajottimen luona. Kokoajan kauheat kierrokset taulussa. Sitten säädin vaijerin siten että puoliväliin säätövaraa ja kokeilin, niin eipä tahtonut vaihtaa matalilla kierroksilla siltikään. Joten lopuksi säädin aivan löysälle. Vaijeri ei edes kiristy kunnolla kun kaasu on pohjassa.
Tällöin vaihtaa nätisti matalilla kierroksilla ja tuntui vaihtavan yläkierroksillakin, mutta ei vaihda ei sitten mitenkään pienempään. Vaihtaa herkästi isompaan nopeasti ja mukavasti, mutta sitten kun haluaakin muuttaa menoa vauhdikkaammaksi niin täytyy käyttää kickdownilla että vaihtaa pienempää silmään.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Noniin säätelin vaihteistoa nyt juhannuksen aikana ja vaihteisto mielestäni vaihtelee suht nätsti sillain kun sen haluan. Eli vaihtaa 2-3:lle 3000rm/min ja 3-43200rm/min noin puolikaasulla painaessa. Mutta kickdownilla auto rupesi tekemään jotain aivan omaansa. Eli välillä kun se tiputtaa pienempää silmään kickdownin kautta, niin sit se jää nykimään. Samanlailla kuin ajaisi ylikierroksilla rajoittimessa, vaikka kierrokset eivät ole edes niin korkeat. Mistähän tämä nyt johtuu? Onko nyt kuitenkin vaijeri liian löysä vai kireä?
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Löysäsin vaijeria hivenen. Heitin testilenkin kickdown pohjassa. vika ei esiintynyt. Seurataan.

Onko tuota laatikkoa mahdollista säätä muuten, että kun painat kickdownin pohjaan, niin siinä menee hetki (viive) ennen kuin laatikko vaihtaa pienempää silmään. Ensiksi nousee kierrokset ennen kuin veto lähtee. Lyheneekö viive jos nostaa laatikon paineita hitusen?
220.128 Black Mirror
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Onko ne öljyt vaihdettu koska viimeksi?
Itselläni katosi viiveet kun laitettiin uusi suodatin, uutta öljyä ja vielä oikea määrä :shifty:

Tuntuipa tuo öljynvaihto vaikuttavan noihin vaihtoihin muutenkin.
Ennen jos polki lappu pohjassa, niin ensin löi rajoittajaan ja sitten vasta vaihtoi. Meinasin ruveta hieno-säätämään vaijeria, mutta nyt öljyn vaihdon jälkeen se vaihtaa juuri ennen rajoittajaa, eli ei tarvinnu koskea vaijeriin.

Suodatinhan tuohon lootaan on aika kallis, mutta kannattaa se silti joka kerta vaihtaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W124 722.5 vaihteiston hienosäätöä, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Olen vaihtanut vaihteistoon vuonna -04 uudet öjyt ja suodattimen, mutta tämän jälkeen autolla on ajettu vajaa 20tkm.
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin