Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Terve,
Mitenkäs olette tutkailleet käytettyjen Mersujen kuntoa, esim. autoliikkeissä? Myyjät usein 'painavat päälle', eikä saa rauhassa tutkailla. Toisaalta, saako pelkällä ulkoisella tarkastamisella ja koeajolla kaiken tarpeellisen selville? Kannattaisiko auto käyttää vikakoodinluvussa tai kuntotarkastuksessa - harvalla varmaan on omat ajotietokone- ja pakokaasutesterit mukana vieraillessa liikkeessä Katsastusasemilla taitavat tehdä jonkinlaisia kuntotarkastuksia, joihin on mahdollista sisällyttää esim:
-Bensiinimoottorin kuluneisuus sylinterien ohivuotomittauksella
-Jousitus ja iskunvaimentimet testauslaitteella
-Dieselmoottorin sylinterien kuluneisuus kampikammion paineen mittauksella
-Jarrujärjestelmän kunto ja toiminta testauslaitteilla sekä jarrunesteen kiehumispisteen mittaus
-Sylinterikannen ja kannentiivisteen vuotomittaus
-Jäähdytysnesteen pakkaskeston mittaus
-Jarrunesteen kiehumispisteen mittaus
-Latausjännitteen mittaus
-Akun tarkastus akkutesterillä
Esimerkiksi kävin tuossa huvikseni katsomassa paria W211:sta - molemmissa isoja 100 000km aukkoja huoltohistoriassa, toinen ollut taksina (päätellen hanskalokerossa olleesta johtonipusta), merkkiliikkeen myyjä ei edes tiennyt että onko ne facelift -malleja Ajettu muka vain reilu 200 000km ja kuskinpenkki aika risana... Muutenkin aika kulahtanut vaikutelma livenä - kuvissa näytti paremmalta. SBC-yksikkö vaihdettu ym.
Sitten kävin kattomassa yhtä vm. 2005 W203 C 200 CDI:tä (facelift). Manuaalivaihteet, Classic-karvahattuvarustelu, farmari, metallihohtohopea. Ml. 110 000km. Muuten ihan siisti peli. Hinta 19 900 EUR. Tupakka haisi. Myyjän mukaan "Ei tietoa onko tupakoitu. Voihan se olla joku muukin haju. Se tarttuu äkkiä"... Tuotu Suomeen joku vuosi sitten, ja ollut yhdellä täällä. Saksassa yksi huolto (ei merkkiliikkeessä) +40 000km kohdalla!? Suomessa sitten pari kertaa vaihdateltu öljyt + suodatin jossain "Allun pajalla" tms. -ei merkkiliikkeessä. Alla jotkut lopussa olevat Kiinalaiset halpisrenkaat... Moottoritila ihan siisti, paitsi suojamuovin alta puhaltanut semmoista mustaa pikitöhnää yhden letkun päälle (suutinvuotoa?) Ei mitään muuta tietoa siis huoltohistoriasta, ei kuitteja tallessa. Toisen avaimen muovikotelo ihan murusina. Hiukan hirvittää tuommoinen jos ajellaan 40 000km tehdasöljyillä?! Vai onko mahdollista että esim. longlife -ohjelmassa oleva auto ilmoittelisi vasta silloin ekaa huoltoa? Eli sitä vaan mietin että jos huollonpuutteessa auton moottori on vaikka vaurioitunut jotenkin (laakerit tms.), miten sen saa selville jos ei se sillä hetkellä 'oireile'? Auto on ollut myynnissä 9kk. Kysyin suoraan miksi se ei mene kaupaksi, ja myyjä soperteli vaan jotakin, ei osannut oikein vastata...
Itsellä autot huollettu 100% merkkiliikkeessä, öljyt vaihdeltu ajallaan. Luulen että sillä on kuitenkin jotakin merkitystä auton jälleenmyyntiarvolle - on edes yritetty pitää huolta.
(Edit: W203:n hinta olikin 19 900EUR eikä 18 900)
Mitenkäs olette tutkailleet käytettyjen Mersujen kuntoa, esim. autoliikkeissä? Myyjät usein 'painavat päälle', eikä saa rauhassa tutkailla. Toisaalta, saako pelkällä ulkoisella tarkastamisella ja koeajolla kaiken tarpeellisen selville? Kannattaisiko auto käyttää vikakoodinluvussa tai kuntotarkastuksessa - harvalla varmaan on omat ajotietokone- ja pakokaasutesterit mukana vieraillessa liikkeessä Katsastusasemilla taitavat tehdä jonkinlaisia kuntotarkastuksia, joihin on mahdollista sisällyttää esim:
-Bensiinimoottorin kuluneisuus sylinterien ohivuotomittauksella
-Jousitus ja iskunvaimentimet testauslaitteella
-Dieselmoottorin sylinterien kuluneisuus kampikammion paineen mittauksella
-Jarrujärjestelmän kunto ja toiminta testauslaitteilla sekä jarrunesteen kiehumispisteen mittaus
-Sylinterikannen ja kannentiivisteen vuotomittaus
-Jäähdytysnesteen pakkaskeston mittaus
-Jarrunesteen kiehumispisteen mittaus
-Latausjännitteen mittaus
-Akun tarkastus akkutesterillä
Esimerkiksi kävin tuossa huvikseni katsomassa paria W211:sta - molemmissa isoja 100 000km aukkoja huoltohistoriassa, toinen ollut taksina (päätellen hanskalokerossa olleesta johtonipusta), merkkiliikkeen myyjä ei edes tiennyt että onko ne facelift -malleja Ajettu muka vain reilu 200 000km ja kuskinpenkki aika risana... Muutenkin aika kulahtanut vaikutelma livenä - kuvissa näytti paremmalta. SBC-yksikkö vaihdettu ym.
Sitten kävin kattomassa yhtä vm. 2005 W203 C 200 CDI:tä (facelift). Manuaalivaihteet, Classic-karvahattuvarustelu, farmari, metallihohtohopea. Ml. 110 000km. Muuten ihan siisti peli. Hinta 19 900 EUR. Tupakka haisi. Myyjän mukaan "Ei tietoa onko tupakoitu. Voihan se olla joku muukin haju. Se tarttuu äkkiä"... Tuotu Suomeen joku vuosi sitten, ja ollut yhdellä täällä. Saksassa yksi huolto (ei merkkiliikkeessä) +40 000km kohdalla!? Suomessa sitten pari kertaa vaihdateltu öljyt + suodatin jossain "Allun pajalla" tms. -ei merkkiliikkeessä. Alla jotkut lopussa olevat Kiinalaiset halpisrenkaat... Moottoritila ihan siisti, paitsi suojamuovin alta puhaltanut semmoista mustaa pikitöhnää yhden letkun päälle (suutinvuotoa?) Ei mitään muuta tietoa siis huoltohistoriasta, ei kuitteja tallessa. Toisen avaimen muovikotelo ihan murusina. Hiukan hirvittää tuommoinen jos ajellaan 40 000km tehdasöljyillä?! Vai onko mahdollista että esim. longlife -ohjelmassa oleva auto ilmoittelisi vasta silloin ekaa huoltoa? Eli sitä vaan mietin että jos huollonpuutteessa auton moottori on vaikka vaurioitunut jotenkin (laakerit tms.), miten sen saa selville jos ei se sillä hetkellä 'oireile'? Auto on ollut myynnissä 9kk. Kysyin suoraan miksi se ei mene kaupaksi, ja myyjä soperteli vaan jotakin, ei osannut oikein vastata...
Itsellä autot huollettu 100% merkkiliikkeessä, öljyt vaihdeltu ajallaan. Luulen että sillä on kuitenkin jotakin merkitystä auton jälleenmyyntiarvolle - on edes yritetty pitää huolta.
(Edit: W203:n hinta olikin 19 900EUR eikä 18 900)
Viimeksi muokannut Matti_L, Ma 11.07.2011 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Isän ja veljen kanssa kun ollaan autoja kahtelemassa nii ihan rohkeesti istuskellaan sisällä, availlaan lokeroita ja ovia ja pellin allekkin vilkuillaan. Ei oo myyjät ruennu ainakaan vielä paimentamaan kun asiallisesti ollaan kateltu kuitenkin. Koeajolla tietysti räplätään kaikki maholliset varusteet läpi että mikä toimii ja mikä ei. Moottorin päällä olevasta korkista on näppärä vilkasta miltä öljy näyttää. Rohkeesti kyllä sanotaan myyjälle mikä on autossa vikana jos semmosta on. Joitakin myyjiä asioiden korjaaminen ei oo selvästikkään kiinnostanu, esim yks 211 mm. hais ihan paskalle sisältä kun oli jotain sauhuteltu, myyjä tokas vaan että otsonoimalla siitä selviää eikä ilmottanu selvästikkään kiinnostusta teettää otsonointia. Kyseinen auto ollu pidempäänkin myynnissä ja vaihtanu saman firman liikkeestä toiseen. Tiedä vaikka ois kaupat saatu tehtyä jos ois ollu halukas korjaamaan pieniä vikoja ja otsonoimaan tai vastaavasti huostamaan hinnassa kustannusten verran. Hinta kun oli sama mitä paremmistakin yksilöistä pyydetään.
Allekirjotuksen s210 kun oltiin ostamassa niin ensin myyjän pihassa tutkailtiin jonkun verran, mahdolliset ruosteet yms. Koeajolla polettin kun tulpatonta mopoo sekä tehtiin kovia jarrutuksia. Käytiin myös katsastusasemalla vilkasemassa pohja, samalla ystävällinen katsuri teki "lauantaipäivän erikoisen", kuten hän asian ilmaisi , kävi läpi alustan että onko siellä mitään väljää. Alunperin tarkotus oli ite vaan kattoo pohjaa mutta ei kait sitä viiti kieltäytyä ylimääräsestä palvelusta.
Kalliimpia autoja kyllä kannattanee käyttää piuhan päässä ennen kun lyö kaupat lukkoon, jos siihen vaan on mahdollisuus. Meillä on autojen kohdalla ehtona täydellinen huoltokirja, kalliimmissa autoissa merkkiliikkeen leimoilla.
Allekirjotuksen s210 kun oltiin ostamassa niin ensin myyjän pihassa tutkailtiin jonkun verran, mahdolliset ruosteet yms. Koeajolla polettin kun tulpatonta mopoo sekä tehtiin kovia jarrutuksia. Käytiin myös katsastusasemalla vilkasemassa pohja, samalla ystävällinen katsuri teki "lauantaipäivän erikoisen", kuten hän asian ilmaisi , kävi läpi alustan että onko siellä mitään väljää. Alunperin tarkotus oli ite vaan kattoo pohjaa mutta ei kait sitä viiti kieltäytyä ylimääräsestä palvelusta.
Kalliimpia autoja kyllä kannattanee käyttää piuhan päässä ennen kun lyö kaupat lukkoon, jos siihen vaan on mahdollisuus. Meillä on autojen kohdalla ehtona täydellinen huoltokirja, kalliimmissa autoissa merkkiliikkeen leimoilla.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Asioita voi tehdä monella tapaa, mutta jos myyjä ei anna tutkia rauhassa niin vähän se alkaa haiskahtaa. Tietysti jotkut myyjät ovat innokkaita tekemään kaupat jo siinä kohtaa kun ympäri kävelet, ja ilmeisesti jotkut kuluttajat jopa ostavatkin autoja mielikuvien perusteella vähän niinkuin maitoa marketista...
Olipa kyseessä auton hankinta, työkalu, kulutuselektroniikkaa tms niin nettifoorumit on oivallisia tietolähteitä. Vähän aikaa googlaa niin kylläpä ne kunkin tuotteen hyvyydet ja huonoudet äkkiä selviää ja siten osaa kiinnittää huomiota oleellisiin asioihin.
Mielestäni ensikohtaaminen (puhelimessa tai paikanpäällä) on luotettavampaa tiedonkeruuta yksityisten välisissä kaupoissa. Kaikkea ei myyjä välttämättä osaa tai halua kertoa, mutta silti parempi tilanne kuin liikkeissä, jossa ei luonnollisestikaan tiedetä tai mukamas tiedetä mistään mitään. "se tuli toiselle myyjälle vaihossa naapurin penalta, hyvä se on tuu heti hakee". Autokaupoissa asioiminen ylipäätään on mielestäni vastenmielistä kun myyjät valehtelee päin naamaa, ovat muka tietämättömiä ja osaamattomia ja silti vimmatusti tyrkyttävät kauppoja. Se on kuitenkin heidän työtään ja osaamisaluettaan, niin aina vaan jaksaa ihmetyttää että harrastelijana tulee outo olo kun ammattilainen ei olevinaan tiedä asioita tai uskottelee asioiden olevan eri tavalla kun ne omin silmin näkee...
Jos ei itsellä ole diagnostiikkalaitteita niin mukaan sellanen kaveri jolla on, tai käyttää auton kolmannen osapuolen korjaamolla vikamuistin luennassa. Tietysti käyttäjäkokemuksien perusteella haarukoidut vikapaikat tutkitaan ja muutenkin perusteellinen tarkistelu kaikinpuolin. Katsastusasemien tarjoamat kuntotestit on myös hyvä keino saada selville puolueetonta dataa jos ei oma harkintakyky riitä.
Olipa kyseessä auton hankinta, työkalu, kulutuselektroniikkaa tms niin nettifoorumit on oivallisia tietolähteitä. Vähän aikaa googlaa niin kylläpä ne kunkin tuotteen hyvyydet ja huonoudet äkkiä selviää ja siten osaa kiinnittää huomiota oleellisiin asioihin.
Mielestäni ensikohtaaminen (puhelimessa tai paikanpäällä) on luotettavampaa tiedonkeruuta yksityisten välisissä kaupoissa. Kaikkea ei myyjä välttämättä osaa tai halua kertoa, mutta silti parempi tilanne kuin liikkeissä, jossa ei luonnollisestikaan tiedetä tai mukamas tiedetä mistään mitään. "se tuli toiselle myyjälle vaihossa naapurin penalta, hyvä se on tuu heti hakee". Autokaupoissa asioiminen ylipäätään on mielestäni vastenmielistä kun myyjät valehtelee päin naamaa, ovat muka tietämättömiä ja osaamattomia ja silti vimmatusti tyrkyttävät kauppoja. Se on kuitenkin heidän työtään ja osaamisaluettaan, niin aina vaan jaksaa ihmetyttää että harrastelijana tulee outo olo kun ammattilainen ei olevinaan tiedä asioita tai uskottelee asioiden olevan eri tavalla kun ne omin silmin näkee...
Jos ei itsellä ole diagnostiikkalaitteita niin mukaan sellanen kaveri jolla on, tai käyttää auton kolmannen osapuolen korjaamolla vikamuistin luennassa. Tietysti käyttäjäkokemuksien perusteella haarukoidut vikapaikat tutkitaan ja muutenkin perusteellinen tarkistelu kaikinpuolin. Katsastusasemien tarjoamat kuntotestit on myös hyvä keino saada selville puolueetonta dataa jos ei oma harkintakyky riitä.
Sopuhintaan saa hipun sontaa
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Näin se on omalla kohdalla mennyt:
Kun kiinnostava lehdestä/netistä löytyy niin kauppaan katsomaan, turhaa niille on soitella ei siinä puhelimessa kuin kehuta vaikka romu oiski.
Kaupassa tutkitaan läpikotaisin paikat, jos vielä kiinnostaa niin miettimään ja selvittämään mallikohtaisia ongelmapaikkoja.
Jos vielä seuraavana päivänä "vaivaa" mieltä niin takaisin kauppaan ja reilulle koeajolenkille jossa testataan ja tutkitaan vähän enempi autoa.
Jos vielä kiinnostaa niin sitten auto ainakin yönyli lainaan, jolloin tutkitaan perusteelisemmin omalla montulla.
Nuo pihalla olevat kolme liikkeestä ostettua on ollu kaikki koeajolla mulla liikkeestä 5-7 vrk.
Parilla muullakin oon käyny toisella laidalla maata, niistä ei kuitenkaan tullut kauppaa toinen (201) piti reissulla hinata käyntiin ja toinen vaan ei miellyttänyt (rally kadet). Niin ja kolmas haisi niin sikarille,että pyörryytti tallissakin tukkia sitä (kadet). Myyjäkin totesi kun vein parin päivän päästä takaisin, että ei tuota hajua saa kyllä millään pois. Hekin oli kuulemma pitäneet ovet auki koko puolenvuoden ajan mitä se oli ollut myynnissä. Vaatii kuulemma ostajaksi ketjupolttajan
Aina ainakin tähän asti on onnistunut tuo riittävä koeajo jos autosta on tosissaan ollut kiinnostunut. Kivijalka liikkeissä tosin on asioitu. Jos tuntus, että autoa ei saa tutkia niin eipä kiinnostaias.
Ja testiajelun jälkeen on sovittu mitä korjataan tai miten tarkastetaan hintaa.
Kun kiinnostava lehdestä/netistä löytyy niin kauppaan katsomaan, turhaa niille on soitella ei siinä puhelimessa kuin kehuta vaikka romu oiski.
Kaupassa tutkitaan läpikotaisin paikat, jos vielä kiinnostaa niin miettimään ja selvittämään mallikohtaisia ongelmapaikkoja.
Jos vielä seuraavana päivänä "vaivaa" mieltä niin takaisin kauppaan ja reilulle koeajolenkille jossa testataan ja tutkitaan vähän enempi autoa.
Jos vielä kiinnostaa niin sitten auto ainakin yönyli lainaan, jolloin tutkitaan perusteelisemmin omalla montulla.
Nuo pihalla olevat kolme liikkeestä ostettua on ollu kaikki koeajolla mulla liikkeestä 5-7 vrk.
Parilla muullakin oon käyny toisella laidalla maata, niistä ei kuitenkaan tullut kauppaa toinen (201) piti reissulla hinata käyntiin ja toinen vaan ei miellyttänyt (rally kadet). Niin ja kolmas haisi niin sikarille,että pyörryytti tallissakin tukkia sitä (kadet). Myyjäkin totesi kun vein parin päivän päästä takaisin, että ei tuota hajua saa kyllä millään pois. Hekin oli kuulemma pitäneet ovet auki koko puolenvuoden ajan mitä se oli ollut myynnissä. Vaatii kuulemma ostajaksi ketjupolttajan
Aina ainakin tähän asti on onnistunut tuo riittävä koeajo jos autosta on tosissaan ollut kiinnostunut. Kivijalka liikkeissä tosin on asioitu. Jos tuntus, että autoa ei saa tutkia niin eipä kiinnostaias.
Ja testiajelun jälkeen on sovittu mitä korjataan tai miten tarkastetaan hintaa.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Toisaalta on niinkin että jos foorumeiden kirjoituksien mukaan kulkee niin ei uskalla ostaa yhtään mitään. Vähintään 80 prosenttia kirjoituksista kun koskee vikoja ja ongelmia. Aika harva netissä kehuja jakaa, yleensä puheenaiheena ovat negatiiviset asiat ja miinuspuolet.Jari_N kirjoitti: Olipa kyseessä auton hankinta, työkalu, kulutuselektroniikkaa tms niin nettifoorumit on oivallisia tietolähteitä. Vähän aikaa googlaa niin kylläpä ne kunkin tuotteen hyvyydet ja huonoudet äkkiä selviää ja siten osaa kiinnittää huomiota oleellisiin asioihin.
C220d T 4-Matic
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
thenq kirjoitti:Isän ja veljen kanssa kun ollaan autoja kahtelemassa nii... Koeajolla polettin kun tulpatonta mopoo sekä tehtiin kovia jarrutuksia.
Mikäli auton hinta on miellyttää, käydään ostajan kanssa ennen rahojen vaihtoa koeajolla ja/tai autotohtorilla toteamassa, että tuote on kunnossa.JOHe kirjoitti:
Kaupassa tutkitaan läpikotaisin paikat, jos vielä kiinnostaa niin miettimään ja selvittämään mallikohtaisia ongelmapaikkoja.
Jos vielä seuraavana päivänä "vaivaa" mieltä niin takaisin kauppaan ja reilulle koeajolenkille jossa testataan ja tutkitaan vähän enempi autoa.
Jos vielä kiinnostaa niin sitten auto ainakin yönyli lainaan, jolloin tutkitaan perusteelisemmin omalla montulla.
Aina ainakin tähän asti on onnistunut tuo riittävä koeajo jos autosta on tosissaan ollut kiinnostunut. Kivijalka liikkeissä tosin on asioitu. Jos tuntus, että autoa ei saa tutkia niin eipä kiinnostaias.
Autot, jotka ovat oikeassa hintaluokassa menevät teiltä armotta ohi, koska niille löytyy ostaja ilman, että myyjän tarvitsee suostua moiseen kohteluun.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Hmmm... omalla viime kesän ostoksella on nyt tullut kilometrejä lähes 9000 ja öljyt vaihdettu 4 kertaa sinä aikana. Laatikkoon tehty öljyhuuhtelu ja ainoa ruostekohta (akun kannake) lasikuulapuhallettu ja maalattu uudelleen. Auton tekniikkaa tiirailen pukilla ja starilla tasaiseen tahtiin (vielä ei mitään ole löytynyt). Kiveniskemät paikkailtu heti niiden ilmestyttyä ja nahkaverhoilua rasvailtu ja hoidettu jatkuvasti. Lakkapinta kauttaaltaan kiillotettu ja auto vahattu melkeinpä kerran kuukaudessa.
En tiedä kuinka auto hyötyisi merkkiliikkeen leimoista, tai siitä, että öljyt vaihdettaisiin 15 00 kilometrin välein ja laatikkoon ei enää koskaan huolto-ohjelman mukaisesti. Huoltokirjat on kyllä yliarvostettuja. Kilometrit ja auton kunto kannattaa katsoa kyllä ihan muualta, kuin matkamittarista tai huoltokirjasta. Katsastuksestakin pääsee läpi todella vakavien vikojen kanssa.
Moni voi varmaan vielä kertoa mitä vikoja voi autoon jäädä merkkiliikkeen jäljiltä. Kerran kun autoa huollosta V****ta haimme, niin putosi sen moottori maahan portista ulos ajettuamme. Tämä on tuskin edes huolestuttavinta, mitä foorumilaiset ovat merkkiliikkeiden kanssa kokeneet.
En tiedä kuinka auto hyötyisi merkkiliikkeen leimoista, tai siitä, että öljyt vaihdettaisiin 15 00 kilometrin välein ja laatikkoon ei enää koskaan huolto-ohjelman mukaisesti. Huoltokirjat on kyllä yliarvostettuja. Kilometrit ja auton kunto kannattaa katsoa kyllä ihan muualta, kuin matkamittarista tai huoltokirjasta. Katsastuksestakin pääsee läpi todella vakavien vikojen kanssa.
Moni voi varmaan vielä kertoa mitä vikoja voi autoon jäädä merkkiliikkeen jäljiltä. Kerran kun autoa huollosta V****ta haimme, niin putosi sen moottori maahan portista ulos ajettuamme. Tämä on tuskin edes huolestuttavinta, mitä foorumilaiset ovat merkkiliikkeiden kanssa kokeneet.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Joo, käytettyjä autojahan on markkinoilla paljon (varsinkin jos mennään pienestä Suomesta tuonne merta edemmäs) - kyllä sieltä kannattaa yrittää seuloa se 'paras'. Ehkä semmoinen jossa on paperit/huoltohistoriakin tiedossa?
Netti on korvaamaton tietolähde, mutta tosiaan joskus alkaa ahdistaa kun juttuja lukiessa tuntuu että ei autoissa mitään muuta olekaan kuin vikoja, ongelmia ja murhetta. Niistähän foorumeille pääasiassa kirjoitellaan - harva täällä jostain syystä hehkuttaa onneaan, vaikka kuinka olisi aihetta?
Kyllä noita tyyppivikojakin kannattaa tutkailla, vaikka toiset sanoo että ne on vaan auton 'ominaisuuksia', kuten tuli ilmi kun tutustuin yhteen reilu 200 000km ajeltuun vm. 2003 Audi A6 2.5 V6 TDI:hin - autoon oli just tehty semmoinen 4000EUR 'pikku' remppa, jossa vaihdettu nokka ja kansi, ilmeisesti juuri todella yleinen 'ominaisuus' ko. koneissa... Mutta se olikin Audi
Voi tosiaan olla että kaikki myyjät eivät suostu siihen että heidän autojaan käytetään vikakoodinluvussa ja autotohtorilla kuntotarkastuksessa? Mutta toisaalta mitä haittaa siitä on? Sopisi vaikka niin, että jos kauppoja ei tule niin ostajaehdokas maksaa tarkistukset, tai niin että tarkastustodistus jää myyjälle käyttöön vaikka kauppoja ei tulisikaan tms. Luulisi että jos myyjä on rehellinen ja auto kunnossa, niin asian pitäisi olla ihan ok? Kai ne nyt haluaa kuitenkin tehdä kauppaa, vaikka miten olisi hinta kohdillaan ja autot menisi muutenkin nopeasti kaupaksi kuin kuumille kiville asiakkaiden jonottaessa ulko-ovella vuoroaan...
Vielä tuosta huoltokirja-asiasta: mulla ei ole henkilökohtaisesti mitään erityisen huonoja kokemuksia Mercedes-Benz:in huolloista Suomessa, mutta olen huomannut että joillakin on aika kova angsti päällä niiden suhteen. Luulen, että jos minulla on autoa myydessä esittää 100% merkkiliikkeen huoltokirja, on se parempi kuin ei mitään. On ainakin tehty auton valmistajan huolto-ohjelman mukaiset huollot ajallaan. Ja toisaalta 100% merkkihuollettua autoa ostaessa tulee semmoinen fiilis, että huolloista ei ole Savolaisittain pihistelty ja menty vaan jollain Lidl:in moniasteöljyillä ja muutenkin halvimmalla/huonoimmalla hoidolla millä auton saa liikkumaan eteenpäin. Mutta varmasti asiansa osaava, diagnostiikkalaitteet ja työkalut omistava harrastaja tekee ihan samaa/perempaa jälkeä. Tarkoitan ehkä vaan sitä, että olisi kiva jos auton mukana tulisi edes JOTAIN dokumenttejä mitä on tehty ja milloin, kuitteja jne. Jotain jälkiä sen historiasta. Itse olen niin sairaalloinen että merkkaan jokaiset tankkauksetkin ruutupaperivihkoon: ajokm:t, litrat, ja hinta/litra Jos ostan uudet renkaat, merkkaan ostokuittiin ajokilometrit ja laitan sen mappiin - tietää montako kilometriä ajetut renkaat on alla jne. En tiedä miksi, tykkään vaan pitää kirjaa asioista...
Ai niin, yksi pieni juttu vielä: autokauppaan mennessä kannattaa ottaa mukaan taskulamppu! Oikeesti, monet paikat (alusta, moottoritila, ovien reunat...) näkee paljon tarkemmin/paremmin jos on edes jonkinlainen lamppu mukana! Usein ei vaan muista ottaa.
Netti on korvaamaton tietolähde, mutta tosiaan joskus alkaa ahdistaa kun juttuja lukiessa tuntuu että ei autoissa mitään muuta olekaan kuin vikoja, ongelmia ja murhetta. Niistähän foorumeille pääasiassa kirjoitellaan - harva täällä jostain syystä hehkuttaa onneaan, vaikka kuinka olisi aihetta?
Kyllä noita tyyppivikojakin kannattaa tutkailla, vaikka toiset sanoo että ne on vaan auton 'ominaisuuksia', kuten tuli ilmi kun tutustuin yhteen reilu 200 000km ajeltuun vm. 2003 Audi A6 2.5 V6 TDI:hin - autoon oli just tehty semmoinen 4000EUR 'pikku' remppa, jossa vaihdettu nokka ja kansi, ilmeisesti juuri todella yleinen 'ominaisuus' ko. koneissa... Mutta se olikin Audi
Voi tosiaan olla että kaikki myyjät eivät suostu siihen että heidän autojaan käytetään vikakoodinluvussa ja autotohtorilla kuntotarkastuksessa? Mutta toisaalta mitä haittaa siitä on? Sopisi vaikka niin, että jos kauppoja ei tule niin ostajaehdokas maksaa tarkistukset, tai niin että tarkastustodistus jää myyjälle käyttöön vaikka kauppoja ei tulisikaan tms. Luulisi että jos myyjä on rehellinen ja auto kunnossa, niin asian pitäisi olla ihan ok? Kai ne nyt haluaa kuitenkin tehdä kauppaa, vaikka miten olisi hinta kohdillaan ja autot menisi muutenkin nopeasti kaupaksi kuin kuumille kiville asiakkaiden jonottaessa ulko-ovella vuoroaan...
Vielä tuosta huoltokirja-asiasta: mulla ei ole henkilökohtaisesti mitään erityisen huonoja kokemuksia Mercedes-Benz:in huolloista Suomessa, mutta olen huomannut että joillakin on aika kova angsti päällä niiden suhteen. Luulen, että jos minulla on autoa myydessä esittää 100% merkkiliikkeen huoltokirja, on se parempi kuin ei mitään. On ainakin tehty auton valmistajan huolto-ohjelman mukaiset huollot ajallaan. Ja toisaalta 100% merkkihuollettua autoa ostaessa tulee semmoinen fiilis, että huolloista ei ole Savolaisittain pihistelty ja menty vaan jollain Lidl:in moniasteöljyillä ja muutenkin halvimmalla/huonoimmalla hoidolla millä auton saa liikkumaan eteenpäin. Mutta varmasti asiansa osaava, diagnostiikkalaitteet ja työkalut omistava harrastaja tekee ihan samaa/perempaa jälkeä. Tarkoitan ehkä vaan sitä, että olisi kiva jos auton mukana tulisi edes JOTAIN dokumenttejä mitä on tehty ja milloin, kuitteja jne. Jotain jälkiä sen historiasta. Itse olen niin sairaalloinen että merkkaan jokaiset tankkauksetkin ruutupaperivihkoon: ajokm:t, litrat, ja hinta/litra Jos ostan uudet renkaat, merkkaan ostokuittiin ajokilometrit ja laitan sen mappiin - tietää montako kilometriä ajetut renkaat on alla jne. En tiedä miksi, tykkään vaan pitää kirjaa asioista...
Ai niin, yksi pieni juttu vielä: autokauppaan mennessä kannattaa ottaa mukaan taskulamppu! Oikeesti, monet paikat (alusta, moottoritila, ovien reunat...) näkee paljon tarkemmin/paremmin jos on edes jonkinlainen lamppu mukana! Usein ei vaan muista ottaa.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Tarkistukset riippuvat auton iästä ja ostopaikasta.
Jos auto ostetaan kotimaisesta autoliikkestä ja auto ei ole kovin vanha, kuluttajansuoja
tukee sen verran, ettei autoa aivan osiksi tarvitse purkaa. Kuluttaja voi valittaa myöhemmin ja
saada korvausta virheistä, jotka ovat piilossa, mutta jotka tod. näk. olivat autossa ostohetkellä.
Ilmeisistä ja näkyvistä vioista ei voi valittaa jälkikäteen, joten käytetty auto pitää tarkistaa
huolellisen miehen tavoin jo ennen ostoa.
Käytetyn auton kuuluukin olla kulunut, joten ns. loppuunajetusta autosta ei saa jälkikäteen
korvausta vikatapauksissa, vaikka auto olisi ostettu autoliikkeestä. Jos autolla on ajettu
500.000 km, niin on selvää, että siinä voi olla vikoja ja ostaja hyväksyy tämän ostohetkellä.
Täten paljon ajettu tai vanha auto kannattaa tarkistaa huolellisemmin eikä odotukset saa olla
liian korkealla.
Jos auto ostetaan yksityiseltä tai ulkomailta, kannattaa autoa tutkia huolellisesti.
Kuntotesti on suositeltava (ADAC suosittelee mittarinruuvauksien takia).
Merkkiliikkeestä saa hyvän auton ulkomaillakin.
Myyjän kanssa voi sopia mitä vaan, kunhan ei rajoiteta kuluttajan oikeuksia. Jos myyjä lupaa
korjata vikoja, asia kannattaa panna paperille, jotta voidaan osoittaa, mitä on sovittu.
Jos jonkin nivelen vaihto maksaa sata euroa, niin ihan hirveästi ei kannata nähdä
vaivaa, jotta välttyisi korjauksen kustannuksilta. Sen sijaan nivelen kuluneisuus voi
kieliä ajetuista kilometreistä ja siinä mielessä asian tutkiminen voi olla hyödyllistä.
Jos auto ostetaan kotimaisesta autoliikkestä ja auto ei ole kovin vanha, kuluttajansuoja
tukee sen verran, ettei autoa aivan osiksi tarvitse purkaa. Kuluttaja voi valittaa myöhemmin ja
saada korvausta virheistä, jotka ovat piilossa, mutta jotka tod. näk. olivat autossa ostohetkellä.
Ilmeisistä ja näkyvistä vioista ei voi valittaa jälkikäteen, joten käytetty auto pitää tarkistaa
huolellisen miehen tavoin jo ennen ostoa.
Käytetyn auton kuuluukin olla kulunut, joten ns. loppuunajetusta autosta ei saa jälkikäteen
korvausta vikatapauksissa, vaikka auto olisi ostettu autoliikkeestä. Jos autolla on ajettu
500.000 km, niin on selvää, että siinä voi olla vikoja ja ostaja hyväksyy tämän ostohetkellä.
Täten paljon ajettu tai vanha auto kannattaa tarkistaa huolellisemmin eikä odotukset saa olla
liian korkealla.
Jos auto ostetaan yksityiseltä tai ulkomailta, kannattaa autoa tutkia huolellisesti.
Kuntotesti on suositeltava (ADAC suosittelee mittarinruuvauksien takia).
Merkkiliikkeestä saa hyvän auton ulkomaillakin.
Myyjän kanssa voi sopia mitä vaan, kunhan ei rajoiteta kuluttajan oikeuksia. Jos myyjä lupaa
korjata vikoja, asia kannattaa panna paperille, jotta voidaan osoittaa, mitä on sovittu.
Jos jonkin nivelen vaihto maksaa sata euroa, niin ihan hirveästi ei kannata nähdä
vaivaa, jotta välttyisi korjauksen kustannuksilta. Sen sijaan nivelen kuluneisuus voi
kieliä ajetuista kilometreistä ja siinä mielessä asian tutkiminen voi olla hyödyllistä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
No mutta tuolla "ruutupaperilinjalla" menen minäkin. Tankkausten yhteyteen lasken aina myös kulutuksen ja merkkaan tarkasti päiväykset. samalla tapaa myös noitten renkaiden kanssa. Voi sitten aina lopuksi laskea rengaskulutkin ajettua kilometriä kohden .Matti_L kirjoitti:
Vielä tuosta huoltokirja-asiasta: mulla ei ole henkilökohtaisesti mitään erityisen huonoja kokemuksia Mercedes-Benz:in huolloista Suomessa, mutta olen huomannut että joillakin on aika kova angsti päällä niiden suhteen. Luulen, että jos minulla on autoa myydessä esittää 100% merkkiliikkeen huoltokirja, on se parempi kuin ei mitään. On ainakin tehty auton valmistajan huolto-ohjelman mukaiset huollot ajallaan. Ja toisaalta 100% merkkihuollettua autoa ostaessa tulee semmoinen fiilis, että huolloista ei ole Savolaisittain pihistelty ja menty vaan jollain Lidl:in moniasteöljyillä ja muutenkin halvimmalla/huonoimmalla hoidolla millä auton saa liikkumaan eteenpäin. Mutta varmasti asiansa osaava, diagnostiikkalaitteet ja työkalut omistava harrastaja tekee ihan samaa/perempaa jälkeä. Tarkoitan ehkä vaan sitä, että olisi kiva jos auton mukana tulisi edes JOTAIN dokumenttejä mitä on tehty ja milloin, kuitteja jne. Jotain jälkiä sen historiasta. Itse olen niin sairaalloinen että merkkaan jokaiset tankkauksetkin ruutupaperivihkoon: ajokm:t, litrat, ja hinta/litra Jos ostan uudet renkaat, merkkaan ostokuittiin ajokilometrit ja laitan sen mappiin - tietää montako kilometriä ajetut renkaat on alla jne. En tiedä miksi, tykkään vaan pitää kirjaa asioista...
Noista merkkihuolloista. Ei ole angsteja tai sitten on, mutta olen äärimmäinen skeptikko sen suhteen, että ko. kapine oikeasti olisi ollut hyvällä hoidolla, jos autolle käydään kerran 30tkm välein tai vaikka kerran vuoteen antamassa enimmäkseen valohoitoa merkkiliikkeessä ja tullaan onnellisiksi siitä että saadaan latoa tolkuton määrä seteliä tiskiin tästä enimmäkseen tarkista, tarkista-hoidosta.
Näin kuumalla kesäkelillä mulla on tilanteen salliessa tapana esim. Tuulettaa auton moottoritila ajon jälkeen, josta lähinnä saa sääliviä katseita. "Kyllä sen nyt kuuluu kestää muutenkin" on usein kertakäyttökanssaihmisten kommentit moista touhua katsellessaan. Mulla on patenttivastaus olemassa, että joo se saattaa näyttää ison perhefarmarin perikuvalta, mutta ulkoasu on hämäystä, kun sillä on urheiluauton sydän...
Olenpa vielä eräältä automaattigurulta oppinut, että pysäköin auton aina valmiiksi nenä menosuuntaan. Kylmää laatikkoa kun kuulemma rasittaa huomattavasti enemmän kytkeminen pakille kuin D:lle. Ja nyt pitäis saada vielä vaimokin käännytetyksi...
Ja koska ihminen perimmältään tekee vain tunnepohjaisia päätöksiä, niin ostohetkellä tunne siitä, että on tekemässä järkevää rratkaisua on kuitenkin tärkeintä.
Lähisukulaisella on aina allaan merkkihuollettu uudehko auto. En ostaisi hänen autoaan käytettynä. Asenteemme autoiluun ovat sitä luokkaa erilaiset.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
[/quote]
Näin kuumalla kesäkelillä mulla on tilanteen salliessa tapana esim. Tuulettaa auton moottoritila ajon jälkeen, josta lähinnä saa sääliviä katseita. "Kyllä sen nyt kuuluu kestää muutenkin" on usein kertakäyttökanssaihmisten kommentit moista touhua katsellessaan. Mulla on patenttivastaus olemassa, että joo se saattaa näyttää ison perhefarmarin perikuvalta, mutta ulkoasu on hämäystä, kun sillä on urheiluauton sydän...
[/quote]
muistaakseni masafin myynti-ilmoituksessa luki "sairaan tarkasti pidetty" tms......
E: kuinkas mersussa laitetaan startin jälkeen suoraan D:lle kulkematta Pakin kautta ?......
Näin kuumalla kesäkelillä mulla on tilanteen salliessa tapana esim. Tuulettaa auton moottoritila ajon jälkeen, josta lähinnä saa sääliviä katseita. "Kyllä sen nyt kuuluu kestää muutenkin" on usein kertakäyttökanssaihmisten kommentit moista touhua katsellessaan. Mulla on patenttivastaus olemassa, että joo se saattaa näyttää ison perhefarmarin perikuvalta, mutta ulkoasu on hämäystä, kun sillä on urheiluauton sydän...
[/quote]
muistaakseni masafin myynti-ilmoituksessa luki "sairaan tarkasti pidetty" tms......
E: kuinkas mersussa laitetaan startin jälkeen suoraan D:lle kulkematta Pakin kautta ?......
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Ti 12.07.2011 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Täytyy kyllä sanoo, että Väykyn myynnin jälkeen on ollu tekeminen vähissä kun ei tarvi parin päivän välein ruikkia sitä Zainon detaileriakaan linnunpaskoihin tai hyönteisiin. Tässähän on suorastaan vapaa-aikaa (katsella uusia autoja). Emäntäkään ei enää skitsoa siitä, että tarvis pitää autosta huolta (kunnes hommataan seuraava Auto, nyt ajellaan Nissanilla...).
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Sehän on vaan hyvä että käytetyssä autossa on vikoja. Ensinnäkin siitä voi tingata paljon, toiseksi voi sanoa että sain halvalla ja kolmanneksi voi ajella vaan eikä tarvi niin murehtia rottelon kuntoa. Onhan se kuitenkin mersu.
Viimeksi muokannut Kone, Ti 26.07.2011 00:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Enää ei tarvitse pelätä, että olisin yksin "liian tarkan" kirjanpidon kanssa. Kaikki tankkaukset, renkaat, vahaukset, pesut ja imuroinnit päivämäärien, kilometrien ja kuittien kanssa (bensa- ja pesuainekuititkin) ylhäällä. Ja vielä insinöörimäiseen tapaan Excel-taulukossa.Matti_L kirjoitti: Itse olen niin sairaalloinen että merkkaan jokaiset tankkauksetkin ruutupaperivihkoon: ajokm:t, litrat, ja hinta/litra Jos ostan uudet renkaat, merkkaan ostokuittiin ajokilometrit ja laitan sen mappiin - tietää montako kilometriä ajetut renkaat on alla jne. En tiedä miksi, tykkään vaan pitää kirjaa asioista...
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Melko lailla sama, mutta ilman kuitteja ja OpenOfficeamgenter kirjoitti:Enää ei tarvitse pelätä, että olisin yksin "liian tarkan" kirjanpidon kanssa. Kaikki tankkaukset, renkaat, vahaukset, pesut ja imuroinnit päivämäärien, kilometrien ja kuittien kanssa (bensa- ja pesuainekuititkin) ylhäällä. Ja vielä insinöörimäiseen tapaan Excel-taulukossa.Matti_L kirjoitti: Itse olen niin sairaalloinen että merkkaan jokaiset tankkauksetkin ruutupaperivihkoon: ajokm:t, litrat, ja hinta/litra Jos ostan uudet renkaat, merkkaan ostokuittiin ajokilometrit ja laitan sen mappiin - tietää montako kilometriä ajetut renkaat on alla jne. En tiedä miksi, tykkään vaan pitää kirjaa asioista...
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Näin kuumalla kesäkelillä mulla on tilanteen salliessa tapana esim. Tuulettaa auton moottoritila ajon jälkeen, josta lähinnä saa sääliviä katseita. "Kyllä sen nyt kuuluu kestää muutenkin" on usein kertakäyttökanssaihmisten kommentit moista touhua katsellessaan. Mulla on patenttivastaus olemassa, että joo se saattaa näyttää ison perhefarmarin perikuvalta, mutta ulkoasu on hämäystä, kun sillä on urheiluauton sydän...LopenUupunut kirjoitti:
[/quote]
muistaakseni masafin myynti-ilmoituksessa luki "sairaan tarkasti pidetty" tms......
E: kuinkas mersussa laitetaan startin jälkeen suoraan D:lle kulkematta Pakin kautta ?...... [/quote]
Joopa joo. Sairaasta nyt tiedä...
Ja tuohon vaihteistojutskaan: vetäistään se keppi rivakasti suoraan D:lle niin ettei peruutusvaihde kytkeydy. So simple.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Tuo pakin rasittuminen kylmänä taitaa koskea lähinnä vanhoja Mersuja.
Voisihan auton vaikka jättää N:lle eikä P:lle ja käyttää seisontajarrua eikä P:a pysäköidessä,
jos haluaa välttää paineet R:n kytkevälle männälle.
Katsastusmies paheksui P:n käyttöä pysäköintijarruna, kun "se on pelkkä vaihdelukko".
Itse olen luottanut sen kykyyn pitää auto paikallaan.
Voisihan auton vaikka jättää N:lle eikä P:lle ja käyttää seisontajarrua eikä P:a pysäköidessä,
jos haluaa välttää paineet R:n kytkevälle männälle.
Katsastusmies paheksui P:n käyttöä pysäköintijarruna, kun "se on pelkkä vaihdelukko".
Itse olen luottanut sen kykyyn pitää auto paikallaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Hänestä sitten tiedä, onko mulla sitten noita vanhemoia vai jo uudempia Mersuja... Mutta tuota automaattiseppää kuitenkin jotenkin uskon niin, että ei ssitä ainakaan varmaan haittaa ole jos noin tiimii. Mies on sentään varmaan ainakin 35 vuotta korjannut automaattilootia työkseen, jotta kai se jotain tietää.JarkkoN kirjoitti:Tuo pakin rasittuminen kylmänä taitaa koskea lähinnä vanhoja Mersuja.
Voisihan auton vaikka jättää N:lle eikä P:lle ja käyttää seisontajarrua eikä P:a pysäköidessä,
jos haluaa välttää paineet R:n kytkevälle männälle.
Katsastusmies paheksui P:n käyttöä pysäköintijarruna, kun "se on pelkkä vaihdelukko".
Itse olen luottanut sen kykyyn pitää auto paikallaan.
Tuosta P-asennosta tuli kanssa mieleen, että pysäköidessä siirrän vaihteen ensin vapaalle, sitten kytken seisontajarrun ja vasta sen jälkeen siirrän P-asentoon.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Onko tuosta jotain hyötyä vai käytätkö vasemman jalan jarrutusta?RH kirjoitti: Tuosta P-asennosta tuli kanssa mieleen, että pysäköidessä siirrän vaihteen ensin vapaalle, sitten kytken seisontajarrun ja vasta sen jälkeen siirrän P-asentoon.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
jos oikein tarkan tarkastuksen haluaa tehdä, niin öljypohja pois, kampuran pukit pois ja kampuran laakeripintojen tarkastus sekä kiertokankien laakereiden tarkastus. samalla katsoo mäntienkin kunnon onko nirhautumia... voihan sitä aina katsella, jos yleissilmäys on siisti sisältä ja ulkoa ja kaikki tekniikka pelaa ja on hyvä ajaa koeajolla, niin eipä sitä osaa pelätäkään mitään, muuten ei uskalla ikinä ostaa muuta kuin makkarapaketin kaupasta kannattaahan se aina kuunnella konetta ettei mitään ylimääräsiä ääniä kuulu ja vilkaista alle että ei oo ylimääräsiä vuotoja yms siellä ja jos nosturille saa niin tukivarsia väännellä että on timmit osat, kaikki väljä kun laskee myyntihintaa
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Kyllä noi teidän touhut vähän sairaalta kuulostaa
Siis huoltojen merkkaukset kyllä ymmärrän ja jotenkuten myös tankkausten, tosin vain tietyn jakson välillä, koska sehän voi kertoa auton kunnosta.
Mutta nämä vahausten ja pesujen jne. merkkaaminen ei mene jakeluun....kertokaa mitä niillä saavutetaan josko minäkin oppisin?
...sen myyjän haluan nähdä kuka antais purkaa mäntiä myöten auton
Siis huoltojen merkkaukset kyllä ymmärrän ja jotenkuten myös tankkausten, tosin vain tietyn jakson välillä, koska sehän voi kertoa auton kunnosta.
Mutta nämä vahausten ja pesujen jne. merkkaaminen ei mene jakeluun....kertokaa mitä niillä saavutetaan josko minäkin oppisin?
...sen myyjän haluan nähdä kuka antais purkaa mäntiä myöten auton
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
No totta maar! Et kai sinäkään polje seisontajarrua oikealla koivellaJussiboy kirjoitti:Onko tuosta jotain hyötyä vai käytätkö vasemman jalan jarrutusta?RH kirjoitti: Tuosta P-asennosta tuli kanssa mieleen, että pysäköidessä siirrän vaihteen ensin vapaalle, sitten kytken seisontajarrun ja vasta sen jälkeen siirrän P-asentoon.
Hyötyä tuskin tuosta on, jos haittaakaan. Tuollainen tapa vaan on kehittynyt. Käy ihan automaattisesti ja näppärästi.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Ei ehkä kuitenkaan kannata näyttää kätevää kikkaa ostajakanditaatille, koska vasemman jalan käytöstä voi näppärästi päätellä myyjän epäilyttävän mahdollisen autourheilutaustanRH kirjoitti:No totta maar! Et kai sinäkään polje seisontajarrua oikealla koivellaJussiboy kirjoitti:Onko tuosta jotain hyötyä vai käytätkö vasemman jalan jarrutusta?RH kirjoitti: Tuosta P-asennosta tuli kanssa mieleen, että pysäköidessä siirrän vaihteen ensin vapaalle, sitten kytken seisontajarrun ja vasta sen jälkeen siirrän P-asentoon.
Hyötyä tuskin tuosta on, jos haittaakaan. Tuollainen tapa vaan on kehittynyt. Käy ihan automaattisesti ja näppärästi.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Sen jälkeen kun näin laatikon sisällä miten P-jarru on toteutettu, en ole jättänyt autoa sen varaan.JarkkoN kirjoitti:Katsastusmies paheksui P:n käyttöä pysäköintijarruna, kun "se on pelkkä vaihdelukko".
Itse olen luottanut sen kykyyn pitää auto paikallaan.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Jos takaisin alkuperäiseen aiheeseen
Itse suosin sellaista lähetymistapaa käytetyn auton ostamisessa, että selvitän myyjän kanssa ensin mikä on auto viimeinen myyntihinta ja jos sen kuultuani olen vieläkin oikeasti ostamassa autoa niin rupean sitten tutkimaan autoa tarkemmin .
Jos tutkimisen jälkeen olen vieläkin autoa ostamassa niin haluan koeajaa auton (tietysti voi viedä myös esim katsastusasemalle tai kuntotarkastukseen jos myyjän kanssa sen sopiii ) . Jollei koeajollakaan ilmene mitään sellaista vikaa jota ei aluperin tiedossa
ollut niin myös ostan auton sovittuun hintaan.
Jos taas ilmenee jotain vikaa , niin tällöin aloitetaan hintaneuvottelut uudestaan tai jos vika minusta "pahanlaatuinen " niin jätän auton ostamatta.
Itse en viitsi käydä renkaita potkimassa autoliikeissä enkä myöskään yksityisen myyjän luona vaan olen oikeasti ostamassa.
Tälläistä toimintatapaa suosittelen myös muillekin .
Osalla suomalaisilla näyttää edelleenkin olevan tapana käydä koeajolla autolla vaikka ei ole minkäänlaista tarkoitusta edes ostaa autoa ?
Miettipä asiaa siltä kannalta että olet itse autosi myymässä (vaikka sitä josta on kaikki pesutkin kirjattu ylös) ja ostaja ehdokas on
ns. renkaanpotkija
Itse suosin sellaista lähetymistapaa käytetyn auton ostamisessa, että selvitän myyjän kanssa ensin mikä on auto viimeinen myyntihinta ja jos sen kuultuani olen vieläkin oikeasti ostamassa autoa niin rupean sitten tutkimaan autoa tarkemmin .
Jos tutkimisen jälkeen olen vieläkin autoa ostamassa niin haluan koeajaa auton (tietysti voi viedä myös esim katsastusasemalle tai kuntotarkastukseen jos myyjän kanssa sen sopiii ) . Jollei koeajollakaan ilmene mitään sellaista vikaa jota ei aluperin tiedossa
ollut niin myös ostan auton sovittuun hintaan.
Jos taas ilmenee jotain vikaa , niin tällöin aloitetaan hintaneuvottelut uudestaan tai jos vika minusta "pahanlaatuinen " niin jätän auton ostamatta.
Itse en viitsi käydä renkaita potkimassa autoliikeissä enkä myöskään yksityisen myyjän luona vaan olen oikeasti ostamassa.
Tälläistä toimintatapaa suosittelen myös muillekin .
Osalla suomalaisilla näyttää edelleenkin olevan tapana käydä koeajolla autolla vaikka ei ole minkäänlaista tarkoitusta edes ostaa autoa ?
Miettipä asiaa siltä kannalta että olet itse autosi myymässä (vaikka sitä josta on kaikki pesutkin kirjattu ylös) ja ostaja ehdokas on
ns. renkaanpotkija
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Just olet pessyt ja vahannu ja sitten vesisateilla tulee renkaanpotkija ja revittelee hiakkatiellä niin kyllä se hiukan ketuttaasportsman kirjoitti:Jos takaisin alkuperäiseen aiheeseen
Osalla suomalaisilla näyttää edelleenkin olevan tapana käydä koeajolla autolla vaikka ei ole minkäänlaista tarkoitusta edes ostaa autoa ?
Miettipä asiaa siltä kannalta että olet itse autosi myymässä (vaikka sitä josta on kaikki pesutkin kirjattu ylös) ja ostaja ehdokas on
ns. renkaanpotkija
Ite olen jostain syystä päätynyt aina ostamaan ekan mitä olen menny kattomaankin tai ainakin ekasta paikasta. Ei oo vielä hirveitä "pommeja" tai huijareita tullu kohalle. Nykyään on hyvät kuvat ja tiedot autoista myynti-ilmoituksissa ja vertailu on helppoa netissä niin saa oikean hintahaarukankin. Tietysti jos lähtee vaan renkaita potkimaan eikä tiedä edes minkä merkkisen haluais niin sitten voi osto olla vaikeeta. Jos myyjän kehut vastaa todellisuutta ja hinnasta tingitään niin turha sitä on maailmaa kiertää autonostossa enempää. Saa sen kumminkin myytyä taas tappiolla eteenpäin. Useinmiten auton arvo kumminkin laskee ajanmyötä vaikka kuinka hyvän ostais ja kuinka sitä puunais. Pahinta se hinnanlasku on just sellasissa, jota vielä viittiikin vahata, eli 0-2v vanhoissa, joissa ei oo vielä ruostetta.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Eipä kai niistä ole hinnallisesti juurikaan hyötyä. Itselle on vain jäänyt tapa pitää kirjaa. Olkoon sitten vaikka omaksi iloksi, jos ostajaa ei sen kummemmin kiinnosta. Jos oman auton kuitenkin laittaa myyntiin niin ehkä sillä on parempi mahdollisuus mennä nopeammin kaupaksi kuin toisen vastaavan, kun on heittää lappua pöytään iso nippu.SK kirjoitti:Siis huoltojen merkkaukset kyllä ymmärrän ja jotenkuten myös tankkausten, tosin vain tietyn jakson välillä, koska sehän voi kertoa auton kunnosta.
Mutta nämä vahausten ja pesujen jne. merkkaaminen ei mene jakeluun....kertokaa mitä niillä saavutetaan josko minäkin oppisin?
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Hah hah! Joo, kieltämättä vähän? Kyllähän monella menee varmaan vähän överiksi auto-touhuilu, tai psykiatrit sanois että vähän semmoiseksi 'neuroottiseksi' ehkä, jos pitää aamusta iltaan kärpäsenpaskoja vahdata joku vahapurkki kädessä Tai sitten on vaan tosi paljon vapaa-aikaa... Toisaalta, eilen yllätin itseni ohikulkiessani suoristamasta autoni vetokoukun suojakupin "Kovil" -tekstin kun oli vähän vinossa Ne voi muuten olla täällä Suomessa vielä jotain II-maailmansodan ja pula-ajan peruja nää jutut, että pidetään 'viimeisen päälle'? Tunnen erään henkilön joka ajoi uutena ostamallaan Nissan Sunnyllä 500 000km, ja tehtaan läpinäkyvät suojamuovit oli penkkien päällä niin pitkään kun ne kestivät!!! OIKEESTI!!! Ja esim. veneiden pidossakin on eroja vaikkapa Suomessa vrt. Ranskassa - siellä veneitä ajetaan paljon, ja ei haittaa vaikka vähän kyljet kulahtaa, täällä usein ajetaan vain parina viikonloppuna kesässä ja nysvätään loppuaika niitä rannassa tai pursiseuran telakalla vahapurkki ja tiivistemassatuubi käsissä (ja voivotellaan huonoja kelejä). Sama homma ehkä autojen kanssa? Saksassa auto ostetaan, ja sitten sillä ajetaan, ja sitten se pistetään kiertoon Afrikkaan tai Suomeen tai muihin kehitysmaihin, eikä sitä nyt välttämättä koko ajan nysvätä autotallin perällä?SK kirjoitti:Kyllä noi teidän touhut vähän sairaalta kuulostaa
Se on kyllä nykyään hienoa, että käytännössä kaikki myytävänä olevat autot on netissä - hintavertailu on helppoa, ja kyllä noista myyntikuvistakin näkee jo miten samassa hintaluokassa on saman verran ajetuissa autoissa eroa kunnossa. Automyyjän kannalta tilanne on kova, koska jos hinnoissa on yhtään 'ilmaa' ei kauppa kuulema käy!!!
Minusta tuo sportsmanin lähestymistapa vaikuttaa hyvältä, eli ensin tivaa myyjältä aivan tiukan myyntihinnan (aina niissä on joku tinkimisen vara, olen nähnyt erään myyjän kädessä A4-printin vaihtoautoista, jossa erikseen pyyntihinta ja tiukka 'myyntihinta') ja sitten vasta päättää onko kiinnostunut autosta. Olen samaa mieltä että vaikka myyjät hanakasti tarjoavat autoja heti koeajolle, niin tutkin autoa ensin muuten (hintataso muihin vastaaviin, huoltohistoria, ulkoinen kunto, sisustan kunto vs. ajokilometrit, varusteet jne.), ja vasta sitten koeajolle - huvikseen ei viitsi koeajella autoja tietäen ettei kuitenkaan ole ostamassa.
Olis hauska nähdä jonkun automyyjän ilme kun koeajolle lähtiessä huikkaisi auton ikkunasta että "Käyn pienen lenkin ja avaan sen verran konetta että näkee kampiakselin ja kiertokankien laakereiden, sekä mäntien kunnon..."
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Itsellä kysymys on oikeastaan kulujen seuraamisesta. 20v liisingautoilua takana, niin haluan nähdä paljonko oman auton pitämisestä oikeasti tulee kuluja. Onpahan sitten helpompi verrata jos tarvitsee joskus taas miettiä liisaria.SK kirjoitti: Siis huoltojen merkkaukset kyllä ymmärrän ja jotenkuten myös tankkausten, tosin vain tietyn jakson välillä, koska sehän voi kertoa auton kunnosta.
Mutta nämä vahausten ja pesujen jne. merkkaaminen ei mene jakeluun....kertokaa mitä niillä saavutetaan josko minäkin oppisin?
Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?
Mikäs tällä hetkellä on tilanne eli kumpi vaikuttaa edullisemmalta?tj86430 kirjoitti: Itsellä kysymys on oikeastaan kulujen seuraamisesta. 20v liisingautoilua takana, niin haluan nähdä paljonko oman auton pitämisestä oikeasti tulee kuluja. Onpahan sitten helpompi verrata jos tarvitsee joskus taas miettiä liisaria.
C220d T 4-Matic