Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Timo N kirjoitti:eli jos vapaana kiertää 6000 niin pitäis kestää, paljonkos toi mynän 7mm tarvii kierroksia että saa täydet syötöt?
ja olikos vetävien nosto niin että 300rpm/yksi kierros ruuvista
Kyseisellä ruiskutuspumpulla syöttöä saa riittävästi, sensijaan moottorin rakenteet alkaa ahdistamaan ja näinollen vakiomoottoriin on turhaa korottaa ahtopainetta.
Ei kannattaisi räpläillä sen ruiskutuspumpun kanssa ilman asianmukaisia laitteita, kun se moottorin hyötysuhde romahtaa.
Kerroin aikaisemmin, että alle 6000 r/min on suhteellisen turvallinen raja, mutta se ei ole sitä välttämättä.
Staattisessa tilassa maksimikierroksien suhteen ei ole merkitystä, koska kyseinen voimakone ei kykene maksimaalisella voimantuotolla saavuttamaan tuota kierroslukua ajotilanteessa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Timo N kirjoitti:paljonkos toi mynän 7mm tarvii kierroksia että saa täydet syötöt?
Se antaa täydet syötöt silloin kun ahtopaine on noussut noin 1Bar tasolle, riippuen vähän miten niitä ruuveja siitä on säätänyt. Tämä tapahtuu jo vaikka tyhjäkäynniltä jos on mekaaninen ahdin.

Teho sitten nousee tasaisesti kierrosten mukana kunnes venttiilit ottavat mäntiin kiinni :lol: Niin siis nousee jollei jokin muu sitä ala rajoittamaan (liian pieni ahdin, pakoputki tjms sivuseikka)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:
Timo N kirjoitti:paljonkos toi mynän 7mm tarvii kierroksia että saa täydet syötöt?


Teho sitten nousee tasaisesti kierrosten mukana kunnes venttiilit ottavat mäntiin kiinni :lol:
:lol: :lol: :crazy: Onkohan juhannuksen jälkeisiä huuruja vielä jäljellä.
No asiaan...älkää nyt oikeasti menkö ruuvailemaan niitä ruiskutuspumppuja käsikopelolla...aina menee vituiksi kuin vapaussota. Ruiskutuksen määrät vaihtelee melkoisesti vakioelementeilläkin ja sen vuoksi on haettava kompromissi eri sylintereille ruiskutettavan polttoainemäärän suhteen. Sen määrittämiseksi tarvitaan kunnonmoiset laitteet. Se ruuvari ja jakoavain ei ole niitä oikeita laitteita.
Jos omatoimisesti säätää ruiskutuspumpussa mitä hyvänsä, aina menee pieleen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos omatoimisesti säätää ruiskutuspumpussa mitä hyvänsä, aina menee pieleen.
Tämä on kyllä niin totta, niin totta.
Säätelin satakakskolmosen pumpusta joutokäynnin vaijeria "tiukemmalle" kun tyhjäkäynti ei ruuvista säätynyt, välillä kokeilin että no nyt on hyvä.
Sitten lähdin kauppaan ja kun pääsin 7 km päässä olevaan ABC risteykseen joutokäynti oli yli 2000 kierrosta ja ruuvista sitä sai suuremmalle muttei pienemmälle :wtf:
wiimax.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

dealer kirjoitti:
Jos omatoimisesti säätää ruiskutuspumpussa mitä hyvänsä, aina menee pieleen.
Tämä on kyllä niin totta, niin totta.
Säätelin satakakskolmosen pumpusta joutokäynnin vaijeria "tiukemmalle" kun tyhjäkäynti ei ruuvista säätynyt, välillä kokeilin että no nyt on hyvä.
Sitten lähdin kauppaan ja kun pääsin 7 km päässä olevaan ABC risteykseen joutokäynti oli yli 2000 kierrosta ja ruuvista sitä sai suuremmalle muttei pienemmälle :wtf:
Tässä on hyvä opetus siitäkin, ettei kaikki osaa säätää edes vaijeria kohdalleen....vaikka sillä ei nyt ole ruiskutuspumpun säätöruuveihin mitään tekemistä. :crazy:
Jos itsensä vetää hirteen, täytyy siinäkin osata tietyt lainalaisuudet ja jättää hiukan löysää että se lopullinen nitkahdus tapahtuu. :lol:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Älä muuta sano, rumilus.
Oikein hirvittää miten olisi käynyt jos olisin yrittänyt käyntiä pumpusta säätää, ei varmaan enää liikkuisi rönttä mihinkään.
Seuraavalla kerralla otan suosiolla yhteyttä ajoneuvon valmistajaan.

Edit; tottavie, rumilukseltahan minä kysyn kun seuraavan kerran ottaa pumpusta :thumbup:
Viimeksi muokannut dealer, Su 26.06.2011 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

dealer kirjoitti:Älä muuta sano, rumilus.

Seuraavalla kerralla otan suosiolla yhteyttä ajoneuvon valmistajaan.

Tai rumilukseen. :D
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

Mä oon tähän asti säätäny kaikki omien vehkeitten pumput käsikopelolla ja hyvin on pelannu. Kyllähän ne tietysti mettäänki saa saadettyä jos ei tiedä yhtään mitä on tekemässä.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

huono juttu jos on useampi kuin yksi säätö ruuvi ja ei ole sitä tietoa
on vähän sama ruottalaisen lisääntymis yrityksessäkin väärään kohteeseen meisseli osuu tiedon puutteessa
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Timo N kirjoitti:ja olikos vetävien nosto niin että 300rpm/yksi kierros ruuvista
tä?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

Timo N kirjoitti:
Timo N kirjoitti:ja olikos vetävien nosto niin että 300rpm/yksi kierros ruuvista
tä?
kierrros ja 150rpm
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

lieneekös tossa säädössä sit jotain muuttujia kun joku kirjotti täälä et 150 rpm/puoli kierrosta?
no ei kun kokeileen, ei oo vaan omaa jenkapuntaria toiminnassa ennen KUN SAA VESKOLAN TEKEEN SEN ADAPTERIN :wink:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai niin se adapterikin on työlistalla :crazy:

Joskus oli puhetta että 200 rpm per mutterinkierros mutta ei kai se ihan vakio ole, siis vaihtelee miten syvällä sattuu mutteri jo olemaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Milläs välineillä teillon käet ja välineet mahtunu sinne pumpun kannen taakse ?

Tais T30 olla se torxin koko, vai T25. No anyway, ei perhana löytyny tarpeeks lyhyttä avainta, että ois saanu ruuvattua ne ruuvit pois :evil:

Ja ohimennen vois kysyä, että miten se "tutti" lähtee siitä alppikellon päältä pois ? Nostamalla se ei ainakana lähteny.

Jos löytäs nyt sen verran tässä joku päivä aikaa, että sais vihdoin ruuvattua sitä pumppua..
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lyhyt torx pala, jota tarvittaessa vielä lyhennetään ja räikkälennkiavain, jolla sitä pyöritetään. Avainosan paksuus on silloin luokkaa < 10mm ja pala kannattaa jotenkin lukita avaimeen, teippi, liima what ever sattuu käteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Se tutti lähti minulta ainakin pois ku pihillä rutistelee sen paskaks...Se on vaan muovia.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Jees tänks vastauksista! Täytyy haalia työkalut jostain nurkista kasaan..

On vaan kohtuu ahasta sitä tuttia nykiä pois, mutta eiköhän se lähde 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TDi »

jos ei satu olee räikkälenkkii ni normaaliin 7mm lenkkiin hitsaa lyhennetyn torx pään ni pärjää silläki :)
late86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 22:39
Paikkakunta: Janakkala, Turenki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja late86 »

terve. olen uus tällä foorumilla, vastahan mersun olen reilun kuukauden omistanu.

sitten asiaan. tarttis voimasawua saaha. pumppu, ennakkoja on roplattu edellisten omistajien toimesta pajalla, savutus arvo on 1.2 moottori 200d. kulkee kevyesti motarilla ohituksessa 160km/h, eikä savuta. itsellä ei ole tarkkaa tietoa mitä pumpulle, ennakolle yms on tehty. paljonko uskaltais ruuvata syöttöä lisää? kulutus on 5 - 5.5l sataselle. kiitoksia etukäteen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän vapari 200d:n maksiarvot ole jo tuossa saavutettu :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
late86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 22:39
Paikkakunta: Janakkala, Turenki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja late86 »

veskola kirjoitti:Eiköhän vapari 200d:n maksiarvot ole jo tuossa saavutettu :thumbup:
eli tuskin syöttöjen nostolla saavuttaa mitään muuta kuin savua?

tosiaan itsellä ei ole mitään tarkkaa tietoa, mitä tolle on tehty. yhellä mese harrastajalla ollut aikasemmin ja se mulle noista kerto, kuulemma kulku on melkein samaa kuin 250d:ssä

ota siitä nyt sitten selvää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se tarkoittaa juuri sitä että kaikki alkaa olla säädetty mitä on mahdollista. Seuraavaksi turboa kylkeen. :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
late86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 22:39
Paikkakunta: Janakkala, Turenki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja late86 »

veskola kirjoitti:Se tarkoittaa juuri sitä että kaikki alkaa olla säädetty mitä on mahdollista. Seuraavaksi turboa kylkeen. :twisted:
ok. kiitokset tiedoista. taian käyttää tuon penkissä ensin, sitten vasta ahdin kylkeen. mistän erottaa tuon vanhemman ja uudemman 2l diisseli koneen? pääsis jotenkin perille tuosta koneesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannesta katsot onko suuttimet suorassa vai vinossa suhteessa kannen reikään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
late86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 22:39
Paikkakunta: Janakkala, Turenki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja late86 »

veskola kirjoitti:Kannesta katsot onko suuttimet suorassa vai vinossa suhteessa kannen reikään.
kumpi on kumpi? eli kumpi on laiskemmassa, suuttimet vinossa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

En minä tiedä onko laiskuudessa eroa mutta vinot suuttimet on uudemmassa versiossa X/89->
Lisää tietoa: www.skg.fi
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Sääsin tuota pumppua omasta 200 diisselistä siten, että syöttöjä 3 kierrosta auki ja ylintä tyhjäkäyntiruuvia myös 3 kierrosta ja kierroksia siitä kuuskolosta 4 kiinni. Nostaa kierroksia ja ku päästää kaasusta ni jää kierrokset vellomaa korkealle ja savuakaan ei juurikaan tule. Mikä mahtaa olla vikana?
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Omassa 300D vaparissa ppd kevyesti ruuvaama pumppu, toissapäivänä katsastuksessa ~5200rpm ja päästöt 0.61 mitattu / 2.5 raja, kulkee 192km/h mittariin, huomattavasti pirtsakkaampi ku vakio. Kysyin katsurilta että mitäs jos se kiertäis enemmän, niin tuumas että hylsy tulis, pelotteliko vai uskaltaako ruuvata vetäviä 4 kierrosta, ja syöttöä yhen lisää ja menee silti ensvuonnaki säätämättä katsastuksesta läpi ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

h33bo kirjoitti:Sääsin tuota pumppua omasta 200 diisselistä siten, että syöttöjä 3 kierrosta auki ja ylintä tyhjäkäyntiruuvia myös 3 kierrosta ja kierroksia siitä kuuskolosta 4 kiinni. Nostaa kierroksia ja ku päästää kaasusta ni jää kierrokset vellomaa korkealle ja savuakaan ei juurikaan tule. Mikä mahtaa olla vikana?
Mikäli tyhjäkäyntiruuvissa ei ole varaa säätää lisää ulospäin niin sitten pitää vain vääntää syöttöruuvia 1/2 kierrosta sisään ja koilla sillä tasolla.

johani kirjoitti:Omassa 300D vaparissa ppd kevyesti ruuvaama pumppu, toissapäivänä katsastuksessa ~5200rpm ja päästöt 0.61 mitattu / 2.5 raja, kulkee 192km/h mittariin, huomattavasti pirtsakkaampi ku vakio. Kysyin katsurilta että mitäs jos se kiertäis enemmän, niin tuumas että hylsy tulis, pelotteliko vai uskaltaako ruuvata vetäviä 4 kierrosta, ja syöttöä yhen lisää ja menee silti ensvuonnaki säätämättä katsastuksesta läpi ?
Niin no, kai se katsastusmies parhaiten tietää tuleeko hylsy vai ei. Ainakaan ei kannata yrittää päästölappua ottaa katsastuskonttorilta kun ne eivät halua ylikierrättää moottoreita, kieltäytyvät mittaamasta jos menee yli rajojen. Moottoreihin on kyllä saatavilla ne kierrosrajat, eli hylsy todellakin voi tulla, jotkut katsovat sormien läpi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

johani kirjoitti:Omassa 300D vaparissa ppd kevyesti ruuvaama pumppu, toissapäivänä katsastuksessa ~5200rpm ja päästöt 0.61 mitattu / 2.5 raja, kulkee 192km/h mittariin, huomattavasti pirtsakkaampi ku vakio. Kysyin katsurilta että mitäs jos se kiertäis enemmän, niin tuumas että hylsy tulis, pelotteliko vai uskaltaako ruuvata vetäviä 4 kierrosta, ja syöttöä yhen lisää ja menee silti ensvuonnaki säätämättä katsastuksesta läpi ?
Mitä järkiä siinä on että vapari kiertää esim. 6000rpm? :eh:

Oma nelimatikki kiertää noin 5500rpm ja sekin on siinä ja siinä että onko liikaa. :think:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Vastaa Viestiin