190 2.5d &124 300TurboD
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
190 2.5d &124 300TurboD
Noniin, vuoden hiljaiselon jälkeen ajattelin viimein uskaltautua tännekkin vähän jotain laittamaan.
Lähtökohtana oli alunperin lähes alkuperäistä vastaava 190D vm-90 n. 493 000km höylätty 5-vaihtenen manuaali pappamalli. Kävin pirssin reilu vuosi sitten mikkelistä autoliikkeestä ostamassa. Kuluvia osia on vaihdeltu suhteellisen reilusti sekä esim. vähän isommat vanteet, syöttöjä roplattu ja viimeisin rötöstys on tuo "virtaavampi putki". Auto on ollut minulla ollessaan kokoajan käyttöautona ja niin sen tulenkin säilyttämään. Välillä pyyhitään n.1000km työreissuja ja välillä vähän vähemmällä ajolla johtuen työaikamuodosta.
Eli mieltäni on kummitellut jo tovin tuo vaparikoneen ahtaminen maltillisesti. Viime työreissulla tein päätöksen ,kun porukkaa on kyydissä 3+kuski, joten ei ne ohitukset ylämäkeen enää liian liukkaasti mene. Siispä tässä vapaaviikon aikaan on tullut haalittua jo joitain osia talliin. Pakosarjan hilut, kopio garretin 3/4, 7mm pumppu tulossa, öljylinjat ja pienehkö cooleri.
Auto tullaan muutoskatsastamaan turbolle ja välijäähylle tottakai. Ja siitä jos jollain olis tarjota kokemuksiaan olisin kiitollinen. Meinasin itsekkin tänne hieman tarkemmin pistää ylös mitä kaikkea kommelluksia tässä touhussa joutuu tekemään ennen kun on virallinen leima paperissa.
Tehotavoitteena on n. 150-180hv maltillisilla paineilla. Suunnitelmissa on ahtaa tuo vakio vapari kone ja jos poksahtaa niin sitten tehdään toinen versio turbon lohkolla. Tässä vaiheessa ei kumminkaan ole tarkoitus 500-600hv tehot joten näillä mennään. Pikku vinkkejä voin antaa koko touhusta jos mennään ihan päin metsiä.
Lisäilen kuvia sikäli kun niitä kerkeen napsimaan.
Lähtökohtana oli alunperin lähes alkuperäistä vastaava 190D vm-90 n. 493 000km höylätty 5-vaihtenen manuaali pappamalli. Kävin pirssin reilu vuosi sitten mikkelistä autoliikkeestä ostamassa. Kuluvia osia on vaihdeltu suhteellisen reilusti sekä esim. vähän isommat vanteet, syöttöjä roplattu ja viimeisin rötöstys on tuo "virtaavampi putki". Auto on ollut minulla ollessaan kokoajan käyttöautona ja niin sen tulenkin säilyttämään. Välillä pyyhitään n.1000km työreissuja ja välillä vähän vähemmällä ajolla johtuen työaikamuodosta.
Eli mieltäni on kummitellut jo tovin tuo vaparikoneen ahtaminen maltillisesti. Viime työreissulla tein päätöksen ,kun porukkaa on kyydissä 3+kuski, joten ei ne ohitukset ylämäkeen enää liian liukkaasti mene. Siispä tässä vapaaviikon aikaan on tullut haalittua jo joitain osia talliin. Pakosarjan hilut, kopio garretin 3/4, 7mm pumppu tulossa, öljylinjat ja pienehkö cooleri.
Auto tullaan muutoskatsastamaan turbolle ja välijäähylle tottakai. Ja siitä jos jollain olis tarjota kokemuksiaan olisin kiitollinen. Meinasin itsekkin tänne hieman tarkemmin pistää ylös mitä kaikkea kommelluksia tässä touhussa joutuu tekemään ennen kun on virallinen leima paperissa.
Tehotavoitteena on n. 150-180hv maltillisilla paineilla. Suunnitelmissa on ahtaa tuo vakio vapari kone ja jos poksahtaa niin sitten tehdään toinen versio turbon lohkolla. Tässä vaiheessa ei kumminkaan ole tarkoitus 500-600hv tehot joten näillä mennään. Pikku vinkkejä voin antaa koko touhusta jos mennään ihan päin metsiä.
Lisäilen kuvia sikäli kun niitä kerkeen napsimaan.
Viimeksi muokannut Stiffmeister, Su 17.03.2013 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 190 2.5d Piristelyä
eipä kait tossa mitään sen kummempaa. se nyt jo tiedetään, ettei vaparikoneesta mahdottomia. vaikka tosta vaparistakin saa kovia tehoja, niin se ei kannata. kone ei ole isoilla tehoilla pitkäikänen. jokusen kymmentä tuhatta pääsee ja sitten poksahtaa.
voisin näin alkuun antaa mielipidettä asiaan:
2,5 litran kone on jo sen verran iso (no, iso ja iso..) , ettei sitä tarvi hullunlailla ahtaa, että saa sitä voimaa. voisin heittää näin lonkalta, että kilon verran ahtoja vois olla aika maximi, mitä sinne kannattaa laittaa, jos haluaa pitää autoa luotettavana. se kilo painetta ja riittävästi soppaa, niin ollaan aikas hyvissä tehoissa näin niinku käyttistä ajatellen. ehkä joku 200 heppaa vois olla lähellä ja vääntöjä joku 300-350 nm. koneen max kierrokset tietty vaikuttaa siihen tehoon. ja samalla kannattaa ilmanmuuta laittaa se ahtocooleri. ja öljynjäähdytykseen sulla vissiin olikin jo tulossa jotakin hilppeitä. pakariks joku 2,5 tai 3 tuumanen, niin ei ahdista.
noilla setupeilla, mitä tossa luettelit ja maltillisilla tehoilla, kun malttaa ajella, niin vois olla jopa suht kestävä ajopeli. muistaa vaan huolehtia kokonaisuudessaan moottorin jäähdytyksestä, niin tuskinpa siinä mitään isoja ylläreitä tulee.
jos saat moottorin pelaan hyvin ja kestämään, niin seuraavana onkin voimansiirto. noi mersun orkkis manuaalivaihdelaatikot ei ole mistään vahvimmasta päästä. jos väännöt pitää jossakin 300nm nurkilla, eikä lauo kytkimellä, niin sillon se voi vielä kestääkkin. ja vetarit on kans heikkopaikka, jos on pahasti ruosteessa suojakumin alta. muuten kyllä tuntuis vetarit kestävän aika kovaakin rääkkiä.
kytkin sulla alkaa luistaa noilla tehoilla, siihen tarvii keksiä joku lääke. voit raksailla kaksoisjousi kytkimen, mikä tulee melko halvaks, mutta on epämukava. taikka sitten voit ostaa oikeen kytkimen, mikä maksaa jonkun verran, mutta on aika paljon mukavampi käyttää. muu voimansiirto kestää sitten jo paljon paremmin. paitsi perä ei tykkää, jos sudittelee yhdellä renkaalla.
eipä muuta. laittele jotakin rojekti kuvia, kun homma etenee.
voisin näin alkuun antaa mielipidettä asiaan:
2,5 litran kone on jo sen verran iso (no, iso ja iso..) , ettei sitä tarvi hullunlailla ahtaa, että saa sitä voimaa. voisin heittää näin lonkalta, että kilon verran ahtoja vois olla aika maximi, mitä sinne kannattaa laittaa, jos haluaa pitää autoa luotettavana. se kilo painetta ja riittävästi soppaa, niin ollaan aikas hyvissä tehoissa näin niinku käyttistä ajatellen. ehkä joku 200 heppaa vois olla lähellä ja vääntöjä joku 300-350 nm. koneen max kierrokset tietty vaikuttaa siihen tehoon. ja samalla kannattaa ilmanmuuta laittaa se ahtocooleri. ja öljynjäähdytykseen sulla vissiin olikin jo tulossa jotakin hilppeitä. pakariks joku 2,5 tai 3 tuumanen, niin ei ahdista.
noilla setupeilla, mitä tossa luettelit ja maltillisilla tehoilla, kun malttaa ajella, niin vois olla jopa suht kestävä ajopeli. muistaa vaan huolehtia kokonaisuudessaan moottorin jäähdytyksestä, niin tuskinpa siinä mitään isoja ylläreitä tulee.
jos saat moottorin pelaan hyvin ja kestämään, niin seuraavana onkin voimansiirto. noi mersun orkkis manuaalivaihdelaatikot ei ole mistään vahvimmasta päästä. jos väännöt pitää jossakin 300nm nurkilla, eikä lauo kytkimellä, niin sillon se voi vielä kestääkkin. ja vetarit on kans heikkopaikka, jos on pahasti ruosteessa suojakumin alta. muuten kyllä tuntuis vetarit kestävän aika kovaakin rääkkiä.
kytkin sulla alkaa luistaa noilla tehoilla, siihen tarvii keksiä joku lääke. voit raksailla kaksoisjousi kytkimen, mikä tulee melko halvaks, mutta on epämukava. taikka sitten voit ostaa oikeen kytkimen, mikä maksaa jonkun verran, mutta on aika paljon mukavampi käyttää. muu voimansiirto kestää sitten jo paljon paremmin. paitsi perä ei tykkää, jos sudittelee yhdellä renkaalla.
eipä muuta. laittele jotakin rojekti kuvia, kun homma etenee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Paineet ois tarkoituksena pitää jossain 0,7-0,8bar. Sen suuremmilla paineilla ei oo tarkoitus ajella. Jostain pitäis repiä edullisesti suodatin jalka missä ois ne öljynjäähdyttimelle lähdöt. Kytkin ois varmaan se normi paketti esim. m3 asetelma... sikäli kun vakio antautuu.
Se muutoskatsastus enemmän vaatis tietoo. Parilla konttorilla kävin täällä itä-suomessa, niin ekassa sanoivat että pitäis penkittää ennen ja jälkeen ahtamisen ja verrata suoraan alustaltaan turbo malliin. Toiselta konttorilta kun kyselin niin oikeestaan vois rivienvälistä lukee että jos tehot jää tarpeeksi pieneksi niin 2.0l bensseli koneen jarrut riittä. Eli samat mitä autossa ny on.
291e jäis turbollisen satulat, levyt ja palat maksamaan uutena. Eli ei järin kalliit Miten lie onko muita muutoksia turbolliseen?
Se muutoskatsastus enemmän vaatis tietoo. Parilla konttorilla kävin täällä itä-suomessa, niin ekassa sanoivat että pitäis penkittää ennen ja jälkeen ahtamisen ja verrata suoraan alustaltaan turbo malliin. Toiselta konttorilta kun kyselin niin oikeestaan vois rivienvälistä lukee että jos tehot jää tarpeeksi pieneksi niin 2.0l bensseli koneen jarrut riittä. Eli samat mitä autossa ny on.
291e jäis turbollisen satulat, levyt ja palat maksamaan uutena. Eli ei järin kalliit Miten lie onko muita muutoksia turbolliseen?
Re: 190 2.5d Piristelyä
Itellä on tuommonen w124 250d joka on jälkiahdettu Garretin t03 ja välijäähdytin. Syöttöä ruuvattu ja paineita kilon verran, 151hv ja 291nm. Hyvin tuntuu kestävän, kytkin on uus ja vakio ja pitääkin vielä. Mitään öljyn jäähdytystä en laittanut, öljyn lämmöt pysyy matka ajosa n. 80*C. Nyt menny 3tkm ilman murheita. Muutoskatsastukseen tarvii penkitys lapun, jossa ois hyvä käydä ilmi turbo, ahtopaine ja cooleri (kuulemma jotku vaatii coolerin koon, mutta itellä luki vain Välijäähdytin) Sitte konttorilta saa alustan vaihdettujen osien vertailutaulukon joka täytetää ja merkataan mikkä osat on turbossa ja vaparissa erit ja mitkä on autoon laitettu. Mulle riitti etujarru satulat + levyt, jousista ja iskareista en tiiä kuin tarkkoja ovatkaa ko itellä on H&R alustasarja joka luonnollisesti on vakiota jäykempi nii eivät puuttuneet siihen. Kallistuksen vakaaja on vissiin eri paksunen turbosa ja vaparisa mutten ite ainakaa sitä vaihtanu
Re: 190 2.5d Piristelyä
en ole koskaan kuulutkaan, että pitäis alkaa jotakin TV shopin "ennen ja jälken" juttuja tekeen. mulla on autona w124 230E, siinä on 250D turbo kone. moottorin oli joku muu vaihtanu ja katsastanu enne mua. isomman turbon ja muut hilppeet laittelin sitten itte myöhemmin. jahka sain auton pelaan, niin ajoin vaan penkkiin ja penkitin sen verran tehoja, ettei ylittyny ton 230E:n orkkis tehot. penkkilappuun tuli auton merkki ja malli, tehot ja se, että autossa on cooleri. lapun kanssa konttorille ja leima tuli ilman mitään vastaan sanomisia. 230E:n alusta ja jarrut ja muut riitti, eikä tarvinu vaihtaa mitään, kun ei ottanu sitä tehoa liikaa.
minkäslaiset jarrut siinä sun autossa on? en tiiä vaatiiko ne konttorilla mitään muutoksia niihin, mutta itse laittelisin jotkut vähän paremmat, ku mitä 250D:ssä on orkkiksena. nimim. kerta jarrutus täysistä vauhdesita, niin seuraava jarrutus voikin mennä jo pitkäks. taikka kyllähän sen sitten huomaa, jos ne ei riitä. kannattaa kyllä kokeilla jossakin sopivalla alueella, että kuinka herkästi ne lämpiä ja lakkaa jarruttamasta.
minkäslaiset jarrut siinä sun autossa on? en tiiä vaatiiko ne konttorilla mitään muutoksia niihin, mutta itse laittelisin jotkut vähän paremmat, ku mitä 250D:ssä on orkkiksena. nimim. kerta jarrutus täysistä vauhdesita, niin seuraava jarrutus voikin mennä jo pitkäks. taikka kyllähän sen sitten huomaa, jos ne ei riitä. kannattaa kyllä kokeilla jossakin sopivalla alueella, että kuinka herkästi ne lämpiä ja lakkaa jarruttamasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Konttoreilla on hieman tulkinta eroja.
No mutta nyt vois alotella tuota pakosarjan tekoa. Jos kerkeis vielä jotain saamaan aikaan tämänpäivän aikana.
No mutta nyt vois alotella tuota pakosarjan tekoa. Jos kerkeis vielä jotain saamaan aikaan tämänpäivän aikana.
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Mites tuo pakopaineiden mittaus, minkälainen nippa pitäis laittaa?
Re: 190 2.5d Piristelyä
no emmä tiä tartteeks niitä niin mittailla, joa ei ala tosissaan viritteleen. tuskinpa ne pakoset noilla paineilla liiaks nousee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Entäpä jos nälkä kasvaa syödessä?
Re: 190 2.5d Piristelyä
Itelle tein pakopaine mittarille lähön ihan normaalista jarruputkissa käytettävästä helmiliitoksesta ja 1,5m jarruputkea jatkoksi ja se kiepille että lämpö haihtuisi ja siitä jatkaa letkulla mittarille. Ei se kupariputkikaan ole ikinä lämmennyt paljoa, aina kärsiny käsin puristella pikku tehoilla ja paineilla ajellesahan tuo pakopaine mitteri on aika turha, mutta jos alkaa oleen enempi tehoa ja isot paineet, nii onha se hyvä tietää mitä sinne pellin alle kuuluu. Pistä ihmeesä vaan valmiiksi tulevan varalle!
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
No helppo se nippa nyt on hitsata kiinni kun on sarja hitsausta vaille valmis, jos vaikka ois joskus tarve
Re: 190 2.5d Piristelyä
Pistähän kuvaa valmiista sarjasta, pitäis itsekin heppailla budjettisarja kasaan
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Ei siitä sarjasta kovin kaunis tullu kun on tuo pakopuoli persestä, eli jouduin laittamaan turbon sarjan kylkeen enkä päälle niinkuin alunperin suunnittelin. Mutta kyllä se näköjään jotenkin toimii: 2500rpm alkaa ahtamaan ja oisko jossain 3500rpm täydet paineet.
Ruoka loppuu vaan koneesta kesken. Heti kun mennään paineen puolelle loppuu savutus vaikka ruuvilla on käyty: vajaa 3kierrosta. Nyt vaan odottelemaan milloin pumppu saapuu kotiin niin pääsee taas lisää virittelemään.
Nyt vaan on tosin ilman cooleria ahtoputket, pitäs ottaa puskuri pois ja taikoo tilaa sinne. Meinaa lämmöt nousta sinne 90 pintaan muutaman kiihdytyksen jälkeen.
Laittelen kuvia vähän lisää jossain välissä kun saan tuon tallin vähän siistimpään kuntoon.
Ruoka loppuu vaan koneesta kesken. Heti kun mennään paineen puolelle loppuu savutus vaikka ruuvilla on käyty: vajaa 3kierrosta. Nyt vaan odottelemaan milloin pumppu saapuu kotiin niin pääsee taas lisää virittelemään.
Nyt vaan on tosin ilman cooleria ahtoputket, pitäs ottaa puskuri pois ja taikoo tilaa sinne. Meinaa lämmöt nousta sinne 90 pintaan muutaman kiihdytyksen jälkeen.
Laittelen kuvia vähän lisää jossain välissä kun saan tuon tallin vähän siistimpään kuntoon.
Re: 190 2.5d Piristelyä
laitahhan pakosarjasta kuvia näytille
itellä kans vissiin sarjan teko niin olisi kiva nähdä variaatioita
itellä kans vissiin sarjan teko niin olisi kiva nähdä variaatioita
w201 om605
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Paljon sulla on syöttöjä ruuvattu?sata kirjoitti:Itellä on tuommonen w124 250d joka on jälkiahdettu Garretin t03 ja välijäähdytin. Syöttöä ruuvattu ja paineita kilon verran, 151hv ja 291nm. Hyvin tuntuu kestävän, kytkin on uus ja vakio ja pitääkin vielä. Mitään öljyn jäähdytystä en laittanut, öljyn lämmöt pysyy matka ajosa n. 80*C. Nyt menny 3tkm ilman murheita. Muutoskatsastukseen tarvii penkitys lapun, jossa ois hyvä käydä ilmi turbo, ahtopaine ja cooleri (kuulemma jotku vaatii coolerin koon, mutta itellä luki vain Välijäähdytin) Sitte konttorilta saa alustan vaihdettujen osien vertailutaulukon joka täytetää ja merkataan mikkä osat on turbossa ja vaparissa erit ja mitkä on autoon laitettu. Mulle riitti etujarru satulat + levyt, jousista ja iskareista en tiiä kuin tarkkoja ovatkaa ko itellä on H&R alustasarja joka luonnollisesti on vakiota jäykempi nii eivät puuttuneet siihen. Kallistuksen vakaaja on vissiin eri paksunen turbosa ja vaparisa mutten ite ainakaa sitä vaihtanu
Re: 190 2.5d Piristelyä
Öö oiskoha ollu aluks 3 kierrosta mutta jäi kierrokset leijaan sama mitä teki nii piti laskia 2.5, mutta tuo tuntuu olevan pumppukohtasta paljoko sitä kärsii ruuvata, vetäviä kierroskia tai olla 3 kierrosta, alkaa pumpun tuotto loppua kesken
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Nyt ois taas jotain kuvia.
Elikkäs pakosarja tulee jossain välissä vaihtumaan, suunnitteilla versio 2. Jos vaan saan hommattua sen garretin gt32.
Seuraavalla vapaaviikolla ois tarkoituksena vetäistä uudet ahtoputket ja välijäähy puskurin alle.
Mukavahan tuolla on pärräillä verrattuna vapari mottiin Jos vielä se pumppu tulis tässä parinviikon sisään.
Elikkäs pakosarja tulee jossain välissä vaihtumaan, suunnitteilla versio 2. Jos vaan saan hommattua sen garretin gt32.
Seuraavalla vapaaviikolla ois tarkoituksena vetäistä uudet ahtoputket ja välijäähy puskurin alle.
Mukavahan tuolla on pärräillä verrattuna vapari mottiin Jos vielä se pumppu tulis tässä parinviikon sisään.
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Jees, homma taas jatkuu välijäähyn osalta. Tarkoituksena ois laittaa tänään ja huomisen aikana isompi välijäähy puskurin alle siististi piiloon. Tilaa puskurin alle on jo rälläköity ja syylärin alakiinnikettä muutettu. Nyt vaan ahtoputkia tuusaamaan.
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Daa, elikkäs parempi välijäähy on ny paikallaan ja jopa jotenkin tuntuu pelaavan. Nyt on noin reilu 3000km takana.
Tuo pakosarjan toiminta vaan vähän epäilyttää kun on paineet nyt siinä 0.9bar eli nopeesti nappaa sen 0.5bar painetta siinä 2500rpm jälkeen. Mutta sitten hitaasti nousee tuonne 0.9bar tuntumaan joka on just ennen max. kierroksia 5400rpm. Liekkö pakosarjalla merkitystä. Tosin ei oo vielä sitä kunnollista pumppua. Innolla ootan että miten koneen luonne muuttuu?
Mutta tuo pakosarja, siinä ilmeisesti kaasut hieman törmäilee. Eli dp:n lähtö on valurautainen ja siinä on kiinteenä hukkaportti, joten pakopesää ei pysty pyöräyttämään haluuttuun suuntaan, ilman että dp kääntyy koneen kylkeen. Mikä taas vaikeuttaa tuo pakosarjan rakentamista järkeväksi. Jos ei sitten löydy jostain edullisesti parempaa pakopesää missä ois se hukkaportti siinä pakopesässä eikä dp:ssä. Jos jollain löytyy voi tarjota!!!
Laitelkaahan näihin tenaviin rakeneltuja pakosarjojen kuvia malliksi. Ettei mene ihan yksin keskusteluksi
Tuo pakosarjan toiminta vaan vähän epäilyttää kun on paineet nyt siinä 0.9bar eli nopeesti nappaa sen 0.5bar painetta siinä 2500rpm jälkeen. Mutta sitten hitaasti nousee tuonne 0.9bar tuntumaan joka on just ennen max. kierroksia 5400rpm. Liekkö pakosarjalla merkitystä. Tosin ei oo vielä sitä kunnollista pumppua. Innolla ootan että miten koneen luonne muuttuu?
Mutta tuo pakosarja, siinä ilmeisesti kaasut hieman törmäilee. Eli dp:n lähtö on valurautainen ja siinä on kiinteenä hukkaportti, joten pakopesää ei pysty pyöräyttämään haluuttuun suuntaan, ilman että dp kääntyy koneen kylkeen. Mikä taas vaikeuttaa tuo pakosarjan rakentamista järkeväksi. Jos ei sitten löydy jostain edullisesti parempaa pakopesää missä ois se hukkaportti siinä pakopesässä eikä dp:ssä. Jos jollain löytyy voi tarjota!!!
Laitelkaahan näihin tenaviin rakeneltuja pakosarjojen kuvia malliksi. Ettei mene ihan yksin keskusteluksi
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: 190 2.5d Piristelyä
Sieltä loppuu syöttö kesken kun ei paineita nosta. Itelläkin on garretin3/4 ahdin kiinni om 602 turbo dieselissä ja ei se mersussa minun mielestä hyvin toimi vaikka mulla pumpussa 7mm tapit tuotto loppuu 1.4 baariin ja ahtimen toiminta muutenkin huono. Parin viikon päästä vaihtuukin hx 35 seen.
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Kuningassorvari kirjoitti:Sieltä loppuu syöttö kesken kun ei paineita nosta. Itelläkin on garretin3/4 ahdin kiinni om 602 turbo dieselissä ja ei se mersussa minun mielestä hyvin toimi vaikka mulla pumpussa 7mm tapit tuotto loppuu 1.4 baariin ja ahtimen toiminta muutenkin huono. Parin viikon päästä vaihtuukin hx 35 seen.
Minkälaisilla siivillä meinasit sen hx35 laittaa? Ja millä hintaa?
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: 190 2.5d Piristelyä
Noo se on varmaan 52/58 tai 55/60 siivillä. Uus taitaa maksaa 800 euroo sillä niitä alkaa saamaan. Meinasin ostaa Fin-Turbolta tai Virtalalta Suonenjoelta uuden puhaltimen.
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Jaahas, homma on taas hieman kulkenu eteenpäin: pumppu on vaihtunu ppd 7mm elementeillä. Putkisto on nyt 3" alusta loppuun yhdellä pienellä vaimentimella. Paineina tällähetkellä n.1,2bar ja vetoja tuntuis olevaan vapariin verrattuna sanoisinko kiitettävästi
Kytkin on nyt uusi ja mutta alkuperäinen. En vielä päivittäny järeempään. Mielessä on pyörinyt se kaksoisjousi asetelman rakennus. Siitä jos ois jollain hyviä kuvia ja vinkkejä niin voi hieman kertoo.
Huomenna ois tarkoitus käydä lappeenrannassa penkittämässä katsastus tehot ja jos kerkee niin voishan sitä sitten kahtoo ne oikeetkin tehot jos kytkin vaan kestää luistamatta.
Kytkin on nyt uusi ja mutta alkuperäinen. En vielä päivittäny järeempään. Mielessä on pyörinyt se kaksoisjousi asetelman rakennus. Siitä jos ois jollain hyviä kuvia ja vinkkejä niin voi hieman kertoo.
Huomenna ois tarkoitus käydä lappeenrannassa penkittämässä katsastus tehot ja jos kerkee niin voishan sitä sitten kahtoo ne oikeetkin tehot jos kytkin vaan kestää luistamatta.
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
Noniin eli nyt ois lappu 1.2bar 245,5hv ja 553,2Nm. Heti kävi harmittamaan että ei menny 250hv rikki. Mut tekniikka kesti ja voimansiirto myös joten eihän tässä voi olla muuta kuin tyytyväinen
Re: 190 2.5d Piristelyä
kokemuksesta voin kertoa että kayttöautoon ei ole oikeen hyvä se tuplajousi asetelma, sika raskas!!
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
tdt leka kirjoitti:kokemuksesta voin kertoa että kayttöautoon ei ole oikeen hyvä se tuplajousi asetelma, sika raskas!!
Joo no se on kyllä oletettavissakin. Mites se painelaakeri, onko kokemuksia miten se kestää tuplajousen tuoman kuorman?
Re: 190 2.5d Piristelyä
kyllä se laakeri kestää. omia kokemuksia n. 30tkm, eikä ongelmia siinä kohtaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: 190 2.5d Piristelyä
pera8x kirjoitti:kyllä se laakeri kestää. omia kokemuksia n. 30tkm, eikä ongelmia siinä kohtaa.
Eikös sulla ollu myynnis tämmöinen kytkinsetti jokunen kuukaus sitten? Ei sulla sattuis oleen kuvia siitä?
Re: 190 2.5d Piristelyä
oli myynnissä. joku tartti sen, niin möin turhana pois nurkista pyörimästä. kait mulla jokunen kuva on.
tuolta kun katelee, niin pari huonoa kuvaa löytyy. vähän kelailee alaspäin, niin ne on siinä. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
sitä vaan ihmettelen, että mikä kytkin sulla nyt siellä on, jos kestää 550nm väännön?
tuolta kun katelee, niin pari huonoa kuvaa löytyy. vähän kelailee alaspäin, niin ne on siinä. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
sitä vaan ihmettelen, että mikä kytkin sulla nyt siellä on, jos kestää 550nm väännön?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E