vanhimmat CDI mersut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

oon tässä pähkäilly, että jos sitä vaihtais autoo. mielessä on pyöriny 124 koppanen, C koppanen ja sitten väyrynen. moottorina pitäis olla diiseli. noi esikammiokoneet on tuttua ja turvallista tekniikka, mikään niissä ei yllätä ja kaikki, mitä pitää korjata on suht helppoa ja onnistuu meikäläisen työkaluilla. sitten noi luukkaan pumpulla varustetut moottorit melkein jätän kokonaan väliin. laiskoja ja pumppuvikasia. mutta mitenkäs on CDI tekniikan laita? siitä ei ole oikein mitään sen suurempaa henk koht kokemusta. mitä nyt välillä ajanut millon milläkin CDI mersulla. hienostuneita, pienikulutuksisia ja tehokkaitahan ne on verrattuna esikammiokoneisiin, mutta kuinkas on korjaukset, viat ja sen semmoset tekniset jutut? meneekö ikä, terveys ja kaikki rahat, kun CDI mottiin tulee joku vika?

jos kyseisestä tekniikasta foorumilaisilla on enemmänkin kokemusta, niin kertokaahan toki. kaikki vikojen ilmenemiset ja korjausjutut kiinnostaa. kaikista eniten ehkä se, että kuinka niitä pystyy tämmönen tavan tallaaja korjaileen ja mitä se maksaa!? piristysjututkin tietty, mutta ensisijaisesti ihan vaan kunnossapito jne.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja simoks »

Ite oon ajanu 100tkm 200cdi:llä ja ainoa koneeseen tehty asia on suuttimiin joku korjaussarja tms, kun tyhjäkäynti humppas välillä. Hintaa oli 600e töineen. Eikai noissa muuta "tyyppivikaa" ole kuin noi suuttimet, jotka nekin alkaa kai olla vaihto/korjauskunnossa vasta tossa 500tkm jälkeen? Tietysti jotkut puhuu että imusarja menis tukkoon noissa, mutta omassa yli 700tkm ajetussa ei ollut imusarjassa kuin pieni nokikerros vain seinämillä..
W210 E320cdi
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Itsellä kanssa takana 100 tkm cdi koneisilla ja yhden ilmamäärämittarin oon joutunu vaihtamaan sinä aikana. Niin ja tietenkin ohjelman molempiin autoihin :D Mun mielestä näissä koneissa on käyttöominaisuudet ja kulutus erinomaisessa balanssissa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja etrade »

Peran kysymys on kyllä pirun hyvä. Muilla foorumeilla on ollut vastaavanlaisista kysymyksistä eli uudempi suhteessa vanhempi, jne... ja on saatu aikaan pienimuotoisia sotia. Niitä lukemalla saa sitä todellista tietoa.
En tietenkään toivo tänne mitään muuta kuin asiallisia kommenttia :!:

Itselle ei auton ostohinta ole tärkein mutta luotettavuus ja edulliset korjauskulut on miellyttävää.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

pera8x kirjoitti:jos kyseisestä tekniikasta foorumilaisilla on enemmänkin kokemusta, niin kertokaahan toki. kaikki vikojen ilmenemiset ja korjausjutut kiinnostaa. kaikista eniten ehkä se, että kuinka niitä pystyy tämmönen tavan tallaaja korjaileen ja mitä se maksaa!? piristysjututkin tietty, mutta ensisijaisesti ihan vaan kunnossapito jne.
Riippuu toki tallaajasta. Työkalu pakkia joutuu (ehkä) päivittämään. ilman kattavaa torx sarjaa ei tee CDI:n kanssa mitään, kun taas vanhan M104:sen luota en ole niitä löytänyt. (hyvä niin) vaikka väykkyjä on molemmat.

Naapuri voorumin puolella on dealerin tekemä "Väykyn" ostajan opas.
Sieltä vaan lukemaan. CDI väykky alle, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja RH »

Tämä juttu sattui sopivasti, kun itsekin tuollaisen kanssa on nyt alkanut rakentaa yhteiseloa. Ja tosiaan melkoisen pätevältä kamppeelta tuo tuntuu. Jos olisin potkinut veekasia samaan tapaan kuin mitä tuo dieseli sai osakseen ensimmäisellä tankillisella, niin kulutus olis varmaan sitten ekan kerran reilusti ylittänyt EU-normit. CDI:llä taisi mennä vielä reilusti alle :? .

Mitä itse olen myös ymmärtänyt, niin suuttimen tiivisteet on ongelma numero uno. Jostain mielen sopukoista muistan myös, että laturit olis näissä jotenkin ei heikko, mutta kallis lenkki. Voikohan tuota mitenkään ennakoida/huoltaa niin että tulee jatkoaikaa? Täytyy varmaan käydä lukaisemassa dealerin teksti.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ihan asiallista kommenttia tullut. hyvä, ettei tullut mitään "CDI on parempi, kun esikammio" keskusteluja. elikkäs mielessä on vaihtaa ton oman käyttis ST:n tilalle jotakin CDI tekniikkaista mersua, taikka sitten pitää toi vanha ja luotettava ST mese ja vaihtaa vaimon perus 190 turbodiiseli johonkin CDI kikottimeen, taikka sitten kolmantena on myydä toi ST pois ja ostaa vaimolle joku CDI mese ja leikkiä sitten itte tolla vaimolta jäävällä pikkumesellä.

todella hankala tilanne. sitä kun on vuosien saatossa tottunut korjaan lähinnä vaan tota OM601-603 sarjan tekniikka. se on niin tuttua ja turvallista. mikään ei yllätä ja kaiken pystyy ja osaa korjata. sitten, kun hankkii jotakin uutta, niin aina on se pitkä ja vaivalloinen tie opetella sitä uutta tekniikkaa. eikä ne oppirahat aina niin pieniksikään jää. toisessa vaakakupissa taasen pääsis tutustuun uudempaan ja kehittyneempään tekniikkaan, kulutus olis pienempi ja käytännön teho ehkä pikkasen nykyaikasempaa. toki ohjelmaahan tommonen pikku CDI tarttee vähintäänkin, että tulee nykypäivän tasolle.

eihän noissa meitin nykysissä autoissa mitään vikoja, tai puutteita ole, minkä takia niitä tarvis alkaa vaihtaan. olis vaan kiva päivittää kalustoa ja alkaa tutustuun pikkuhiljaa nykyaikasempiin mersuihin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja RH »

pera8x kirjoitti: toki ohjelmaahan tommonen pikku CDI tarttee vähintäänkin, että tulee nykypäivän tasolle.
Hanki tommonen vähän isompi CDI, niin on nykypäivä riittävästi läsnä, vaikkei mitään päivitteliskään. Kulku on sen verran tervettä, että vaimokin on pitkästä aikaa innoissaan autostaan. Yleensä kiinnostus on rajoittunut siirtymiseen paikkojen A ja B välillä.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja jarskak »

kuutisenkymmentä tuhatta ajettu nyt 200 cdi väyrysellä. Autoon tehtiin ostohetkellä lähes 700 euron remontti polttoainejärjestelmään (en kysellyt sen kummemmin mitä tehtiin) jonka jälkeen kone on pelannut täysin moitteetta. Sitten 450tkm kohdalla meni tosiaan sitten se em. kalliihko laturi 730 euroa töineen. Muuten ei ole tarvinut korjailla oikeastaan mitään, ja nekin vähät on onnistunut itse laittamaan kuntoon. Mutta se ruoste... sitä kukkaa on tosiaan jokapuolella. Onneksi mulle ei oo väliä auton ulkonäöllä, kunhan se lähtee avaimista käyntiin aamuisin, ja kulkee niin pitkälle kun tankissa on naftaa. Itseasiassa just ajoin asuntovaunun kans tampereelta porin kautta tänne kämpille (n 450km) ja neljännestankki on naftaa vielä jälellä, eli kulutus on jopa asuntovaunun kans inhimillisellä tasolla. vielä kun huomioi että mittarissa on tosiaan lähes puoli miljoonaa, ajokilometreistä ei ole tarkkaa tietoa, mutta entisestä taksista vois veikata että puolet on jopa mittarissa :twisted:

Eli tekniikka ei mun mielestä ainakaan ole juurikaan heikompaa kuin w124 ikiliikkujissa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jees. joku tommonen 5 pyttynen, tai tietty isompikin CDI olis hieno laite, mutta niihin tuskin on hetikään varaa. tai tarkemmin ei ole kiinnostusta ottaa lainaa, taikka laittaa rahaa niin paljoa. mutta mutta. eikös 200, tai 220 CDI ole ihan kelpo peli? kulutus ainakin on pieni ja tietty, jos jotakin suutinvikaa tms. tulee, niin ei ole, kun 4 niitä suuttimia korjattavana.

paljonkos noissa 4 pyttysissä on tehoja/vääntöjä vakiona? ja paljonko niihin saa ilman mitään ahtimenvaihto projekteja? jos joku 130-150 heppaa on, taikka on saavutettavissa, niin kyllähän sillä jo ajelee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Prefacelifteissä 200CDIssä 102hp, 220CDIssä 125hp. Faceliftin myötä tulee vähän lisää 116/143hp. Digituning kertoo että saatavilla on lastulla 150/170hp. Väännöt nousee 345/370Nm:iin lastun myötä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja dealer »

Osta cdi-koneinen, mahdolliset erot vanhempiin moottorimalleihin selviävät kyllä ajan myötä.
oulaistenliikenne.fi
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Eihän tuommoinen 200 cdi ole mikään kiihdytysauto. Mutta ohituskiihtyvyys on mielestäni riittävä, tuonne 140 paikkeille tahtoo nousta joka ohituksessa ihan huomaamatta. Ja sen verran oon koittanu että 150 vauhissa kun painaa kaasun pohjaan, niin huomaa vielä että alkaa kiihtymään.
Etenkin verrattuna edelliseen c220d malliin, niin teho ja vääntö ovat huimat. Onhan noissa 320 cdi koneissa vielä kuitenkin melkein tuplat tuohon kaksataseen verrattuna, jos tykkää voimasta enempi.
Crea
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 12.01.2005 21:17
Paikkakunta: Kaakana

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja Crea »

180tkm itsellä takana w210 200cdi. Yks suutin on menny jumiin joka makso 170€. Suuttimien tiivisteet vaihdettiin samalla kaikkiin. Imusarjan läpät jouduin poistaan 320tkm kohdalla jonka jälkeen ei ongelmia. Kulut oli itsetehtynä noin 75€ tiivisteisiin. Nyt mittarissa 430tkm ja hyvin kulkee. Öljyä ei syö yhtään. Farmari ois nyt kattelussa ja 220 cdi sais olla. Toi neloskone ainakin on melko varma kampe ja kestää. V6 cdi myös talossa mut se on jo sit vähän uudempi cdi...
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja etrade »

Voi hitto. Kyllä nyt Cdi Sprintteri kuskeja hemmotellaan :| http://www.tuningstudio.fi/portal/tuote ... egory=2602" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Villy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 05.11.2008 11:31

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja Villy »

pera8x kirjoitti: mutta mutta. eikös 200, tai 220 CDI ole ihan kelpo peli? kulutus ainakin on pieni ja tietty, jos jotakin suutinvikaa tms. tulee, niin ei ole, kun 4 niitä suuttimia korjattavana.
Jos rahkeet kestää, niin om646-mallin 200, tai 220cdi. Korkeapainepumppu on umpipäätyinen (ei tiivistemurheita) ja muutenkin koko pa-järjestelmä on paremmin mietitty. Siirtopumppu on tankin päässä ja moottoritilan o-rengas muoviletkuhelvetti (ilmavaivat paremmin eliminoitu) on korvattu rehellisillä letkuilla ja klemmareilla. Virityspotentiaaliahan näissä on ja paljon. Edullisimmasta päästä nämä 646 koneiset autot eivät ihan vielä ole, mutta ehkä pieni odotus kannattaa.. Esikammiokoneiden käyttövarmuuteen tottuneelle suosittelisin näin (ja varmasti sohaisin nyt kusiaispesää). :wink: Itse ajan om612 vanhemman mallin koneella ja vuotavat pumput, ilmavaivat, sekä tankin tasauspumppuongelmat ovat tulleet monin tavoin tutuiksi.
Cdit on JOKATAPAUKSESSA hienoja laitteita, pieniruokaisia ja hyvin vääntäviä, enkä näe yhtäkään syytä olla ostamatta moista voimanpesää. :thumbup:
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Semmonen ero cdi ja kammiokoneiden itse ropaamisen välillä on, että cdi:ssä melkeen tarvitaan diagnostiikkavermeet itselle...helpottaa aika tavalla. No, niitä carsoftin purkkeja saa toki dealextremestä halvalla, eikä sen käyttäminen ole edes vaikeaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitäs noi tietokonevehkeet maksaa? siis kokonaisuudessaan, että pääsee auton kanssa yhteyteen ja, että voi vielä muutellakkin jotakin parametrejä, jos on tarve. tarvii ilmeiseti jonkun laitteen, taikka tietokoneen, ohjelman ja piuhan. vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin. toimiiko perusläppärillä + softa + piuha?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Villy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 05.11.2008 11:31

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja Villy »

Tuosta luettavaa ensihätään. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... odinlukija" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Meillä on nyt 100tkm yhteensä vaimon kanssa noilla allekirjotuksen cdi autoilla. Ei mitään suutin, laturi, imusarja, egr eikä muutakaan moottori ongelmia. En tiedä onko jotain joskus vaihdettu jo.

Tossa w211 on ollu softaus melkein alusta asti. 200cdi ja 175hp/400nm pitäs olla. Onhan se aika tykki sportti moodilla :lol: . Ei tarvi yhtään enempää jos meinaa kortin ja hengen säilyttää. Ohi pääsee aina. 70-140km/h tunnissa kiihtyy ihan samalla voimalla eikä hyydy yhtään. 5.1L/100km menee kun ei kaasuttule eikä jarruttele pitemmällä matkalla. Ei taida noi isommat koneet mennä paljon alle 6L/100km?
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: vanhimmat CDI mersut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ana007 kirjoitti:Meillä on nyt 100tkm yhteensä vaimon kanssa noilla allekirjotuksen cdi autoilla. Ei mitään suutin, laturi, imusarja, egr eikä muutakaan moottori ongelmia. En tiedä onko jotain joskus vaihdettu jo.

Tossa w211 on ollu softaus melkein alusta asti. 200cdi ja 175hp/400nm pitäs olla. Onhan se aika tykki sportti moodilla :lol: . Ei tarvi yhtään enempää jos meinaa kortin ja hengen säilyttää. Ohi pääsee aina. 70-140km/h tunnissa kiihtyy ihan samalla voimalla eikä hyydy yhtään. 5.1L/100km menee kun ei kaasuttule eikä jarruttele pitemmällä matkalla. Ei taida noi isommat koneet mennä paljon alle 6L/100km?
tää kuulostaa ihan hyvältä. toi kulutuspuoli on mulle vähän suhteellinen käsite. jos ja kun diiselistä puhutaan, niin kuluts saa olla suhteellisen isokin, mutta tehoo tarvii olla sit sen mukaan. noi meitin nykyset autot kuluttaa aika paljon diiseleiks. toinen kuluttaa jotakin 6-8 litraa sadalla ja toinen sitten 7-8 litraa sadalla. ihan ok kulutuksia vielä mun pussille. jos jonkun pirtsakan mersun ostais, missä tehoo olis vaikka 200 heppaa, niin ei se 7 litraakaan satasella liikaa ole nykyaikasemmassa mersussa, kun on tottunu noihin vanhempiin, mitkä kuluttaakin jotain.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin