Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Täältä varmaan löytyy vinkkejä amaröörimaalarille... ;)

Minulla on w124 farmari, jonka takaluukun ruostevaurioita maalailin ihan itse...
Muuten meni hyvin mutta en huomannut peittää koko autoa, joten takaluukkua lakatessa lakkaa leijui yllättävän pitkälle ja nyt on katon etuosassa alue, johon on tarttunut kevyesti lakkapölyä.
Pöly irtoaa esim kynnellä, joten kovin tiukassa se ei ole mutta varmasti on parempia/nopeampiakin tapoja?
Miten siis irrottaa lakkapöly?

Samalla kysyisin miten siistiä pistetemäisen paikkauksen reunat?
Eli kun kyljessä on ruostekukka ja se maalaa (sprayllä) niin maalia tietty leviää laajemmalle. Kuinka siis häivyttää se raja?

Hannu
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Nuo lakkapölyt kyllä pitäis lähteä ihan vaan jollaa tujakalla pesuaineella ja reilulla jynssäämisellä, näin mulla lähti ainaki aikoinaa yksistä vanteista. Cleanerilla kyllä lähtee ainaki lakkapölyt mut kannattaa hakea ainaki sellanen parinkympin vahauskone hommaa varten. Samoiten tuolla cleanerillä saa myös siistittyä nuo maalirajat ainaki oikeiden maalien kanssa mut kilikalimaaleista en tiedä miten ne käyttäytyy ne kun ei edes kovetu :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

kaverin ventoa paikka maalailtiin kilikalilla ja yritettiin häivytystä niin eeehän siitä mitään tullu näytti paremmalta ennenkuin yritti häivyttää kokeiltiin vesihiontaa ja myllytystä niin ei kummallakkaan onnistu häivytys samalla tavalla mitä ihan oikeaan maaliin :evil: lakkapölyn uskosin lähtevän juuri nuin miten sonikki sanoi :think:
Diiiiiiiissseli
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Juha91 kirjoitti:kummallakkaan onnistu häivytys samalla tavalla mitä ihan oikeaan maaliin
Tätä mä vähän ajattelinkin ku tuo häivytys pitäisi ilmeisesti kilikaleilla tehdä jo siinä maalatessa tai ainakin muistaisi joskus jostaa lukeneeni että maalattava alue rajattii paperilla ja teipillä ja tuota rajaa jotenki aina siirrettiin vähän kauemmas maalikerrosten välissä ja näin saatiin aikaiseksi melko siisti paikkamaalaus?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei millään teipeillä rajata mitään rajaa. Oli se kilikali tai oikea 2K tai 1K automaali tai nykyään vesiväri niin se paikka häivyttäen mahdollisimman pienelle alueelle yli sen paikkauksen. Tietysti alla oleva lakka on myllytetty ihan virheettömäksi laajalta alueelta. Apuna voi käyttää paperirajausta joka on nostettu irti pinnasta taitetun teipin avulla, kuitenkin häivytyksen tekee se ruiskut/suihku.

Tuommosta metallimassaa/väriä josta nyt oletan olevan kyse ei voi/saa mitenkään myllyttää, se pitää onnistua suihkuttamalla. Lopuksi sitten lakka reilusti laajemmalle alueelle ja tämä lakka pitäisi nyt häivyttää olemassa olevaan lakkaan, tässä kannattaa hakea joku pellin taitos tjms. jossa se tapahtuu helpommin. Tämän läpinäkyvän lakkapinnan rajakohdan voi sitten vesihioa tai myllyttää.

Ohessa vähän kuvia, ei ihan vimpanpäälle onnistunut mutta ihan ok ekaksi harjoitelmaksi.

Ongelma:
Kuva

Hiekkapuhallus (molemmin puolin)
Kuva

Hitsaus + saumahionta:
Kuva

Pohjatöitä, tässä kohtaa viimeistään lakkapinta on myllytetty tuonne ylös pellin taitokseen saakka, mutta rajakohdan hionta pidetään edelleen ihan minimissään, näkyy kuvassa himmeanä reunuksena. Käytiin apuna pahvista tehtyä maskia hionnassa.

Kuva

Vesipohjaisella metallimassalla häivyttäen maalaus
Kuva

2K lakan kanssa häivyttäen
Kuva

Loppumyllytykset (ei sitten liian aikaisin kuten itse tein toisella puolella, muuten uusi lakka lähtee rullaantumaan :oops: )
Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Hienohan tuosta tuli :)
Paljon parempi kuin minun räpellys...

Olisiko mahdollista saada tietoa aineista / laitteista joita käytit?
- saako siviilit noita verivärejä jostain?
- kenen valmistama maali ja lakka?
- miten teit myllytyksen?
- montako kerrosta maalia/lakkaa on tarpeeksi?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

En osaa oikein sanoa muuta kuin http://www.automaalit.net" onclick="window.open(this.href);return false; sieltä saa helposti tilattua ja kun se on mersufoorumin sponsori niin saa vieläpä alennuksenkin. Ohjeistusta oli tuolla jossain sponsoriosiossa.

Tuo metalliväri oli tässä tapauksessa vesiohentista, minun mielestä se on mukavaa tavaraa kun vehkeiden pesu on helppoa ja halpaa eikä välttämättä tarvitse hengityssuojaimen kanssa ruiskia. Tuota otin 0,5 litraa ja siihen kuuluvan ohentimen (veden) ja jäihän sitä "varastoon" yllinkyllin.
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... cts/830320" onclick="window.open(this.href);return false;

Lakasta en muista oliko se troton vai mipa mutta 2 kpl 1 litran purkkia tuli tilattua, maalasin tuolla myös koiraportin ja moneen muuhun paikkaan on menossa. Eli siis lakka + kovetin + ohennin.
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ries/Lakat" onclick="window.open(this.href);return false;

En osaa tuohon oikein sanoa paljonko kerroksia pitää tai kannattaa laittaa, sitten lopettaa (viimeistään) kun hyvältä alkaa näyttää. Itse taisin vetää vain pari kertaa.

Mulla kun tuo lakkaus meni ensin vähän pieleen :roll: niin tein siihen tosiaan vesihionnan ja sitten ihan aluksi käsin sellaisella lampaantaljahanskalla ja karkealla tahnalla, sitten kiilloituskoneella (bilteman kierroslukusäädettävä kulmahiomakoneen näköinen) fareclan kanssa, noitakin oli 2 eri karkeutta. Biltemasta tuli muut tarvikkeet paitsi automaalit.net.stä nuo maalit.

Kyllä nuo vetää vaikka bilteman halpisruiskulla, mutta mulla oli tuossa kunnon ruisku käytössä. Tuota metallivärin paikkausta harjoittelin ja teinkin pienempiin paikkoihin kynäruiskullakin, mutta on se ehkä isolla helpompi häivyttää. Ihan pieniin kannattaa ehkä koittaa kynäruiskulla, ja jollei onnistu niin sitten isommalla päälle. Ei tuota paikkamaalusta kyllä käytännössä huomaa jos ei osaa sillä silmällä katsoa...ja onhan siinä autossa paljon pahempiakin paikkoja edelleen :clap:

Niin ja sitten tähän topiikin alkuperäiseen kysymykseen pölyn puhdistuksesta, sen voi tosiaan välttää tällä tuotteella, maksaa 2 € ja sillä saa koko auton suojaan, siihen sitten leikkaa kirurgin tyylisesti operointiaukon :mrgreen: , suosittelen:

http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... cts/301981" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Juu, vahingosta viisastuu, joten nyt on vanha lakana auton peittona... :)
Lakkapölykin on saatu pestyä pois, joten siltä osin homma hallussa.

Tuosta ylläolevasta ymmärsin, että Veskola käytti ruiskua, eikä spraytä. Minulla on sellainen halpis ruisku, jossa on valkoinen muovipönttö yläpuolella. En vaan uskaltanut lähteä sille linjalle, kun epäilin ruiskun toimintaa enkä tiedä suuttimen kokoa.

Ymmärsin myös, että lakkaa levitettiin paljon laajemmalle kuin varsinainen paikkaus?

Minunkin pitäisi hioa/kiilottaa mutta en oikein löydä mitään ohjeita mikä on "hyvä". Onko lammas karkeampi kuin joku vaahtomuovi sieni? Sitten on vielä rättilaikkaa ja vaikka mitä niin sitä on ihan ihmeissään mitä kannattaisi käyttää.

Tuota fareclaa joku muukin suositteli. Minulla on Boschin PEX hiomakone (taitaa olla oskilloiva) joten siihen voisi ostaa sopivan hiomalaikan. Suosituksia?

Hannu
hande
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 29.08.2004 12:16
Paikkakunta: Savo

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja hande »

Nyt pitää kyllä heti korjata ylempänä olevan mainintaa, ettei vesivärillä maalatessa tarvitse hengityssuojainta!

Kun nimenomaan on entistä tärkeämpää käyttää ja vielä mieluiten visiiri mallista raitisilmapuhallinta.
Lisäksi nitriilikertakäyttöhanskat käsiin.

Sillä vesipohjaiset pääsee elimistöön liukkareita helpommin mm. ihon läpi ja silmien kautta.
Lada 1600 -83
Mercedes S 320 CDI -03
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paras on jos voi lakata koko tuon ison alueen mikä näkyy noissa kuvissakin.

Suojaimet sitten kuntoon kun suurempia asioita maalailee :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Tässä muuten kuvia minun projektin etenemisestä.
http://hannuonline.kuvat.fi/kuvat/Auton%20maalausta/
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

En tiedä hämääkö kuvat mutta näyttäisi että olisi lakkaa liian vähän. Tai sitten ei vaan ole vedetty märäksi asti kunnolla.. :problem:
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

ihan varmasti voi olla, kun en mitään maalaamisesta ymmärrä, kunhan vaan aloin opetella tekemällä :)
Siis oikeasti ensimmäinen kerta, kun maalaan autoa.
Pitäisi siis varmaan lisätä lakkaa? Harmi, kun tuli jo laitettua ikkuna paikoilleen...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se lakkaamista estä :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Juu, ei estä ei :)

Tuossa yllä mainittu märäksi vetäminen? Eli tarkoittaako se, että lakkaa laitetaan niin paljon, että on kunnolla märkä?
Ilmeisesti tasapainoilua valumisen ja märkyyden välillä?

H.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varmasti on tasapainoilua, itse en vetänyt riittävän märkäsi, mutta ajattelin tehdä ne valumat sitten ensikerralla. Siihen varmaan vaikuttaa se viskositeetti jne. eli nyt aletaan lähestyä ammattilaisten osuutta, johon minulla ei oikein ole mitään kerrottavaa :silent:

Ei tule kiiltävää, jollei vedä märäksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Muutamaa pilkkua tuosta omasta mesestä aloin hoidella ja aika käteväksi peliksi on osoittautunut synttärilahjaksi taannoin saamani biltema-kynäruisku. Suihku on paljon hallitumpi kuin jossain spray-purtelossa ja ruiskutettavan maalin määrää voi säädellä vapaasti...

Ja jos ei ihan huomaamattomia paikkauksia tule, niin taidetta ainakin :mrgreen:
Terveisin
Tero
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Moro...
Menin sitten lisäämään sitä lakkaa... lopputuloksena paikoiltellen parannusta mutta toisaalla maitomainen lakka ja pari valumaa... eli ilmeisesti nyt sitten tuli liian paksusti?
Ymmärsin jostain, että kun lakkaa tulee liian paksusti niin se menee "maitomaiseksi" :(
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Hierasitko yhtään sitä pintaa ennen kun laitoita uudestaan lakkaa? Jos sinne jäi kolosia tai appelsiini pintaa niin ei se siitä sitten parane ennen kun pohja on suora.

Nyt periaatteessa voit hio jollain 2000 vesihiomapaperilla ja sitten kiillottaa laikalla ja vaikka fareglalla.

Yksi on että kannattaa lakkakerroksien välissä antaa vähän haihtua ensin höyryt ennen kuin laittaa lisää. Muuten voi jäädä sellainen hämynen näkymä.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt muuten jos se himmeys on siellä kahden lakkakerroksen rajapinnassa niin eihän se kait sieltä häviä ennen kuin sen hioo pois. Toisaalta ei saa hioa metalliväriin saakka kun silloin se muuttuu ->

Helpointa aloittaa alusta ?

Mitenkäs nuo monikerroksiset lakkaukset tehdään, vedetäänkö heti vai annetaanko aina kuivua reilusti ja suoritetaan välihionta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Heinäkenkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Löysin mielestäni hyvän ohjeen maalaukseen. Hyvät kuvat tukevat ohjetta.

http://www.coravari.fi/pages/automaalausohje.php
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en jaksanu lukee tota ohjetta, mutta voin tässä koittaa kertoo omista maalauskokemuksista ja antaa jotakin ohjetta/vinkkiä, millä tulee hyvä. tai no, välttävä. nämä koskee nyt vain tinneriohenteisia maaleja. vesimaaleista ei ole kokemuksia ollenkaan.

jos haluaa hyvän lopputuloksen, niin ihan ykkönen koko touhussa on se, ettei säästele maalitarpeissa. maalia, lakkaa, ohennetta jne pitää ostaa riittävästi, ettei käy niin, että joutuu pihisteleen ja lopulta jää esim. mandariinipinta sen takia, että lakka loppuu kesken. sitten, kun on ymmärretty, että tarpeita tarvii olla riittävästi, niin pitää hoksata sekin, että tarpeiden pitää olla oikeita ja hyviä. ohenteena voi käyttää tinneriä, taikka sitten voi käyttää maaleille ja lakoille ihan omia niille tarkotettuja ohentimia. molemmat toimii, mutta ne oikeet ohenteet toimii paremmin ja antaa paremman lopputuloksen. sairaan kalliita noi kaikki vaan.

sitten tarvitaan muutakin tarpeistoa, kun maalit ja lakat. sopiva hiomakone, joku semmonen epäkesko sopivan kokosella laikalla. hiomapaperia, mahdollisesti vesihiomapaperia. tinneriä. pakkelia. maaliruisku. paras ruisku olis varmaan joku oikea monen tonnin ruisku, mutta meikäläisellä ei ole ollu niihin hinkua, niin oon menny semmosella halppislaitteella. ne toimii vähän vaihtelevalla menestyksellä. joku motonetin ruisku räki välillä nökösiä maalipintaan, en muista enää, että mikä. biilteman ruisku on toiminu ihan hyvin, ei tee mitään yllätyksiä, vaan toimii tasasen hyvin.

sitten kun nämä ylläolevat asia on ymmärretty ja hankittu, niin voi alkaa hommiin.

1. ensinnäkin itse alotan lähes aina siitä, että jos maalattava osa on oikeesti todella huono ja ruosteinen, niin vaihdan sen uuteen, jos se on mahdollista. esim. lokarit, nokkapelti jne. useimmiten se ei kuitenkaan ole mahdollista. eli otetaan vaikka vanha kuppanen nokkapelti esimerkiks. ekana nokkapelti pestään kuumalla vedellä painepesurilla. pesuaineen voi käyttää jotakin liuotinpesuainetta. (pinelinen totesin tossa pari päivää sitten erittäin hyväks!) sitten, kun pelti on pesty se kuivataan paineilmalla. joka kolo ja reikä tarvii puhaltaa kunnolla kuivaks, ettei sieltä sitten pääse mitään vesipisaroita häiritteen maalailua. (niinkin on joskus hätiköidessä käyny).

2. pesun jälkeen ihmetellään ruosteita. jos on isoja ruosteita, niin rälläkkä laulaan. kaikki ruosteet pois. aika lailla samaan tapaan, kun veskola tossa jo esittelikin. hiekkapuhaltamalla saa sitten huokosista kohtuu hyvin otettua viimesetkin ruosteet pois. sitten kun ruosteet on otettu pois, niin koko nokka pellin voi hioa 400:sella paperilla mattaseks. pellille asti ei tarvi, eikä kannata hioa, mutta huonot maalit pois ja ruosteet pois ja kiiltävä maali mattaseks.

3. hionnan jälkeen voi ruiskuttaa pohjamaalia pellille hiottuihin kohtiin. sitten voikin alkaa kittailla, jos on kitattavaa. itse suosin sitä, että raakalle pellille vedetään ensin se pohjamaali ja siihen vasta kitti. näin olen havainnu, että pysyy kukkaset loitolla vielä parinkin vuoden päästä. jeps, sitten hiotaan pakkelia tarpeen mukaan ja taas paklataan. ja jos välissä hioo pakkelin pellille asti, niin uutta pohjamaalia aina raakaan peltiin. sitten vasta se pakkeli.

4. sitten, kun on hionnat hiottu ja pakkelit pakkeloitu, niin voikin alkaa maalaan. ensinnä aloitan sillä, että puhallan hionta pölyt pois, sitten pyyhkäsen tärpätissä kostutetulla rätillä, taikka tinnerissä kostutetulla rätillä koko nokkapellin. ja riittävän moneen kertaan, ettei sinnä jää mitään irtopölyhiukkasia sitten maalin ja pellin väliin. pyyhinnän jälkeen ruiskutetaan pohjamaali pintaan. maali kannattaa tehdä aika ohkoseks. ja tähän soveltuu tinneri melko hyvin ohentimeks. maali on sopivan ohkasta, kun se liikkuu purkissa yhtä juoksevasti, kun kerman ja maidon sekotus. eli jotakin niiden viskositeeti välimaastosta. tämäkin vähän makuasia. sitten vaan suihkiin, itse suosin reilusti alta 2 baarin paineita. riippuen varmaan pitkälti ruiskusta ja suuttimen koosta. lepopaine voi olla melkein kaks, mutta ruiskuttaessa semmosella 1,6 baarilla on tullu aika hyvä lopputulos. sitten ruiskutetaan niin paljon, että pelti kastuu kunnolla. reilusti, muttei niin reilusti, että tulee valumia. tosin ne on tässä kohtaa vielä helppo korjata hiomalla. pohjamaalin ruiskutus tarvii tehdä kohtalaisen nopeesti ja isolla maalin syötöllä, ettei maali kerkiä kuivuun liikaa kesken kaiken. muuten tulee semmosta röpöö maalin pintaan ja joutuu hionta hommiin. eli reippaasti suihkimalla!

5. sitten odotellaan, että maali kuivuu. sitten, kun maali on käsin kosketeltavaa ja kuivaa, niin voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen. (toiset jatkaa tästä hiomalla, itse en, ellei näy tarvetta sellaselle.)

6. sitten massan suihkimiseen. massa kannattaa ohentaa oikeella ohentimella, eikä tinnerillä. (tinnerikin kyllä käy siihen) ja aika lailla ohjeen mukaan. nyt en muista oliko massaan, vai lakkaan normaalisti jotakin 10-15% ohennetta. kuitenkin sillain, että maali on melkosen ohutta. melkolailla saman ohueks, kun pohjamaalikin, mutta itse suosin siitäkin vielä pikkasen ohuempaa tavaraa. sitten vaan kunnon sekotus ja maalit ruiskuun. sitten sama homma, kun pohjamaalin kanssa. melko reippaasti ja niin isolla syötöllä, että kerkiää riittävän nopeesti maalaan. muuten tulee samaa röpöö pintaan ja joutuu hioon ja maalaan koko pellin uudestaan. tässä vaan on suurempi vaara valumille ja seuraukset on isommat. koko pelti menee maalattavaks ja ainakin siltä osin hiottavaks uudestaan, jos munii. kokeilemalla johonkin pieneen palaseen ekana, niin huomaa koska maalia on liikaa ja koska liian vähän.

7. sitten odotellaan, että pellin pinta on taas kuivunu. sitä ei tarvi, eikä kannatakkaan odotella montaa vuorokautta, vaan sen verran, että pinta muuttuu mattaseks. sit saa alkaa lakkaan.

8. sitten siihen lakkaamiseen. lakka sekotetaan melkeinpä tarkasti ohjeen mukaan. kymmenisen prossaa ohennetta ja sen 35% kovetinta, vai kuinkahan se nyt meni. sitten sekotetaan ja katotaan kuinka jäykkää se on. melko varmasti sopivaa. jos tuntuu paksulta, niin lisää ohennetta. lakan on hyvä olla selvästi paksumpaa, kun noiden edellisten maalien, mutta ei kuitenkaan liian paksua. ehkäpä viskositeetiltään jotakin 20 asteisen ATF:n oloista. itse suosin tässäkin tapauksessa oikeita maalareita ohkasempaa tavaraa. melko notkeeta, mutta selvästi paksumpaa kun noi maalit. sitten vaan suihkiin peltiin. suihkimisessa ei ole tässä kohtaa niin älytön hoppu. saa aika rauhakseenkin suihkia. suihkin itse aina reunat ensin. esim. jos pelti on pöydän päällä, niin pellin takaosan, sivut ja keulaosan. sitten siitä tasasin vedoin laakeen osan kokonaan. jostakin reunasta alkaen. sitten katselen, että miltä näyttää. jos näyttää mattaselta, niin lisää lakkaa, jos näyttää mandariiniltä, niin kymmenisen sekunnin odottelu ja jos vieläkin näyttää mandariiniltä, niin lisää lakkaa. ja tätä jatketaan niin kauan, että maalipinta ei näytä mattaselta, eikä mandariiniltä. sitten alkaa huomaan, että pelti kiiltää. tässä kohtaa voi jatkaa suihkimista siinä toivossa, että saa vielä tasasemman ja paksumman lakkapinnan, mutta munauksen riski alkaa oleen jo lähellä. (tehtaan maalipinta ei ole ihan tasanen, niin lopputulos voi näyttää jopa paremmalta, kun ei tee liian hyvää.) sitten, kun on lakkaukset lakkaillu, niin odottelee vaikka minuutin, tai pari ja kattelee sen jälkeen sitä maalipintaa. tässä kohtaa voi vielä huomata, että tonne tarvii suhauksen, taikka tonne. taikka sitten voi huomata, kuinka lakkapintaan alkaa muodostua valumia..

sitten vaan välineiden pesu. tinnerit ruiskuun, kunnon ravistus ja säiliön sumutus tyhjäks. tämä moneen kertaan. sitten, kun tuntuu, että ruisku on puhdas, niin suutin kannattaa irrottaa ja laittaa sinne maalisäiliöön ja tinnerit perään. homma on valmis.

noi paikkamaalaukset on vähän hankalia. ite en ole niissä koskaan onnistunu mitenkään erinomaisesti, varsinkaan metallimaaleilla. perus 2k maalilla onnistuu melko hyvin kun kiillottaa maalattavan alueen ympäriltä reilustii vähän samaan tapaan, kun veskola tossa neuvoi. sitten lopulta maalauksen jälkeen hioo ja myllyttelee sitä maalattua kohtaa. hankalia juttuja ja melkeinpä ammattilaisten hommaa joka tapauksessa nää paikkamaalaukset.

olipas kauhee stoori. no siinäpä se. noin itse teen. joku toinen voi tehdä erilailla ja varmaan tekeekin. jokainen päättää itse, mikä on oikea ja paras tapa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tämä on myös hyvä ohje:

1.) Tee pohjatyöt itse.
2.) Osta maalit, lakat ym. tarvittava.
3.) Kiikuta auto asiansa osaavalle ja asianmukaiset vehkeet omaavalle maalarille.
4.) Maksa 10-pari sataa riippuen maalattavan määrästä.
5.) Aja tyytyväisenä auringonlaskuun ilman mietteitä että mitäs tässä nyt näin kävi :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sonikki kirjoitti:Tämä on myös hyvä ohje:

1.) Tee pohjatyöt itse.
2.) Osta maalit, lakat ym. tarvittava.
3.) Kiikuta auto asiansa osaavalle ja asianmukaiset vehkeet omaavalle maalarille.
4.) Maksa 10-pari sataa riippuen maalattavan määrästä.
5.) Aja tyytyväisenä auringonlaskuun ilman mietteitä että mitäs tässä nyt näin kävi :D
tässä pätee mielestäni sama homma, kun auton muussakin korjaamisessa. jos on intoa tehdä itse ja haluaa jotakin oppia, niin sen melkovarmasti oppii. jos taas ei ole intoa, eikä kiinnostusta oppia, niin vie maalarille, niin se maalaa ja lopputulos on hyvä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tee se itse-miehiä tässä ollaa itsekkin ja intoa olis meikäläiselläki opetella tuota maalausta mut ilman maalauskoppia 20€ Biltema-ruiskulla ei ihmeitä saa aikaa vaikka olis kuinka sitä intoa ja ku esim. kunnon ruiskun hinnalla kustantaa jo ainaki pari ylivetoa ammattilaisella ilman kärpäsiä tai muuta p_skaa maalipinnassa :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Noin 200€ maksaa kunnollinen ruisku ebaystä amerikasta tilattuna, ihan tarkkaan en muista. Kannattaa kyllä sellainen ostaa, vaikka itse en sillä kunnon ruiskulla paljon raaski maalatakkaan, kaikki pohjamaalit, happomaalit yms. vedän jollain 15€ biltema/motonet ruiskulla kun se maali kumminkin jämähtää sinne jonnekin, niitä voi sitten heittää roskiin joka kolmas rojekti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Merbedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ke 08.09.2010 22:30
Paikkakunta: Raahe

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Merbedes »

Itse tein näin paikkamaalaukset:
1: ruosteet rälläköitiin
2: rälläkänjäljet hiottiin tasaisemmaksi paperilla
3: ruosteenestopohjamaalia
4: kittaus ja hionta vesipaperilla
5: maali ja lakka päälle
6: parin päivän odotus ja myllytyskoneella lakkapölyt ja lakan tasoitus.
En huomannut värieroja tai pinnanvaihteluita ollenkaan.
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Lakkapölystä kun oli puhe alunperin, niin kysästääpäs että onko ideoita millä lähtis lakka sivupeilin lasista pois? Pitäiskö vaan kaapia keraamisen lieden puhdistuslastalla nuo "lakkapisteet" (joita on ihan pirusti) pois, vai milläs aineella niitä jynssäis? Vai ostaako suosiolla uuden lasin peiliin?
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Asetonilla (tai sitte sillä akan kynsilakanpoistoaineella) luulis lähtevän ku kevyesti kastaa jotaa rätin kulmaa ja sillä varovasti pyyhkii.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lakkapölyn puhdistus ja maalauksesta?

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

masaf1 kirjoitti:Lakkapölystä kun oli puhe alunperin, niin kysästääpäs että onko ideoita millä lähtis lakka sivupeilin lasista pois? Pitäiskö vaan kaapia keraamisen lieden puhdistuslastalla nuo "lakkapisteet" (joita on ihan pirusti) pois, vai milläs aineella niitä jynssäis? Vai ostaako suosiolla uuden lasin peiliin?
Tinnerilläkin lähtee hyvin.
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Vastaa Viestiin