tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:Joku varmaan sen pystyisi laskemaankin, millä kierrosluvulla kolmosesta tuleva pulssi ottaa ykkösestä tulevan pulssin kiinni, kun sillä on etumatkaa tuo 10?cm. Tuskin ainakaan 4500 rpm. Ilmeisesti aiheeseen vaikuttaa vielä painekkin ja muutama muu asia. Sitten vaikka se sen tekeekin ja ne matkaavat siellä käsikynkkyä niin ketäkö se loppujen lopuksi haittaa, tuo jaettu pakopesä tekee sen, ettei pakopulssi kuitenkaan ampaise takaisin toiseen sylinteriin sotkemaan sen poistotahtia.

itse en jaksa laskea (siis osaa :lol: :lol: )
Jeps se pulsien toisiinsa sotkeutuminen (2 tikuaskin kokoisesta näytöstä kuvia koitin kuvaa kurkistella)ja toisaan vaastaan tökkiminen oli mielessä,
jos ei huippuja hakusessa, ei niin tarkkaa otaako niillä lähtö putkila ja niiten pituuden sovittellula mahdolisesti saatavan lisä virtailun
siellä ylä päässä
tärkeintä toki on että toimii siinä alueela mihin on tarkoitettu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

patroltd kirjoitti:Meinaakko että 35:lla mennään 400 yli? Varmaan kyllä herää jollain 12 pesällä ihan hyvin mutta 400 ja yli :shock:
ellei sitten oo joku erikois hybridi?
Joo, kun mulla ei ole kovin kummoiset tehotavoitteet.
Jos todella tiedät jotain ahtimen mitoituksesta cdi-moottoriin ja haluat siinä auttaa, niin enemmän kuin mielelläni ottaisin sitä vastaan ...

Se, että olen päätynyt tuohon 35,seen, siihen on ollut syynsä.
Vaikkapa ihan ensialkuun sellainen, että samalla laipalla saa (samaan pakosarjaan) suurempiakin, ja ulkokuorien ollessa lähelle samat, niin ilman sen kummempia muutoksia pitäisi siis mahtuakkin...

Toiseksi, olen yrittänyt laskeskellakkin, sitä kokoa.
Nelisensataa heppaa vaatii 120milliä syöttöjä välille 4200-4400rpm.
Sen voi muuttaa milligrammoiksi, niin pääsee ilman määriin käsiksi.
Lamda-arvoksi kun laittaa 1,1 - niin pitäisi savutta palaa, jos kaikki on muuten kunnossa.
Minun käsittääkseni, 2,2bar ahdoilla pitäisi homman toimia.
siihen tuon pitäisi helpostikkin pystyä.
Mutta siis, en tiedä, kun en ole kokeillut - vielä, mutta enköhän kohtapuoliin tiedä.

Aikaisemmissa ahtimissani, kun kompurakartan LBS,t on suoraan muuttanut hevosvoimiksi, on pelannut näissä suorasuihkareissa ok.

Heräämisen suhteen mulla ei ole mitään murheita.
Vaikkei painetta tulisi yhtään, niin nollapaineellakin tuosta saa luokka 250nm - savutta.
Suunnilleen puolella baarilla päästään jo 400nm rikkomaan.
Toimii - ihan varmasti, se ei ole ongelma, mutta sitä en tosiaankaan vielä tiedä, mihin asti riittää, muttei siitäkään mitään paineita ole, eikä tule, kyllä maailmassa suurempia ahtimia riittää.
Kunnollinen toiminta on max tehoa tärkeämpää.
Viimeksi muokannut tuikku, Ti 02.08.2011 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja patroltd »

No edellisellä sivulla oli 70hv/syl. juttua, siitä tuli tuo 400. Enpä tiedä näiden nykykoneiden ilmantarvetta, mutta on tullut pidettyä vakio 35:sta max. 300 hp hyrränä dieselissä.
Joo, kyllähän tuohon laippaan ahtimia löytyy ja jos 250nm saa 0 paineilla niin silloinhan hyrrää voi surutta suurentaa.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Jonkun tuuninki postaukseen jo taisin pistää mutta kysäisenpä tässä uudestaan kun ei selvyyttä tullu. Voisiko tuota vakio turboa muokata vaihtamalla siivet erilaisiin? Eli joku 700Nm suht luotettavasti isommalla välijäähyllä, turbon muokkauksella ja lastulla?
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

blackslide kirjoitti:Jonkun tuuninki postaukseen jo taisin pistää mutta kysäisenpä tässä uudestaan kun ei selvyyttä tullu. Voisiko tuota vakio turboa muokata vaihtamalla siivet erilaisiin? Eli joku 700Nm suht luotettavasti isommalla välijäähyllä, turbon muokkauksella ja lastulla?
Sellaisen 650nm/270hv paketin on mahdollista saada, mikäli tekniikka on hyvässä kunnossa, niin vakiota paremmalla coolerilla, sekä 3bar mapilla ja sopivalla ohjelmoinnilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja blackslide »

No mullehan nyt riittäis se että sais johonkin 600Nm tuntumaan ja tuon laatikon toimimaan vähän vähemmän sohvamaisesti :D Kiva tietää että koneesa on menohaluja mutta laatikko tuumaa ja tuumaa että mihinköhän ja miteköhän ja milloinkohan.. Se kai tässä koko ikänsä manuaaleja kuskannutta eniten rassaa :)

Risteyksiin pitää mennä kauhealla ennakoinnilla, eli jos ei oikealta ketään tule.. ehkä, niin kaasua hetken verran jo varalta jotta pääsee alta pois sitten jos joku tuleekin. En ymmärrä miten S-ohjelmalla 320CDI on noinkin laiska lähtemään liikkeelle. :rolleyes:
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laatikon saa paremmin pitämään osakaasulla, ohjelmoinnilla.
Muuhun en kykene, ainakaan vielä, mutta se tulee boonuksena jokaiseen muuttamaani mersuun, ellei erikseen pyydä lisää luistoa.
Muissa sillä ei niin valtavaa merkitystä ole, mutta kuutoskoneisissa on, niihin kun oikeasti tulee voimaa jo alas, muttei vaihteisto sitä vakiona kunnolla hyödynnä (täysimääräisesti).
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Mistäs johtuu savutus kuumalla ilmalla? Kun on lämpöä 25 astetta tai enempi, niin silminnähden savuttaa kun kiihdyttää täysillä. Ei nyt mitään aurinkoa pimentävää, mutta harmaa, välillä vähän mustempikin huntu jää taakse. Kun on 15 astetta niin tuskin havaittavaa savutusta. Noh. lämpimämpi ilma, niin sitähän ei yhtä paljon mahdu koneeseen ja siitä sitten savutus. Tämä vaikuttas ihan järkeenkäyvältä.

Mutta pitäskö alkaa jotain laitella? Kone on vakio 320CDI. 380 000 km ja imusarjaa ei ole putsailtu. Ilmanputsari on vaihdettu jotain 10 000 km sitte.

Toisaalta tämähän korjaantuu itellään joksikin aikaa. Seuraavat helteet ens. kesänä... :D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Siihen savuun voi olla hirmuisen monta syytä.
- Siis mekaanista.
Kyllä se savu on aina merkkinä jostain, vakiossa autossa.

Ohjelmassa on otettu ilman lämpeneminen huomioon, tosin näissä meidän malleissa (Euro3) ohjaus on vielä aika yksinkertainen, mutta pitäisi toimia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

tuikku kirjoitti:.
Siihen savuun voi olla hirmuisen monta syytä.
- Siis mekaanista.
Kyllä se savu on aina merkkinä jostain, vakiossa autossa.

Ohjelmassa on otettu ilman lämpeneminen huomioon, tosin näissä meidän malleissa (Euro3) ohjaus on vielä aika yksinkertainen, mutta pitäisi toimia.
Okei, siis vakion ei pitäs savuttaa yhtään?

Se on jännä, kun ei se aina savutakaan. Voi vetää kaasu pohjassa motarin rampista 80->150km/h ja ei savua. Toisena päivänä sitten savua tulee jo pienemmänkin polkasun johdosta. Yleensä on niin, että pitkä ajelu tasavauhdilla (esim. 100 km vakkarisäätimellä motaria) ja sitten polkasu, niin kyllä savuttaa. Monta peräkkäistä kiihdytystä, niin savutus selkeesti vähenee tai poistuu kokonaan.

Voisko ilmamassamittari tai joku anturi joteski karstottua, tai jotain. Polkasut sitte putsaa? Tai mikä lie?

Katotaan, mikä saadaan savuarvoksi katsastuksessa. Viimeksi oli jotain 0,7 paikkeilla.

Lämmin keli selkeästi lisää savua. Ja tuntuu, ettei ihan niin hyvin kiihtyiskään, kun kylmemmällä kelillä. Toki tää nyt on sellasta perstuntumaa...

Eikä se savu nyt mikään aurinkoa pimentävä ikinä ole. Harmittaa vaan kun ei viittis savumerkkejä jätellä, hieman noloa... :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

... Vanhuksella on varmaan vaan pikkuisen ilmavaivaa, jostain liitoksesta vähän vuotaa ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samoja oireita on aika ajoin tuossa meidän audissa. Annoin sille yksi ilta vähän kenkää eli kaasupohjassa kiihdytyksiä yms. Ainakin akka sanoin että ehkä se ei nyt niin paljoa savuta, mutta kyllä sitä tosiaan tuli töötistä ulos aika ajoin, ihanjust kuten edellä on kerrottu. En sitten tiedä mikä siellä mättää, mutta kai ne kaikki liikkuvat osat notkistuu kun vähän kengittää sitä.

Savua tulee kyllä paljon jos sen 80 vauhdissa erottaa selvästi sivupeilistä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Kysyin toisessa ketjussa kiihdytyssavusta joka ei enää toistunut. Vastaukseksi sain että imusarjassa voi olla vähän huohotusöljyä, joka lähtee kiihdytyksessä liikkeelle. Kuulosti järkevältä vastaukselta. Olisiko vastaava tässäkin, jos useammalla kiihdytyksellä puhdistuu.
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Päivitetäänpäs hiukan tätä.

Pakosarja sopii paikoilleen ihan ok.
Holsetti mahtuu olemaan.
Nämä on ihan vaan kokeiltu pikapikaa, kiirettä vähän on.
Koetan saada tässä kasattua kunnolla, ihan helppoa ei ahtimen laipan pulttien kanssa tunnu olevan, ahtaaksi vähän menee ja hankalaan asentoon.
Haluttaisi jo viimein vähän kokeillakkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva

Kuva

Joo, ihan hyvin tosiaan mahtuu ja pakosarja on niinkuin tehty tuohon, vielä paljon kiitoksia Petehrille.
Tiivisteitä ja muuta tilpehööriä nuihin lähtöihin on tilattuna - varmaan pitää vielä osia tehdäkkin.
Vielä on näpräilyä tiedossa, mutta kohtahan tuo lomakin alkaa - jospa se siitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Villy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 05.11.2008 11:31

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Villy »

On tua kauhian kokoinen hyrrä :lol:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä nyt näyttää hyvälle :thumbup:
kuinkas tuo hukkaportti ohjaus tulee alí vai yli paineella
alipaine ohjaus on heppo tuohon toteuttaa ja ahtoja säätää suoraan ohjelmasta
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viimeksi oli suunnitelma tiputtaa softat pois tuolta osin:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 84#p710884" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pakoputken lähdön sain tehtyä.
Samoin öljyn tulot ja lähdöt.
Omat hankaluutensa hommaan tuo tosiaan tuo, että ahdin on niin ahtaassa paikassa, painava ja tosi hankala saada noinpäin aina siihen pakosarjaan kiinni kaikenmaailman mittailuja varten.
Öljyn paluu takaisin lohkoon ei ole nyt niin hyvä, kun haluaisin, tulee niin vähän laskua, kun on suuri ahdin, no jospa se kuitenkin toimisi.
Loppujen lopuksi joutuu sitten aika monta kertaa edestakaisin naplaamaan, ennenkuin se ratkaisu löytyy.
Ahtoputken ensimmäinen silikonikäyrä puuttuu, vieläkin, vaikka reilu kaksi viikkoa sitten tilasin - pitää vissiin alkaa soittamaan.
Savut on kuitenkin jo otettu, pystyy edes pihalla liikuttamaan tallista poikkeen.
Pikku pätkä ahtoputkea, niin jospa tuolla pääsisi kokeilemaan.

Onko jotain sopivaa, valmista sovellutusta ahtimen imuputki/ilmansuodatin puutteeseen ?


Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tuikku kirjoitti:.
Öljyn paluu takaisin lohkoon ei ole nyt niin hyvä, kun haluaisin, tulee niin vähän laskua, kun on suuri ahdin, no jospa se kuitenkin toimisi.

tee siihen paluuseen pieni säiliö väliin josta sitten huohotus putki ylös, eikös moottoripyörä miehet tee tuommosia kun ahdin on alhaalla.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jukkis. kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Öljyn paluu takaisin lohkoon ei ole nyt niin hyvä, kun haluaisin, tulee niin vähän laskua, kun on suuri ahdin, no jospa se kuitenkin toimisi.

tee siihen paluuseen pieni säiliö väliin josta sitten huohotus putki ylös, eikös moottoripyörä miehet tee tuommosia kun ahdin on alhaalla.
Joo, kiitos, hyvä idea.

Eikö imuputkiasiaan ole kellään mitään ideaa.
Tässä tarvitsisi nyt vähän väliin hyviäkin uutisia, nyt tuntuu vähän vastamäeltä tämä touhu ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Tollasta löytyy imuletkuks. Palijo parempi ku perus puruputki. Väri tosin punanen, mutta kai tosa silikoonis joku maaliki pysyis?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Öljyn paluu takaisin lohkoon ei ole nyt niin hyvä, kun haluaisin, tulee niin vähän laskua, kun on suuri ahdin, no jospa se kuitenkin toimisi.

tee siihen paluuseen pieni säiliö väliin josta sitten huohotus putki ylös, eikös moottoripyörä miehet tee tuommosia kun ahdin on alhaalla.
Joo, kiitos, hyvä idea.

Eikö imuputkiasiaan ole kellään mitään ideaa.
Tässä tarvitsisi nyt vähän väliin hyviäkin uutisia, nyt tuntuu vähän vastamäeltä tämä touhu ...
Mopoja joskus turbotellessa pallun sai pelaaman laittamalla siihen ison letkun mikä toimi ikäänkuin säiliönä(öljy valui turbolta ensin siihen letkuun ja sitten kaikessa rauhassa koneesen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se isokin letku ja säiliö täyty aikanaan.

Luulen että näissä kikoissa on nyt kyse ainostaan kampikamion paineen poistosta, joka haittaa öljynpaluuta. Huohotusputki toimii kampikammion tuulettimena -> kampikammiossa ei voi olla painetta vaikka mäntien ohi puhaltaa miten. Sen sijaan tuuletusventtiilin ympäristö on kivasti öljyssä. Siihen kannattaa siis laittaa jonkinlainen takaiskuventtiili, ettei kampikammioon imeydy paskaa jossain tilanteissa.

No sitten tuo case, jossa iso letku toimii varastona, sehän auttaa ainakin teoriassa siihen, jos kampikammioon muodostuu aina hetkellisesti painetta, jolloin öljynpaluu ei toimi, mutta ellei siinä ole taas venttiiliä välissä niin se ihan sama paine vaikuttaa siellä ahtimen öljynpoistoaukon juuressa, ja se on huono juttu. Siellä ei saisi olla yhtään painetta.

Nämä kampikammion paineongelma liittyvät siis vain kovien ahtojen ja falskaavan moottorin (mäntien) vuotoon ja voitaisiin eliminoida luultavasti muutenkin parantamalla huohotusta tai jopa tekemällä erillinen kammion huohotus, joka muutenkin olisi hyvä juttu. Mäntä ei tykkää alla olevasta paineesta.

Moottoripyörissä on vielä sekin eri asia, että ne kallistelevat hurjasti ja kallistelun aikana ei painovoimasta paluuta ole käytössä, myös sivuttaiskiihtyvyydet on eriluokkaa mitä raskaalla mersulla mutkass. :wtf:

Ellei siellä nyt ihan vaaterissa mennä ja putki on paksua niin kyllä se toimii. Se ei tehtaan moottorissakaan montaa astetta ole laskeva siinä kun mennään sillä valuosalla lohkoon. Sitäkin voisi kanssa pohtia miten kiihtyvyyden G voimat vaikuttavat siellä putkessa olevaan öljyyn.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja laineracing »

meinaako veskola että ei öljynpaluu toimi jos se ei virtaa alaspäin koko ajan? sillä metodilla ei esimerkiks edes vessanpöttö/lavuaari vetäis kun sielläkin hajulukossa vesi menee ylämäkeen :wink: öljyntaso siellä letkussa aina sopiva,kunhan ylämäkeä ei ole niiin paljoa että menee turbon yläpuolelle se letku.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Huohutksen on hyvä konsti laitta letku pakoputkeen, sopivassa kulmassa ja väliin ventiili
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se mistä lähinnä puhuin on se, että se sun vesilukkos tulee ikävästi silmille jos paskakaivoon tuuppastaan painetta (eli kampikammioon painetta), mutta joo, kyllä se putki saa tehdä U-mutkan ennen öljypohjaan menoa, kunhan ahtimen lähtö on reilusti tätä U-mutkaa ylempänä. Muuten pienikin painepiikki, heilahdus tjms. nostaa sen putkessa olevan öljyn sinne ahtimen laakeroinnille saakka, ja silloin se ruiskaisee sitä jompaan kumpaan koteloon.

Kyllä ahtimen paluuletkun pitäisi mieluiten pysyä aina tyhjänä, minun mielestä. Silloin painepiikit ei työnnä suuria määriä öljyä takaisinpäin.

No ei taida sellaista ongelmaa koskaan ollakkaan, että U mutka (nestelukko) olisi pakko tehdä.

No katsotaan miten tässä nyt käy, kun ei me edes tiedetä mikä siinä paluussa oikeasti mättää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja laineracing »

se se on huono jos sinne tulee niiin paljon painetta että rupee tuuppaamaan öljyä ahtimelle päin :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sinne varmaan kellään tulekkaan :roll:

Tosin 10cm nousu ei tarvitse kuin hitusen painetta, ei sitä edes paineeksi lasketa. Kokeileppas mehupillillä :roll: 0,01 Bar veden kanssa. Öljy taitaa olla vähän raskaampaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sitä korkeuseroa ei taida olla, kun juuri se max kymmenkunta senttiä.
Kampikammion paine se juuri mietityttää, pitää varmaan rakennella se huohotin kuitenkin varulta ahtimen imuputkeen, jotta saan sitä kautta imettyä sen vastuksen poikkeen.

Kiitos jeemulle ideasta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin