napa kirjoitti:hyvin ne pelaa, jos ovat kunnossa ja kyllä automaatti on parempi, sitä manuaalin "bonanzaa" kestä kukaan pitemmän päällePas(i)kiainen kirjoitti:Mites tota, en muista oonko jo kysynyt, mielestäni en...
Mutta mites näistä pelittää automaattilootat? Ymmärtääkseni ainakin kannattaa ajella aika pitkä lenkki, että näkee ettei ole ongelmia vaihteiden vaihdossa. Manuaali vois kuitenkin olla parempi.
Ja onko mesessä jakohihna vai ketju? Ketjuhan on ymmärtääkseni pakon huoltovapaampi, pitää välillä vaan kiristellä. Korjailkaa![]()
automaatin kunto on helppo testata, jos auto ei liiku eteen tai taakse, niin laatikossa voi olla vikaa (toinen vaihtoehto liikkumattomuudelle on katkennut vetari...) jos auto liikkuu normaalisti siihen suuntaan, mihin shifterin asennosta päätellen pitäisikin, niin kaikki on silloin ok. vaihteisto kuitenkin kuluu käytössä ja jossain vaiheessa se pitää kuitenkin huoltaa (vaihtaa uudet kitkapinnat jne.)
jakoketju on, ketju venyy käytössä ja se pitää muistaa myös vaihtaa, aivan kuten hihnakin, ei se mikään ikuinen ole, joskus ne jopa katkeilee... ja kiristin on kyllä ihan automaattinen...
Tähän sen verran 190E:n nuorena opiskelijana omistaneena, että ostaisin mielummin ilman muuta manuaalin, koska huomattavasti halvempi ostaa joko uusi tai korjata jos sattuu lahoamaan (mitä ei pitäisi käydä).
Tuosta ketjusta...190E:ssä on ainakin 2rivinen eli tuplaketju jota en ole kuullut kenenkään vaihtavan huollon takia, tottahan sitä venymistä voi/pitää kattoa ja seurata pelkällä venttiilikopan pois otolla. Tosta napan kirjoituksesta hätäsempi saa sen kuvan että sitä pitäisi olla vaihtamassa yhtä usein kun remmiä.
Voisin väittää että semmosen manuaali 190E:n tekniikka (vaihteisto,jakopää, perä...) normaalikäytöllä ja hyvällä huollolla kestää ainakin sen +600tkm