Onkos tämä nyt saman kaverin puhetta joka joku aika sitten kehui ajavansa metsäteillä toistasataa???napa kirjoitti: minä ajan omaa ajoani, vaikka sitten hieman hitaammin, mutta kuitenkin pyrkien turvalliseen matkantekoon tai ainakin pyrin välttämään niitä turhia riskejä...
Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
C220d T 4-Matic
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
kyllä, mutta siellä tähdätäänkin hirviin, kun ei viitsis turhaan siitä hirvivakuutuksesta maksaa puomeilla suljettu tieosuus vielä lisäksi, että sivullisille ei aiheudu vaaraa... ja ei mulla tietysti silloin ole lapset tai muitakaan kyytillä... eikä sekään nyt ihan jokapäiväistä ole, joskus pitää vähän alustan toimivuutta testata jne.mol kirjoitti:Onkos tämä nyt saman kaverin puhetta joka joku aika sitten kehui ajavansa metsäteillä toistasataa???napa kirjoitti: minä ajan omaa ajoani, vaikka sitten hieman hitaammin, mutta kuitenkin pyrkien turvalliseen matkantekoon tai ainakin pyrin välttämään niitä turhia riskejä...
se metsäautotie onkin nyt aika hyvässä kunnossa, kun ostettiin oikein tiejyrä sen kunnossapitoa varten, moni asfaltoitukin tie tuntuu nykyään aika surkealta siihen verrattuna
on se kuitenkin turvallisempi tuolla niitä ajotaitojaan ylläpitää, kuin normaali liikenteessä... (ja sotilaskuljettajana se vähän kuuluu mun "reserviläistaitojen" ylläpitoon...)
Viimeksi muokannut napa, Ke 05.10.2011 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
150% totta.... Jos/kun vanhalla mesellä on pakko ajaa vaikka 500 km siivuja sillon tällön niin pakko se on ennakoivasti huoltaa ja pitää kunnossa. Siinävaiheessa kun se porsii jonnekin taipaleelle niin niiitä kuluja tuleekin yhtäkkiä ja se kyrsiminen kaupanpäälleHuikko kirjoitti:W201 2.0E 4v manuaali 1992:
Näistä moni osa on vaihdettu "muuten vaan" tai sen takia etten tiedä kuinka vanha osa autossa oli kiinni. Ns. ennakoivaa räpeltämistä tekemisen puutteessa tallilla...
Täysin pakollisia kuluja noista olisi ollut ainoastaan öljyt+suodattimet+liikennevakuutus+ajoneuvovero+polttoaineet. Jos olisi jättänyt kaikki muut tekemättä auto olisi varmasti hyvässä käyttökunnossa edelleen. Noilla pakollisilla tulisi kuluja noin 3300€ / 0,14€/km. Ero on mitätön verrattuna siihen missä kunnossa auto on nyt ja kuinka siisti se on.
Eli sama suomeksi = JOS pitää sitä vanhaa autoa oikeasti hyvässä kunnossa, niin ei se ole mitään sikahalpaa, kuten moni luulee. Silti se on tarvittaessa halpaa kun auton ensin saattaa varmaan perustoimintakuntoon. Mutta mä olen poikkeustapaus. En ole ikinä myynyt yhtään autoa eteenpäin huonommassa kunnossa kuin se on ollut ostaessani sen...
Toi "ylihuoltaminen" on monelle tuttua harrastehommaa tuskin olet poikkeus...jokku vaan tykkää että auto on kunnossa...mutta on se musta perusteltavissa noilla pitkillä ajomatkoilla ja liikkumisen varmuudella...jossei muuta keksi
Mulla menee viiden tonnin autoon viiden tonnin kulut vuodessa. Ajoa n 20-25 tkm
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Tässä napan kanssa samaa mieltä siinä mielessä, että missään nimessä moottoriteiden nopeuksia ei Suomessa pidä nostaa. Nykyisellääkin alkaa olemaan keväisin todellisia vaaran paikkoja, joissa nopeus yhtä-äkkiä lasketaan 60 km/h. Jos moottoritiellä näin joudutaan tekemään on vika ilmeisesti koko tien pohjassa, joka on tehty päin peetä. Ja reaktionopeus suurimmalla osalla tien käyttäjistä ei ole sitä luokkaa, että 140 km/h vauhdissa ehdittäisiin mitään tekemään. Allekirjoittaneella on kertynyt myös ratakokemusta 10 vuoden ajalta ja en voi väittää 200 km moottoritietä ajettuani olevan samassa vireessä kuin radalla. Lähinnä tympääntynyt ja väsynyt. Samalla lailla kolahtaa kuin kaikilla muillakin.napa kirjoitti:ja nopeus on oikeasti aika merkittävässä osassa näissä jutuissa, 80 km/h on ihan max. nopeus jossa vielä on jotain mahdollisuuksia selvitä, jos jotain yllättävää tapahtuu ja silloinkin pitää olla reaktiot kunnossa ja liikennesilmä tarkkana, että osaa erottaa ne poikkeavuudet/uhkat... moottoritiet on muuten ihan hyviä, mutta niille pitää vain saada sama 80 km/h kattonopeus kuin muuallekin... jos on kiire, niin lähtee matkaan hieman aikaisemmin tai tyytyy siihen, että on perillä hieman myöhemmin...
turvaväliä jättämällä (ja sitä vaatimalla) saa paljon jo lisättyä omaa turvallisuuttaan ja se kiire siis ehdottomasti pois... vaikka matkassa menis viikko, niin se on kuitenkin hauskempi saapua perille elävänä, kuin ruumisautolla (saul:n kohdalla voi olla poikkeuksia, se kun tykkää ajella ruumisautolla )
Autojen kustannuksia pohtiessa tuo 500 euroa ei kuitenkaan ihan uppoa. Joo, saahan sillä varmasti vaikka mitä laitettavaa jos vain intoa riittää. Jos kuitenkin nostetaan rimaa yhdellä nollalla, niin vaihtoehtoja (ja vieläpä hyviä) alkaa olemaan paljon ja sen olen valmis maksamaan itse noin kymmenen vuoden ajan autosta, joka vie minut, perheen ja tarvittaessa pari isoa koiraa (toinen konttiin ja toinen takapenkille) perille.
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Juu mutta kun näin toimii, niin siitä viiden tonnin autosta saa aina sen viisi tonnia myydessä. Jos ostaa 35000 auton ja laittaa siihen viisi tonnia vuodessa, siitä ei saa 35000 viiden vuoden päästä...voisin väittää että oma viiden tonnin autostani saa.jpeltoma kirjoitti:150% totta.... Jos/kun vanhalla mesellä on pakko ajaa vaikka 500 km siivuja sillon tällön niin pakko se on ennakoivasti huoltaa ja pitää kunnossa. Siinävaiheessa kun se porsii jonnekin taipaleelle niin niiitä kuluja tuleekin yhtäkkiä ja se kyrsiminen kaupanpäälleHuikko kirjoitti:W201 2.0E 4v manuaali 1992:
Näistä moni osa on vaihdettu "muuten vaan" tai sen takia etten tiedä kuinka vanha osa autossa oli kiinni. Ns. ennakoivaa räpeltämistä tekemisen puutteessa tallilla...
Täysin pakollisia kuluja noista olisi ollut ainoastaan öljyt+suodattimet+liikennevakuutus+ajoneuvovero+polttoaineet. Jos olisi jättänyt kaikki muut tekemättä auto olisi varmasti hyvässä käyttökunnossa edelleen. Noilla pakollisilla tulisi kuluja noin 3300€ / 0,14€/km. Ero on mitätön verrattuna siihen missä kunnossa auto on nyt ja kuinka siisti se on.
Eli sama suomeksi = JOS pitää sitä vanhaa autoa oikeasti hyvässä kunnossa, niin ei se ole mitään sikahalpaa, kuten moni luulee. Silti se on tarvittaessa halpaa kun auton ensin saattaa varmaan perustoimintakuntoon. Mutta mä olen poikkeustapaus. En ole ikinä myynyt yhtään autoa eteenpäin huonommassa kunnossa kuin se on ollut ostaessani sen...
Toi "ylihuoltaminen" on monelle tuttua harrastehommaa tuskin olet poikkeus...jokku vaan tykkää että auto on kunnossa...mutta on se musta perusteltavissa noilla pitkillä ajomatkoilla ja liikkumisen varmuudella...jossei muuta keksi
Mulla menee viiden tonnin autoon viiden tonnin kulut vuodessa. Ajoa n 20-25 tkm
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Pidin tarkkaa kirjaa myös kakkosauton kustannuksista, kirjaten kuiteista todelliset kustannukset rahoituksesta ja pesutarvikkeista lähtien. Jotakuta saattaa kiinnostaa vaimon kauppakassinkin kustannukset.
Auto oli kaupasta ostettu automaattivaihteinen Hyundai Getz 1.3 vm.-04, jota käytettiin neljän vuoden takuuajan ja velan takaisinmaksuajan verran merkkihuollossa ja hemmoteltiin superkaskolla. Sittemmin se sai parin vuoden ajan tyytyä pakolliseen liikennevakuutukseen, halvempiin määräaikaishuoltoihin, tee-se-itse huolenpitoon ja tarvikeosiin. Auto myytiin kuuden vuoden ikäisenä ja 74600 mittarissa.
Koko omistajuus maksoi 27649,48 euroa, jolloin kilometrin hinnaksi tuli 37 snt.
Kulurakenne jakautui seuraavasti:
Omistuskustannukset (hankinta, lainat, AKE, vakuutukset - myyntihinta hyvitetty): 61% eli 16739,42 euroa
Polttoainekustannukset: 31% eli 8596,34 euroa
Huoltokustannukset ja varaosat, ml. renkaat, pakoputki ja tuulilasi: 8% eli 2275,97 euroa (5 määräaikaishuoltoa).
Ainakin itselleni tuli jonkinlaisena yllätyksenä, miten kalliiksi pelkkä auton seisottaminen pihalla tulee ja miten herttisen yhdentekevää auton polttoainetalous oli ainakin näin vaatimattomilla ajoilla. Ja tässä kysymyksessä oli kuitenkin markkinoiden halvin uusi automaattivaihteinen auto, jossa arvonalennus jäi alle kahteen tonniin vuodessa.
Auto oli kaupasta ostettu automaattivaihteinen Hyundai Getz 1.3 vm.-04, jota käytettiin neljän vuoden takuuajan ja velan takaisinmaksuajan verran merkkihuollossa ja hemmoteltiin superkaskolla. Sittemmin se sai parin vuoden ajan tyytyä pakolliseen liikennevakuutukseen, halvempiin määräaikaishuoltoihin, tee-se-itse huolenpitoon ja tarvikeosiin. Auto myytiin kuuden vuoden ikäisenä ja 74600 mittarissa.
Koko omistajuus maksoi 27649,48 euroa, jolloin kilometrin hinnaksi tuli 37 snt.
Kulurakenne jakautui seuraavasti:
Omistuskustannukset (hankinta, lainat, AKE, vakuutukset - myyntihinta hyvitetty): 61% eli 16739,42 euroa
Polttoainekustannukset: 31% eli 8596,34 euroa
Huoltokustannukset ja varaosat, ml. renkaat, pakoputki ja tuulilasi: 8% eli 2275,97 euroa (5 määräaikaishuoltoa).
Ainakin itselleni tuli jonkinlaisena yllätyksenä, miten kalliiksi pelkkä auton seisottaminen pihalla tulee ja miten herttisen yhdentekevää auton polttoainetalous oli ainakin näin vaatimattomilla ajoilla. Ja tässä kysymyksessä oli kuitenkin markkinoiden halvin uusi automaattivaihteinen auto, jossa arvonalennus jäi alle kahteen tonniin vuodessa.
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Juu kakkosauton kulutuslukemat ovat melkolailla "ihansama"-osastoa. Sitä ei kannatakaan käyttää hankintakriteerinä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
niimpä... ymmärtänet varmaan, miksi minä olen valmis sitomaan pääomaa vain sellaisen 500 € siihen 40-50 viikkoa vuodessa seisonnassa olevaan "vara-autoon" mulla siis ei ole kyse mistään kakkosautosta, vaan vara-autosta, jos 1, 2, 3 tai 4 auto on kaikki yhtäaikaa telakalla no, eihän tuossa tietysti oikein niitä muitakaan ylimääräisiä kuluja ole, kun seisonnassa pitää ympärivuoden silti tuo 200E taitaa olla tällähetkellä parhaimassa/siisteimmässä kunnossa meidän perheen autoistaKarski kirjoitti: Ainakin itselleni tuli jonkinlaisena yllätyksenä, miten kalliiksi pelkkä auton seisottaminen pihalla tulee ja miten herttisen yhdentekevää auton polttoainetalous oli ainakin näin vaatimattomilla ajoilla. Ja tässä kysymyksessä oli kuitenkin markkinoiden halvin uusi automaattivaihteinen auto, jossa arvonalennus jäi alle kahteen tonniin vuodessa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Sullehan napa riittäisi museoautokin noihin ajopäiviin ihan laillisesti. Eikä tartteisi maksaa liikennekäytöstä poisto/palautusmaksuja. Reilulla tonnilla saa jo jonkun sokean museotarkastajan läpi päästämiä vessoja. Eikä olisi talvirengaspakkoakaan. 1979 tai vanhempaan saa laillisesti kahdentaa lähivalotkin. Ei ajoneuvoveroa tai käyttömaksua, vakuutukset muutamia kymppejä vuodessa, katsastukset kahden vuoden välein...
http://www.nettiauto.com/fiat/124/3826235 Tai tinkaat tuosta vähän. Tuohon kun laittaa ladan lämppärinkennon, niin sillä voi ajaa talvellakin.
http://www.nettiauto.com/fiat/124/3826235 Tai tinkaat tuosta vähän. Tuohon kun laittaa ladan lämppärinkennon, niin sillä voi ajaa talvellakin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Minä taas tykkään, että on ihan tyhmää, kun omistaa reippaasti kolmatta sataa kulkevan auton, ettei sillä sitten saa edes moottoritiellä ajaa kuin viritetyn mopon vauhtia . Siinä sitä tosiaan on vireystila tapissaan.amgenter kirjoitti:Tässä napan kanssa samaa mieltä siinä mielessä, että missään nimessä moottoriteiden nopeuksia ei Suomessa pidä nostaa. Nykyisellääkin alkaa olemaan keväisin todellisia vaaran paikkoja, joissa nopeus yhtä-äkkiä lasketaan 60 km/h. Jos moottoritiellä näin joudutaan tekemään on vika ilmeisesti koko tien pohjassa, joka on tehty päin peetä. Ja reaktionopeus suurimmalla osalla tien käyttäjistä ei ole sitä luokkaa, että 140 km/h vauhdissa ehdittäisiin mitään tekemään. Allekirjoittaneella on kertynyt myös ratakokemusta 10 vuoden ajalta ja en voi väittää 200 km moottoritietä ajettuani olevan samassa vireessä kuin radalla. Lähinnä tympääntynyt ja väsynyt. Samalla lailla kolahtaa kuin kaikilla muillakin.
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Tämmöinen laskelma tuli alkuvuodesta tehtyä, autonvaihtojen jälkeen:
MB W124 200E vm.1990, kuusi vuotta ja 150tkm, konaiskustannukset ilman auton hintaa 24350€.
Audi A3 2.0TDI, vm.2006, viisi vuotta ja 150tkm, kokonaiskustannukset ilman auton hintaa 22100€.
(laskin Audille "extra"-vuoden hinnan viiden muun hinnoilla, jotta voi verrata Mersuun)
Nämä laskelmat ovat sitten "inhorealistisia", eli siellä on ne pienetkin piilokulut mukana. Ilman auton hintaa/arvonalennusta kulut olivat siis:
MB 0,17€ / km
Audi 0,15€ / km
Ja arvonalennuksen kanssa (arvio, koska molemmat autot menivät vaihdossa):
MB 0,19€ / km
Audi 0,26€ / km
Tästä joku uuden/käytetyn auton ostoa voi laskeskella kannattavuutta jne. mahdolliset lainakulut huomioiden. Jokaisella on tietysti myös omat kriteerit, jotka vaikuttavat ostopäätökseen
MB W124 200E vm.1990, kuusi vuotta ja 150tkm, konaiskustannukset ilman auton hintaa 24350€.
Audi A3 2.0TDI, vm.2006, viisi vuotta ja 150tkm, kokonaiskustannukset ilman auton hintaa 22100€.
(laskin Audille "extra"-vuoden hinnan viiden muun hinnoilla, jotta voi verrata Mersuun)
Nämä laskelmat ovat sitten "inhorealistisia", eli siellä on ne pienetkin piilokulut mukana. Ilman auton hintaa/arvonalennusta kulut olivat siis:
MB 0,17€ / km
Audi 0,15€ / km
Ja arvonalennuksen kanssa (arvio, koska molemmat autot menivät vaihdossa):
MB 0,19€ / km
Audi 0,26€ / km
Tästä joku uuden/käytetyn auton ostoa voi laskeskella kannattavuutta jne. mahdolliset lainakulut huomioiden. Jokaisella on tietysti myös omat kriteerit, jotka vaikuttavat ostopäätökseen
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Ei nyt millään pahalla, mutta en kertakaikkiaan usko teidän kustannuslaskelmia varsinkaan noista uudemman vuosimallisista autoista. Mulla oli A170cdi -Mersussa kulut n. 0,19 € / km jo ilman arvonalenemaa (joka aleni 5 vuodessa 10000 €), siinä oli sentään pieni dsl-vero ja polttoainetta meni mun maantiepainotteisessa ajossa keskimäärin 4,2 litraa / 100 km. Ootteko nyt varmasti laskeneet mukaan kaikki remontit, talvi- ja kesärenkaat todellisten hankintojen mukaan, pesut, vakuutukset, verot, katsastukset yms. vai ootteko vaan veikanneet?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
masaf1 kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta en kertakaikkiaan usko teidän kustannuslaskelmia varsinkaan noista uudemman vuosimallisista autoista. Mulla oli A170cdi -Mersussa kulut n. 0,19 € / km jo ilman arvonalenemaa (joka aleni 5 vuodessa 10000 €), siinä oli sentään pieni dsl-vero ja polttoainetta meni mun maantiepainotteisessa ajossa keskimäärin 4,2 litraa / 100 km. Ootteko nyt varmasti laskeneet mukaan kaikki remontit, talvi- ja kesärenkaat todellisten hankintojen mukaan, pesut, vakuutukset, verot, katsastukset yms. vai ootteko vaan veikanneet?
siis tottakai, laskutoimitus on tehty katsomalla tilille....kaikki meni mitä tuli joten minnes muuanne ne on voineet mennä kuin mersuiluun...???
kyllä omassa tuo 0,20 on ihan rehellinen....ilman arvonalennusta.
ja audista A3 tdi (2006) tuli 0,162€/km ilman arvon alennusta....arvonalennuksella 0,285€/km....
ja otsikko ei ollut "rehellinen"....
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Kyllä teillä on jutut Ei mut kyllähän se totta on että uuden auton kulut on aikas moiset ekojen vuosien aikana.. Mitä väliä jos on rahaa?? Mikään ei oo kallista ihmisillä on vain liian vähän euroja! Jos napa ostaa 500euron autoja ja kymppitonnin mummonmökkejä, niin kaverilla on varmasti tilillä numeroita aika paljon... Mut sit taas meikä kun käyttäny sellasen satatonnii asumiseen ja autoihin niin ja velkaakin on sen lisäksi vielä rutkasti! Kukin tyylillään!
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Kyllä minulla ainakin on ihan jokainen tankkauskuitti, osakuitti, renkaat, vanteet, BT adapteri, pesukuitti, lasinpesuneste, polttimo, huoltokuitti, verokuitti, vakuutusmaksu/v jne... sentin tarkasti kirjattuna exceliin ja ainoastaan polttainekulut olisi olleet pienemmät mikäli olisin vähemmän ajanut. Eli ainakin allekirjoittaneen osalla tuo n 50tkm/v ajomäärä pudottaa tuota kustannusta/km. 84 erilaista summaa näkyy olevan kirjattuna ku jättää tankkaukset pois....masaf1 kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta en kertakaikkiaan usko teidän kustannuslaskelmia varsinkaan noista uudemman vuosimallisista autoista. Mulla oli A170cdi -Mersussa kulut n. 0,19 € / km jo ilman arvonalenemaa (joka aleni 5 vuodessa 10000 €), siinä oli sentään pieni dsl-vero ja polttoainetta meni mun maantiepainotteisessa ajossa keskimäärin 4,2 litraa / 100 km. Ootteko nyt varmasti laskeneet mukaan kaikki remontit, talvi- ja kesärenkaat todellisten hankintojen mukaan, pesut, vakuutukset, verot, katsastukset yms. vai ootteko vaan veikanneet?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
njaa, eiköhän rengaskulutkin pienene kilometrien vähenemisen myötä kuten myös huoltokulut.....lasinperunesteen menekki, osien menekki jne....PYY kirjoitti:Kyllä minulla ainakin on ihan jokainen tankkauskuitti, osakuitti, renkaat, vanteet, BT adapteri, pesukuitti, lasinpesuneste, polttimo, huoltokuitti, verokuitti, vakuutusmaksu/v jne... sentin tarkasti kirjattuna exceliin ja ainoastaan polttainekulut olisi olleet pienemmät mikäli olisin vähemmän ajanut. Eli ainakin allekirjoittaneen osalla tuo n 50tkm/v ajomäärä pudottaa tuota kustannusta/km. 84 erilaista summaa näkyy olevan kirjattuna ku jättää tankkaukset pois....masaf1 kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta en kertakaikkiaan usko teidän kustannuslaskelmia varsinkaan noista uudemman vuosimallisista autoista. Mulla oli A170cdi -Mersussa kulut n. 0,19 € / km jo ilman arvonalenemaa (joka aleni 5 vuodessa 10000 €), siinä oli sentään pieni dsl-vero ja polttoainetta meni mun maantiepainotteisessa ajossa keskimäärin 4,2 litraa / 100 km. Ootteko nyt varmasti laskeneet mukaan kaikki remontit, talvi- ja kesärenkaat todellisten hankintojen mukaan, pesut, vakuutukset, verot, katsastukset yms. vai ootteko vaan veikanneet?
joten kyllä nuo kulut on verrannolliset ihan ajomäärään.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Totta turiset, tässä lähinnä oli tarkoitukseni menneeseen vuoteen kohdistaa kommentti. Toki pesunestettä jne. olisi mennyt vähemmän, mutta paljon oli sellaista laittoa joka olisi pitänyt omalta osaltani tehdä vaikka olisin ajanut vain 10tkmLopenUupunut kirjoitti:
njaa, eiköhän rengaskulutkin pienene kilometrien vähenemisen myötä kuten myös huoltokulut.....lasinperunesteen menekki, osien menekki jne....
joten kyllä nuo kulut on verrannolliset ihan ajomäärään.....
.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
kyllä, vanhaan autoon voi joutua tekemään tonnien korjaukset vaikka tonnin ajolla....PYY kirjoitti:Totta turiset, tässä lähinnä oli tarkoitukseni menneeseen vuoteen kohdistaa kommentti. Toki pesunestettä jne. olisi mennyt vähemmän, mutta paljon oli sellaista laittoa joka olisi pitänyt omalta osaltani tehdä vaikka olisin ajanut vain 10tkmLopenUupunut kirjoitti:
njaa, eiköhän rengaskulutkin pienene kilometrien vähenemisen myötä kuten myös huoltokulut.....lasinperunesteen menekki, osien menekki jne....
joten kyllä nuo kulut on verrannolliset ihan ajomäärään.....
.
ehkäpä tämä keskustelu onkin avannut silmäni oman isäukkoni autoilua kohtaan....uusi auto 3 vuoden välein vaikka kilsoja on vain alle 10.000km....ukkohan ei ole muuten ostanut pisupojan nestettäkään (eikä renkaita ikinä) itse viimeiseen kymmeneen vuoteen , käyttää auton kerran vuodessa huollossa vaikka ei olisi ajanut ollenkaan (ajaakin vain aurinkoisina päivinä ettei tartte pestä) jossa ilmoittavat että lasinpesunestettä meni litra, johon ukko vastaa että ei muuten voinut mennä!!! vai vuotaako se säiliö .
autoilu on niin erilaista....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Kerro ihmeessä mitä kohtaa laskelmassani epäilet?masaf1 kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta en kertakaikkiaan usko teidän kustannuslaskelmia varsinkaan noista uudemman vuosimallisista autoista. Mulla oli A170cdi -Mersussa kulut n. 0,19 € / km jo ilman arvonalenemaa (joka aleni 5 vuodessa 10000 €), siinä oli sentään pieni dsl-vero ja polttoainetta meni mun maantiepainotteisessa ajossa keskimäärin 4,2 litraa / 100 km. Ootteko nyt varmasti laskeneet mukaan kaikki remontit, talvi- ja kesärenkaat todellisten hankintojen mukaan, pesut, vakuutukset, verot, katsastukset yms. vai ootteko vaan veikanneet?
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Joopa. Mulla on kanssa tässä lähietäisyydellä auto, joka on menossa vaihtoon. Jos uuden toimitus venyy tuonne ensi vuoden alkupuolelle, niin nykykapineelle kertyy ikää juuri 3 vuotta eli 36 kk ja mittarissa taitaa olla sitten suurin piirtein se sama määrä kilsoja tkm. En ole kaupanteon hintaa vielä kehdannut kysyä, mutta kai se jonkun vähintään 36K€ on pääomatappiona tuo auton vaihto. Jotta palttiarallaa pyöreästi 1€/km. Ei paljon paina polttoaineen hinta tuossa kohtaa, jotta kuluuko sitä 10€ vai 30€ sadalla . Taskurahaa. Paljonkohan se taksilla ajaminen muuten maksaa? Mutta:LopenUupunut kirjoitti:ehkäpä tämä keskustelu onkin avannut silmäni oman isäukkoni autoilua kohtaan....uusi auto 3 vuoden välein vaikka kilsoja on vain alle 10.000km...
.
Niinpä niin. Vaan hyvähän tuo, niin pysyy vähän köyhemmätkin hyvissä autoissa.Ville500 kirjoitti: Kukin tyylillään!
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
RH.
Mun isäukko ajaa siis kolmessa vuodessa sen 10.000km ....eli ka. 3333km vuodessa
.....ja monesti sitä on sanottu veljen kanssa että ajakaa taksilla....ukko vastaa:- jää vähempi perintöä tapeltavaksi kun tuhlaan sen autoon
.
Mun isäukko ajaa siis kolmessa vuodessa sen 10.000km ....eli ka. 3333km vuodessa
.....ja monesti sitä on sanottu veljen kanssa että ajakaa taksilla....ukko vastaa:- jää vähempi perintöä tapeltavaksi kun tuhlaan sen autoon
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Pitääkö nuo kuititkin skannata kaikkien nähtäville, että porukka uskoo.. Ei vaan, kyllä tuossa omassa laskelmassa ainakin on ihan tosissaan kaikki verot, vakuutukset (täydet bonukset), renkaat, huollot, varaosat yms. Itse asiassa noihin Audin kustannuksiin lukeutuu aika paljon ylimääräisiä korjaamokäyntejä (coolerin jäätymisiä, imusarjan läppävikaa yms.). Omalle työlle en osaa hintaa laskea, eli se pienentää jonkin verran MB:n kuluja, tosin vapaa-aika on korvaamatonta...
Se kannattaa tietysti huomioida, että polttoaineen hinta ja sen kulutus ovat ne suurimmat tekijät, jos kilometrejä tulee niinkin paljon kuin esim. itselläni ja vaimollani. Omat laskelmani on tehty polttoaineiden keskihinnalla ko. aikavälillä. Nykyhinnoilla km-kustannukset nousisivat 1-2 senttiä. Polttoaineen osuudet kokonaiskuluista olivat seuraavanlaiset:
MB: 18225€ / 24350€
Audi: 9490€ / 22100€
Ai että olisko kannattanut ajaa ennemmin 200D:llä ja pentsiini-audilla???
Se kannattaa tietysti huomioida, että polttoaineen hinta ja sen kulutus ovat ne suurimmat tekijät, jos kilometrejä tulee niinkin paljon kuin esim. itselläni ja vaimollani. Omat laskelmani on tehty polttoaineiden keskihinnalla ko. aikavälillä. Nykyhinnoilla km-kustannukset nousisivat 1-2 senttiä. Polttoaineen osuudet kokonaiskuluista olivat seuraavanlaiset:
MB: 18225€ / 24350€
Audi: 9490€ / 22100€
Ai että olisko kannattanut ajaa ennemmin 200D:llä ja pentsiini-audilla???
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
tarkoitus olis tuosta 200E:stä tehdä museoauto tulevaisuudessa, harmi vain kun ne ehti nostaa sen ikärajan siihen 30 vuoteen... no ompahan enemmän aikaa nysvätäHuikko kirjoitti:Sullehan napa riittäisi museoautokin noihin ajopäiviin ihan laillisesti. Eikä tartteisi maksaa liikennekäytöstä poisto/palautusmaksuja. Reilulla tonnilla saa jo jonkun sokean museotarkastajan läpi päästämiä vessoja. Eikä olisi talvirengaspakkoakaan. 1979 tai vanhempaan saa laillisesti kahdentaa lähivalotkin. Ei ajoneuvoveroa tai käyttömaksua, vakuutukset muutamia kymppejä vuodessa, katsastukset kahden vuoden välein...
http://www.nettiauto.com/fiat/124/3826235 Tai tinkaat tuosta vähän. Tuohon kun laittaa ladan lämppärinkennon, niin sillä voi ajaa talvellakin.
joku 1979 fiat 131 supermirafiori vois kyllä olla ihan näppärä museoauto tässä mersun vanhenemista odotellessa tuo "ladan kopio" ei nyt oikein sytytä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Pe 07.10.2011 11:37
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
C 200 CDI Classic Aut. farmari -03 "suomiauto"
Auto minulle tullessa 230.000 km kesällä 2007, nyt mittarissa 390.000 km.
Keskimääräinen ajomatka 3200 km/kk. Kulut 0,22 eur/km.
Ajettu matka 160.000 km. Omistusaika 50 kk (4 v. 2 kk).
Huollot, korjaukset, laittamiset yms. 10.000 eur / 50 kk.
Renkaita, vakuutuksia ja "diesel-veroja" 7.500 eur.
Autosta maksettu sukulaiselle 4.500 eur.
Polttoaineita 13.000 eur.
Yhteensä 35.000 eur per 50 kk = 700 eur/kk
35.000 eur per 160.000 km = 0,22 eur/km
Joku voisi sanoa että oisko kannattanut ostaa 18.000 eurolla uusi etuveto-"kökki" ja polttoaineita 12.000 eurolla.
Vakuutukset, määräaikaishuollot ja renkaat varmaan irtoaisi yht. 5.000 eurolla. Niin minäkin ajattelen nyt kun funtsin tuota "halvalla saadun" auton kokonaiskustannuksen valtavaa määrää. Että tämmöistä. Kyllähän se aika paljolta kuulostaa tuo 35.000 euroa. Ei ihme jos kukkaron pohja näkyy usein. Mitä tästä opimme? Autoilu voi olla kallista ja käytetyllä autolla ajokilometrit 200.000 km:stä eteenpäin voivat viedä rahaa aivan tolkuttomasti. Pahalta tuntuu, ottakoot joku tästä opikseen!
Auto minulle tullessa 230.000 km kesällä 2007, nyt mittarissa 390.000 km.
Keskimääräinen ajomatka 3200 km/kk. Kulut 0,22 eur/km.
Ajettu matka 160.000 km. Omistusaika 50 kk (4 v. 2 kk).
Huollot, korjaukset, laittamiset yms. 10.000 eur / 50 kk.
Renkaita, vakuutuksia ja "diesel-veroja" 7.500 eur.
Autosta maksettu sukulaiselle 4.500 eur.
Polttoaineita 13.000 eur.
Yhteensä 35.000 eur per 50 kk = 700 eur/kk
35.000 eur per 160.000 km = 0,22 eur/km
Joku voisi sanoa että oisko kannattanut ostaa 18.000 eurolla uusi etuveto-"kökki" ja polttoaineita 12.000 eurolla.
Vakuutukset, määräaikaishuollot ja renkaat varmaan irtoaisi yht. 5.000 eurolla. Niin minäkin ajattelen nyt kun funtsin tuota "halvalla saadun" auton kokonaiskustannuksen valtavaa määrää. Että tämmöistä. Kyllähän se aika paljolta kuulostaa tuo 35.000 euroa. Ei ihme jos kukkaron pohja näkyy usein. Mitä tästä opimme? Autoilu voi olla kallista ja käytetyllä autolla ajokilometrit 200.000 km:stä eteenpäin voivat viedä rahaa aivan tolkuttomasti. Pahalta tuntuu, ottakoot joku tästä opikseen!
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Ohops! Pieni tulkintakämmi tosiaan. No, mutta kyllä se 10-12tkm vuoteen on sekin uudella kalliilla autolla on sekin aika vähän, kun miettii miten hurjat pääomakulut siitä syntyy säännöllisesti autoa vaihtaessa.LopenUupunut kirjoitti:RH.
Mun isäukko ajaa siis kolmessa vuodessa sen 10.000km ....eli ka. 3333km vuodessa
.
Toisaalta, ei mullakaan tuohon farkkuun nykyisellään tule kymppiäkään vuodessa. Viime vuonna vajaat 8tkm ja tänä vuonna näyttäisi menevän samoihin. Jotta aika kalliita kilometrejä saa siihenkin syntymään ihan pelkistä veroista, vakuutuksista, ja yhdestä pakollisesta vuosihuollosta, vaikkei mitään korjattavaa isommin ilmenisikään. Loput ajot eli uutaman tuhatta survon vanhalla Yamahalla ja toisen vajaan kympin tuolla vanhalla w202:lla. Sen meinasin jo laittaa lihoiksi, mutta sitten hoksattiin, että se on ylivoimaisesti paras meidän kulkineista ajaa kuoppaista soratietä kesäaikaan uimarannalle...
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Joku saa parhaat kiksit köyhäilystä, toinen taas pröystäilystä, valtaosalle autoilu ja autot eivät kuitenkaan ole mikään ykkösasia. Tällä palstalla porukat suhtautuvat autoiluun keskimääräistä intohimoisemmin ja siksi tästä aiheesta riittää hyvää jutun juurta.
Mersulla ajaminen on havaintojeni mukaan yllättävän edullista, tuoreen yksilön omistaminen sen sijaan ei. Sopivasti valitulla vanhalla mersulla voisi ehkä kätevästi yhdistää köyhäilyn ja pröystäilyn?
Kilometrikohtaisten kustannusten vertailu eri kuskien kesken ei ole mielestäni kovinkaan valaisevaa, koska vuotuiset ajomäärät vaikuttavat niihin niin paljon. Mitä isompi perskohtainen ajomäärä, sitä suotuisammalta hinta per ajettu km yleensä näyttää.
terv. nimim. "tuoreempi tapaus"
Mersulla ajaminen on havaintojeni mukaan yllättävän edullista, tuoreen yksilön omistaminen sen sijaan ei. Sopivasti valitulla vanhalla mersulla voisi ehkä kätevästi yhdistää köyhäilyn ja pröystäilyn?
Kilometrikohtaisten kustannusten vertailu eri kuskien kesken ei ole mielestäni kovinkaan valaisevaa, koska vuotuiset ajomäärät vaikuttavat niihin niin paljon. Mitä isompi perskohtainen ajomäärä, sitä suotuisammalta hinta per ajettu km yleensä näyttää.
terv. nimim. "tuoreempi tapaus"
e-class
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Edellisen auton kulunkeja:
S124 230 TE -90
1. Kulutus 12,5 l/100km, matkaa 28000km
2. Polttoaineeseen 5250€/vuosi = 437,50€/kk
3. Kaikki kuluvat yms. osat/vakuutukset jne. kiinteät kulut 780€/vuosi = 65€/kk
4. Muille maksettua työtä 0€/vuosi = 0€/kk
5. Pääomakustannus 0€
6. Vuodessa kaikki 6030€ = 502,50€/kk.
7. Kustannus /km = 0,22€
S124 230 TE -90
1. Kulutus 12,5 l/100km, matkaa 28000km
2. Polttoaineeseen 5250€/vuosi = 437,50€/kk
3. Kaikki kuluvat yms. osat/vakuutukset jne. kiinteät kulut 780€/vuosi = 65€/kk
4. Muille maksettua työtä 0€/vuosi = 0€/kk
5. Pääomakustannus 0€
6. Vuodessa kaikki 6030€ = 502,50€/kk.
7. Kustannus /km = 0,22€
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Pröystäilystä sitten oikein tiedä, ehkä senkin voisi osuvammin liittää tuohon keskimääräistä suurempaan intohimoon ja mielenkiintoon autoilua kohtaan... Mutta muutoin osuit kyllä aika nappiin.tähtisumu kirjoitti:Joku saa parhaat kiksit köyhäilystä, toinen taas pröystäilystä, valtaosalle autoilu ja autot eivät kuitenkaan ole mikään ykkösasia. Tällä palstalla porukat suhtautuvat autoiluun keskimääräistä intohimoisemmin ja siksi tästä aiheesta riittää hyvää jutun juurta.
Mersulla ajaminen on havaintojeni mukaan yllättävän edullista, tuoreen yksilön omistaminen sen sijaan ei. Sopivasti valitulla vanhalla mersulla voisi ehkä kätevästi yhdistää köyhäilyn ja pröystäilyn?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
Minä olinkin tänään ihan oikeasti pröystäilemässä, olin iltapäivän palaverissa OP-Pohjolan kolmen suurimman johtajan kanssa.tähtisumu kirjoitti:Joku saa parhaat kiksit köyhäilystä, toinen taas pröystäilystä, valtaosalle autoilu ja autot eivät kuitenkaan ole mikään ykkösasia. Tällä palstalla porukat suhtautuvat autoiluun keskimääräistä intohimoisemmin ja siksi tästä aiheesta riittää hyvää jutun juurta.
Mersulla ajaminen on havaintojeni mukaan yllättävän edullista, tuoreen yksilön omistaminen sen sijaan ei. Sopivasti valitulla vanhalla mersulla voisi ehkä kätevästi yhdistää köyhäilyn ja pröystäilyn?
Kilometrikohtaisten kustannusten vertailu eri kuskien kesken ei ole mielestäni kovinkaan valaisevaa, koska vuotuiset ajomäärät vaikuttavat niihin niin paljon. Mitä isompi perskohtainen ajomäärä, sitä suotuisammalta hinta per ajettu km yleensä näyttää.
terv. nimim. "tuoreempi tapaus"
Lähtiessämme OP ryhmän edustustiloista kuusisaaresta jäätiin siihen pihalle vertailemaan autojamme....2011 S-mersuja kaksi kappaletta (+kuljettajat) sekä Phaeton....minulla sitten W210 -96....
tasavertaisuutta haettiin parkkipaikalla...minä kun olin se joka tiesi palaverissa mistä puhuttiin....pihalla oltiin sitten samalla lähtöviivalla...mersumiehet....ww mies oli vähän alakynnessä....
Hyvin maanläheisiä johtajia noin muutenkin.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersuilun (autoilun) kustannukset vuodessa.
kohta 130tkm tätä omaa S211/280CDI linttaa kuljetettu pitken suomineitoa, kustannukset edelleen maltilliset aikalailla 350 kohta ajettuna ja nyt 10tkm sisään ensimmäinen nippu tankoja / niveliä ja yläpallot eteen. edelleen kun vertaa toyota kustannuksiin per kilometri niin edullisia kilsoja... saa nähä miten tästä eteenpäin. alle 3cent / km tullut lisää aiempaan laskelmaan (ilman polltoainetta kun laskee)
Vaimolle hankin AudiA4-B6/1.8T/Avant/Quattro/Manuaalin niin näyttäisi ensimmäisen 2tkm pohjalta, että suhteessa toiseen kulkineeseen merssuilu pysyy halpana
Vaimolle hankin AudiA4-B6/1.8T/Avant/Quattro/Manuaalin niin näyttäisi ensimmäisen 2tkm pohjalta, että suhteessa toiseen kulkineeseen merssuilu pysyy halpana
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….