
Varaajapallopulma.
Varaajapallopulma.
Onko kukaan perehtynyt tuollaisten W115 ja W123 hydejärjestelmään tarkemmin. Pulman on se että tuohon W115:seen ei saa noita palloja, kuten 123:seen. Olisiko noissa muuta eroa kun nuo putkien lähdöt on eri paikassa. Kuvassa oikealla W115:sen ja vasemmalla W123:sen pallo. Onko tuolla toiminnan kannalta merkitystä, tuleeko tuo putki tuonne päähän, vai sivuun?


Re: Varaajapallopulma.
Käytännön kokemusta ei vielä ole, kun oma projekti ei ole niin pitkällä. Mutta W 114/5 Niveau-Regulierung and der Hinterachse näyttää seuraavaa:






Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Varaajapallopulma.
voihan noissa palloissa olla kaasunpaineissa eroo
auton painosta johtuen 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Varaajapallopulma.
Ei ihan satasella tuo Saksa suju, mutta kuvat on kivoja. Tuosta ei taida kuitenkaan käydä ilmi, mikä merkitys on sillä tuleeko tuo hydeputki tuonne sivulle, vaiko tuohon päähän, kuten tuo letkukin. Tuossa pallossa näyttäisi olevan pieni öljytila. Onkohan W123:sen pallossa sellainen? Paljonkohan W123 farkku painaa? Tuon lanssin oma paino on 1630kg ja kokonaispaino 2175kg. Eikö farkku ole lähellä noita painoja.
Re: Varaajapallopulma.
Designation HYDR.OIL CHAMBER
Part number A1153200215
Series
Price excl. VAT 175.04 Euro
Price incl. VAT 208.30 Euro
MB ClubCard dicsount1,2 31.24 Euro
Status availabl
Tuleehan tuolle hintaa jos mersulta tilaa
Part number A1153200215
Series
Price excl. VAT 175.04 Euro
Price incl. VAT 208.30 Euro
MB ClubCard dicsount1,2 31.24 Euro
Status availabl
Tuleehan tuolle hintaa jos mersulta tilaa
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Varaajapallopulma.
Tarkemmin ajatellen, tietenkin siinä pallossa on paineenalaisena tuo öljytila, eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä. Ajatus oli, kun se pallo on irti, eikös se kalvo (kumipallohan se paremminkin on) mene ihan ton ulkokuoren seinämiä myöten. Mersulla sitten näköjään halvempi kun KL:ssä
Re: Varaajapallopulma.
toi on mersun hinta saksassa, kannattaa tarkistaa vaikka epc:stä tms oikea koodi
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Varaajapallopulma.
Nyt en jummartanut?Aapo.T kirjoitti: kannattaa tarkistaa vaikka epc:stä tms oikea koodi
Kuitenkin. 2 orginaalia, käytettyä palloa hommattu. Molemmissa on nuo kalvot ehjät. Millainenkahan vastus tuola kuuluisi olla? Tylpällä tapilla kun painaa tuosta letkun reiästä, kalvo antaa periksi suht nöyrästi. Palloja tutkiessani huomasin, että sielä pallon takana/kaasupuolella on ruuvi. Tuon kaiketi voisi paineistaa uudestaan, olisiko kellään joitain arvoja yms. miten tuo tapahtuisi?

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Varaajapallopulma.
pistä ruuvit vaan kiinni ja paikalleen, äläkä ala itte niitä mitenkään yrittää paineistaa
mutta aina kannattaa pähkäillä minkä tahansa laitteen toiminta periaatetta 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Varaajapallopulma.
En toki siitä ehjästä tuota ruuvia avannut. Tuo on se rikkinäinen, jolle tein avauksen ja tutkin sen sielunelämää. Siksi tuota paineistusta mietin, jos tuola on liian pieni vastus, hajoaako se kalvo sieltä heti kun vastapuolelle tulee öljyä paineella.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Varaajapallopulma.
saattaahan se särkyä siitä, mutta eihän sillä muutenkaan mittään tehe kun höngät on lähteny taivaan tuuliin
millanen venttiili tuossa päässä oikein on
saisko kuvan 

millanen venttiili tuossa päässä oikein on


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Varaajapallopulma.
Siinä ei ole varsinaista venttiiliä, tuo ruuvi vaan. Tuohon kaiketi jonkinlaisen täyttöventtiilin saisi ja kyllähän ne isot pojat täyttelee venttiilittömiäkin palloja. Eihän noita toimita alle laittaa kun ne ei sielä kuitenkaan toimi kun painetta ei ole riittävästi. Nyt niille saisi vielä jatkoaikaa, jos ne saisi paineistettua, olettaen, että se kalvo kestää. Kyllähän sekin tietysti ajansaatossa varmaan heikkenee. Mistähän noille saisi jotain painearvoja?


Re: Varaajapallopulma.
Testimielessä tein palloon tuollaisen venttiilin ja laitoin sinne 4kg painetta.

Vastus muuttui olellisesti. Kuvittelin jo että ollaan lähellä oikeita paineita. Kaasuhan sielä oikeasti on, mutta testi, testi. Mietin kyllä että aika vahvasta kamasta on tehty tuo pallo. Ainevahvuus 6mm.

Kävipä kylässä sitten tosi viisas mies, kertoi tuonne kuuluvan n. 10 kertaisesti tuon paineen (typpeä), kertoi myös, ettei sillä ole väliä tuleeko tuo putki tuonne päähän vai sivuun, eli W123:sen pallot käy myös tuohon. Mielenkiinnosta selvittelen, josko nuo saisi kuitenkin paineistettua uudelleen. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Pentti Vainio. Suolahti

Vastus muuttui olellisesti. Kuvittelin jo että ollaan lähellä oikeita paineita. Kaasuhan sielä oikeasti on, mutta testi, testi. Mietin kyllä että aika vahvasta kamasta on tehty tuo pallo. Ainevahvuus 6mm.

Kävipä kylässä sitten tosi viisas mies, kertoi tuonne kuuluvan n. 10 kertaisesti tuon paineen (typpeä), kertoi myös, ettei sillä ole väliä tuleeko tuo putki tuonne päähän vai sivuun, eli W123:sen pallot käy myös tuohon. Mielenkiinnosta selvittelen, josko nuo saisi kuitenkin paineistettua uudelleen. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Pentti Vainio. Suolahti
Re: Varaajapallopulma.
Sitikka miehiltä kannattais kysellä noista pallojen paineistuksista yms koska sitikoissa on samantyyppinen järjestelmä tosin ilman apujousia.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Varaajapallopulma.
Homma alkas olaa kokeilua vaille valmis. Pallojen painearvot pitäisi vielä jostain saada. Olisiko kellään noita arvoja tai hyllyssä ehjää W115:sen tai W123:sen palloa, sekä halua lainata sitä. Siitä voisi mitata paljonko sielä on painetta. Kokeiluperiaatteellakin niistä jonkinlaiset saa, mutta olisihan ne oikeapaineiset hyvät.jari_w123 kirjoitti:Sitikka miehiltä kannattais kysellä noista pallojen paineistuksista yms koska sitikoissa on samantyyppinen järjestelmä tosin ilman apujousia.
Re: Varaajapallopulma.
Mie kyselin M100-foorumilta apuja 450SEL 6.9 pallojen paineista ja mahdollisuuksista itse paineistaa. No help. Suuressa Maailmassa ne vaan ostaa uusia palloja; jenkeissä ne on aika edullisia mutta esim Rockauto vai oliko se Autohauz AZ ei lähetä niitä kuin maarahtina ...tango kirjoitti:Homma alkas olaa kokeilua vaille valmis. Pallojen painearvot pitäisi vielä jostain saada. Olisiko kellään noita arvoja tai hyllyssä ehjää W115:sen tai W123:sen palloa, sekä halua lainata sitä. Siitä voisi mitata paljonko sielä on painetta. Kokeiluperiaatteellakin niistä jonkinlaiset saa, mutta olisihan ne oikeapaineiset hyvät.jari_w123 kirjoitti:Sitikka miehiltä kannattais kysellä noista pallojen paineistuksista yms koska sitikoissa on samantyyppinen järjestelmä tosin ilman apujousia.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Varaajapallopulma.
Ihmetyyppejä.karra kirjoitti: mutta esim Rockauto vai oliko se Autohauz AZ ei lähetä niitä kuin maarahtina ....
Eikö klubin tallillakaan ole mitään vanhoja korjaamokirjoja missä tuollainen tieto olisi, vai eikö tuollaista tietoa ole koskaan julkaistu edes.karra kirjoitti: Mie kyselin M100-foorumilta apuja 450SEL 6.9 pallojen paineista ja mahdollisuuksista itse paineistaa. No help. Suuressa Maailmassa ne vaan ostaa uusia palloja;
Re: Varaajapallopulma.
tango kirjoitti:Eikö klubin tallillakaan ole mitään vanhoja korjaamokirjoja missä tuollainen tieto olisi, vai eikö tuollaista tietoa ole koskaan julkaistu edes.karra kirjoitti:Mie kyselin M100-foorumilta apuja 450SEL 6.9 pallojen paineista ja mahdollisuuksista itse paineistaa. No help. Suuressa Maailmassa ne vaan ostaa uusia palloja;

Ei ole dataa/faktaa ei. On etsitty kissojen ja koirien kanssa

http://www.federkugel.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuten sanoin ei noita muualla itse paineisteta. Vissiin se on kai vaan niin että ne uudet pallot vaan tuntuu kalliilta näin köyhän mersumiehen näkökantilta

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Varaajapallopulma.
Siinäpä pelkistetty ja havainnollinen kuva tuon pallon tehtävästä. Ei kaiketi auta muu kun kokeilla tai ostaa 1 W123:sen pallo ja mitata siitä se paine.
Re: Varaajapallopulma.
niin, täältä saat edelleen niitä palloja
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Varaajapallopulma.
Aineenahan on typpi kuten jo mainittiin ja täyttöjä tekevät ainakin firmat, jotka virittävät esim. kelkkojen jousituksia, sieltä löytyy varmaan sopivat venttiilitkin. Täyttö on yleensä ihan normihommaa, mm. Citroen-miehet noita virittelevät.
Paine on w107:ssa 23bar +- 1bar. hylkyraja 15 bar. W115:ssä on sama akselisto ja vähemmän painoa, joten nuo arvot riittävät varmaan.
Oheinen vanha linkki "Suoli24":llä varmaan valaisee asiaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/15499" onclick="window.open(this.href);return false;
Paine on w107:ssa 23bar +- 1bar. hylkyraja 15 bar. W115:ssä on sama akselisto ja vähemmän painoa, joten nuo arvot riittävät varmaan.
Oheinen vanha linkki "Suoli24":llä varmaan valaisee asiaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/15499" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Varaajapallopulma.
Sama 23+/1 ja 15 löytyi myös tuosta w 114/5 Niveau-Regulierung -oppaasta. Siinä yksikkönä atü - lienee sama kuin bar?
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Re: Varaajapallopulma.
Iso Kiitos. Tuosta lähdetään. Olettaisin kuitenkin, että W115 Ambulanssi painaa enemmän kun W107. Palataan asiaan kun pallot on täytetty.unski kirjoitti:Ai Täyttö on yleensä ihan normihommaa, mm. Citroen-miehet noita virittelevät.
Paine on w107:ssa 23bar +- 1bar. hylkyraja 15 bar. W115:ssä on sama akselisto ja vähemmän painoa, joten nuo arvot riittävät varmaan.
Re: Varaajapallopulma.
Auton painolla ei ole mitään tekemistä pallojen paineen kanssa. Jousitushan säädetään jousilla oikeaan korkoon ja pallot kantavat vain lisäkuorman, joka sitten on sama kaikissa malleissa. Paineella säädetään ajo-ominaisuuksia kuorman kanssa, kovempi paine -> tiukempi jousitus kuorman alla.
, kuormattuna: SLC: 2,095 kg
ei painaOlettaisin kuitenkin, että W115 Ambulanssi painaa enemmän kun W107

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Varaajapallopulma.
Lanssi 2175kg. Tuota, tuota. Kyllähän sillä auton painolla täytyy joku merkitys olla noihin paineisiin. Hydesylinterihän sen auton tasaa siihen asentoon, mihin tasaa. Pallo ottaa vastaan vaan sen sylinterin ölynmäärän vaihtelun tiestön mukaan, tai jotenkin tälleen. Karrahan laittoi tuon pelkistetyn kuvan.unski kirjoitti:Auton painolla ei ole mitään tekemistä pallojen paineen kanssa. Jousitushan säädetään jousilla oikeaan korkoon ja pallot kantavat vain lisäkuorman, joka sitten on sama kaikissa malleissa. Paineella säädetään ajo-ominaisuuksia kuorman kanssa, kovempi paine -> tiukempi jousitus kuorman alla.
ei painaOlettaisin kuitenkin, että W115 Ambulanssi painaa enemmän kun W107, kuormattuna: SLC: 2,095 kg
Re: Varaajapallopulma.
Melkein noin, muttei kuitenkaan ihan. Karran kuva kuvaa hydropneumaattista jousitusta, jossa jousipallo ottaa vastaan koko kuorman ja hoitaa yksin jouston.
Tässä sinun tapauksessa taas on kyseessä kuomantasaavasta jousesta. Kun systeemi on oikein rakennettu ei järjestelmässä ole kuormaamattomana painetta ollenkaan, vaan "rautajouset" ottavat kuorman vastaan kokonaisuudessaan. Kun taas kuorma lisääntyy, niin jousitus painuu alemmas ja avaa käyttöventtiilin joka päästää riittävästi painetta järjestelmään, kunnes jousitus on taas oikealla korkeudella. tällöin jousipallon kaasytäyttö on aivan sama, kun painetta tarvitaan se tietty määrä jotta auto saadaan riittävän ylös. Voit ajatella, että vaikka pallo on ihan tyhjä se nousee silti oikealle korkeudelle, kyllä se neste sen tilan täyttää silti. Nyt kaasua tarvitsee olla vain tarpeeksi, jotta pallon kalvo ei mene aivan pallon seiniin kiinni, vaan että kaasulle jää hiukan tilaa puristua kasaan, eli joustaa. Pallojen eri geometria ja täyttö sitten muokkaa jousivakioita, eli paljonko kaasulla on tilaa puristua kasaan ja kuinka iso on kalvon pinta-ala. Mutta sekin vain silloin kun autossa on kuormaa ja systeemi on vaikutettuna. Itsekkin ajelin parituhatta kilometriä ihan tyhjillä palloilla ilman ongelmia, poistin vain säätöventtiilin käytöstä, jotta palloihin ei tullut painetta.
Eli kunhan pallo ei ole vain liian tyhjä, ettei joustoliike lopu kesken ja ettei kaasunpaine ole laivan liian suuri, että systeemi painuu kuitenkin kasaan, eikä puhkea tyhjänä, on paineelle suurinpiirtein se ja sama. Sen huomaa tuosta Mersunkin ohjeista: 23 bar uutena ja hylkyraja 15 bar eli vaihtelua saa olla lähes 40%.
On tietysti selvää tottakai, pallojen paineilla on ääritilanteissa merkitystä, mutta tuskin w115:n ambulanssi täyteen lastattuna muttenkaan houkuttelee kokeilemaan jousituksen äärirajoja
Ja eihän se tietenkään ole ollenkaan huono laittaa palloihin sitä oikeaa painetta kun on kerta värkäämässä... 
Tässä sinun tapauksessa taas on kyseessä kuomantasaavasta jousesta. Kun systeemi on oikein rakennettu ei järjestelmässä ole kuormaamattomana painetta ollenkaan, vaan "rautajouset" ottavat kuorman vastaan kokonaisuudessaan. Kun taas kuorma lisääntyy, niin jousitus painuu alemmas ja avaa käyttöventtiilin joka päästää riittävästi painetta järjestelmään, kunnes jousitus on taas oikealla korkeudella. tällöin jousipallon kaasytäyttö on aivan sama, kun painetta tarvitaan se tietty määrä jotta auto saadaan riittävän ylös. Voit ajatella, että vaikka pallo on ihan tyhjä se nousee silti oikealle korkeudelle, kyllä se neste sen tilan täyttää silti. Nyt kaasua tarvitsee olla vain tarpeeksi, jotta pallon kalvo ei mene aivan pallon seiniin kiinni, vaan että kaasulle jää hiukan tilaa puristua kasaan, eli joustaa. Pallojen eri geometria ja täyttö sitten muokkaa jousivakioita, eli paljonko kaasulla on tilaa puristua kasaan ja kuinka iso on kalvon pinta-ala. Mutta sekin vain silloin kun autossa on kuormaa ja systeemi on vaikutettuna. Itsekkin ajelin parituhatta kilometriä ihan tyhjillä palloilla ilman ongelmia, poistin vain säätöventtiilin käytöstä, jotta palloihin ei tullut painetta.
Eli kunhan pallo ei ole vain liian tyhjä, ettei joustoliike lopu kesken ja ettei kaasunpaine ole laivan liian suuri, että systeemi painuu kuitenkin kasaan, eikä puhkea tyhjänä, on paineelle suurinpiirtein se ja sama. Sen huomaa tuosta Mersunkin ohjeista: 23 bar uutena ja hylkyraja 15 bar eli vaihtelua saa olla lähes 40%.
On tietysti selvää tottakai, pallojen paineilla on ääritilanteissa merkitystä, mutta tuskin w115:n ambulanssi täyteen lastattuna muttenkaan houkuttelee kokeilemaan jousituksen äärirajoja


"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Varaajapallopulma.
Eikös tuo järjestelmä hoida iskunvaimemtimen/kin tehtävän? Jos nuo varaajapallot otetaan pois käytöstä, pystyykö tuo hydesylinteri yksin hoitamaan iskunvaimennuksen?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Varaajapallopulma.
kyllä toi mollikka tarvitaan ei se pelekkä hydraulisylinteri mittään jousta, tuolla pallolla se vaimennus saahaan
jaksat sää tanko pähkäillä ton kanssa ja milläs meinaat täyttää ton pallukan
Autofoorumilla yks tyyppi rakensi sitikan pallukoiden täyttöö varten täyttö laitteet

jaksat sää tanko pähkäillä ton kanssa ja milläs meinaat täyttää ton pallukan

Autofoorumilla yks tyyppi rakensi sitikan pallukoiden täyttöö varten täyttö laitteet

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Varaajapallopulma.
Tuossa on yx tuttu Citikkavelho, täyttö onnistuu kyllä. Palloja pitää näköjään hieman työstää, että saa nuo Citikan täyttöventtiilit niihin kunnolla.
Re: Varaajapallopulma.
Ei hydrulisylinteri joustakkaan, mutta paineettomassa tilassa se vain heiluu mukana. Tuo karran kuva hämää nyt liikaa. Pallot eivät juuri osallistu iskunvaimennukseen, sitä varten tuossa systeemissä on iskunvaimentajat. Ei niitä palloja voi pois ottaa, vaan säätöventtiili käännetään "alas" asentoon, jotta järjestelmä menee paineettomaksi, mutta öljy pysyy iskunvaimentmissa. Mutta varmaan on turha jappasta asiasta sen kummemmin, tärkeintä on että homma alkaa toimia ja että perä pysyy tasossa kuormattunakin.
Viimeksi muokannut unski, Su 11.12.2011 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.