C mersun auraus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Talvirenkaat vaihdettuani ( 205 60 16 Goodyear UltraGrip Extreme ) on mersustani (vm: 2011 ajettu 7000 km) tullut melkoisen levoton ajettava,
tuntuu urat, tuulen puuskat ja auto kampeaa jatkuvasti johonkin suuntaan eli kokoajan saa olla tekemässä pientä korjausliikettä ratilla :wtf: Kesärenkailla ilmiö oli olemassa mutta ei näin häirisevänä.
Siispä kysynkin mitä lienee ko auton auraus milleinä, auraustahan siinä pitänee olla niin edessä kuin takanakin. Lähinnä siinä mielessä ajattelin mitata että jos on selkeästi pielessä niin saavat sitten veholla takuuseen säätää, melko uudesta autosta kuitenkin kyse.
:think: Ennen kun autojen kanssa touhusin niin moinen levottomuus oli yleensä merkkinä liiallisesta harituksesta joka poistui säätämällä etuvetoisissa haritus lähelle nollaa ja takavetoisissa muutama milli auraukselle, sitkeimmissä säädettiin sitten takapäätäkin hieman auraukselle, toki caster ja camber ainakin liki samoiksi molemmin puolin .
Avatar
tempera1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 14.11.2011 16:14
Paikkakunta: KOTKA

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja tempera1 »

Katso ne imanpaineet ensin. Mulla on 2,4 molemmissa päissä ja menee hyvin.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Ilmanpainetta kokeiltu monenlaista, nyt edessä 2.5 takana 2.8 joka tuntuu parhaalta, isompia paineita ei oikein enää kehtaa laittaa.
Kun oli 2.4 kaikissa niin tuntui että takapää leijuisi pois alta, 2.2 kaikissa vielä huonompi.
Eli kun saan auton ensi viikolla talliin niin uskoisin että jotain selviää, jos jollain :wave: olisi laittaa ohjearvoja aurauksesta (miksei kaikkikin kulmat) niin voisi heti vähän verrata.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Auraus mitattu, edessä 2 mm, vanha autodata antaa 07 vuosimallille muistaakseni 1- 3,4 mm aurausta ja muutenkin tuo kaksi milliä etupäähän takavetoisessa autossa vaikuttaa ihan hyvältä.
Mutta takana aurausta 6 mm, suunta antavaa arvoa ei minulla ole, mutta olettaisin ohjearvon olevan jotain 0- 4 mm joten eiköhän tuo kulmien mittaukseen/säätöön lähde, kunhan saan automyyjän kiinni (lomalla) .
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja napa »

samoisin, että taakse 0-1 mm aurausta... tuo 6 mm on ehdottomasti liikaa, oli sitten millaisesta autosta tahansa kyse... ei ole mikään ihme, jos tuntuu auto levottomalta :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Eikös tommonen 4-5mm ole ihan vakioarvo ainakin vanhemmissa. W210:ssäkin taka-auraus on kolminkertanen etuseen verrattuna.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Nyt on auto käynyt Vehossa, säädetty oli edestä ja takaa, ainakin kotimatkalla tuntui paljon paremmalta ajaa ( rengaspaineetkin pudotin 2,4 kaikissa pyörissä ), eihän tuo mikään ässä mersu vieläkään ole mutta ihan ok tälläiseksi halvemman hintaluokan mersuksi.
Ei edes maksanut mitään "vielä", lupasivat soitella perään jos ei takuu korvaakaan, luulisi kyllä korvaavan, kuitenkin alle neljä kuukautta vanha ja reilusti alle kymppitonnin ajettu auto.
Lähipäivinä sitten kokee josko auto on mukavakin ajella ( yli 100 km työmatkaa/päivä ), nyt etsi vain vikaliikkeitä eikä vielä osannut rentoutua.
Odotukset kuitenkin hyvinkin positiivisen puolella :thumbup:
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Maanantaina menee renkaat vaihtoon, kokeillaan Nokian seiskaa, veholla sanoivat laittavansa vain Contin ja Nokian renkaita eikä kukaan ole valittanut auton vaativan kokoajan ohjauksen korjausliikkeitä.
Toivottavasti eivät sitten ole kauhean meluisat, yksi syy Good yearin valintaan oli hiljaisuus, tosin testeissä kehuttiin ajo-ominaisuuksiakin.
Hauskaa sinänsä että edellisessä autossa oli kaikkien moittimat Nangkang:it huutivat kuin hinaaja mutta meni suoraan kuin luotijuna.
Edellisestä jo varmaan päättelittekin että auto ei siis parantunut riittävälle tasolle ohjauskulmien säädöstä. :(
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

JuKoS kirjoitti:Maanantaina menee renkaat vaihtoon, kokeillaan Nokian seiskaa, veholla sanoivat laittavansa vain Contin ja Nokian renkaita eikä kukaan ole valittanut auton vaativan kokoajan ohjauksen korjausliikkeitä.
Toivottavasti eivät sitten ole kauhean meluisat, yksi syy Good yearin valintaan oli hiljaisuus, tosin testeissä kehuttiin ajo-ominaisuuksiakin.
Hauskaa sinänsä että edellisessä autossa oli kaikkien moittimat Nangkang:it huutivat kuin hinaaja mutta meni suoraan kuin luotijuna.
Edellisestä jo varmaan päättelittekin että auto ei siis parantunut riittävälle tasolle ohjauskulmien säädöstä. :(
Älä osta nokialaisia, osta michelinit. Uudet contit on ajotuntumaltaan aika lähelle nokialaisia eli löysät :shock:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Renkaat on vaihdettu ajettavuus ei todellakaan parantunut vaikka vaihdettiin profiilikin matalammaksi (entisissä 60 nyt 55), on kummallista että kun asfaltti on täysin sula ja sohjosta puhdas niin ajettavuus on kaikista huonoin, lumessa ja sohjossa meni melko hyvin ja samoin kaarteessa kun auto ikäänkuin nojaa ulkokaarteeseen niin ei tarvitse mitään korjailua ratilla, suoralla ja tasaisella auto hakee kokoajan suunnasta toiseen.
Jouluna pitäisi ajaa parin tuhannen lomareissut, lienee pakko mennä emännän autolla, harmittaa jonkin verran. :evil:
Olisiko Tampereella paikkaa missä olisi laitteet ja ammattitaitoa säätää kulmat niin että auto rauhoittuisi, veholla väittivät että ohjearvoissa on ja piste, luulisi että osaava säätäjä voisi toleranssien puitteissakin säätää siihen suuntaan että ohjaus paranisi.
Rupeaa pikkuhiljaa harmittamaan kun nyt on vehon takia vaihdettu renkaat huonompiin ja vanteista lakkaus rikki eikä se aivan ilmaistakaan ollut ja parannusta ei kuitenkaan ajettavuuteen saatu.
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Oliko tota autoa muuten tutkittu, onko väljää tai muuta vikaa jossain? Ei se huono ajettavuus renkaita vaihtamalla yleensä poistu.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Ei tuolla pitäisi välyksiä paljoa olla, ei ainakaan mitään ylimäärisiä ääniä kuulu eikä tunnu ajaessa kuoppiinkaan mitään, ja kai ne vehossa jotain olisi huomanneet kun se siellä oli.
Eikä tuolla ole vielä ajettukaan edes kymppitonnia, muutaman kuukauden vanha auto.
Jos tiedätte paikan missä ymmärrettäisiin mersun alustan säätö niin olisin tiedosta kovin kiitollinen.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Auto käytetty pyörän kulmien tarkastuksessa (Bosch car service), muuten ohjearvoissa mutta oikean etupyörän Camber (sivukallistuma) liikaa miinuksella (yläreuna sisäänpäin) vasen on -0*30* ja oikea on -1*06* ohjearvon ollessa -0*56* - -0*13* . Asiaa havainnollistaakseen asentaja näytti vatupassin kanssa renkaan kohdalla että noin sentin on vänkärin rengas enempi yläreunasta sisällä.
Aikoinaan oli A mersussa samanlailla ja samat oireet siinä oli helppo säätö, oli soikeat reiät tolpan alapäissä.
C mersussa ei taida säätö niin helposti käydäkään, mielestäni ko homma kuitenkin kuuluisi takuutyöksi joten nyt ei ruvettu tarkemmin säätöä tutkimaankaan. Pitänee joulun jälkeen mennä veholle vääntämään kättä säädöstä, tuskin kuitenkaan mitään korvausta renkaista ja muista kuluista ainakaan saa, vänkäävät kuitenkin vaan että kunnossa on tai ettei tuo mitään haittaa, nyt en viitsi joulua enempää pilata, seisokoon paska poissa näkyvistä, poissa mielestä, ajellaan emännän italiaanolla, se menee mukavasti minne kuski tahtoo.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C mersun auraus

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Auto vihdoin käytetty Veholla (pikku kädenväännön jälkeen) ohjauskulmien säädössä, "jostain syystä" nyt palvelu sujui ihan ok, säädetty todella tarkasti ohjearvoihin, ei lähellekään toleranssien äärirajoja, autoa noudettaessa sain printit auton säätöarvoista ennen ja jälkeen, sekä näytettiin paperista mitä on säädetty ja mihin arvoihin. :thumbup:. Eli kyllä ne vehollakin osaa kunhan suostuvat töitä tekemään.
Ajettavuudessa uskomaton ero aiempaan, yllättävät takapään alta leijumiset hävinneet ja rattia ei tarvitse enää veivata koko ajan.
Onkohan mahdollista että aiemmin ajonvakautus teki kokoajan töitä kun auto haisi usein ajon jälkeen niinkuin olisi jarruteltu, kulutuskin on nyt vakiintunut viiden litran tuntumaan jopa alle, aiemmin samoilla talvirenkailla lähempänä kuutta (kesärenkailla oli myös siinä viisi l/100km).
Kuinkahan hyvä tuo olisi niillä aikaisemmilla Good Year renkailla, Nokian 7 lienee hieman liian pehmeä rengas vaikka 2,8 on painettakin, eipä silti kyllä tuolla jo nyt pärjäilee.
Vastaa Viestiin