jkvi kirjoitti:jep, monesti olen joutunut selittämään, miksi en asenna webastoa tuohon ducatoon, vaikka se pirun kylmä onkin talvella, n. 15 min. webaston käytöllä saa helposti akun tyhjäksi ja sitten ei voi edes yrittää startata tänä talvena ajattelin kokeilla agrekaatin ja kuumailmapuhaltimen yhdistelmää kenttäolosuhteissa käynnistämisen helpottamiseksi ja saan tuosta agrekaatista tietysti myös akkulaturille virtaa, jos sille tulee tarvetta... tänään ainakin testissä homma pelas mainiosti, -18 C pakkasta aamulla ja ducato lähti käyntiin kuin palmun alta, kun ensin kuumailmapuhaltimella lämmitti intercoolerin ja lopuksi nakkas koko puhaltimen ilmanputsarikoteloon lisäksi tuossa säästyy sekin virta startille, mikä muuten menis sen epäonnistunutta suunnittelua edustavan hehkutusjärjestemän hukkaamaksi (thermostart tyyppinen, eikä hehkutulpilla toteutettu)
Ammattimies? Vai tumpelo?
Jos vehkeet eivät lähde -18 asteessa käyntiin ilman agrekaatteja ja kuumailmapuhaltajia tai tarvetta niiden kokeiluille, niin tumpelosta taitaa olla kyse.
Aamusella -31 eikä minkäänlaista paniikkia, vaikka useampi vehje tulilla päivän aikaan. Tosin pakkanen kävi pari astetta alle kolmen kympin päivällä...
tuo mun ducato ei ole enää mikään uusi
tosin ei se ikinä ole ollut mikään maailman paras käyntiinlähtijä kylmästä (kuten ei muutkaan ducatot...) ja koska se on jo tuollainen 200-300 €:n arvoinen kapistus, niin en todellakaan ala siihen mitään hehkuremonttia enää tekemään, sehän ylittäis auton arvon jo moninkertaisesti
viimeksi se maksoi jo ihan riittävästi, eikä käynnistyvyys parantunut yhtään, kun ducaton hehku systeemi ei vain tunnu toimivan luotettavasti yli -10 C pakkasella
jos tiedät millainen tuo thermostart tyyppinen hehku on, niin luultavasti ymmärrät ongelman, jos taas et, niin älä kommentoi sellaisia asioita joista sulla ei ole hajuakaan
niin ja lohkari on paskana, että siitä ei olisi apua, vaikka ei sitäkään tuolla metsässä ilman agrekaattia saisi käytettyä...
ja kyllä minä saan dieselin, kuin dieselin käyntiin myös yli -40 C pakkasessa, jos tarve vaatii, se on vain aika kovaa rääkkiä koneelle ja sitä ei viitsi ihan turhan takia suorittaa
myös tuon firman kaivurin ja on se useasti tullut laitettuakin käyntiin vielä -20 C pakkasilla, mutta sitä kylmemmästä sitä ei kuulemma enää edes saa yrittää, kun tulee liian kallis päivä, jos alkaa hajoamaan muutakin, kuin kone... muutenkin on vähän tyhmää ensin käynnistellä konetta 3-4 tuntia ja tehdä sitten sillä töitä 1/2 tuntia
pysyy mielummin kotona sisällä, jos oikein kylmäksi menee, niin on kaikille parempi (koneille ja miehille...)
kylmintä taisi olla joskus lapissa, kun jouduin lyömään FL6 volvon raakasta -47 C pakkasesta tulille, tosin se sitten hajosikin 300 km ajon jälkeen
(ehkä hajosi kylmyyden takia tai sitten vain tuli tunnit täyteen siirtopumpun käyttövivulle, mutta kuka näistä tietää, itse luulen, että tuo raju pakkaskäynnistys ei ainakaan parantanut sen osan kestoa) mielummin tuollainen hieman valmisteltu (esilämmitys keinolla millä hyvänsä ja nykyään mielummin agrekaatilla/sähkön avustamana, kuin halkovalkealla koneen alla...) lempeä käynnistys, kuin väkivaltainen keinoja kaihtamatta suoritettu pakkokäynnistys... niin kylmä kuitenkin oli, että ilman kosanin pitämistä ilmanputsari kotelossa se volvo sammui aina siihen, ei jaksanut pysyä käynnissä kuin vasta n. 15 min. lämmittelyn jälkeen
toisaalta herää kysymys, että oletko niin luupää, että lähdet "tiettömien taipaleiden taakse" valmistautumatta... enemmän oman mielenrauhan takia haluan, että vehkeet taatusti lähtee tulille ja ilman suurempia vaurioita, kuin että lähden tuonne erämaahan palelemaan turhan takia
edit: jos tuon viestin tarkoitus oli yrittää jotenkin vittuilla, niin yritä nyt edes hieman paremmin, tuosta edellisestä viestistä ainakin jäi jotenkin surkea kuva sillä saralla...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...