w211 Akkujen uusintaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
putukiffeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 04.03.2008 13:34
Paikkakunta: Järvenpää

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja putukiffeli »

tony kirjoitti:Mulle vaihedettin GL-Energyssä (pitäjänmäki) 100ah pääakku ja pikkuakku, (ei AGM) loppu herjat heti. Omistaja oli sitä mieltä, että turhaa toi AGM akku vouhotus. Taksareita asiakkaina, joille 90% kelpaa tavalliset akut, eikä ole tullu reklamaatiota.

Eli akkukellarin heebo valehteli, kun se taas väitti ihan toista. Sanoi taksariasaikkaittensa ajavan tavallisella akulla pari vuotta, ja AGM-akulla 3-5 vuotta. Sanoi myös että herjoja on ollut paljonkin ja että joissain tapauksissa on tarvittu muutoksia starilla :mrgreen:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omistaja oli sitä mieltä, että turhaa toi AGM akku vouhotus.
Yllättävän monessa akkuliikkeessä eivät ole lainkaan perehtyneet uudempiin autoihin.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti:
Omistaja oli sitä mieltä, että turhaa toi AGM akku vouhotus.
Yllättävän monessa akkuliikkeessä eivät ole lainkaan perehtyneet uudempiin autoihin.

Minkälaista se AGM-virta nykyautoissa on ja miten se eroaa perinteisestä 12V jännitteestä? Kimpoaako se akusta takaisin vai konehuoneen puolelle vai miten se menee?

Näistä ongelmista luettaessa useimmiten kyse on autosta jossa ON AGM-akku, liekö sillä mitään tekemistä asian kanssa?

Meillä on duunissa edelleen nyt jo vanha, olisiko peräti 2007-malli auto jonka käyttö on pahinta mahdollista eli aina sähkölaitteet lähes tapissa ja ajo useimmiten kylmällä koneella parin kilometrin pätkiä.
Akku on aivan tavallinen eikä ikinä ole ladattu ulkoisesti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minkälaista se AGM-virta nykyautoissa on ja miten se eroaa perinteisestä 12V jännitteestä? Kimpoaako se akusta takaisin vai konehuoneen puolelle vai miten se menee?

Näistä ongelmista luettaessa useimmiten kyse on autosta jossa ON AGM-akku, liekö sillä mitään tekemistä asian kanssa?

Meillä on duunissa edelleen nyt jo vanha, olisiko peräti 2007-malli auto jonka käyttö on pahinta mahdollista eli aina sähkölaitteet lähes tapissa ja ajo useimmiten kylmällä koneella parin kilometrin pätkiä.
Akku on aivan tavallinen eikä ikinä ole ladattu ulkoisesti.
Odotellaan milloin tulee talvi jonka aikana ei tarvitse vaihdella kuukauden parin ikäisiä tavallisia akkuja AGM:ään että saa virtaherjat 211 taulusta loppumaan.
Ainakaan tämä talvi se ei vielä ole, kenties normiakut kehittyvät lähivuosina ?

Mikäli aihe vaivaa kovasti kannattaa selvittää minkä verran minkäkin auton varusteet kuluttavat virtaa missäkin tilanteessa ja millainen virran vastaanottokyky ym. ominaisuudet milläkin akkutyypillä on jne...
Edelleen voi miettiä syitä siihen että joihinkin automalleihin ei akkuvalmistajien taholta suositella kuin AGM akkuja - ja ihmetellä sitä mikä saa akkuliikkeen tarjoamaan vaihtoehtoa jota ei suosittele auton eikä kyseisen akun valmistaja.

Akun vaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa Starilla akkuohjainlaitteen päivitykset ... ai niin, olikohan Virta-Arskalla testeriäkään ?

Vaan hyvähän se että normiakutkin tuntuvat toimivan 211:ssa joidenkin kertoman mukaan. Ei ole mennyt 50-70 euron säästö hukkaan.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Odotellaan milloin tulee talvi jonka aikana ei tarvitse vaihdella kuukauden parin ikäisiä tavallisia akkuja AGM:ään että saa virtaherjat 211 taulusta loppumaan.
Ainakaan tämä talvi se ei vielä ole, kenties normiakut kehittyvät lähivuosina ?

Mikäli aihe vaivaa kovasti kannattaa selvittää minkä verran minkäkin auton varusteet kuluttavat virtaa missäkin tilanteessa ja millainen virran vastaanottokyky ym. ominaisuudet milläkin akkutyypillä on jne...
Edelleen voi miettiä syitä siihen että joihinkin automalleihin ei akkuvalmistajien taholta suositella kuin AGM akkuja - ja ihmetellä sitä mikä saa akkuliikkeen tarjoamaan vaihtoehtoa jota ei suosittele auton eikä kyseisen akun valmistaja.

Akun vaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa Starilla akkuohjainlaitteen päivitykset ... ai niin, olikohan Virta-Arskalla testeriäkään ?

Vaan hyvähän se että normiakutkin tuntuvat toimivan 211:ssa joidenkin kertoman mukaan. Ei ole mennyt 50-70 euron säästö hukkaan.
Mercedes-Benz W211 ongelmat eivät johdu niinkään akusta vaan itse laitteesta jossa typeryyksiä paikataan toisilla typeryyksillä. Polttoainekäyttöisten lisälämmittimen tarve aiheuttaa suuren virrankulutuksen, jota ei normaalilla ajolla kyetä kattamaan.
Pikkuakku ja isoakku ovat niitä suuria typeryyksiä joista Mercedes-Benz älysi viimein luopua ja joihin moni muu valmistaja ei ole ikinä sekaantunutkaan.

Se, että auton latausjärjestelmä ylipäätään vaatii jotakin jälkisäätöä, osoittaa sen puutteellisuuden. Autoja on tehty vuosikymmeniä ja niillä on ajettu Suomessakin kymmeniä vuosia ilman ongelmia akkuohjainlaitteissa.

Asioista ei kannata tehdä turhan monimutkaisia, useimmiten ongelmien syyt selviävät loogisella harkinnalla ja niiden poistaminen (eli w211 hävittäminen) sujuu siten helpommin.
Sääli sinänsä koska W211 on minusta kaikkien hienoin E-sarjan koskaan tehty korimalli.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

E200kompressor kirjoitti: Mercedes-Benz W211 ongelmat eivät johdu niinkään akusta vaan itse laitteesta jossa typeryyksiä paikataan toisilla typeryyksillä. Polttoainekäyttöisten lisälämmittimen tarve aiheuttaa suuren virrankulutuksen, jota ei normaalilla ajolla kyetä kattamaan.
Pikkuakku ja isoakku ovat niitä suuria typeryyksiä joista Mercedes-Benz älysi viimein luopua ja joihin moni muu valmistaja ei ole ikinä sekaantunutkaan.
Täytynee koputtaa puuta kun minulla on ollut s211 puolitoista vuotta ja 40tkm, eikä mitään ongelmia ole vielä ollut. Mitä muuten tuo boldaamani lause tarkoittaa?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Mulla tehtiin tommonen päivitys ja sen talven oli herjat poissa. Nyt herjaa että 5min "mukavuuslaitteet ym pois" melkein joka aamu ja akku on -05 joten ei ihme, mutta... Starilla varmaan vois laittaa noi herjausrajat alemmas vielä tosta normaalista. Älytöntä, että auto starttaa hyvin käymään ja sitten se herjaa, että akku loppu ja penkinlämmitys ym pois vaikka laturi syöttää täysillä virtaa. Joku suunnitteli sietäis saada t ...
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Moni täällä kertoo, että taksikuskitkaan ei käytä agm- akkuja. Kannattaa ottaa myös huomioon se, että taksit on paljon ajossa ja pitkiäkin aikoja kerrallaan käynnissä, jolloin akkukin lämpenee ja ottaa latausvirtaa paljon paremmin vastaan----> akut on yleensä aika täydessä latauksessa niillä. Eli takseissa ei ole niin paljon hyötyä agm- akusta, kuin tavallisen ajajan lyhyehkössä työmatka ajossa, jossa webasto huutaa yhtäkyytiä ja aina ajetaan kylmällä autolla.

Ja ei se pelkkä agm merkintä mitään takaa, noissakin on eroja. Lisäksi ainakin osa agm akuista tykkää, että ne sillointällöin(muutaman kerran vuodessa) ladataan täyteen "ns. älylaturilla" ja latauksessa käytetään vähän kovempaa jännitettä osanaikaan n. 15v .

Itselläni vanhempikoppaisesta reilu vuosi sitten syksyllä hajosi kovalla pakkasella laturi osittain myös huonon vesiakun johdosta ja tuli laitettua iso optima tilalle+uusi laturi ja päivääkään en ole katunut.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tj86430 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti: Polttoainekäyttöisten lisälämmittimen tarve aiheuttaa suuren virrankulutuksen,
Mitä muuten tuo boldaamani lause tarkoittaa?
Dieselmoottorin luontainen pienempi hukkalämmöntuotto on ohjannut autoilijoita
ostamaan autoihinsa Webastoja ja muita lisälämmittimiä, jotka kuluttavat paljon virtaa jota
auton latausjärjestelmä ei kykene nopeasti korvaamaan.
Tältä osin suurellakin laturilla varustettu dieselauto ei ole suunnittelultaan ajan tasalla.

Bensa-autoissa tuota ongelmaa ei käytännössä ole.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja napa »

E200kompressor kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti: Polttoainekäyttöisten lisälämmittimen tarve aiheuttaa suuren virrankulutuksen,
Mitä muuten tuo boldaamani lause tarkoittaa?
Dieselmoottorin luontainen pienempi hukkalämmöntuotto on ohjannut autoilijoita
ostamaan autoihinsa Webastoja ja muita lisälämmittimiä, jotka kuluttavat paljon virtaa jota
auton latausjärjestelmä ei kykene nopeasti korvaamaan.
Tältä osin suurellakin laturilla varustettu dieselauto ei ole suunnittelultaan ajan tasalla.

Bensa-autoissa tuota ongelmaa ei käytännössä ole.
jep, monesti olen joutunut selittämään, miksi en asenna webastoa tuohon ducatoon, vaikka se pirun kylmä onkin talvella, n. 15 min. webaston käytöllä saa helposti akun tyhjäksi ja sitten ei voi edes yrittää startata :D tänä talvena ajattelin kokeilla agrekaatin ja kuumailmapuhaltimen yhdistelmää kenttäolosuhteissa käynnistämisen helpottamiseksi ja saan tuosta agrekaatista tietysti myös akkulaturille virtaa, jos sille tulee tarvetta... tänään ainakin testissä homma pelas mainiosti, -18 C pakkasta aamulla ja ducato lähti käyntiin kuin palmun alta, kun ensin kuumailmapuhaltimella lämmitti intercoolerin ja lopuksi nakkas koko puhaltimen ilmanputsarikoteloon :P lisäksi tuossa säästyy sekin virta startille, mikä muuten menis sen epäonnistunutta suunnittelua edustavan hehkutusjärjestemän hukkaamaksi (thermostart tyyppinen, eikä hehkutulpilla toteutettu)

toisaalta ei tuo ducato ole edes se suurin ongelma, vaan kaivinkone, sisu ja pillari, jotka pitää saada myös tuolla jumalanselän takana käyntiin, kaivuri ensinnäkin on jo niin "kesämallia", ettei sitä tahdo saada kesälläkään ilman pilottia käyntiin (+ 20 000 h tuntimittarissa, eikä koneelle ole tehty mitään), ja nyt kun näyttää siltä, että tässä joutuu vielä oikein töihinkin taas lähtemään, niin pitää ottaa ducato käyttöön... mukavahan se olis tuolla bensa w124 200E:llä sinne kurvailla, mutta kun sillä on niin hankala kuljettaa polttoainetta 200 ltr tynnyrissä + muu asiaan kuuluva rekvisiitta, eli agrekaatti ym... tuolla 200E:llä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia tänätalvena käyntiin lähtemisen kanssa, vaikka kertaakaan en sitä ole roikanpäässä pitänyt, eikä akkukaan todellakaan ole mikään uusi :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:


toisaalta ei tuo ducato ole edes se suurin ongelma, vaan kaivinkone, sisu ja pillari, jotka pitää saada myös tuolla jumalanselän takana käyntiin, kaivuri ensinnäkin on jo niin "kesämallia", ettei sitä tahdo saada kesälläkään ilman pilottia käyntiin (+ 20 000 h tuntimittarissa, eikä koneelle ole tehty mitään), j

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
No nyt sattui ihan ammattimies vastaamaan joten kysynkin heti, että millaisia tuntimääriä tuollaiset työkoneiden dieselit
kestävät ennen kuin peruskorjaus tulee ajankohtaiseksi?

Oli jokin aika sitten tarjolla linkkumallinen Valmet-kauhakuormaaja jolla tunteja oli mittarissa reilut 7000.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja napa »

E200kompressor kirjoitti:
napa kirjoitti:


toisaalta ei tuo ducato ole edes se suurin ongelma, vaan kaivinkone, sisu ja pillari, jotka pitää saada myös tuolla jumalanselän takana käyntiin, kaivuri ensinnäkin on jo niin "kesämallia", ettei sitä tahdo saada kesälläkään ilman pilottia käyntiin (+ 20 000 h tuntimittarissa, eikä koneelle ole tehty mitään), j

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
No nyt sattui ihan ammattimies vastaamaan joten kysynkin heti, että millaisia tuntimääriä tuollaiset työkoneiden dieselit
kestävät ennen kuin peruskorjaus tulee ajankohtaiseksi?

Oli jokin aika sitten tarjolla linkkumallinen Valmet-kauhakuormaaja jolla tunteja oli mittarissa reilut 7000.
valmetin koneet kestää n. 10 000 h ja sitten alkaa tuntua, volvo n. 6000 h ja pitäis peruskorjata (tuossa kaivurissa volvon kone :D ) toki tuossakin on toleranssia, mutta yleinen uskomus menee noin :think: 7000 h ei pitäis vielä olla ongelma valmetin koneelle, jos käyttö ei ole ollut ihan huolimatonta (huollot suoritettu kuten kuuluu jne.) ja jos tunnit pitää paikkansa... omassa työajokissa (valtra 8400) on nyt n. 8000 h mittarissa, eikä ole kummempi, kuin 1000 h ajettunakaan, lähtee käyntiin yhtä hyvin/huonosti, kuin uutenakin...

valmetin konetta pidetään yleisesti parhaimmasta päästä olevana ja volvoa sitten herkimpänä huomaamaan tunnit ja omat kokemukset tukee tätä uskomusta... toki valmetin konekkin voi olla jo ihan kypsä jo 3000 h jälkeen, jos sitä on pilotilla käynnistelty aikansa... mutta jos se -15 C pakkasessa lähtee käyntiin ihan normaalisti, niin kaikki on ok. -20...-25 C alkaa olla sellainen raja, että valmetti ei enää kylmästä lähde, vaikka ihan kunnossa olisikin... vertailun vuoksi vanha perkinssin 3 mukinen (volvo 430, MF 135, fordson dexta) lähtee käyntiin vielä -40 C ilman hehkua, jos on kunnossa ja akuissa edes hieman potkua :wink:

remontti ei hirveitä maksa (osat), mutta teetettynä toki tulee hintoihin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti: valmetin koneet kestää n. 10 000 h


remontti ei hirveitä maksa (osat), mutta teetettynä toki tulee hintoihin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Ok kiitos tietopaketista, jotakin tuohon suuntaan ajattelin ettei ne tunnit aivan tapissa vielä
olleet.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

E200kompressor kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti: Polttoainekäyttöisten lisälämmittimen tarve aiheuttaa suuren virrankulutuksen,
Mitä muuten tuo boldaamani lause tarkoittaa?
Dieselmoottorin luontainen pienempi hukkalämmöntuotto on ohjannut autoilijoita
ostamaan autoihinsa Webastoja ja muita lisälämmittimiä, jotka kuluttavat paljon virtaa jota
auton latausjärjestelmä ei kykene nopeasti korvaamaan.
Tältä osin suurellakin laturilla varustettu dieselauto ei ole suunnittelultaan ajan tasalla.

Bensa-autoissa tuota ongelmaa ei käytännössä ole.
Jaa. Omassakin on webasto, jota tosin käytän melko harvoin. Silloin kun käytän sillä ei ole mitään tekemistä hukkalämmön kanssa, vaan pelkästään sen kanssa, että jos joudun starttaamaan kylmän auton, on ymmärtääkseni parempi hieman ensin lämmittää sitä. Eikä sen käytöstä koskaan ole minulla aiheutunut mitään ongelmia akun varauksen kanssa, vaikka toki olen lukenut täältäkin tapauksista, joissa näin käynyt. Omat kokemukseni eivät tue väitettä "Mercedes-Benz W211 ongelmat eivät johdu niinkään akusta vaan itse laitteesta jossa typeryyksiä paikataan toisilla typeryyksillä."
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja jkvi »

jep, monesti olen joutunut selittämään, miksi en asenna webastoa tuohon ducatoon, vaikka se pirun kylmä onkin talvella, n. 15 min. webaston käytöllä saa helposti akun tyhjäksi ja sitten ei voi edes yrittää startata tänä talvena ajattelin kokeilla agrekaatin ja kuumailmapuhaltimen yhdistelmää kenttäolosuhteissa käynnistämisen helpottamiseksi ja saan tuosta agrekaatista tietysti myös akkulaturille virtaa, jos sille tulee tarvetta... tänään ainakin testissä homma pelas mainiosti, -18 C pakkasta aamulla ja ducato lähti käyntiin kuin palmun alta, kun ensin kuumailmapuhaltimella lämmitti intercoolerin ja lopuksi nakkas koko puhaltimen ilmanputsarikoteloon lisäksi tuossa säästyy sekin virta startille, mikä muuten menis sen epäonnistunutta suunnittelua edustavan hehkutusjärjestemän hukkaamaksi (thermostart tyyppinen, eikä hehkutulpilla toteutettu)
Ammattimies? Vai tumpelo?

Jos vehkeet eivät lähde -18 asteessa käyntiin ilman agrekaatteja ja kuumailmapuhaltajia tai tarvetta niiden kokeiluille, niin tumpelosta taitaa olla kyse.

Aamusella -31 eikä minkäänlaista paniikkia, vaikka useampi vehje tulilla päivän aikaan. Tosin pakkanen kävi pari astetta alle kolmen kympin päivällä...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja napa »

jkvi kirjoitti:
jep, monesti olen joutunut selittämään, miksi en asenna webastoa tuohon ducatoon, vaikka se pirun kylmä onkin talvella, n. 15 min. webaston käytöllä saa helposti akun tyhjäksi ja sitten ei voi edes yrittää startata tänä talvena ajattelin kokeilla agrekaatin ja kuumailmapuhaltimen yhdistelmää kenttäolosuhteissa käynnistämisen helpottamiseksi ja saan tuosta agrekaatista tietysti myös akkulaturille virtaa, jos sille tulee tarvetta... tänään ainakin testissä homma pelas mainiosti, -18 C pakkasta aamulla ja ducato lähti käyntiin kuin palmun alta, kun ensin kuumailmapuhaltimella lämmitti intercoolerin ja lopuksi nakkas koko puhaltimen ilmanputsarikoteloon lisäksi tuossa säästyy sekin virta startille, mikä muuten menis sen epäonnistunutta suunnittelua edustavan hehkutusjärjestemän hukkaamaksi (thermostart tyyppinen, eikä hehkutulpilla toteutettu)
Ammattimies? Vai tumpelo?

Jos vehkeet eivät lähde -18 asteessa käyntiin ilman agrekaatteja ja kuumailmapuhaltajia tai tarvetta niiden kokeiluille, niin tumpelosta taitaa olla kyse.

Aamusella -31 eikä minkäänlaista paniikkia, vaikka useampi vehje tulilla päivän aikaan. Tosin pakkanen kävi pari astetta alle kolmen kympin päivällä...
tuo mun ducato ei ole enää mikään uusi :wink: tosin ei se ikinä ole ollut mikään maailman paras käyntiinlähtijä kylmästä (kuten ei muutkaan ducatot...) ja koska se on jo tuollainen 200-300 €:n arvoinen kapistus, niin en todellakaan ala siihen mitään hehkuremonttia enää tekemään, sehän ylittäis auton arvon jo moninkertaisesti :shock: viimeksi se maksoi jo ihan riittävästi, eikä käynnistyvyys parantunut yhtään, kun ducaton hehku systeemi ei vain tunnu toimivan luotettavasti yli -10 C pakkasella :evil: jos tiedät millainen tuo thermostart tyyppinen hehku on, niin luultavasti ymmärrät ongelman, jos taas et, niin älä kommentoi sellaisia asioita joista sulla ei ole hajuakaan :x niin ja lohkari on paskana, että siitä ei olisi apua, vaikka ei sitäkään tuolla metsässä ilman agrekaattia saisi käytettyä...

ja kyllä minä saan dieselin, kuin dieselin käyntiin myös yli -40 C pakkasessa, jos tarve vaatii, se on vain aika kovaa rääkkiä koneelle ja sitä ei viitsi ihan turhan takia suorittaa :think: myös tuon firman kaivurin ja on se useasti tullut laitettuakin käyntiin vielä -20 C pakkasilla, mutta sitä kylmemmästä sitä ei kuulemma enää edes saa yrittää, kun tulee liian kallis päivä, jos alkaa hajoamaan muutakin, kuin kone... muutenkin on vähän tyhmää ensin käynnistellä konetta 3-4 tuntia ja tehdä sitten sillä töitä 1/2 tuntia :D pysyy mielummin kotona sisällä, jos oikein kylmäksi menee, niin on kaikille parempi (koneille ja miehille...)

kylmintä taisi olla joskus lapissa, kun jouduin lyömään FL6 volvon raakasta -47 C pakkasesta tulille, tosin se sitten hajosikin 300 km ajon jälkeen :D (ehkä hajosi kylmyyden takia tai sitten vain tuli tunnit täyteen siirtopumpun käyttövivulle, mutta kuka näistä tietää, itse luulen, että tuo raju pakkaskäynnistys ei ainakaan parantanut sen osan kestoa) mielummin tuollainen hieman valmisteltu (esilämmitys keinolla millä hyvänsä ja nykyään mielummin agrekaatilla/sähkön avustamana, kuin halkovalkealla koneen alla...) lempeä käynnistys, kuin väkivaltainen keinoja kaihtamatta suoritettu pakkokäynnistys... niin kylmä kuitenkin oli, että ilman kosanin pitämistä ilmanputsari kotelossa se volvo sammui aina siihen, ei jaksanut pysyä käynnissä kuin vasta n. 15 min. lämmittelyn jälkeen :shock:

toisaalta herää kysymys, että oletko niin luupää, että lähdet "tiettömien taipaleiden taakse" valmistautumatta... enemmän oman mielenrauhan takia haluan, että vehkeet taatusti lähtee tulille ja ilman suurempia vaurioita, kuin että lähden tuonne erämaahan palelemaan turhan takia :think:

edit: jos tuon viestin tarkoitus oli yrittää jotenkin vittuilla, niin yritä nyt edes hieman paremmin, tuosta edellisestä viestistä ainakin jäi jotenkin surkea kuva sillä saralla...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Viimeksi muokannut napa, La 28.01.2012 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jkvi kirjoitti:

Ammattimies? Vai tumpelo?

Jos vehkeet eivät lähde -18 asteessa käyntiin ilman agrekaatteja ja kuumailmapuhaltajia tai tarvetta niiden kokeiluille, niin tumpelosta taitaa olla kyse.

Aamusella -31 eikä minkäänlaista paniikkia, vaikka useampi vehje tulilla päivän aikaan. Tosin pakkanen kävi pari astetta alle kolmen kympin päivällä...
Niin kyse on siitä, että miehellä on kokemusta raskaasta kalustosta:

"...toisaalta ei tuo ducato ole edes se suurin ongelma, vaan kaivinkone, sisu ja pillari, jotka pitää saada myös tuolla jumalanselän takana käyntiin, kaivuri ensinnäkin on jo niin "kesämallia", ettei sitä tahdo saada kesälläkään ilman pilottia käyntiin (+ 20 000 h tuntimittarissa, eikä koneelle ole tehty mitään), ja nyt kun näyttää siltä, että tässä joutuu vielä oikein töihinkin taas lähtemään, niin pitää ottaa ducato käyttöön..."

Ja sitten se toinen juttu, onko tumpelo se joka lämmittää laitteita vai se joka laittaa ne tulille yli 30 asteen pakkasella...
Qtamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 12.06.2011 10:09

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Qtamo »

jep, monesti olen joutunut selittämään, miksi en asenna webastoa tuohon ducatoon, vaikka se pirun kylmä onkin talvella, n. 15 min. webaston käytöllä saa helposti akun tyhjäksi ja sitten ei voi edes yrittää startata :D
Mulla on ollut diesel-pösö, jossa homma meni just noin, eli mitä kylmempi, sitä vähemmän aikaa webastoa pystyi käyttämään. Raja meni -33 asteessa, jossa ei webastokaan enää auttanut. Jos pakkasta oli kohtuulliset -31-32, niin silloin auto lähti just ja just käyntiin, jos webastoa käytti max 15 min. Pidempi aika tappoi akun. Jossain 20 asteen pakkasessa webasto sai huristella vaikka 45 min.
Nyk. S211 E320. Ex-autot: japanilaisia (3 kpl) ja ranskalaisia (3kpl), pari fiiattia. Exien Moottorit väliltä 1.0-3.0, bensaa ja dieseliä, manuaalia ja tomaattia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

Väykyssä saattoi pitää webastoa tunnin päällä eikä loppunut virta akusta.
Välissä pitää toki ajaa tunnin verran ennen seuraavaa käyttöä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tuosta W211 AGM akusta vielä. Näyttäisi olevan, että auto säätelee latausjännitettä, joka sopii juuri AGM akulle. Sellaisen latausjännite kun ei saa nousta yli 14V.

Jos W211:ssa on normaalit lyijyakut, pitäisi niitä ladata normaalisti 14,4V jännitteellä ja kovalla pakkasella jopa lähemmäs 15V jännitteellä. Kun auto latailee AGM akun mukaisesti, ei normaali lyijyakku voi tulla pakkasella täyteen vaikka ajaisi vähän pidemmänkin matkan. Tästä seikasta johtuu suurin osa juuri tämän mallin virtaongelmista.

Minun Vitossa ja edellisessä W202:ssa oli molemmissa Webastot ja lyijyakut ja kyllä niiden kanssa pärjäsi ihan hyvin kun tiesi, että kovemmilla pakkasilla kannatti ladata akku jossain vaiheessa täyteen. Ja muuten pyrkiä noudattamaan sitä sääntöä, että ajoa yhtä paljon kuin lämmitystä.

Tämä W211 on sitten oma lukunsa. Akkua saa ladata pari kertaa viikossa koko talvikauden, koska mulla on normaali lyijyakku autossa, enkä ole sitä vielä raskinut vaihtaa AGM versioon.

Eli autoon kannattaa valita juuri sellainen akku kun sinne on suunniteltukin. Tiedossani ei ainakaan ole, että W211:n latausohjelmaa voisi päivittää lyijyakulle sopivaksi.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja woke »

Kyllä se agm akunki suositus latausjännitteelle on 14,4-14,8V.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
putukiffeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 04.03.2008 13:34
Paikkakunta: Järvenpää

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja putukiffeli »

Tänä aamuna webasto 45 minuuttia päällä, pakkasta -18, ei herjoja ja starttas kuin kesällä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Jossi kirjoitti:Tuosta W211 AGM akusta vielä. Näyttäisi olevan, että auto säätelee latausjännitettä, joka sopii juuri AGM akulle. Sellaisen latausjännite kun ei saa nousta yli 14V.

Tarkentaisitko vähän näitä tietoja, ja mistä on peräisin. Esim optiman yellowtopin specseistä löytyy seuraavaa:

Alternator: 13.65 to 15.0 volts
Battery Charger (Constant Voltage): 13.8 to 15.0 volts; 10 amps maximum; 6-12 hours approximate
Float Charge: 13.2 to 13.8 volts; 1 amp maximum; (indefinite time at lower voltages)
Rapid Recharge: Maximum voltage 15.6 volts. No current limit as long as battery
(Constant voltage charger) temperature remains below 125°F (51.7°C). Charge until
current drops below 1 amp.
Cyclic or Series String Applications: 14.7 volts. No current limit as long as battery temperature
remains below 125°F (51.7°C). When current falls below 1 amp,
finish with 2 amp constant current for 1 hour.

Käytännössä autossa akku ei ole koskaan täysin täynnä, johtuen starttauksista, elektroniikasta yms. Tuo agm akkujen latausjännite luulot ovat peräisin siitä, että kun ne on täyteen ladattu(lue: irtonaisena akkulaturissa piiitkiä aikoja) , niin silloin on varsinkin muuntajalatureilla tapana nostaa jännite liian korkeaksi kun latausvirta on pieni. Tämä voi "paistaa" kennon rikki.
Vajaata akkua ladattaessa taas olisi hyvä jos pystyisi vähän kovemmalla jännitteellä ja rajummalla virralla lataamaan osan aikaan, tämän takia älylaturitkin nostavat latausjännitteen jossain vaiheessa sinne 15v tienoille ja agm-akut tästä tykkäävät sillointällöin tehtynä.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Usein ei tule mieleen, että Webasto, Eberit/Lohkolämmittimet jne. eivät lämmitä kuin moottorin ja mahdollisesti sisätilan. Iskarit, jarrujärjetelmät jne. ovat yhä jäässä. Viime talvena 30 asteen pakkasissa saatta huoltomies vaihtaa w211 taksiin uudet iskarit ja kahden tunnin päästä yrittäjä soitti ja sanoi että ne uudet iskarit meni rikki. No onneksi oli ottanut alkuperäiset iskarit ja merkkihuolto; sai takuuna uudet.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1896
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja tony »

Jossi kirjoitti:Tuosta W211 AGM akusta vielä. Näyttäisi olevan, että auto säätelee latausjännitettä, joka sopii juuri AGM akulle. Sellaisen latausjännite kun ei saa nousta yli 14V.

Jos W211:ssa on normaalit lyijyakut, pitäisi niitä ladata normaalisti 14,4V jännitteellä ja kovalla pakkasella jopa lähemmäs 15V jännitteellä. Kun auto latailee AGM akun mukaisesti, ei normaali lyijyakku voi tulla pakkasella täyteen vaikka ajaisi vähän pidemmänkin matkan. Tästä seikasta johtuu suurin osa juuri tämän mallin virtaongelmista.

Minun Vitossa ja edellisessä W202:ssa oli molemmissa Webastot ja lyijyakut ja kyllä niiden kanssa pärjäsi ihan hyvin kun tiesi, että kovemmilla pakkasilla kannatti ladata akku jossain vaiheessa täyteen. Ja muuten pyrkiä noudattamaan sitä sääntöä, että ajoa yhtä paljon kuin lämmitystä.

Tämä W211 on sitten oma lukunsa. Akkua saa ladata pari kertaa viikossa koko talvikauden, koska mulla on normaali lyijyakku autossa, enkä ole sitä vielä raskinut vaihtaa AGM versioon.

Eli autoon kannattaa valita juuri sellainen akku kun sinne on suunniteltukin. Tiedossani ei ainakaan ole, että W211:n

latausohjelmaa voisi päivittää lyijyakulle sopivaksi.
Mulle vaihdettiin 1kk sitten tavallinen lyijyakku 100ah ja myös pikkuakku, niinikään lyijyakku ja nyt on käynnistelty milloin -10c - 27c aamuisin ilman lisälämppäreitä tms, eikä kertaakaan ole herjannu virran vähyyttä ja autossa on mm, saattovalot, ympäristövalaistus, ilmajouset, sähköjarrut, muistipenkki+ratti, harman kardon sound system, navi, jne jne, jotka pärähtää päälle heti ovet avattuani, et eiköhän se ole siitä kiinni et laitetaan liian pieni tai huonolaatuinen akku ja sit kiroillaan vika herjoja :shock: GL-Energy Pitäjänmäki :clap: sieltä uutta akkua autoon. Hinnat kaupungin parhaat ja tavara hyllystä, vaihtokin kaupan päälle, suosittelen. :thumbup:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

akkuhistoriaa tältä talvelta... autoni on vuosimallia 05 ja siinä oli alkuperäinen akku.vaihettiin marraskuussa 100 Ah:n tavalliseen nesteakkuun. eipä jaksanut webaston pyöritystä vaan ilmoitteli mukavuustoimintojen poiskytkemisestä. vaihettiin takuuseen samanlaisen tammikuussa, ei auttanut tilannetta.sitten vaihettiin 95 Ah:n agm-akku ja ainakaan vielä ei oo mitää ongelmia, herjoja tms tullu.käyttö ollut samanlaista kokoajan eli arkisin 2 x 37 km, webaa aamuisin n. 15 min ja vielä 10 min ajon aikana.vkonloppuisin pidempi reissu. eli näyttää siltä että agm-akku oli kuitenkin se mikä auttoi.ainakin miun autossa.seurataan ny tilannetta kuiteski.

akkuliike oli muuten todella hyvän palvelun kauppa.kun valitin, vaihettin kerran takuuseen ja sitte ku halusin tuon agm:n, sen hinnassa hyvitettiin tuo perusakun hinta täysimääräisesti.liikkeen kaveri vielä soitteli ympäri suomea ja selvitteli oikeanlaista akkua.ja hinta n 190 e agm akusta, ihan siisti hinta.mikäli joku liikkuu savonlinnan seudulla, laittakaa yv:tä nii kerron liikkeen nimen.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on edelleen autossani MB:n leimoilla varustettu -04 kesäkuussa tehty Vartan 74Ah:n akku. Tälle talvelle jo varauduin uusimaan akun, mutta eipä ole mitään syytä. Seuraavakin akku tulee olemaan laadukas AGM akku, kun semmonen sinne kuuluu ja hyvin toimii.

En tiedä sitten, onko se hirveätä syntiä, jos silloin tällöin pitää yön yli laturissa ihan muuten vaan. Mun mielestä se ei tee w211 mersusta mitenkään paskaa vehjettä, jos pari kertaa talvessa varulta lataa akun. Näin olen toiminut myös w123,w201,w124 ja w202:en, sekä muiden merkkisten autojen kanssa, myös kuorma-autojen ja työkoneiden. Minusta tämä akun lataaminen joskus varuilta on ihan yhtä fiksua, kuin lohkolämmittimen käyttö.Välillä tuntuu siltä, että on auton vika, jos itse ei osaa yhtään varautua ennalta.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

JP74 kirjoitti:Mun mielestä se ei tee w211 mersusta mitenkään paskaa vehjettä, jos pari kertaa talvessa varulta lataa akun. Näin olen toiminut myös w123,w201,w124 ja w202:en, sekä muiden merkkisten autojen kanssa, myös kuorma-autojen ja työkoneiden. Minusta tämä akun lataaminen joskus varuilta on ihan yhtä fiksua, kuin lohkolämmittimen käyttö.Välillä tuntuu siltä, että on auton vika, jos itse ei osaa yhtään varautua ennalta.
Joo, ehdottomasti kannattaa. Ja eritoten nuo agm:ät tulisi muutamia kertoja vuodessa latailla ihan täyteen vähän kovemmilla jännitteillä älylaturin kanssa. Vähän enenmmän näistä akuista tietävä kaveri tuota on suositellut ja se pelailee noiden kanssa aikapaljon äänenpainetouhuissa. Se sanoo, että kun latauksessa latausvaiheen suorittaa n. 15v jännitteellä ja rajummalla virralla akku ottaa "hapot", mutta täytyy olla tarkkana jos tätä ei tee älylaturi ettei kiehuta kennoja kun latausvirta hiipuu akun tullessa täyteen. Itse en tiedä mitä tuolla käytännössä tapahtuu, mutta ainakin oma akkuni vaikuttaa olevan erinomaisessa kunnossa näillä ohjeilla.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Maileri »

Onkohan akussa vika minullakin, kun W211 -02 ei toisinaan edes yritä käyntiin, jos on yön yli seissyt pakkasessa ulkona. Ei auta vaikka lokilämppäri ja sisätilan lämppäri olleet päällä tunteja. Akku on AGM 95 -mallinen ja olen sitäkin ladannut välillä täyteen. Mutta joskus ei vaan startti inahdakaan kun aamulla yrittää. Valot + puhaltimet syttyy normaalisti eikä mitään herjoja tule näyttöön. Veholla vaihdatin starttireleen, joka tuntui auttavan hetkeksi, muttei enää. Oliskohan vika startissa, mitä Vehollakin mainitsivat?
<E220D W211 -02>
Vastaa Viestiin