MB 290TD W210 tarkastus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Monessa viestiketjussa löytyy aiheeseen, mutta kuitenkin.

Pääsen katsomaan erästä otsikon mukaista yksilöä ja kyselen että mitä näistä kannattaa ostaessa tarkastaa.
Auto on siis 290TD Avantgarde -97 ja tuotu joskus vuosia sitten Hollannista. Automaattivaihteet ja autoilmastoinnit, webastot ym löytyy.
Autossa on kuulemma myös säädettävä alusta. Itse olen melko kokenut autonostaja ja osaan katsoa pintaakin syvemmälle jos näin voi sanoa, mutta Mersua en ole ennen ostanut.

Onko konehuoneen puolella jotakin mitä kannattaa erikoisesti tutkailla.

Itsellä mielessä:
- ruosteet
- öljyvuodot
- alusta
- vaihteisto
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja illinois »

Foorumilta löytyy yhtäsun toista asiasta, mutta näissä ylivoimaisesti suurin ongelma on ruoste jota löytyy yllättävistäkin paikoista ja jos ei löydy niin tulee löytymään kun pukkaa itsensä esiin maalin alta. Se vanha kunnon toimintatonni on hyvä varata heti hinnanmääritykseen mukaan kun tuon ikäisestä autosta kyse.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Ruosteen tarkastuksiin olenkin varautunut. Saa nyt nähdä minkälainen tapaus on kyseessä.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Katso myös pumpun luota, onko vuotoja. Näissä jakajapumpullisissa joskus lähtee nuo pumput vuotamaan ulospäin.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Ja kiitokset tästäkin vinkistä.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
ford351
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 26.01.2012 23:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja ford351 »

Turmelo kirjoitti:Katso myös pumpun luota, onko vuotoja. Näissä jakajapumpullisissa joskus lähtee nuo pumput vuotamaan ulospäin.
Mistä kohin alkaa???
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Pumpun kannen tiivisteet alkaa vuotamaan siitä pumpun päältä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
ford351
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 26.01.2012 23:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja ford351 »

mulla haisee nafta tuosta 210 97 mutta eniten konehuoneesta mutta ei näy märkää
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

ford351 kirjoitti:mulla haisee nafta tuosta 210 97 mutta eniten konehuoneesta mutta ei näy märkää
koita katsoa pumpun päältä ja sieltä mistä lähtee suutin putket suuttimille josko vähän vuotaisi kannattaa otaa se se musta ilmaputki pois tieltä niin näkee paremmin toinen vaihtoehto on että suuttimien ylivuotoputket vuotaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

arska10 kirjoitti:Pumpun kannen tiivisteet alkaa vuotamaan siitä pumpun päältä
Ei tosin ole vaikeat vaihtaa eikä varmaan kalliitkaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Siekkinen kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Pumpun kannen tiivisteet alkaa vuotamaan siitä pumpun päältä
Ei tosin ole vaikeat vaihtaa eikä varmaan kalliitkaan.
Maksoi metrin pätkä dieselin kestävää letkua kudoksella 2€ siitä kun leikkaa sinvuleikkureilla sopia päkiä niin halpaa kuin saippua
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

arska10 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Pumpun kannen tiivisteet alkaa vuotamaan siitä pumpun päältä
Ei tosin ole vaikeat vaihtaa eikä varmaan kalliitkaan.
Maksoi metrin pätkä dieselin kestävää letkua kudoksella 2€ siitä kun leikkaa sinvuleikkureilla sopia päkiä niin halpaa kuin saippua
Ei se letkukaan kallista ole mutta tiivisteitä meinasin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Jos nafta haisee ja ei näy vuotoja selvästi, voi tihuttaa myös joku suutinputki hienoa sumua, jota ei meinaa näkeä.. Taskulampulla yleensä selviää käydessä :)
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Minkälaisia määriä tällaisella 290TD koneella ajetaan? Onko kukaan mennyt esim 800tkm ilman isoa remonttia?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

En tiedä yhtään itse näkemääni jolla olisi ajettu yli 800 tkm mutta olen nähnyt noita 600tkm ajettuja joissa ei ole olltut kauheasti murheita kun vaan jaksaa huoltaa autoa tietysti noita normi osia niveliä ja ja puslia ja iskareita
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

y30harrastaja kirjoitti:Minkälaisia määriä tällaisella 290TD koneella ajetaan? Onko kukaan mennyt esim 800tkm ilman isoa remonttia?
Sprinterin kopassa tuntuu kestävän 700 tkm tekemättä mitään vaikka päällä on minkälaista koria ja kylmäkonetta. Veikkaisin että väykyssäkin kestää ajaa sen 700 tkm kun on aika paljon pienemmällä rasituksella :D
Nämä siis suomesta ostettuja autoja joita on huollettu kunnolla ja nuo ajomäärät ovat todellisia eivätkä pelkkiä mittarilukemia...
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Onhan se 700 tkm jo jotain sekin ;)
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

y30harrastaja kirjoitti:Onhan se 700 tkm jo jotain sekin ;)
Jäi vielä mainitsematta että tuo 700 tkm oli mittarissa kun auto vaihtoi omistajaa eikä kun kone petti. Taitaa tämä 2.9 kone olla sisuskaluiltaan mersun vahvimpia henkilöautoihin asennettuja koneita.
Tuossa pihassa on 570 ajettu sprintteri tuolla samalla tekniikalla, noilla kilometreillä ei tunnu edes huohottavan vielä niin katsotaan että miten pitkälle se kestää :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Vakuuttunut olen itsekin tästä koneesta. Kovasta äänestä sitä jotkut moittivat, mutta minun mielestäni se on oikein mukava dieselin hurina :)
Muutamia kun tosin olen koeajanut niin erojakin on. Eräässä kuului hyttiin julmetun kova ääni kun taas toisissa ei. Liekö joku eristyksen puuttuminen tuohon syynä.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tai ohjausputken läpivienti kumi rikki siitä se melu usein johtuu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Eikö näihin koneisiin yleesä joudu kuitenkin sen jakoketjun ja kansipahvin vaihdon jossain vaiheessa tekemään ? .. Omaani on ainakin tehty nuo vähän alle 400tkm.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Turmelo kirjoitti:Eikö näihin koneisiin yleesä joudu kuitenkin sen jakoketjun ja kansipahvin vaihdon jossain vaiheessa tekemään ? .. Omaani on ainakin tehty nuo vähän alle 400tkm.
Tiedätkö syytä miksi tehty jo niinkin aikaisin? Itse olen kyllä käsittänyt että normaali huoltoja tehden mennään kyllä paljon pidemmälle.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

y30harrastaja kirjoitti:
Turmelo kirjoitti:Eikö näihin koneisiin yleesä joudu kuitenkin sen jakoketjun ja kansipahvin vaihdon jossain vaiheessa tekemään ? .. Omaani on ainakin tehty nuo vähän alle 400tkm.
Tiedätkö syytä miksi tehty jo niinkin aikaisin? Itse olen kyllä käsittänyt että normaali huoltoja tehden mennään kyllä paljon pidemmälle.
Vesipumppu ja jakoketju kuuluisi jonku ohjeen mukaan vaihtaa 400 tkm kohdalla ja kansipahvi menee sitten kun menee. Kansipahvin kestoon vaikuttaa moni asia mutta kyllä siellä 500 tkm kohdalla kannattaa alkaa valmistautua ainakin henkisesti :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Niin mutta vain henkisesti :) Saattaahan olla että se vaihdetaan 700tkm, tai 800tkm, tai 1milj jälkeen :)
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sprintteri on vaan työ ajoissa ja ajetaan pitkiä matkoja yleensä vaikka koppa on painava.Tämä vaikuttaa myös kestävyyteen.
Mitäs sanotte hiace turbodiesel 750tkm ja vaihdettuja osia vain laturi ja jakohihnoja.Ei edes hehkuja eikä turboa ja pitkää ajoa enimmäkseen ja vaihtoon kun meni niin vielä pelaa hyvin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja AM »

atlas kirjoitti: Mitäs sanotte
Melkonen sissi joka jaksaa ajaa Hiasella 750tkm :D
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AM kirjoitti:
atlas kirjoitti: Mitäs sanotte
Melkonen sissi joka jaksaa ajaa Hiasella 750tkm :D
Ei kyllä onnistu sissiltä....pitää olla muukalaislegioonasta tai saanut legionellabakteerista aivokalvontulehduksen tms.... :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
latvis124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 01.01.2010 13:02
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja latvis124 »

Veljen 290 on ny ajettu 600 Tkm ja kansiremontti alkaa olemaan pian ajankohtainen.
Kannentiiviste vuotaa ulospäin öljyä ja nokkaketju on tainnu jo jonkinverran antaa myören.
Itte ainaki hyväksyn tuon remontin noilla kilsoilla :lol:
W210 320 CDI -99
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

AM kirjoitti:
atlas kirjoitti: Mitäs sanotte
Melkonen sissi joka jaksaa ajaa Hiasella 750tkm :D
Sillä rahalla mitä hiacemiehellä on mennyt peltoreiden pattereihin tuon 750tkm aikana vaihtaa monet uudet kannentiivisteet :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: MB 290TD W210 tarkastus

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Tämä on varmaankin tapauskohtaista. Veikkaan että monella 2.9 koneella on menty enemmän kuin 600tkm ennen tiivisteen, tai ketjun vaihtoa.
Toki onhan se varmaan hyväksyttävä jo tuossakin ajomäärässä.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Vastaa Viestiin