w114 280ce kattoluukun korjaus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

w114 280ce kattoluukun korjaus

Viesti Kirjoittaja OMAR »

nyt ne kattoluukku ongelmat sitten alkoivat,luukku on pelannut moitteetta jo pitkään, mutta nyt yhtäkkiä moottori ei jaksa vetää luukkua kuin noin 5cm auki ja kiinni.kädellä avittamalla aukeaa noin puoliväliin jonka jälkeen jumittaa oikein kunnolla.kävin veholla ja kysyin uutta vaijeria,jonka saa tilaamalla saksasta 90e :( .mahtaisiko joku tietää sopisiko 123 280ce vaijeri myös tuohon vanhempaan,ainaskin siinä on moottori kuskin puolella kun pystylyhdyssä on pelkääjän puolella (muuten suurin piirtein samanlaiset ainaskin moottori puoleltaan).pelottelivat siellä että varaa ainaskin viikonloppu ja kori kaljaa kun alat sitä purkamaan :shock: .pitääkö paikkansa että on V mäinen homma edessä.jos jollain on muita ideoita niin nyt saa loistaa.PS on muuten loistava foorumi :D
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

No, v-mäinen homma ja v-mäinen homma - miten sen nyt ottaa. Mutta itse olen ollut kolme vuotta ilman koko vaijeria, kun kerran sen hölmönä otin irti. :roll: Eikä muuten ole sen takia myöskään luukun verhoilua eikä luukku pysy tiukasti kiinni.

Onglemani on tämä: otin vaijerin irti, mutta sen kuljetinputki pääsi samalla liikkumaan hieman jostain liitoksesta jossain takakaton alueella, jolloin se vaijeri ei enää mene paikalleen muuten kuin purkamalla koko kattoverhoilu ja laittamalla se putki paikalleen. Enkä ole viitsinyt, kun auto on pääasiassa seisonut. Vaihdan sitten kerralla koko verhoilun jos sen puran.

Mutta jumitysongelma on yleinen. Syynä on kai useimmiten vaseliinin kovettuminen ja tahmaantuminen. Sitten moottori ei enää jaksa pyöriä vaan palaa.

1) Aloita vaikka ostamalla uusi moottori. Muistaakseni W123:n moottori käy W114-malliinkin, mutta maksaahan sekin noin 200-300 mummoa (aikanaan Venetmäellä, jos muistan oikein).

2) Sitten ota veijeri pois, ja pese vanha vaseliini pois jollakin liuottimella. Varo etteivät muovihelmet sula.

3) Puhdista kuljetusputki mahdollisimman hyvin. En ole koskaan purkanut (ks. yllä) kuljetinputkea, mutta se ei taida olla yhtenäinen ja "vuotamaton". Muutenhan sen kautta voisi pyörittää liuotinta. Jos purat kattoverhoilun, saat varmasti parhaan lopputuloksen - silloinhan voit uittaa kuljetinputken puhdistusaineessa.

4) Kun vaijeri ja putki ovat mahdollisimman hyvin putsattu vanhasta tervasta, laita tilalle uutta vaseliinia (Valvolinen spray tms.?). Sitten vaijeri takaisin (helppo homma, ks. yllä :wink: ) ja uusi moottori paikalleen.

Samalla kannattaa tarkistaa luukun kiskojen kunto ja luistavuus. Kiskot eivat saa olla liian löysätkään, sillä muuten luukku rämähtää kovassa vauhdissa irti (olen kokeillut sitäkin).

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

Viesti Kirjoittaja OMAR »

no niin, luukku on nyt putsattu ja jumituksen syy löytyi,vaijerissa olevat muovi helmet olivat kuluttaneet toisiaan niin,että ne pidemmät helmet olivat alkaneet syödä koloa itselleen niihin pienempiin,ja näin niistä alkoi jo tulla yhtenäinen "tanko"jolloin vaijeri ei enää päässyt taipumaan kunnolla.tälläisenä sitä ei saanut edes lykättyä takaisin siihen putkeen vaan jumiutui juuri siellä katon takaosan tienoilla,(Daaz voi olla että sulla on vaan sama vika sillä se putki on täysin yhtenäinen ja ei voi liikkua mistään liitoksesta)matto puukon terällä vain niistä pikku helmistä ne "reunat "pois ja vaijeri meni paikoilleen ilman mitään väkivaltaa.sitten vaijerin ja sisäputken pesu liuottimella ja rasvaus ja kokeilemaan, heureka se liikkuu ja paremmin kuin koskaan aiemmin :lol: .ainoa mitä en saanut vielä kunnolla pelaamaan on luukun takareuna joka ei nouse aivan ylös ilman auttamista,täytyy vielä koettaa säätää sitä tai kokeilla toista moottoria jos tämä alkaa olla jo väsähtänyt tätä tankoa veivatessa. :?: .kyllähän uusi olisi ollut aina uusi mutta 90e säätettiin vielä toistaiseksi,jos sitten vasta ensikerralla kun luukku temppuilee sen ostaisi.
Vastaa Viestiin