W126 M117 Moottoriongelmaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kallekof
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.04.2012 03:25

W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja kallekof »

Päivää,

Eli kyseessä oleva kulkine on 1986 500 SEL. Ongelmana on erittäin epätasainen käynti läpi kierrosalueen.

Taustaa:
Moottoriin tehtiin täydellinen yläkerran remontti, uusittiin nokat, keinut, kannet käytettiin pajalla (pari uutta venttiiliä, ohjaria ja kumet). Kokoaminen suoritettiin WIS:n ohjeiden mukaan. Lisäksi laitettiin kaikki uudet huohotinletkut ja -putket, ketjun ohjarit, uusi imukaulus ruiskuun, uudet kansipahvit. Jako säädettiin sillain että nokat oli merkeissään ja kampura jäi hieman jälkeen TDC:n ~4 astetta (entisten merkkien mukaan). Ketju on uusittu koneeseen n. 15000km sitten.

Noh, eräänä kauniina päivänä sitten kaikki saatiin valmiiksi ja oli aika näyttää autolle virta-avainta. surrurruuururuuruuruurur....vruuuuuuum. Nonniin, kone lähti käymään. mutta mitäs kummaa, kone käy niin epätasaisesti että konepeltikin meinaa lentää pois paikoiltaan. Kierroksia nostamalla käynnin epätasaisuus tuntuu poistuvan n. 2500rpm paikkeilla. Myös tehot on aikalailla kateissa. Sytytystäkin koitettiin säätää kohdilleen, mutta sen säätäminen ei mahdottoman paljon käyntiin näytä vaikuttavan (pyörijä on merkissään kun kampura on TDC-asemassa). Nyt oon sitten paikka kerrallaan koittanu käydä läpi ja löytää imuvuotoja ja noin 36 kertaa ruiskun letkut yms irtikäyttäneenä täytyy sanoa että en sieltä mitään mahdottomia vuotoja kyllä löydä enää.

Ennen remonttia kone kävi muuten hyvin, mutta 8. pytyssä oli ohivuoto venttiilinohjarissa (joka korjattiin kannen koneistuksessa). Mutta silti kone kävi täysin tasaisesti.

Ehdotuksia? Tietoa? Apua?!! Alkaa pikkuhiljaa palamaan käpy :twisted: Työnnän kohta mersun kohti ojaa ja lähden baijeriin etsimään autoa :thumbdown:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

taitaa olla venttiilin ajotus pielessä, tartteepas tarkistaa tosta lattialla makkailevasta 42o:stä miten ne merkit menee :wink:siinähän on sama yläkerta :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko merkit näin ja onko kasatessa mahollista että venttiilit olis ottanu mäntiin kiinni :wink:

Kuva

kampiakselin hihnapyörä tuossa kohe :wink:

Kuva

ja nokkien merkit tuollain kohe :wave: molemmat :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja petri »

Eihän nokat ole menneet väärille puolille? En tiedä onkoedes mahollista, mut tuli vaan mieleen.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

petri kirjoitti:Eihän nokat ole menneet väärille puolille? En tiedä onkoedes mahollista, mut tuli vaan mieleen.
meinaat, että jakopää laitettu vauhtipyörän puolelle :twisted:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onko varmasti oikea syttyjohto oikean sylinterin tulpassa? Ja onhan tuokin teoreettisesti mahdollista, että vasen nokka olisi oikeassa sylinterilohkossa, mutta se, että kuinka koko mylly pyörisi senjälkeen, epäilisin, että palotapahtumia paukkuisi myös pako- ja imusarjassa.

Samoiten onko vauhtipyörän vetolevy oikeinpäin? Siellähän on jotain antureita, jotka vaikuttaavat myös Ke-jetronicin toimintaan...ei kun teillähän oli vaan pelkät kannet irti...vai irrotitteko koko moottorin pois?

Entäs onko ylijännitereleen sulake paukkunu?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
ipedius
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 10.04.2012 11:46

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja ipedius »

Päivää täältäkin,

jotain vastauksia pohdintoihin:
-nokat on oikeilla paikoillaan
-sytytysjohdot on oikein
-koko kone oli irti

-kun nokat on kuvien kaltaisesti merkeissään, kampuran pyörällä on arvona ~4. Voiko ketju venyä tuon verran vai onko jako sitten pielessä?
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

ipedius kirjoitti:Päivää täältäkin,

jotain vastauksia pohdintoihin:
-nokat on oikeilla paikoillaan
-sytytysjohdot on oikein
-koko kone oli irti

-kun nokat on kuvien kaltaisesti merkeissään, kampuran pyörällä on arvona ~4. Voiko ketju venyä tuon verran vai onko jako sitten pielessä?
Ketju voi venyä hyvinkin tuon noin 7-10mm jos se on todella paljon ajettu.
Melko varmasti jako on pielessä yhden hampaan verran.
Tuo 117 kone lähtee ihmeen hyvin käymään vaikka jako olisi hampaan pielessä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
ipedius
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 10.04.2012 11:46

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja ipedius »

adenauer300 kirjoitti: Ketju voi venyä hyvinkin tuon noin 7-10mm jos se on todella paljon ajettu.
Melko varmasti jako on pielessä yhden hampaan verran.
Tuo 117 kone lähtee ihmeen hyvin käymään vaikka jako olisi hampaan pielessä.
Ketjullahan oli siis ajettu noin 15 000. Eli aika uusi on.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Uusitko myöskin ne muoviputket joita pitkin venttiilinnostajille menee öljyt? Nimittäin jos ne vuotaa tulee just tollasia ilmiöitä kun nostajat ei saa tarpeeksi öljynpainetta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pistäkää se kampiakseli yläkuolokohtaan ja katsokaa sitten, kuinka paljon nokka-akselien kohdistusmerkit ovat pielessä.

jsmaa: Kuinka ne muoviputket muka vaikuttaa nostajiin, koska niitten putkien kautta tulee vain roiskevoitelu nokan laahaimille?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mesedesi kirjoitti:Pistäkää se kampiakseli yläkuolokohtaan ja katsokaa sitten, kuinka paljon nokka-akselien kohdistusmerkit ovat pielessä.

jsmaa: Kuinka ne muoviputket muka vaikuttaa nostajiin, koska niitten putkien kautta tulee vain roiskevoitelu nokan laahaimille?
Jaajuu sori,taisin ollakin väärässä motissa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
kallekof
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.04.2012 03:25

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja kallekof »

Edelleen on ongelma olemassa.

Eli jälleen kerran käytetty imusarja irti, uusittu KAIKKI mahdolliset tiivisteet ja tarkistettu että imuvuotoja ei todellakaan ole.

Sellainen tuli mieleen, että kun kone oli irti käytettiin myös kampiakselin pyörää irti (siis missä ajoitusmerkit on) onko edes teoriassa mahdollista asentaa sitä pultin verran pieleen vai onko pulttijärjestys "epäkeskosti" sillain että sitä ei voi laittaa väärin? Se olis nyt ainoa mahdollisuus melkeinpä mikä voi kanittaa tätä hommaa. Sillon ajotus vois olla pielessä.

Toinen on tuo alipainepuoli, onko kellaan minkäänvaltakunnan kuvaa nuista alipaineletkuista? Ja ainiin, rempan aikana tulpattiin tosiaan EGR.

Semmosen havainnon tein että nyt tyhjäkäynnillä economy mittari kohoaa hieman nollasta (normaalistihan kunnossa olleessaan se ei sitä tee).

:idea:
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 997
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

kallekof kirjoitti:tyhjäkäynnillä economy mittari kohoaa hieman nollasta
Alipainevuoto.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
kallekof
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.04.2012 03:25

Re: W126 M117 Moottoriongelmaa

Viesti Kirjoittaja kallekof »

Onko kellään siis mitään mahdollisuutta kertoa/ ottaa kuva siitä miten nuo alipaineletkut pitäis olla?
Vastaa Viestiin