W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Kyseessä vm. 2002 220cdi, mittarissa 270tkm. Muutaman kerran menny laatikko vikatilaan ja jäänyt ykkönen(?) päälle, lähtee kuitenkin kuittaamalla toimimaan ja saattaa toimia tonnin-pari ilman ongelmia. Tekee joskus myös niin, että 'kolahtaa' kiihdytyksessä ja jättää esim. kakkosen päälle. Kun auton sammuttaa, niin käynnistyksen jälkeen toimii kaikki kuitenkin taas ok. Vikadiagnoosi herjaa laatikon nopeudentunnistimesta, mutta autoa ei toistaiseksi ole sen tarkemmin tutkittu. Liekö moisen vikakoodi syntyminen mahdollista jostain muusta syystä.

Kannattaako/voiko jotain 'markan vika' -paikkoja tsekata tuon ongelman poistamiseksi? Ilmeisesti noissa on jonkin verran liittimissä kontaktihäiriöitä, mutta uskaltaako esim. laatikon pistoketta irroitella omin nokkineen tarkastusta varten. Mittaristossa on myös pientä toimintahäikkää varoitusvaloissa sekä lämpö-/polttoainemittarissa, jonkun minuutin ajon jälkeen kuitenkin alkavat toimimaan. Jos jollain on heittää ajatuksia tai linkkejä aiheisiin, niin mieluusti niitä kuulisin.

E: Jos Jyväskylän seudulla sattus joku tietäjä olemaan, jolla korvausta vastaan intoa aiheeseen niin saa laittaa yv:ä.
W211 220cdi
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja JTI »

cdi2002 kirjoitti:Kyseessä vm. 2002 220cdi, mittarissa 270tkm. Muutaman kerran menny laatikko vikatilaan ja jäänyt ykkönen(?) päälle, lähtee kuitenkin kuittaamalla toimimaan ja saattaa toimia tonnin-pari ilman ongelmia. Tekee joskus myös niin, että 'kolahtaa' kiihdytyksessä ja jättää esim. kakkosen päälle. Kun auton sammuttaa, niin käynnistyksen jälkeen toimii kaikki kuitenkin taas ok. Vikadiagnoosi herjaa laatikon nopeudentunnistimesta, mutta autoa ei toistaiseksi ole sen tarkemmin tutkittu. Liekö moisen vikakoodi syntyminen mahdollista jostain muusta syystä.

Kannattaako/voiko jotain 'markan vika' -paikkoja tsekata tuon ongelman poistamiseksi? Ilmeisesti noissa on jonkin verran liittimissä kontaktihäiriöitä, mutta uskaltaako esim. laatikon pistoketta irroitella omin nokkineen tarkastusta varten. Mittaristossa on myös pientä toimintahäikkää varoitusvaloissa sekä lämpö-/polttoainemittarissa, jonkun minuutin ajon jälkeen kuitenkin alkavat toimimaan. Jos jollain on heittää ajatuksia tai linkkejä aiheisiin, niin mieluusti niitä kuulisin.

E: Jos Jyväskylän seudulla sattus joku tietäjä olemaan, jolla korvausta vastaan intoa aiheeseen niin saa laittaa yv:ä.
Onko laatikossa mös luistoa (vaihtotilanteessa kierrokset nousevat hetkellisesti ennen tippumista alemmalle tasolle)? Jos on niin pakkojen tiivisteiden vaihto saattaa auttaa, muuten ja/tai menee venttiililohkon vaihtoon. Yleisin ensiyritys on vaihtaa öljyt, kaikki toistakytä litraa eikä pelkästään helpolla valuvat.

Mittaristo-ongelmaan saaneet apua kun kyselet jonkun *:n omistajan apuja.
S211 280CDI TA
Avatar
Kai_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 07.02.2005 21:33
Paikkakunta: Pertteli

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja Kai_L »

Vikakoodista päätellen vaihteiston ohjainlevy vaihtoon.
Tuosta linkistä uutta tilalle niin eiköhän se taas toimi.

http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-ELEKTRI ... 41647815f3" onclick="window.open(this.href);return false;
S202 -00 200cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Kai_L kirjoitti:Vikakoodista päätellen vaihteiston ohjainlevy vaihtoon.
Tuosta linkistä uutta tilalle niin eiköhän se taas toimi.

http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-ELEKTRI ... 41647815f3" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuo ohjainlevy sama asia kuin nopeudentunnistin?

Jostain luin noiden automaattien johtoliittimistä, joihin pääsee vuotamaan öljyä hapertuneiden o-renkaiden takia. Voikohan noita lähteä omin nokkineen tarkastamaan?
W211 220cdi
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Onko laatikossa mös luistoa (vaihtotilanteessa kierrokset nousevat hetkellisesti ennen tippumista alemmalle tasolle)? Jos on niin pakkojen tiivisteiden vaihto saattaa auttaa, muuten ja/tai menee venttiililohkon vaihtoon. Yleisin ensiyritys on vaihtaa öljyt, kaikki toistakytä litraa eikä pelkästään helpolla valuvat.

Mittaristo-ongelmaan saaneet apua kun kyselet jonkun *:n omistajan apuja.[/quote]

Itse vaihtotapahtuma on mielestäni ihan normaali. En ole varma, mutta kaupunkinopeudella esiintynee pientä liikettä kiekkakellon viisarissa. Vaihteiston öljymäärästä taikka niiden mahdollisesta vaihdosta ei ole tietoa. Voiko öljymäärän tsekata itse?

Aivan rookie tällä foorumilla, mikä on *?
W211 220cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:Onko laatikossa mös luistoa (vaihtotilanteessa kierrokset nousevat hetkellisesti ennen tippumista alemmalle tasolle)? Jos on niin pakkojen tiivisteiden vaihto saattaa auttaa, muuten ja/tai menee venttiililohkon vaihtoon. Yleisin ensiyritys on vaihtaa öljyt, kaikki toistakytä litraa eikä pelkästään helpolla valuvat.

Mittaristo-ongelmaan saaneet apua kun kyselet jonkun *:n omistajan apuja.
Itse vaihtotapahtuma on mielestäni ihan normaali. En ole varma, mutta kaupunkinopeudella esiintynee pientä liikettä kiekkakellon viisarissa. Vaihteiston öljymäärästä taikka niiden mahdollisesta vaihdosta ei ole tietoa. Voiko öljymäärän tsekata itse?

Aivan rookie tällä foorumilla, mikä on *?[/quote]

*:ri=ainoa oikea testeri mersuun (lue star)
Laatiko öljyt voi tarkistaa helposti itse ohjeet löytyy foorumilta monesta paikasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Kai_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 07.02.2005 21:33
Paikkakunta: Pertteli

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja Kai_L »

cdi2002 kirjoitti:
Kai_L kirjoitti:Vikakoodista päätellen vaihteiston ohjainlevy vaihtoon.
Tuosta linkistä uutta tilalle niin eiköhän se taas toimi.

http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-ELEKTRI ... 41647815f3" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuo ohjainlevy sama asia kuin nopeudentunnistin?

Jostain luin noiden automaattien johtoliittimistä, joihin pääsee vuotamaan öljyä hapertuneiden o-renkaiden takia. Voikohan noita lähteä omin nokkineen tarkastamaan?
Se nopeuden tunnistin on tuossa ohjainlevyssä.
S202 -00 200cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Kun laatikko heittää itsensä vikatilaan, niin kuuluu 'tumpsaus' kardaanista. Tämän jälkeen laatikko ei vaihda isompaa eikä pienempää, uudelleen käynnistämällä kaikki tosiaan taas ok. Sellainen huomio että kun vika on päällä niin vakkaria ei saa päällä ja inforuudun vakkarin näyttämän nopeuden kohdalla on numeroiden sijasta kolme --- viivaa. Viittaa kyllä vahvasti että laatikko ei saa tieto nopeudesta, josta johtuen jättää pykälän vaihtamatta. Kummaa että kuitenkin nopeusmittari toimii tässä ns. vikatilassakin. Ottaako nopeusmittari tietonsa pyörän ABS-anturilta?

Voiko noita joitain laatikon johtoliittimiä availla ilman katastrofia? Jossain oli juttua (en löydä enää missä) että laatikkoöljyä vuotaa johtonippuun, josta menee kapillaarina jonnekin boksiin. Missähän päin ko boksi sijaitsee, jos tuonkin tarkastaisi?
W211 220cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannattaa korjata vikakoodien mukaiset viat.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:Kun laatikko heittää itsensä vikatilaan, niin kuuluu 'tumpsaus' kardaanista. Tämän jälkeen laatikko ei vaihda isompaa eikä pienempää, uudelleen käynnistämällä kaikki tosiaan taas ok. Sellainen huomio että kun vika on päällä niin vakkaria ei saa päällä ja inforuudun vakkarin näyttämän nopeuden kohdalla on numeroiden sijasta kolme --- viivaa. Viittaa kyllä vahvasti että laatikko ei saa tieto nopeudesta, josta johtuen jättää pykälän vaihtamatta. Kummaa että kuitenkin nopeusmittari toimii tässä ns. vikatilassakin. Ottaako nopeusmittari tietonsa pyörän ABS-anturilta?

Voiko noita joitain laatikon johtoliittimiä availla ilman katastrofia? Jossain oli juttua (en löydä enää missä) että laatikkoöljyä vuotaa johtonippuun, josta menee kapillaarina jonnekin boksiin. Missähän päin ko boksi sijaitsee, jos tuonkin tarkastaisi?
Laatikon ohjain boxsi löytyy hantin jalkatilasta
(kääntää maton etureunasta taaksepäin, "styroksin"pala pois,
Alumin pelti irti alakulmista 2 ylhäältä yhdellä kiinni kääntää se lattialle niin boxsi missä lukee egs,

Johtoja kun irrotelee niin avaimet ja keyles kortti kauas autosta


Ja tosiaan korjata/tarkistaa vika koodien mukaiste viat
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

dealer kirjoitti:Kannattaa korjata vikakoodien mukaiset viat.
Kun sais tietoa aiheesta, niin vois ensin taklata nuo 'helpot' viat pois ja sen jälkeen tarpeen vaatiessa vaihtaa palikkaa. Vikakoodien mukaan eläminen käy helposti lompakon päälle, mutta siitähän korjaamot tykkää.
W211 220cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Kannattaa korjata vikakoodien mukaiset viat.
Kun sais tietoa aiheesta, niin vois ensin taklata nuo 'helpot' viat pois ja sen jälkeen tarpeen vaatiessa vaihtaa palikkaa. Vikakoodien mukaan eläminen käy helposti lompakon päälle, mutta siitähän korjaamot tykkää.
Kun tarkista ensin sen öljyn nousun ja pyörän nopeus anturien johdot, pyörän laakerien välyksen, laatikko öljyn määrän
niin "helpot"
On tarkistettu
Aiheesta on kyllä paljon laitettu tietoa (itsekin useampaan juttuun...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

CDI203 kirjoitti: Laatikon ohjain boxsi löytyy hantin jalkatilasta
(kääntää maton etureunasta taaksepäin, "styroksin"pala pois,
Alumin pelti irti alakulmista 2 ylhäältä yhdellä kiinni kääntää se lattialle niin boxsi missä lukee egs,

Johtoja kun irrotelee niin avaimet ja keyles kortti kauas autosta


Ja tosiaan korjata/tarkistaa vika koodien mukaiste viat
Kiitoksia tästä. Voiko akku olla kytkettynä kun noita littimiä availee?

Ilmeisesti kyseessä on sama boksi, jota joku muukin oli availlut ja todennut öljyn pääsevän sinne asti aiheuttaen kontaktiongelmia (=laatikon vikatilan). Jotenkin tuntus et jos laatikon nopeudentunnistin on rikki, niin se olis sitä sitten jatkuvasti. Sitä tässä haen että onko vian perimmäisin syy laatikon pistoke.
W211 220cdi
Avatar
Kai_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 07.02.2005 21:33
Paikkakunta: Pertteli

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja Kai_L »

cdi2002 kirjoitti: Sitä tässä haen että onko vian perimmäisin syy laatikon pistoke.
Se selvii aika helpolla kun menee auton alle, irrottaa pistokkeen ja katsoo onko öljyinen.
S202 -00 200cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Laatikon ohjain boxsi löytyy hantin jalkatilasta
(kääntää maton etureunasta taaksepäin, "styroksin"pala pois,
Alumin pelti irti alakulmista 2 ylhäältä yhdellä kiinni kääntää se lattialle niin boxsi missä lukee egs,

Johtoja kun irrotelee niin avaimet ja keyles kortti kauas autosta


Ja tosiaan korjata/tarkistaa vika koodien mukaiste viat
Kiitoksia tästä. Voiko akku olla kytkettynä kun noita littimiä availee?

Ilmeisesti kyseessä on sama boksi, jota joku muukin oli availlut ja todennut öljyn pääsevän sinne asti aiheuttaen kontaktiongelmia (=laatikon vikatilan). Jotenkin tuntus et jos laatikon nopeudentunnistin on rikki, niin se olis sitä sitten jatkuvasti. Sitä tässä haen että onko vian perimmäisin syy laatikon pistoke.
Voi olla HUOM voi olla kuten moni muukin syy,
Mutta sitä ei kannata alkaa tarkistamaan samalla vaivalla laitaa uuden ~10€

Muita syitä välillä toimii välillä ei titoliiken onkelmat eri yksiköiden välillä
(tuolla aieminhan tais olla niistä pyörän nopeus antureista, jos niiltä tuleva tieto ei ole ok niin laatiko ei toimi kunnolla)

E:akku voi olla paikaasan "ja kanttakin" muutenkin tulee johtojen irrtelusta vikakoodeja)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

cdi2002 kirjoitti:Vikakoodien mukaan eläminen käy helposti lompakon päälle, mutta siitähän korjaamot tykkää.
Eipä se ihan niinkään mene, kyllä tavoite on saada auto kuntoon ja toimia silti asiakkaan eduksi.
Mikäli tämä on Starilla testattu ja sama vika tulee uudelleen niin aika selvä pitäisi vikapaikan olla ?:
cdi2002 kirjoitti:Vikadiagnoosi herjaa laatikon nopeudentunnistimesta
oulaistenliikenne.fi
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Vaihdelaatikon päässä oleva liitin ui öljyssä (tuli ehkä teekalusikallinen öljyä pihalle kun pistokkeen nappas pois) ja hantin jalkatilassa olevaan laatikon boksin liittimeen asti oli myös kulkeutunut öljyä. EGS-boksi tuli samalla avattua, mutta näytti olevan kuitenkin sisältä öljyvapaa.

Laatikko meni tutkimisen seurauksena 'nilkutustilaan' (pakki ja ilmeisesti kakkonen vain toimivat), olis jännä tietää mikä on tilanne jos vikakoodit nollais. Tuon laatikon päässä olevan pyöreän liittimen nyt ilmeisesti ainakin joutuu vaihtamaan, vai riittääkö o-renkaiden uusiminen? Kun lukitusklipsin pyöräytti kiinni, niin laatikon puoleinen pistokkeen runko tuntui myös kääntyvän mukana hieman.. Voiko tuota kiristää?

Voiko sähköpistokkeen vaihtaa ilman lootan pohjan avaamista?
Voiko tuo öljy liittimissä nyt sittenkin olla perimmäinen syy laatikon vikakoodeihin?
Viimeksi muokannut cdi2002, La 28.04.2012 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 220cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voiko sähköpistokkeen vaihtaa ilman lootan pohjan avaamista?
Siellä keskellä on 7 mm kannalla oleva ruuvi joka kierretään auki ja sitten voi vetää holkin pois.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Pitää varmaan kuitenkin laskea eka öljypohjan öljyt pois....eikös se tulvi muuten siitä liittimestä...?

.
Opel, "weird lieben autos"....
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja nautseri »

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=26201" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:Vaihdelaatikon päässä oleva liitin ui öljyssä (tuli ehkä teekalusikallinen öljyä pihalle kun pistokkeen nappas pois) ja hantin jalkatilassa olevaan laatikon boksin liittimeen asti oli myös kulkeutunut öljyä. EGS-boksi tuli samalla avattua, mutta näytti olevan kuitenkin sisältä öljyvapaa.

Laatikko meni tutkimisen seurauksena 'nilkutustilaan' (pakki ja ilmeisesti kakkonen vain toimivat), olis jännä tietää mikä on tilanne jos vikakoodit nollais. Tuon laatikon päässä olevan pyöreän liittimen nyt ilmeisesti ainakin joutuu vaihtamaan, vai riittääkö o-renkaiden uusiminen? Kun lukitusklipsin pyöräytti kiinni, niin laatikon puoleinen pistokkeen runko tuntui myös kääntyvän mukana hieman.. Voiko tuota kiristää?

Voiko sähköpistokkeen vaihtaa ilman lootan pohjan avaamista?
Voiko tuo öljy liittimissä nyt sittenkin olla perimmäinen syy laatikon vikakoodeihin?

Paljon kysymyksiä.. Ensi viikolle on autolle varattu 'tutkimusaika', mutta mitä tuota tutkimaan jos tämän verran jo aiheesta tiedetään.
Putsaa öljyt pois,
Sen holkin kääntyminen ei lupaa hyvää...
Saatta olla että on käynnyt niin että sen mainitun 7mm pultin
Vasta mutteri on alkanut pyörimään tyhjää(on kiinni muovissa)
sille ei voi muuta kun vaihtaa johdinlevyn,

Öljyä tulee jonkun verran ulos kun sen holkin ottaa irti
Kattaa sittien lisä sen mitä tarvitsee
(sitä varten ei tarvitse laatikon pohjaa tyhjäksi laskea)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Täytyy vaihtaa holkki ja katsoa kiristyykö se 7mm pultti. Tämän operaation jälkeen sit tyhjennyttää vikakoodit. Ei vaan mene oikein jakeluun miten liittimen nastojen tiivistys yleensäkään toimii.. Jos sen holkin nappaa pois ilman öljypohjan avaamista niin nastat saa öljykylvyn, mutta ilmeisesti ei ole vakavaa. Liittimen nastojen puhdistaminen mietytyttää, kun ei voi cleaneria suihkia laatikkoon päin. Oma projektinsa on vielä johtosarjan 'kuivailu'.

Käykö tämä Motonetin tarjoilema öljy laatikkoon, vai pitääkö olla speciaalimpaa:
59-0022 Nimike Automaattivaihteistoöljy Dexron-IIIG/H 1l Hinta 9.90
Automaattivaihtöljy MB-0019892103/236.10 1L (sähköohj 5v.)

Onko itse johdinlevyn vaihto millainen operaatio, onnistuuko ilman aiempaa automaattikokemusta?
Alkuperäinen vikakoodi on pyöritänopeusanturista, mut täytyy ensin taklata tämä öljyhomma pois sotkemasta.
W211 220cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:Täytyy vaihtaa holkki ja katsoa kiristyykö se 7mm pultti. Tämän operaation jälkeen sit tyhjennyttää vikakoodit. Ei vaan mene oikein jakeluun miten liittimen nastojen tiivistys yleensäkään toimii.. Jos sen holkin nappaa pois ilman öljypohjan avaamista niin nastat saa öljykylvyn, mutta ilmeisesti ei ole vakavaa. Liittimen nastojen puhdistaminen mietytyttää, kun ei voi cleaneria suihkia laatikkoon päin. Oma projektinsa on vielä johtosarjan 'kuivailu'.

Käykö tämä Motonetin tarjoilema öljy laatikkoon, vai pitääkö olla speciaalimpaa:
59-0022 Nimike Automaattivaihteistoöljy Dexron-IIIG/H 1l Hinta 9.90
Automaattivaihtöljy MB-0019892103/236.10 1L (sähköohj 5v.)

Onko itse johdinlevyn vaihto millainen operaatio, onnistuuko ilman aiempaa automaattikokemusta?
Alkuperäinen vikakoodi on pyöritänopeusanturista, mut täytyy ensin taklata tämä öljyhomma pois sotkemasta.
Johdin levyn vaihto onnistuu kun auto on tasaisella ja tarpeeksi korkealla,
(puhdasta pitää olla) ja taka kulmassa olevaa muovinippeliä mihin tulee siirto vivun tappi varoo
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja jani k »

itsellä oli laatikon kanssa ongelmia, nykäs kylmänä ja luisti vaihdossa kuumalla.
vaihdoin kyb venttiilin ja pistokeen laatikkoon ja kuivasin ohjain poxin öljystä ja uudet öljyt,
ja kaikki ongelmat hävisi.
ei ollut paha homma kun tuli hyvät neuvot foorumilaisilta..
W213
MB 400 cdi w211
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Tuo boxi tuli varovasti kliinerin kanssa putsattua ja samalla vessapaperoitua johtosarjaa kuivaiksi. Pistokkeen vaihto on vielä edessä, mutta laatikkoöljy on edelleen kysymysmerkki.

236.10, 236.12 vai 236.14?

Huoltokirjan mukaan litkut vaihdettu viimeksi 4 vuotta ja 120tkm sitten, mutta öljylaadusta ei ole tietoa. 236.14 on ilmeisesti liian 'hienoa' tuohon, joten liekö varmin ratkaisu tuo edullisin vaihtoehto?
W211 220cdi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

cdi2002 kirjoitti:Tuo boxi tuli varovasti kliinerin kanssa putsattua ja samalla vessapaperoitua johtosarjaa kuivaiksi. Pistokkeen vaihto on vielä edessä, mutta laatikkoöljy on edelleen kysymysmerkki.

236.10, 236.12 vai 236.14?

Huoltokirjan mukaan litkut vaihdettu viimeksi 4 vuotta ja 120tkm sitten, mutta öljylaadusta ei ole tietoa. 236.14 on ilmeisesti liian 'hienoa' tuohon, joten liekö varmin ratkaisu tuo edullisin vaihtoehto?
Näytti 236.14 käyvän passelisti ainakin -96 väyryseen.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:Tuo boxi tuli varovasti kliinerin kanssa putsattua ja samalla vessapaperoitua johtosarjaa kuivaiksi. Pistokkeen vaihto on vielä edessä, mutta laatikkoöljy on edelleen kysymysmerkki.

236.10, 236.12 vai 236.14?

Huoltokirjan mukaan litkut vaihdettu viimeksi 4 vuotta ja 120tkm sitten, mutta öljylaadusta ei ole tietoa. 236.14 on ilmeisesti liian 'hienoa' tuohon, joten liekö varmin ratkaisu tuo edullisin vaihtoehto?
Mistä päätellen liian "hienoa" ?
Ja on öljyn laatu mysteri(sehän varmaanki ~100 juttun kirjoitettu)
Mutta laitenaan (jos ei haku sattunut löytämään...)se nyt tähänkin MB236:10 5vaihteiset ja MB236:14 5ja7vaihteiset :)
Laitetaan vielä öljyn taso, auto käynnissä öljy 80c (siis laatiko öljy ei moottorin lämpö)
Öljyn pinta pohjasta ylöspäin 64.4mm, sopivan tikun saa tehtyä 4mm vaaleasta nailon putkesta mitä(~2€/M)
5vaihteisen öljyn täyttö siitä laatikon öljyn mittatikunreijästä :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Kiitoksia! Tuntuu nuo öljysuositukset vaihtelevan näköjään foorumi- tai ehkä paremminkin maakohtaisesti, kun aina löytyy risteävää tietoa.

Öljyt tulikin katsottua tuon ohjeen mukaan ja näytti olevan ok määrä. Itse öljy on ilmeisen käyttökuntoista kun oli yllättävänkin väritöntä valkeaa putkea vasten. On tullut ehkä liikaa luettua noista laatikon glygoliongelmista.
W211 220cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cdi2002 kirjoitti:Kiitoksia! Tuntuu nuo öljysuositukset vaihtelevan näköjään foorumi- tai ehkä paremminkin maakohtaisesti, kun aina löytyy risteävää tietoa.
Sehän se netissä on paljon kaikenlaista... tietoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 cdi automaatti, mitä tehtävissä?

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Pitäis muutaman kymmenen kilometrin siirtymä taittaa kakkosella, uskaltaako tuolla limpillä ajaa missä määrin? Mahdolliset paikkakunnan vikakuittaajat - saa huudella. :wink:
W211 220cdi
Vastaa Viestiin