W126: 500SEC -83

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Osjur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.09.2009 05:39
Paikkakunta: Merikarvia

W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja Osjur »

Jahas, tämmöinen vanhan liiton mammutticoupe tuli hommattua kesäcruisailuun.

Kuva

Mittarissa tällä hetkellä 220tkm joka vaikuttaa olevan ainakin sinnepäin kun kurkkasin öljykorkista ja katoin oikean nokan kuntoa jossa oli hyvin pientä kulumaa.

Täyttä varustelistaa ei ole saatavilla kun auton mukana ei tullut mitään ohjekirjaa / huoltokirjaa ja näyttää venäläisten sivut antavan vähän vajavaista tietoa. Tarvii vielä vanhalle omistajalle soittaa ja kysyä josko ne hänellä jossain olisi mutta tässä nyt on pientä listaa mitä härpäkkeestä olen löytänyt.

228 AUXILIARY HEATER
406 SINGLE SEAT WITH ORTHOPAEDIC FRONT SEAT BACKREST, LEFT AND RIGHT
410 ELECTRIC SLIDING ROOF
444 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL) AND AIRBAG
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
504 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, RIGHT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
570 FOLDING ARMREST FRONT
580 AIR CONDITIONER/TEMPMATIC
590 GREEN HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, HEATED REAR WINDOW, LAMINATED SAFETY GLASS - GERMANY
600 HEADLAMP WIPER/WASHER (otettu pois)
611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS
877 READING LAMP IN THE REAR
941 ??? (mikähän tämä on... viimeiset numerot kun olivat datacardissa)

Listasta puuttuu esim, musta nahkasisusta, penkinlämmittimet, automaattinen antenni, ulkolämpömittari ym. eli kai sitä saa marssia vielä weholle rek. todistuksen kanssa.

Suurin osa lisävarusteista vaikuttaisi toimivan mutta vakionopeudensäätimessä on jotain kipua, tarvii varmaan se releboksi avata ja katsoa mitä se on syönyt. Lisäksi ilmastointi kyllä puhaltaa kylmää ja näyttäisi haistelija myös toimivan ihan nätisti mutta saisi kyllä puhaltaa vielä kylmempää ilmaa näin kesäpäivinä eli varmaan kaasut olisi hyvä tarkistaa?

Webaston, tai miksi lie sanottu 80-luvulla otan kyllä luultavasti pois sillä sitä on vanhan omistajan mukaan käytetty viimeksi yli 10v sitten ja johdot / putket näyttivät siltä että sen kun menee pistää päälle niin palaa koko auto :D

Olen autolla nyt noin 600km cruisaillu ja kone vaikuttaisi käyvän erittäin nätisti, yksi venttiili nakuttaa inan kylmänä mutta sekin katoaa kun kone lämpenee. Konehuoneesta ei ole löytynyt tippaakaan oljyä ainakaan vielä, eli ei mikään kauheasti voi falskata.

Maalipinta on suurimmalta osin hyvässä kunnossa, pientä ajan patinaa on parissa paikassa näkyvissä ja tarvii tässä talven aikana miettiä että josko koko kaaran sitten maalauttaisi uudestaan kun muuten vaikuttaa olevan aikalailla ruosteeton yksilö kyseessä, ei näy ruostetta edes ovien alla. Vanha omistaja sanoi että ennen häntä auto oli kymmenen vuotta pirkanmaalla ja sillä ei ole kuuleman mukaan ajettu ollenkaan talvisin.

Tässä on tarkoitus tämän kuukauden aikana tehdä perushuolto myllyyn ja katsoa alusta läpi kun auto hieman hakee maantievauhdissa. Simpukassa on ihan pieni välys jota ei kaupunkiajossa huomaa, mutta katson eka etupään osat läpi ennen kuin alan simpukkaa säätää... tässä vanhemmassa mallissa se taisi kumminkin vielä olla mahdollista vaikka siltä näytti että se on aika kettumaisessa paikassa jos sitä haluaa säätää.

Tässä oli nyt sitten nämä saivartelut... sitten kyselemään.

Eli tarkoitus olisi perushuolto koneeseen tehdä ja vaihtaa kaikki öljyt ja hihnat ainakin alkuunsa, mitäs öljyä näihin vanhempiin kaseihin kannattaa törkätä, mitään synteettisiä ei varmaankaan kannata käyttää kun ei taida pysyä sisällä. Samalla vaihtoon menee laatikko ja peräöljyt. Laatikkoon on tehty kunnon remotti noin 10-15tkm sitten kun se kuulemma tiputti hieman öljyä. Perä ei ainakaan tunnut klonkuttavan yhtään ja vehje vaihtaa vaihteita pirun nätisti. Kardaani hieman ulvoo erittäin pienillä nopeuksilla, varmaan kuuluu asiaan?

Mitäs muuta kannattaa katsoa kun autolla on ajettu alle tuhat kilometriä viimeisen kahden vuoden aikana ja se on seissyt tallissa loput ajasta?

Vakionopeudensäätimen boksista varmaan kannattaa ekaksi kattoa konkat ja juotokset kuntooon... uutta kun ihan heti viitsi mennä ostamaan kun hinta hieman kirpaisee sellaiselle osalle jota ei kauheasti kumminkaan tule käytettyä vaikka maalla asustelenkin.

En ole konehuoneeseen vielä ehtinyt niin tarkkaan perehtyä eli kysyn täältä. Pystyyky tästä mallista ja lukea ns. vikakoodilistan kun jetronic tässä on?

Lisäksi vaikka kuva nyt vähän huono onkin niin onko hajua että onko auton helmalistat itse tehdyt vai jonkun valmistajan teettämät?

Kiitän vastauksista.

EDIT: Jotain sain vin luvuista selville mutta tuntuu lista olevan jotenkin vajavainen.
Menopelit:
C126 500SEC 83' Kesäauto
W201 190E 2.3 89' Talviauto
W201 190D 2.0 87' Projekti

Yamaha YZF-R6 98' Kyllä sitä pyörälläkin pitää välillä ajaa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eipä siellä taija olla mittään sellasta töpsölin paikkaa mistä vois mittään koodeja lukkee :silent: en ole ainakaan tietonen sellasista ja eikös sulla ole siinä ihan K-jetronikki polttoaine systeeminä :roll: eikös KE systeemi tullu myöhemmin ja siihenkään ei ole mitään lukulaitteita :shifty:
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuo Webasto kyllä hiukan kiinnostas jos aijot myydä sen :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 23:23
Paikkakunta: Länsi suomi

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Hienon näkönen peli!
Etupuskuri, ja kylkimuovit näyttää kuvan perusteella omaan silmään 2 generationin Secin alkuperäisiltä (matalammat kuin 1 sarjalaisen) Lähikuvat tietty voisivat selekeennyttää asiaa jonkinverran :)
Ite oon käytellyt moottoriöljynä 5W-50 mobilin täyssynteettistä, eikä ole ollut onkelmia falskauksien suhteen, ei edes merkkaa parkissa :thumbup: Ei tuo kasi tosin niin notkeita öljyjä välttämättä tarvisi. Kannattaa kysyä mitä edellinen omistaja on käytellyt ja jatkaa samalla linjalla.
Toivottavasti näkee joskus sekkiäsi liikenteessä Porin seudulla, ei niitä koskaan liikaa vastaan tule :D
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Osjur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.09.2009 05:39
Paikkakunta: Merikarvia

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja Osjur »

touhottaja kirjoitti:eipä siellä taija olla mittään sellasta töpsölin paikkaa mistä vois mittään koodeja lukkee :silent: en ole ainakaan tietonen sellasista ja eikös sulla ole siinä ihan K-jetronikki polttoaine systeeminä :roll: eikös KE systeemi tullu myöhemmin ja siihenkään ei ole mitään lukulaitteita :shifty:
Kyllä sieltä pyöreä 9-napainen pistoke löytyi josta jotain selville saa, ei kylläkään kauheasti kun on aika alkeellinen "ajotietokone" vielä... samanlaisesta pistokkeesta kävin ottaa "tietoja" pihalle (poikkeamia ohjearvoista) kun oli ongelmia w201 tyhjäkäynnin kanssa.
touhottaja kirjoitti:tuo Webasto kyllä hiukan kiinnostas jos aijot myydä sen :wave:
Webasto taidetaan laittaa uuteen uskoon jahka saan sen irti ja vietyä kaverille joka näitä vanhoja tutkii ja korjailee tarvittaessa.
Jukka L. kirjoitti:Hienon näkönen peli!
Ite oon käytellyt moottoriöljynä 5W-50 mobilin täyssynteettistä, eikä ole ollut onkelmia falskauksien suhteen, ei edes merkkaa parkissa :thumbup: Ei tuo kasi tosin niin notkeita öljyjä välttämättä tarvisi. Kannattaa kysyä mitä edellinen omistaja on käytellyt ja jatkaa samalla linjalla.
Toivottavasti näkee joskus sekkiäsi liikenteessä Porin seudulla, ei niitä koskaan liikaa vastaan tule :D
Vanha tuttu automekaniikko suositteli myös näihin tuota Mobilin 5W-50 plitkua ja vanhan tarran mukaan sitä on myös käytetty autossa ennenkin joten sillä mennään. Muutenkin käytiin hänen kanssa konehuonetta läpi ja totesi että päällisin puolin kone vaikuttaa olevan erittäin hyvässä kunnossa.

Huomenna pitäisi tulla öljyt, filtterit ym. ja sitten illalla saa auton nostettua ylös että pääsee katselemaan pohjaa ja etupäätä oikein kunnolla.
Menopelit:
C126 500SEC 83' Kesäauto
W201 190E 2.3 89' Talviauto
W201 190D 2.0 87' Projekti

Yamaha YZF-R6 98' Kyllä sitä pyörälläkin pitää välillä ajaa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ihan uteliaisuudesta kysynki, mitä tietoja siitä löytyy ja millasella laitteella :roll: ja missä mahtaa olla se ajotietokone :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Osjur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.09.2009 05:39
Paikkakunta: Merikarvia

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja Osjur »

touhottaja kirjoitti:ihan uteliaisuudesta kysynki, mitä tietoja siitä löytyy ja millasella laitteella :roll: ja missä mahtaa olla se ajotietokone :roll:
Oli pakko tekstisi jälkeen oikein ruveta muistelee menneitä kun tuli semmoinen olo että puhunko ihan höpöjä kun siitä on about 4v aikaa kun kyseinen operaatio suoritettiin. Eli semmoinen pyöreä socketti jossa on 9 pinniä josta mitattiin jotain pulssilla, ei voi muistaa. En edes muista minkä takia siihen alettiin mutta jotenkin se taisi liittyä KE-Jetronicin säätöyksikköön ja siihen että olisiko se ollut rikki mutta vika oli muistaakseni lisäilmaluistimessa.

Ja otin nyt kuvan siitä liittimestä mitä olen nyt ihmetellyt:

Kuva

Eli mikähän tämä on? numerosarja on sen verran huonossa jamassa että ei siitä ota selvää.

Ja sanavalinnat olivat ehkä hieman väärät alkup. viestissäni, tarkotin että kai siitä jotain tietoja pihalle saa, eli toisinsanoen liittimen toiminnasta ei ole mitään hajua, pahoittelut siitä.

PS. uusi kaveri vielä täällä foorumilla että älkää nyt heti vastapalloon lyökö, vai onko nämä foorumit vain elitisteille jotka osaavat purkaa ja kasata vehkeensä moottorin silmät ummessa 3 promillen pöhnässä?
Itse olen ehtinyt vaihtaa vasta yhden nokipadan pikkuveljen kanssa ja siinäkin tuli monta ärräpäätä joten kohtuu noviisi vielä näissä hommissa.
Menopelit:
C126 500SEC 83' Kesäauto
W201 190E 2.3 89' Talviauto
W201 190D 2.0 87' Projekti

Yamaha YZF-R6 98' Kyllä sitä pyörälläkin pitää välillä ajaa.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Olisiko tuo X92-terminaalin edeltäjä, eli sen, joka minun autossani on. Sieltä saa ulos mm. SRS:n (turvalaitteet) ja CIS:n (Bosch-ruiskujärjestelmä) vikakoodit.

Yhdistämällä tietyt pinnit saa ulos virtaa jolla voi vilkuttaa esimerkiksi ledivaloa. Tietty määrä vilkahduksia vastaa tiettyä vikakoodia, esimerkiksi kolme vilkahdusta = "jäähdytysnesteen lämpötilasensorin virhe".

Vilkutusta tapahtuu kaikki koodit peräjälkeen uudestaan ja uudestaan kunnes vikamuisti nollataan. Nollaus tapahtuu siltaamalla pinnit tietyksi ajaksi.

Yksityiskohtaiset ohjeet ja tiedot: http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... ost2753604" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukulaitteen rakenteluohje: http://jupix.info/sec/misc/Error%20Code ... 20Tool.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Juha_M117 kirjoitti:Olisiko tuo X92-terminaalin edeltäjä, eli sen, joka minun autossani on. Sieltä saa ulos mm. SRS:n (turvalaitteet) ja CIS:n (Bosch-ruiskujärjestelmä) vikakoodit.

Yhdistämällä tietyt pinnit saa ulos virtaa jolla voi vilkuttaa esimerkiksi ledivaloa. Tietty määrä vilkahduksia vastaa tiettyä vikakoodia, esimerkiksi kolme vilkahdusta = "jäähdytysnesteen lämpötilasensorin virhe".

Vilkutusta tapahtuu kaikki koodit peräjälkeen uudestaan ja uudestaan kunnes vikamuisti nollataan. Nollaus tapahtuu siltaamalla pinnit tietyksi ajaksi.

Yksityiskohtaiset ohjeet ja tiedot: http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... ost2753604" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukulaitteen rakenteluohje: http://jupix.info/sec/misc/Error%20Code ... 20Tool.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Juuri näin kuten Juha kertoo,tuohon löytyy Bochilta ja Sunilta testeritkin,esimerkiksi Bochin valtuutettu huolto ja ei kun piuhan päähän ja saa vikakoodit ja mahdolliset säädöt ym esiin,tuo vilkkusysteemi on se helpoin testitapa tehdä mittaukset ilman testeriä.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jaakko.putkisaari kirjoitti:
Juha_M117 kirjoitti:Olisiko tuo X92-terminaalin edeltäjä, eli sen, joka minun autossani on. Sieltä saa ulos mm. SRS:n (turvalaitteet) ja CIS:n (Bosch-ruiskujärjestelmä) vikakoodit.

Yhdistämällä tietyt pinnit saa ulos virtaa jolla voi vilkuttaa esimerkiksi ledivaloa. Tietty määrä vilkahduksia vastaa tiettyä vikakoodia, esimerkiksi kolme vilkahdusta = "jäähdytysnesteen lämpötilasensorin virhe".

Vilkutusta tapahtuu kaikki koodit peräjälkeen uudestaan ja uudestaan kunnes vikamuisti nollataan. Nollaus tapahtuu siltaamalla pinnit tietyksi ajaksi.

Yksityiskohtaiset ohjeet ja tiedot: http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... ost2753604" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukulaitteen rakenteluohje: http://jupix.info/sec/misc/Error%20Code ... 20Tool.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Juuri näin kuten Juha kertoo,tuohon löytyy Bochilta ja Sunilta testeritkin,esimerkiksi Bochin valtuutettu huolto ja ei kun piuhan päähän ja saa vikakoodit ja mahdolliset säädöt ym esiin,tuo vilkkusysteemi on se helpoin testitapa tehdä mittaukset ilman testeriä.
no kelläs tälläsiä lukulaitteita olis ja voisko sen ostaa ittelle ja vielä missä hinnassa mahtas lukulaite olla :roll:
mulla oli edellinen W126 280 vuuen -83 mallia ja siinä ei ollu kun tuo pyree pistorasia mutta ei siinä kyllä ollu mittään tietokonetta paitsi sillon kun ostin uuden modeemin ja sekin oli penkillä :thumbup:
no noita linkkejä kun kattelin, niin se ensimmäinen tais olla ulukomaan kielellä mistä en kyllä ymmärtänyt yhtään mittään :oops:
kyllä sitä jää paljosta näköjään iliman kun ei ossaa kieliä yhtään :shifty:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

touhottaja kirjoitti:
no kelläs tälläsiä lukulaitteita olis ja voisko sen ostaa ittelle ja vielä missä hinnassa mahtas lukulaite olla :roll:
mulla oli edellinen W126 280 vuuen -83 mallia ja siinä ei ollu kun tuo pyree pistorasia mutta ei siinä kyllä ollu mittään tietokonetta paitsi sillon kun ostin uuden modeemin ja sekin oli penkillä :thumbup:
no noita linkkejä kun kattelin, niin se ensimmäinen tais olla ulukomaan kielellä mistä en kyllä ymmärtänyt yhtään mittään :oops:
kyllä sitä jää paljosta näköjään iliman kun ei ossaa kieliä yhtään :shifty:
Taitaa tuon ikäisessä olla koodit vähissä. :roll:

Edit,
autoa tarkoitin, touhottajalla koodit kohillaan. :)
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Osjur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.09.2009 05:39
Paikkakunta: Merikarvia

Re: W126: 500SEC -83

Viesti Kirjoittaja Osjur »

Jahas pientä päivittelyä kun jotain saatiin tehtyä mutta hieman lisää ongelmia on matkan aikana kertynyt.

Nyt on autoon saatu tehtyä perusremontti eli öljyt koneeseen, lootaan ja perämurikkaan + filtterit ja bensapumpun suodatin meni samalla vaihtoon. Tuli remontin yhteydessä huomattua että muutama bensalinja oli vähän huonossa jamassa joten ne menivät samalla vaihtoon.

Etupäässä kuskinpuoleisen alatukivarren sisemmäinen pallonivel klonksuu hieman, olisikohan tässä syy miksi auto hieman hakee maantievauhdeissa?

Noin viikko sitten hajosi saman päivän aikana kattoluukun moottori ja apukuskinpuoleisen takaikkunan moottori :evil:. Kattoluukuun moottoriin sain vielä hieman eloa kun sitä aikani tutkailin ja paukuttelin mutta jäljistä päätellen sitä on ennenkin käyty hieman hakkailemassa joten uusi moottori tarvii käydä hakea vielä tällä viikolla. Takaikkunan moottoriin en ole vielä kerinnyt perehtyä muuten kuin katsomalla että kyllä sinne ainakin virta menee.

Cruise Controllia on myös hieman ihmetelty mutta tämän korjaamiseen ei taida enää omat sähkötaidot riittää sillä siellä boksilla on käyty ennenkin ja katkottu johtoja liittimestä ym.

Seuraavaksi tarkoitus olisi laittaa kattoluukku ja ikkunan moottori toimimaan ja tehdä ilmastointiremontti. Tässähän taidetaan vielä käyttää R12 aineita, liikkeessä sanottiin että R13 pitäisi tähän sopia mutta kysytään vielä täällä.

Pistetään lisää kuvia autosta jossain kohtaa.
Menopelit:
C126 500SEC 83' Kesäauto
W201 190E 2.3 89' Talviauto
W201 190D 2.0 87' Projekti

Yamaha YZF-R6 98' Kyllä sitä pyörälläkin pitää välillä ajaa.
Vastaa Viestiin