w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

Juu tuli tuossa hankittua mb 200d vm. 1987! Ongelmana on se, että auto ei lähe mihinkään! Eli tartteisin apua pieneen piristykseen!
Eli voitteko kertoa miten nuita syöttöjä saisi hieman ruuvattua ylöspäin ja mitä muuta voi nyt näin aluksi ite tehä että tehot lisääntys?! Kun en oikein näistä kiisseleistä perusta :/ Kiitos jo vastauksista näin etukäteen!
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja onre »

Vaikka sä ruuvaisit sitä lopun ikääsi, ei se silti ala "lähteä mihinkään". Myy se pois, siitä ei järjellisellä työ- tai rahamäärällä mitään teinirakettia saa.
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

No ei varmasti rakettia saakaan, mutta kyllä siitä nyt tehokkaammaan saa.... että voisitteko te nyt jotaki ohjeita sanoa?
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja onre »

Ei tuommoisesta vaparidieselistä vain irtoa määräänsä enempää tehoa. Syöttöjä ruuvaamalla saattaa ehkä aivan hitusen saada, mutta tässä ei kyllä todellakaan puhuta mistään maailmaa mullistavasta tehonlisäyksestä vaan muutamasta hevosvoimasta.

Tarkasta aluksi ilmanpuhdistimen kunto. Omassa 200D 123:ssani tukkoinen ilmanputsari vaikutti alakierroksilla vääntöön ihan huomattavan paljon.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja napa »

no ei siitä nyt vain saa :D itse hain tänään myös w124 200D:n -94 ja voi hitto että se onkin laiska, vielä kun tuosta hankinnasta on 3 vaihde paskana, niin saa todellakin kiihdyttää... (5 vaihteinen laatikko)

tuollainen vakiotehoinen 200D on kyllä oikeasti ihan hengenvaarallisen tehoton :lol: jo 0-60 km/h kiihtyvyys on jotain vakio fiat 600 luokkaa, eli 15 sek.

kai jotain 15 heppaa saa lisää, kun ruuvaa syötöt täysille, mutta silti ne ei lähde mihinkään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

Niin, pitää tuo ilmansuodatin kyllä vaihtaa ku olihi melko pölyssä. :d
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

Mutta kyllä voi sanoo että tuota konetta sitä ei hevillä kyllä rikki saa :D tuollaki ajettu 770tkm ja kone kuin uusi :D
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

Mut nii saisko niitä ohjeita siihen syöttöjen nostoon? Kun ei ihan mitä sattuu menisi tekemään....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja napa »

kakssataadee kirjoitti:Mut nii saisko niitä ohjeita siihen syöttöjen nostoon? Kun ei ihan mitä sattuu menisi tekemään....
se on aika kovatöinen operaatio 200D mallissa, kun öljynsuodattimen jalka on pahasti sen pumpun takakannen tiellä... muutenkin jos et tiedä mitä olet tekemässä, niin pyydä jotain kokenutta kaveria avuksi tuohon hommaan... karkea periaate säädössä on, että tyhjäkäynti ruuvi niin paljon ulos kuin tulee (voi joutua lyhentämään, ettei ota pumpun takakanteen) ja syöttöä niin paljon lisää, kuin oma image kestää savutusta :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

Hah :D pitääpä yrittää, ja oon minä tuommosesta uuemmasta passatista säätäny, mutta siinäpä se on iha eri juttu kun syöttöpumppu niin hyvin näkyvillä....pitää samalla kokeilla säätää kun vaihtaa öljyt ja suodattimen... mut mikä niistä ruuveista on se joka lisää syöttöä ja mikä tyhjäkäynti?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotain 10-15 hevosvoimaa saa pumppua ja ajoitusta säätämällä, enemmän jos on ennestään ajoitus pielessä venyneen ketjun tms, vuoksi.
oulaistenliikenne.fi
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

Juu ja onkos tuossa mersussa missään muualla mitään kuristinta? Esim. se ilmansuodattimen muoviputki on melko ahistavan näkönen....
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

ahdinta kylkee ja pumppu tapitukseen.. kyllä aika makosan teiniraketin saa :)
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja onre »

killerimersu kirjoitti:ahdinta kylkee ja pumppu tapitukseen.. kyllä aika makosan teiniraketin saa :)
Olen vähän siinä käsityksessä ettei noi tuppaa ihan noin helpolla reseptillä kestämään. Tietty jos tarkotus on vaan saada vehkeet rikki niin mikäpä siinä.
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

En rupee ahtamaan, kun maksaa ihan kiitettävästi ja ei maha kestää kone ja vaihelaatikko tuommosenaan.. Mut niin onkos tuossa mitään kuristinta missään?
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja onre »

Ei siellä nyt tietenkään tieten tahtoen ole mitään "kuristinta" yhtään missään.
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

Tarkotan siis semmosta mikä ahistasi konetta...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole kuristinta, eikä mikään viritys tyyliin vaparisuodatin auta. Ilmanottoputkesta kannattaa toki ottaa se "tratti" pois.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Pumpun takakansi auki 6kpl ruuveja. Sieltä vasemmasta alareunasta säätyy syöttö(aukipäin lisää syöttöä). oikealla ylhällä on sitten tyhjäkäynnin säätö ja sitä säädetään yhtä paljon kun syöttöä(aukipäin niin kierrokset laskee.)

On foorumilla kunnonki ohjeet kuvineen kaikkineen mutta en jaksa vaivautua ja nuo ohjeet on ulkomuistista heitettyä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja S202 »

Lisäksi kannattaa säätä vetäviä kierroksia siitä isosta ruuvista. Tuolla turbo puolella on kattava aihe kuvineen pumpun säätämisestä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minun mielestä 200d ei lähde mihinkään edes turbo kyljessä, mopo mikä mopo :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

kyllä mulla vaan kestää 1,5kilon paineilla ja koneella ajettu 700tuhatta
onre kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:ahdinta kylkee ja pumppu tapitukseen.. kyllä aika makosan teiniraketin saa :)
Olen vähän siinä käsityksessä ettei noi tuppaa ihan noin helpolla reseptillä kestämään. Tietty jos tarkotus on vaan saada vehkeet rikki niin mikäpä siinä.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja onre »

killerimersu kirjoitti:kyllä mulla vaan kestää 1,5kilon paineilla ja koneella ajettu 700tuhatta
Kauanko noilla paineilla?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

painetta voi olla vaikka kymmenen kiloa. se ei konetta riko. jos ei kansinahkaa lasketta :mrgreen:
w201 om605
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja onre »

jekku90 kirjoitti:painetta voi olla vaikka kymmenen kiloa. se ei konetta riko. jos ei kansinahkaa lasketta :mrgreen:
En mä näistä mitään ymmärrä mutta isot pojat on kertoneet että lisää ahtoa = enemmän ja kuumempaa ilmaa koneeseen = vielä enemmän lämpöä johdettavaksi pois. Kait jossain kohtaa pitää alkaa ruutata vähäsen vettä sekaan ettei tule ongelmia.

Vai oonko taas kerran ihan väärässä?
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

mutta kyllä syötön lisäyksellä on kulkuun positiivinen muutos,eise kummia edellenkään saa ruttuun :D mutta vääntö ja käyttömukavuus tulee huomattavasti paremmaksi.lisää syöttöä vaan :thumbup:
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

kyllä nyt ollaan pia 15tuhatta ajettu, eikä vielä tunnu missään. ja meikäläisen ajotyyli ei ole mitään sunnuntai ajelua :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
kakssataadee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 07.09.2012 21:58

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja kakssataadee »

No kiitos vastauksista! :thumbup:
Avatar
M4ketech
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 15.09.2011 01:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

Ainakin itellä kylläkin kiihtyy iha mukavasti sinne 70km/h paikkeille, voittaa helposti fiatit ym :D mutta siitä ylöspäin onkin tekemistä taino vinguttamista.

Itse kun ajoin vanhan meseni riihimäeltä helsinkiin, ihmettelin tukkoisuutta ja kun ei millään kulkenut, no päätin vaihtaa ilmanputsarin ja laittaa "suoremman" ilmaputken keulilta putsariin. Piristyhän se sen verran että kehtas jo ajella eikä taakse tullut jonoa.

Mikähän töhökki se nyt olikaan, bensa autoissa (ainakin ruiskuissa) on ruiskun puhdistus ainetta, mutta käytin dieselin jotain puhdistus ainetta, savuttaa vaa vähä aikaa kovasti, piristy senkin jälkeen vähäsen.

Itse en jaksa alkaa syöttöjä nostamaan, vien johonkin säädettäväksi JOS menee leimasta läpi ensin :lol:
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.

Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!

Viesti Kirjoittaja napa »

ajelin n. 200 km tuolla E200D -94 mersulla, jonka ostin perjantaina (ihan testimielessä, että onko simpukka, perä jne. missä kunnossa ja millainen on muuten ajaa...) ja nyt se on jo purettu osiksi ja loppu raato on ihan paalikamaa... kyllä se tosi on, että nämä E mallin w124 on aika herkkiä ruostumaan ja muutenkin laadullisesti heikoimpia, kuin muut w124, kori oli todella monesta kohtaa ihan "paperia" ja monesta kohtaa puuttui ihan isoja paloja peltiä :o ei kyllä yhtään säälittänyt "tappaa" taas yhtä 200D mersua :lol: voihan se toki olla, että näitä 200D malleja nyt ei aivan viimeisen päälle pidetä, kun yleensä muutenkin ovat ihan niger varusteilla :think:

mutta tuntuuhan tuo oma E250TD nyt mukavan pirteältä, kun sai taas hieman tuntumaa 200D:n kulkuun :D yhtäkään pirteätä tai edes melkein/ehkä pirteää 200D mallia ei ole mulle tullut vastaan, vaikka aika monella olen ajanutkin, että eiköhän ne puheet 200D mallin piristämisestä kannata unohtaa (vaparina...)

niin tässä tais olla vielä peräti toiminnassakin se ERG systeemi, joten oli ehkä normaaliakin 200D mallia kesympi tapaus :lol: ainakin kun paikallaan polkaisi, niin sai jäädä ihan tosissaan katselemaan rpm mittaria, että onko tämä todellakin näin onneton keräämään kierroksia... olisko ollut joku 5 sek. 500-5000 rpm :lol:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin