W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja arska10 »

dealer kirjoitti:
kari v kirjoitti:Jos ladataan konehuoneen puolelta olevasta virtapisteestä, niin kyllä se virta menee molempiin akkuihin tai sitten olen saanut ihan p..ska tietoutta Vehon taholta...
Ei mene ei, eikä ole sedanissa virtapistettäkään. Mitä väliä, kyllä pikkuakku latautuu muutenkin kunhan järjestelmä on kunnossa.

Suosittelen esim. Defa laturia kiinteään asennukseen.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Maakari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 07.11.2012 18:07

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja Maakari »

Minne tällaset sedaneissa kytketään, tuskin johtoja vedetään koko auton läpi keulasta takakonttiin. Laillisen näköinen laite minusta.

http://wup.defa.com/fi/wup_products_bat ... rgers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Meissenkeri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: La 23.07.2011 23:35

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Maakari kirjoitti:Minne tällaset sedaneissa kytketään, tuskin johtoja vedetään koko auton läpi keulasta takakonttiin. Laillisen näköinen laite minusta.

http://wup.defa.com/fi/wup_products_bat ... rgers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Keulasta haroitetaan lohkolämmittimen panssarikaapeli ja se vedetään auton alla, pohjamuovien ja pohjan välissä takakontin alle. Sisään takakonttiin voi mennä esimerkiksi akun hönkäputken läpiviennistä, tai tekemällä erillisen läpiviennin ja tiivistämällä sen. Läpiviennin teko on helppoa koska tavaratilan pohja on muovia. Laturi asennetaan akun viereen kiinteästi.
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja typeyks »

Mikä se mötikkä on sedanin rele/sulake boksin oikeassa laidassa tulpan alla? Mä luulin sen olevan lussalle.
Hankala tapaus.
petrisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Su 08.08.2010 13:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkennetaan, ettei auton 12V:n sähköjärjestelmän tarvitse täyttää samoja vaatimuksia kuin 230V:n.
Siten nämä edellä mainitut luokitukset koskevat vain niitä osia ja laitteita autossa, jotka kytketään verkkojännitteeseen.
Lisätään vielä sekin, että aina ei ole oma henki tai omaisuus kyseessä. Siinä kun oma auto palaa, niin saattaa palaa jotain muutakin ympäristöstä, joka ei olekaan enää omaa.

Nämä ylläpitolaturit ovat hyviä laitteita ja aivan kaikki eivät tarvitse sitä niin tiheästi käyttää, että käytön kokisi hankalaksi tai työlääksi. Ja onpahan mahdollista ladata jotain muutakin akkua. Toistuvan ja usein ilmenevän lataustarpeen ilmetessä on kiinteän esim. aiemmin esitetyn Defan laturin hankinta aika harkinnan arvoista.

Nämä "kunnon merkit" ovat niin älykkäitä, että eivät vahingoita akkua, vaikka lataisi useasti ja vähän pidempäänkin. Osaavat siirtyä joustavasti ylläpitotilaan.

Mutta... tämä varmaan riittikin tästä "laittomuusosastosta" tältä erää.
Lähitulevaisuudessa tai miksei jo nytkin, voidaan taas palata asiaan uudelleen uusien haasteiden parissa sähkö- ja hybridiautojen osalta.
Sitten näiden sähköjärjestelmien kimpussa puuhasteltavilta vaaditaan sähköturvallisuustutkinto (poislukien 12V:n järjestelmä) :D .
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Eihän nuilla latureilla varmaan kovin helpolla autoa saa palamaan, mutta JOS se syttyy ja samalla palaa naapureiden tuliterät mersut niin siinä saa loppu elämäksi osamaksut niistä harteilleen..:) Töissä kun joutuu sähköhommia paljon tekemään (230/400V) vaikka ei mitään papereita löydykään niin saa vaan monesti ihmetellä niitä ihmisiä kellä ei oo mitään itsesuojeluvaistoa sähkön suhteen vaikka niitä aina ite joutuu rassaamaan! Syöttö kun tulee nyrkin paksusilla kaapeleilla sähkökaappeihin ja joka vaiheelle on 400 amppeerin sulakkeet niin siinä ei pieni ihminen paljoa välissä tunnu. Yllättävän helpolla nuo työkoneetkin palaa vaikka ei oo 24 volttia isompaa virtaa, tosin nuissa enemmän eri öljy vuotoja konetilassa mitä henkilöautossa. Sinne kuulumattomat johdot menee yllättävän äkkiä semmoseen kuntoon että rapsahtavat poikki niin ku pienet risut! Asioista tietämätön saattaa tehä niin hurjia kytkentöjä ja ratkasuja ettei ite edes tajua sitä. Mutta kaikkihan tekee omat ratkasunsa ja vastaa niistä..:)
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Sepelimies kirjoitti:Eihän nuilla latureilla varmaan kovin helpolla autoa saa palamaan, mutta JOS se syttyy ja samalla palaa naapureiden tuliterät mersut niin siinä saa loppu elämäksi osamaksut niistä harteilleen..:) Töissä kun joutuu sähköhommia paljon tekemään (230/400V) vaikka ei mitään papereita löydykään niin saa vaan monesti ihmetellä niitä ihmisiä kellä ei oo mitään itsesuojeluvaistoa sähkön suhteen vaikka niitä aina ite joutuu rassaamaan! Syöttö kun tulee nyrkin paksusilla kaapeleilla sähkökaappeihin ja joka vaiheelle on 400 amppeerin sulakkeet niin siinä ei pieni ihminen paljoa välissä tunnu. Yllättävän helpolla nuo työkoneetkin palaa vaikka ei oo 24 volttia isompaa virtaa, tosin nuissa enemmän eri öljy vuotoja konetilassa mitä henkilöautossa. Sinne kuulumattomat johdot menee yllättävän äkkiä semmoseen kuntoon että rapsahtavat poikki niin ku pienet risut! Asioista tietämätön saattaa tehä niin hurjia kytkentöjä ja ratkasuja ettei ite edes tajua sitä. Mutta kaikkihan tekee omat ratkasunsa ja vastaa niistä..:)
Eikös tässä kuitenkin kytketä 230v jännitteet ihan pistotulpilla ja haaroituspalikoilla ? niiden kytkeminen ei tarvitse lupia missään tilanteessa. Vielä kun ne johdot on tarkoitettu a.o tarkoitukseen niin kaikki on ihan laillista.
Tietenkin hommat pitää tehdä huolellisuutta noudattaen myös 12V järjestelmissä, oikosulkuvirrat voivat nousta yllättävän korkealle.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

x_ismo kirjoitti:
Sepelimies kirjoitti:Eihän nuilla latureilla varmaan kovin helpolla autoa saa palamaan, mutta JOS se syttyy ja samalla palaa naapureiden tuliterät mersut niin siinä saa loppu elämäksi osamaksut niistä harteilleen..:) Töissä kun joutuu sähköhommia paljon tekemään (230/400V) vaikka ei mitään papereita löydykään niin saa vaan monesti ihmetellä niitä ihmisiä kellä ei oo mitään itsesuojeluvaistoa sähkön suhteen vaikka niitä aina ite joutuu rassaamaan! Syöttö kun tulee nyrkin paksusilla kaapeleilla sähkökaappeihin ja joka vaiheelle on 400 amppeerin sulakkeet niin siinä ei pieni ihminen paljoa välissä tunnu. Yllättävän helpolla nuo työkoneetkin palaa vaikka ei oo 24 volttia isompaa virtaa, tosin nuissa enemmän eri öljy vuotoja konetilassa mitä henkilöautossa. Sinne kuulumattomat johdot menee yllättävän äkkiä semmoseen kuntoon että rapsahtavat poikki niin ku pienet risut! Asioista tietämätön saattaa tehä niin hurjia kytkentöjä ja ratkasuja ettei ite edes tajua sitä. Mutta kaikkihan tekee omat ratkasunsa ja vastaa niistä..:)
Eikös tässä kuitenkin kytketä 230v jännitteet ihan pistotulpilla ja haaroituspalikoilla ? niiden kytkeminen ei tarvitse lupia missään tilanteessa. Vielä kun ne johdot on tarkoitettu a.o tarkoitukseen niin kaikki on ihan laillista.
Tietenkin hommat pitää tehdä huolellisuutta noudattaen myös 12V järjestelmissä, oikosulkuvirrat voivat nousta yllättävän korkealle.
juu, ei tarvi lupia. Meinasinkin lähinnä sitä että jos laturia ei oo tarkotettu asennettavaksi moottoritilaan niin ei sitä sinne kannattas laittaa. Läpivientien ja piuhojen kanssahan nuissa saa olla tarkkana ja asentaa ne huolella. Kun tutkii nuita lohkolämppärin/haarotussarjan kaapeleita niin ei niitä turhaan oo suojattu niin hyvin. Jotain lisävalojen asennuksiakin kun kattoo niin on piuhat miten sattuu vedetty ja releet laiteltu vaikka mihin kiinni tai ei ollenkaan. Monet kun tekee kaikki hommat vähän niin ku vasemmalla kädellä ja kiireellä.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Avatar
thenq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: La 11.06.2011 23:20
Paikkakunta: Kpo

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja thenq »

dealer kirjoitti: Suosittelen esim. Defa laturia kiinteään asennukseen.
Kuin myös, varsin pätevä keksintö. Viime vuonna alku talvesta 211 antoi herjoja akun varauksesta (akut ovat kuitenkin kunnossa). Laturin asennuksen jälkeen ei ole moisia tullut. Kätevää kun auto on roikan päässä niin akku latautuu tarpeen mukaan samalla.
Maucca
Mersumies
Mersumies
Viestit: 506
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja Maucca »

Maakari kirjoitti:Minne tällaset sedaneissa kytketään, tuskin johtoja vedetään koko auton läpi keulasta takakonttiin. Laillisen näköinen laite minusta.

http://wup.defa.com/fi/wup_products_bat ... rgers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse laitoin sedanissa defan plussajohdon joka on sopivan mittainen ihan auton oman laturin plussan rinnalle, ja defan laturin konehuoneeseen vasemmalle näkyville kun sisäpistokkeen haaroitus oli sillä puolella. Farkussa laturi on raitisilmasuodatinkotelon alla oikealla kolossa kun siinä on sisäpistokkeen haaroitus siellä ja plussanapa vieressä.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja pt »

Maakari kirjoitti:Minne tällaset sedaneissa kytketään, tuskin johtoja vedetään koko auton läpi keulasta takakonttiin. Laillisen näköinen laite minusta.

http://wup.defa.com/fi/wup_products_bat ... rgers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikö näissä vielä ole apuvirran napa konehuoneessa?

W210 laitoin tuon laturin etupuskurin sisälle, toiselle puolelle kuin webasto ja plussa sitten tuohon apuvirtanapaan ja miinus runkoon.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja MiHe »

pt kirjoitti:
Eikö näissä vielä ole apuvirran napa konehuoneessa?
Niinkuin moneen kertaan sanottu W211 sedanissa ei ole.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tupakansytyttimen sulakkeelta löytyy yhteys akkuun konetilassa, siihen en ota kantaa miten laillista on asentaa lataus sitä kautta mutta ongelmia kyseinen kytkentä ei sinänsä aiheuta.
wiimax.fi
Avatar
SamuliR
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

illinois kirjoitti:Tässä mennään railakkaasti yli asiasta kun alkaa IP ja Ex luokat tulemaan tekstiin mukaan.
Enpä ole yhtäkään Daimler Benz autoa nähnyt jossa konetilassa olisi joku liitin tai ohjauspiuha pistokkeineen EX luokiteltu (edes siinä lievimmässä luokassa).

Jokainen tekee omaan autoonsa mitä haluaa. Se apuvirran liitinkotelo (farkku) pitäisi edellä luetun perusteella kieltää/olla laiton.
Ei kait sentään.
Joo ei taida kovin monest autost löytyy mitään EX hommiin viittaavaakaan.
Jos konehuone on olevinaan jonkun mielest EX nii ei siihen vaikuta onko 12 vai 230 volttii.

:D
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Lauri Mattila
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 10.03.2019 20:23

Re: W211 -03 "ylläpitolaturin"käyttö

Viesti Kirjoittaja Lauri Mattila »

Meissenkeri kirjoitti:
Maakari kirjoitti:Minne tällaset sedaneissa kytketään, tuskin johtoja vedetään koko auton läpi keulasta takakonttiin. Laillisen näköinen laite minusta.

http://wup.defa.com/fi/wup_products_bat ... rgers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Keulasta haroitetaan lohkolämmittimen panssarikaapeli ja se vedetään auton alla, pohjamuovien ja pohjan välissä takakontin alle. Sisään takakonttiin voi mennä esimerkiksi akun hönkäputken läpiviennistä, tai tekemällä erillisen läpiviennin ja tiivistämällä sen. Läpiviennin teko on helppoa koska tavaratilan pohja on muovia. Laturi asennetaan akun viereen kiinteästi.
Itse laitoin ylläpitolaturin sulakepesän takana olevaan mutteriin, eli pääkaapeliin joka tulee akulta sulakerasiaan. Auto 2004 Avangarde 2,7 kiisseli...
Vastaa Viestiin