Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Elikkä en ole hakemassa huipputehoja, mutta hx35w12pesällä tilalle joutuu isomman laittamaan. Tilanne: molempiin sama pakopesä "14" ja soppa säädetty esim.120. Niin kummassa alkaa olemaan vetoja paremmin alapäässä? Kierrosalue 2000 ja 3500 välillä kiinnostaa eniten. Yläpäässähän nuo molemmat hengittävät paremmin kuin 35sarja.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

sikryj kirjoitti:Elikkä en ole hakemassa huipputehoja, mutta hx35w12pesällä tilalle joutuu isomman laittamaan. Tilanne: molempiin sama pakopesä "14" ja soppa säädetty esim.120. Niin kummassa alkaa olemaan vetoja paremmin alapäässä? Kierrosalue 2000 ja 3500 välillä kiinnostaa eniten. Yläpäässähän nuo molemmat hengittävät paremmin kuin 35sarja.
Normi holsetti on pienillä paineilla parempi mutta superi voittaa sitten yläpäässä. Toki superi herää aiemmin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja napa »

normi hx40 on sitten ainakin 3 eri varianttia ja "omatekoiset" hybridit siihen päälle, että mtähän näistä sitten verrataan siihen superiin :think:

jos tuo 2000-3500 rpm väli on se tärkein, niin itse pysyisin hx35 ahtimessa, mutta säätäisin pakopesän kokoa hieman/hankkisin paremman variantin kyseisestä ahtimesta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Siekkinen kirjoitti:
sikryj kirjoitti:Elikkä en ole hakemassa huipputehoja, mutta hx35w12pesällä tilalle joutuu isomman laittamaan. Tilanne: molempiin sama pakopesä "14" ja soppa säädetty esim.120. Niin kummassa alkaa olemaan vetoja paremmin alapäässä? Kierrosalue 2000 ja 3500 välillä kiinnostaa eniten. Yläpäässähän nuo molemmat hengittävät paremmin kuin 35sarja.
Normi holsetti on pienillä paineilla parempi mutta superi voittaa sitten yläpäässä. Toki superi herää aiemmin.

Onko näppituntumaa, alkaako superi ahtamaan 100 vai 1000 rpm aikaisemmin kuin tavallinen?
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja sikryj »

napa kirjoitti:normi hx40 on sitten ainakin 3 eri varianttia ja "omatekoiset" hybridit siihen päälle, että mtähän näistä sitten verrataan siihen superiin :think:

jos tuo 2000-3500 rpm väli on se tärkein, niin itse pysyisin hx35 ahtimessa, mutta säätäisin pakopesän kokoa hieman/hankkisin paremman variantin kyseisestä ahtimesta...
Eikös nuo variaatio mahdollisuudet vähene kun pakopesä pitää olla 14 ja hukkaportillinen, kun pienempää ei taida löytyä.
Tuo hx35w tuntuu alkavan menemään tukkoon 4000 rpm kohdilla.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

sikryj kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
sikryj kirjoitti:Elikkä en ole hakemassa huipputehoja, mutta hx35w12pesällä tilalle joutuu isomman laittamaan. Tilanne: molempiin sama pakopesä "14" ja soppa säädetty esim.120. Niin kummassa alkaa olemaan vetoja paremmin alapäässä? Kierrosalue 2000 ja 3500 välillä kiinnostaa eniten. Yläpäässähän nuo molemmat hengittävät paremmin kuin 35sarja.
Normi holsetti on pienillä paineilla parempi mutta superi voittaa sitten yläpäässä. Toki superi herää aiemmin.

Onko näppituntumaa, alkaako superi ahtamaan 100 vai 1000 rpm aikaisemmin kuin tavallinen?
Satasista siinä puhutaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
peni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.12.2004 22:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja peni »

napa kirjoitti:normi hx40 on sitten ainakin 3 eri varianttia ja "omatekoiset" hybridit siihen päälle, että mtähän näistä sitten verrataan siihen superiin :think:

jos tuo 2000-3500 rpm väli on se tärkein, niin itse pysyisin hx35 ahtimessa, mutta säätäisin pakopesän kokoa hieman/hankkisin paremman variantin kyseisestä ahtimesta...
Aika hiljasta ollut niiden isompien pakopesien saanti ainakin täällä kotimaassa. Vinkkejä otetaan vastaan siitä mistä sellaisen isomman pesän löytäisi. Esimerkiksi #16 portillinen pesä....
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

#16 portillisena on tosi hankala löyettävä. Olikohan casen pyöräkone vai joku nyykkärin raktori jossa on tuommonen. Jolavi saattas muistaa.

Portittomana 16 ja 14 kannattaa kysellä KKD Motorsportilta.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

olikohan tuikullakin väykyssä 16 portillisena jos en väärin muista, sieltä kahlaamalla vois löytyä
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja pera8x »

17# saa ainakin portillisena. tai siis sitä on ainakin olemassa. en tiedä suomen saanneista sen enempää.
W201 250DT 20V
w201 190E
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

pera8x kirjoitti:17# saa ainakin portillisena. tai siis sitä on ainakin olemassa. en tiedä suomen saanneista sen enempää.
Jep,
minulla on 17 pesäinen, portillinen (pera8x:n vanha :) ) ja siinä lukee kompurapesässä Holsetin lisäksi Volvo. Olettaisin että on peräisin jostain Volvon työkoneesta.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

17: nen on isolla laipalla, laittaisin portillisen 12 :!: :sen 40-kanssa ennemmin. Tosin tarvii käyttää sorvis ensin, et sopii :D
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Kimple 68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 22.02.2013 22:35

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja Kimple 68 »

Jos on tarvetta 17# pesälle, niin multa löytyy kahta erilaista versiota. Toisessa p.putken lähtö laipalla, ja toisessa V-band:illä
Kuva
Kuva
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja juuso he »

kkd saappi nuita 12 pesiä 40 holsettiin suoraan ilman mittän sorvailuja itellä on m-pyörässä just 40 ja 12 pesällä
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

juuso he kirjoitti:kkd saappi nuita 12 pesiä 40 holsettiin suoraan ilman mittän sorvailuja itellä on m-pyörässä just 40 ja 12 pesällä
Tuo väite ei pidä paikkaansa koska holsetti ei valmista #12 pesää 64mm siivelle, ne on aina 58mm tai 60mm mitoilla.
Proturbolta saa valmiiksi koneistettuna 64mm hx40 holsetin siiville myös #12 pakopesiä sekä myös #8 pesiä.
Holset siellä lukee..
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

missä kohin muilla on lähtenyt normi hx40 ahtamaan? itellä on nyt OM603 koneessa 7mm pumppu, kkd pakosarja ja hx40 16# pakopesällä ja alkaa ahtamaan 3000 rpm kohalla ja vasta neljän tonnin hujakoilla täydet paineet :crazy: en tiiä pitäskö se alasyöttö ruuvata täysille jos se alkais aikasemmin ahtamaan...
-s124 300tdt -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä mulla pelas ainakin yhtä herkästi 602:sen kyljessä. tosin billetti imusiivellä. ehkä vielä inansa herkemminkin. ja sitten, kun heräs, niin heräs kyllä aika nopeeta. ja 17 pakopesällä ja jaetulla laipalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

pera8x kirjoitti:kyllä mulla pelas ainakin yhtä herkästi 602:sen kyljessä. tosin billetti imusiivellä. ehkä vielä inansa herkemminkin. ja sitten, kun heräs, niin heräs kyllä aika nopeeta. ja 17 pakopesällä ja jaetulla laipalla.
täytyy vielä värkätä joku levy sinne kollektoriin että saa eroteltua 123 ja 456 sylinterit. jaetulla pesällä tuo minunkin holsetti on.
-s124 300tdt -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Hx40W Vastaan HX40Wsuper

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mgo- kirjoitti:
pera8x kirjoitti:kyllä mulla pelas ainakin yhtä herkästi 602:sen kyljessä. tosin billetti imusiivellä. ehkä vielä inansa herkemminkin. ja sitten, kun heräs, niin heräs kyllä aika nopeeta. ja 17 pakopesällä ja jaetulla laipalla.
täytyy vielä värkätä joku levy sinne kollektoriin että saa eroteltua 123 ja 456 sylinterit. jaetulla pesällä tuo minunkin holsetti on.
jep. kyllä ne sanoo, että kun jakaa noi pakosarjan putke omiin nieluihinsa, eikä kaikkia vaan yhteen ja samaan, ni että sillä olis heräävyyteen vaikutusta. itse en tiedä, kun ekana oli pakosarja mallia 5 to 1 ja ahtimena t04 tms joku ikivanha. sitten samalla vaihdoin pakosarjan sellaseen jaettuun malliin ja samalla kertaa turbon tohon hx40:seen. kyllä toi isompi ahdin toimi paljon herkemmin, kun se vanha ja pienempi sillä toisella sarjalla. tiedä sitten kumpiko vaikutti enemmän siihen heräävyyteen, pakosarja, vaiko 30+ vuotta uudempi turbo.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin