Huomasin että -09 on tullut jotain päivitystä tuohon V6:een ennen tätä nykyistä versiota.
Mitähän eroa noilla teknisesti oikeesti on, teho noussut 231 hv:n, vääntöä hieman lisää ja pienempi kulutus ja päästöt.
Onkohan kulutus laskenu todella noin litralla jos vain pelkkä softapäivitys....?
320 cdi vs. 350 cdi
Re: 320 cdi vs. 350 cdi
Vanha moottori on OM642 DE 30 LA ja uusi OM642 LS DE 30 LA. Moottorien viritysaste ja käyttö
eri korimalleissa on taulukoitu wikipediassa:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... S_DE_30_LA" onclick="window.open(this.href);return false;
LS-mallissa on paremmat aineet ja enemmän viritysvaraa, siitä on otettu jopa 265 hv ja 620 Nm.
DE- ja LS-mallin erot on selitetty kattavasti saksalaisella foorumilla:
http://www.motor-talk.de/forum/untersch ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutokset pääpiirteittäin:
-Sylinteriryhmä täysalumiinia ilman valurautaisia sylinteriputkia
-Sylinterien yläosasssa sama nanopinnoite kuin AMG 6.3 -malleissa, tarkka hoonaus
-Uudet männät ja männänrenkaat paremmista aineista ja tarkemmilla mitoilla (-40% öljynkulutus)
-Öljysuihku männille kuormituksesta riippuva
-Pienikitkaiset männäntapit
-Lämpöä enemmän kestävä ja jäykempi sylinterinkansi
-Paremmat aineet pakoventtiileissä ja istukoissa
-Jäähdytyskanavat uudelleenmuotoiltu
-Parempi virtaus
-Kaasunpaineohjattu vesipumppu, joka voi olla sammuksissa
-Uudelleenmuotoillut palotilat männissä
-Puristussuhde pudotettu 15,5:en
-Keraamiset hehkut
-Öljypohja vähemmän öljyä vaahdottava
-Ilmanottoa parannettu 33%
-Ilmamassamittarien lukema ei enää muutu ilmansuodattimien likaantuessa
-Iso, kuulalaakeroitu turbo, joka yksin parantaa kiihtyvyyttä 1,17 metriä 60 metrin matkalla
-Kevyempi ruiskutuspumppu ja 1800 baarin suuttimet hiukan eri paikassa
-Pienemmät hiukkassuodattimet uudella polttosoftalla
-Isommat katalysaattorit
eri korimalleissa on taulukoitu wikipediassa:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... S_DE_30_LA" onclick="window.open(this.href);return false;
LS-mallissa on paremmat aineet ja enemmän viritysvaraa, siitä on otettu jopa 265 hv ja 620 Nm.
DE- ja LS-mallin erot on selitetty kattavasti saksalaisella foorumilla:
http://www.motor-talk.de/forum/untersch ... tml?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutokset pääpiirteittäin:
-Sylinteriryhmä täysalumiinia ilman valurautaisia sylinteriputkia
-Sylinterien yläosasssa sama nanopinnoite kuin AMG 6.3 -malleissa, tarkka hoonaus
-Uudet männät ja männänrenkaat paremmista aineista ja tarkemmilla mitoilla (-40% öljynkulutus)
-Öljysuihku männille kuormituksesta riippuva
-Pienikitkaiset männäntapit
-Lämpöä enemmän kestävä ja jäykempi sylinterinkansi
-Paremmat aineet pakoventtiileissä ja istukoissa
-Jäähdytyskanavat uudelleenmuotoiltu
-Parempi virtaus
-Kaasunpaineohjattu vesipumppu, joka voi olla sammuksissa
-Uudelleenmuotoillut palotilat männissä
-Puristussuhde pudotettu 15,5:en
-Keraamiset hehkut
-Öljypohja vähemmän öljyä vaahdottava
-Ilmanottoa parannettu 33%
-Ilmamassamittarien lukema ei enää muutu ilmansuodattimien likaantuessa
-Iso, kuulalaakeroitu turbo, joka yksin parantaa kiihtyvyyttä 1,17 metriä 60 metrin matkalla
-Kevyempi ruiskutuspumppu ja 1800 baarin suuttimet hiukan eri paikassa
-Pienemmät hiukkassuodattimet uudella polttosoftalla
-Isommat katalysaattorit
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: 320 cdi vs. 350 cdi
Tämä uudempi , eli Ls -moottori tuli vasta 2011,josta olikin varsin kattavat tiedot.Kysymys taisi tarkoittaa kylläkin 09- 10 vuosimalleja joissa on tuo 231 hp. verrattuna vanhempaan versioon 05 -08, joissa on 224 hp.
w 211 e55 amg kompressor
Re: 320 cdi vs. 350 cdi
.
Molempien uusien versioiden ahtimet taitaa olla kuulalaakeroituja, 2060 vs. 2260.
Pienemmässäkin siis hiukan "parannusta" aikaisempaan V6,n, jossa siis liukulaakeroitu 2056.
320cdi,n EDC-17 softaa olenkin jo tiiraillut.
Suuttimet suunnilleen, tai melkoisen tarkalleen "entisen" kokoiset, eli isot.
Edelleenkin, ohjelma poikkeaa muiden merkkien EDC-17 ohjelmista periaatteeltaan.
Mersussa mennään kuitenkin edelleenkin paineohjauksella, Lamda näyttäisi olevan vaan varmistamassa.
Muilla menee, yllätys yllätys toisinpäin, ohjelma on lamdaohjattu ja painesavukarttaa on laitettu tiettyjen (vika)tilojen vuoksi varmistamaan, ettei savuta.
Ei mitään uutta auringon alla - jos tietää lamdaohjauksen toimintaperiaatteen, osaa varmasti tehdä halutunlaisen ohjelman myös EDC-17 autoihin.
EDC-16 ja -17 autoissa olevien ohjelmien ehken suurin ero siinä, että nyt on hiukkassuodattimen kunnolliseen toimintaa varmaankin tosissaan paneudettu, hyvin niistä kyllä tehoakin lähtee, lukeminen/kirjoittaminen ei (vielä) onnistu yhtä kätevästi, kuin vanhempiin.
Molempien uusien versioiden ahtimet taitaa olla kuulalaakeroituja, 2060 vs. 2260.
Pienemmässäkin siis hiukan "parannusta" aikaisempaan V6,n, jossa siis liukulaakeroitu 2056.
320cdi,n EDC-17 softaa olenkin jo tiiraillut.
Suuttimet suunnilleen, tai melkoisen tarkalleen "entisen" kokoiset, eli isot.
Edelleenkin, ohjelma poikkeaa muiden merkkien EDC-17 ohjelmista periaatteeltaan.
Mersussa mennään kuitenkin edelleenkin paineohjauksella, Lamda näyttäisi olevan vaan varmistamassa.
Muilla menee, yllätys yllätys toisinpäin, ohjelma on lamdaohjattu ja painesavukarttaa on laitettu tiettyjen (vika)tilojen vuoksi varmistamaan, ettei savuta.
Ei mitään uutta auringon alla - jos tietää lamdaohjauksen toimintaperiaatteen, osaa varmasti tehdä halutunlaisen ohjelman myös EDC-17 autoihin.
EDC-16 ja -17 autoissa olevien ohjelmien ehken suurin ero siinä, että nyt on hiukkassuodattimen kunnolliseen toimintaa varmaankin tosissaan paneudettu, hyvin niistä kyllä tehoakin lähtee, lukeminen/kirjoittaminen ei (vielä) onnistu yhtä kätevästi, kuin vanhempiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: 320 cdi vs. 350 cdi
Alkoihan sitä tietoa tulemaan, kiitos vastauksista! Tuli muotoiltua vähän epätarkasti tuo aloitus, tarkoitin juurikin 224 hv:n
ja 231 hv:n eroja...
ja 231 hv:n eroja...