mistä maskin peitto 124:een?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Juukes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 20.03.2010 22:26
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Mulla oli joskus aikoinaan B mallin kadetti vm1971 ja siinä oli kojelaudan alla konepellin aukasumekanismin vieressä vaijeri ja siitä ku veti nii syylärin etteen tuli semmonen verho :wave:
Mercedes-Benz a124 avo |kesälelu|
Mercedes-Benz 200d 1989 |käyttöauto|
Dodge Dart GT avo 1967 |Kesälelu|
Chevrolet Pickup 3500 6.5TD 1994 EX
Mercedes-Benz E300D 1994 automaatti EX
Mercedes-Benz 200E 1992 w124 EX
Ford Escort mk2 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja karra »

Juukes kirjoitti:Mulla oli joskus aikoinaan B mallin kadetti vm1971 ja siinä oli kojelaudan alla konepellin aukasumekanismin vieressä vaijeri ja siitä ku veti nii syylärin etteen tuli semmonen verho :wave:
Jaakko.putkisaari kirjoitti:123 sai aikoinaan rolloa saiskohan tuon sopimaan jotenkin jos tuollaisen löytäisi jostain!?Pahvin juuri itsekkin paikoileen laittanut..
Omassa 1971 kadettissa oli myös tämä rollo siis.

Isä ajoi uusia metrisiä taunuksia Helsingistä Lappeenrantaan 60-luvun alkupuolella. Kun rollo oli vedetty puoliväliin niin porvoon kohdilla lensi tuulettajan siivet konepellin läpi, pieni suunnitteluvirje ilman virtauksessa :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mutta mistä sais ostettua nokkapeiton kiinnikkeitä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja johani »

kaverilla on 320 110kw touring bemmissä fiksu keksintö, syylärin takana, moottorin edessä läpät, kone kylmänä, läpät suljettuna tuuli ohjautuu auton alle, moottorin lämmetessä käyntilämpöön läpät pikkuhiljaa avautuu.. -20C pakkasta, auto 3 tuntia seisseenä kylmiltään käyntiin, vähä kaasua pumppaillen ~2km ja lämmöt 90 C auto on tosi vähä ruokanen, joten ei liikoja hukkalämpöä tuottele, mutta se vähänenkin lämpö on otettu tosi tehokkaasti talteen, moottori on käytännössä "suljetussa tilassa" niin kauvan kunnes käyntilämmössä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tein ihan testin joka on lähes auringon tarkka.

Lähtö tallin lämmöstä +16C.

Eilen oli -6C, ilman viimasuojaa 12km matka jotta kone saavutti normilämmön.
Tänään oli -5C, viimasuoja keulalla 4km matka :arrow: kone normilämpöinen.

Että on sillä vaan merkitystä.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Johani:n vastaukseen lisäten, bemari pitää omienkin kokemusten mukaan moottorin lämpöisenä yllättävän kauan, kesällä pysyy kone jotain 60 asteisena varmaan useamman tunnin, 20 asteen pakkasessakin 3 tunnin seisonta ei mielestäni vie konetta edes alle ihmiskehon lämpötilan...?

Mutta kyllä tuollainen rollo systeemi sais yleistyä nykyajan autoissa, järjetöntä että se on edes jätetty koskaan pois. Johan sillä on ilmanvastustakin parantavia ominaisuuksia, ja nykyautoissa sitä vaalitaan, samoten kun moottorin hyötysuhde alkaa olee "hurja" (eli jotain 35% bensakoneissa, vai onko päästy jo yli? Dieseleissä lienee yli 40%?), niin eihän sitä hukkalämpöä enää tuu niinkuin om601:stä, joka muuten lämpenee mahtavan hyvin 8)
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja RSU »

Ostin aikoinaan maskin peiton 124/250/88 autoon RTO-tuonnista. Firma meni konkurssiinn muutama vuosi sitten. Ymmärsin niin että olivat ostaneet Veholta koko satsin ja pääasiassa möivät venäjän pojille koska pojan autoon 200/88 tilasivat itärajan suunnilta. On varustettu mersun logolla ja asennetaan säleikön eteen säleikön läpi menevillä klipseillä. On ihan hyvä systeemi silleensä ja toimiva. Ei ole kiinni jäädyttäjässä ja siten estä ilman virtausta siinnä puhaltimen toimiessa joten lämmötkään ei pääse nousemaan liian korkeiksi. Siinä on myös avattavat säleiköt ilmavirran säätämiseksi. Ehkä nostaa lämmöt hieman nopeammin normaaliin kuin ilman. Lähinnä käytän sen takia että estää suolaveden pääsyä jäähdyttimeen ja moottoriin ja sitä kautta myös moottoritilaan koska pääkaupunkiseudulla suolataan teitä niin vimmatusti että vielä 7-8 asten pakkasillakin lumi on nesteennä. En sitten kylläkään tiedä mistä moisia vielä saisi.
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Behemoth kirjoitti:-89 250D ja -24 pakkasella lämpenee 85-asteen nurkille melko nopeaa, varsinkin jos pääsee ajeleen 80 tai yli nopeuksia. Ei tähän uudet TDI:t ynnä muut pakastimet pysty. Pukkaa niin kuumaa, että kättä polttaa, jos max-asentoon rullailee.
itsellä ei ole kumpikaan 300D turbo tulikuumaa puskenut vasta kun on vähän kaahannut. Pitääkö se noilla pienempikoneisilla sitten ajaa kaasu pohjassa vai vaikuttaako se termari kun se muistaakseni 300d turbossa on vain 82 asteinen...
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Behemoth kirjoitti:-89 250D ja -24 pakkasella lämpenee 85-asteen nurkille melko nopeaa, varsinkin jos pääsee ajeleen 80 tai yli nopeuksia. Ei tähän uudet TDI:t ynnä muut pakastimet pysty. Pukkaa niin kuumaa, että kättä polttaa, jos max-asentoon rullailee.
Itsellä ei ole kumpikaan 300D turbo tulikuumaa puskenut vasta kun on vähän kaahannut. Pitääkö se noilla pienempikoneisilla sitten ajaa kaasu pohjassa vai vaikuttaako se termari kun se muistaakseni 300d turbossa on vain 82 asteinen... lämmöt pysyy aina sen 80-82 astetta normiajossa.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja johani »

kyllä se 80 asteinenkin pitäs sormia polttaa, 60 asteinenkin polttaa jo... väittäsin että sulla on lämppärinkenno likanen sisältä, jäähdytinnesteet pois -> vettä ja astianpesuaine sisään, ajelee kuumaksi sisätilanlämppärit maksi asennossa, puhaltimen voi ottaa pois tai ikkunan auki jos tuntuu että tarkenee, huuhtelu sitte kuumaan koneeseen kuumaa vettä... tuossa astianpesuaineessa on jotain jotka syövyttää hiljalleen alumiinia että ei kannata unohtaa sisään ja muistaa huuhdella kunnolla, kaverilla oli tullu vielä neljännellä pesulla bemmistä likasta nestettä :D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

JarkkoN kirjoitti:
Ollii kirjoitti: Näetkö pahvin laittamisessa jotain negatiivista, jos on pakkas kelejä?
Pahvi nokalla voi peittää myös moottoriöljyn ja automaattilaatikon öljyn jäähdyttimet,
välijäähdyttimen ja ilmastoinnin lauhduttimen. Näistä välijäähdytin ehkä toimisi paremmin
ilman nokkapahvia.
Joissain Volkkareissa on ollut ongelmia välijäähdyttimeen tiivistyvästä kosteudesta ja maskin
peittämällä saa moottorin kuumemmaksi ja siten ongelmaa ainakin jonkin verran torjuttua.

Kuningaskuluttaja: Ilmankosteus voi turmella Volkkarin moottorin
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja RH »

LopenUupunut kirjoitti:Tein ihan testin joka on lähes auringon tarkka.

Lähtö tallin lämmöstä +16C.

Eilen oli -6C, ilman viimasuojaa 12km matka jotta kone saavutti normilämmön.
Tänään oli -5C, viimasuoja keulalla 4km matka :arrow: kone normilämpöinen.

Että on sillä vaan merkitystä.

.
Minäkin nyt seurasin paavon (320CDI) lämpiämistä tänään.
Lähtö pihalta. Pari astetta pakkasella. Tunti sähköjohdossa ennen lähtöä.
80 astetta 8km :arrow: 85 astetta 10km :arrow: ja 88 astetta 12km.
Ennen tuota peitettä tosiaan sai pikkupakkasessakin päästellä yli 20km, että saavutti edes 80 asteen käyntilämmön.
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

JarkkoN kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
Ollii kirjoitti: Näetkö pahvin laittamisessa jotain negatiivista, jos on pakkas kelejä?
Pahvi nokalla voi peittää myös moottoriöljyn ja automaattilaatikon öljyn jäähdyttimet,
välijäähdyttimen ja ilmastoinnin lauhduttimen. Näistä välijäähdytin ehkä toimisi paremmin
ilman nokkapahvia.
Joissain Volkkareissa on ollut ongelmia välijäähdyttimeen tiivistyvästä kosteudesta ja maskin
peittämällä saa moottorin kuumemmaksi ja siten ongelmaa ainakin jonkin verran torjuttua.

Kuningaskuluttaja: Ilmankosteus voi turmella Volkkarin moottorin
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllähän noita volkkareita korjattiin, maahantuojan piikkiin. Siten että porattiin ahtoputkeen reikä. :mrgreen:
Se edesauttaa moottorin lämpiämistä, jos peitetään välijäähdytin, eikä siitä haittaakaan ole jos pakkasta on reilummin.
Melko viileetä on meinaan imuilma, jos pakkasta on -25c ja ajetaan moottoritienopeutta.
Avatar
Melchior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: La 16.06.2012 09:30

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja Melchior »

Roiskeläppäkumista tms. saa helposti mittojen mukaisen ja säänkestävän maskinsuojan alemman ritilän päälle. Mattopuukolla muotoilu, poraamalla reiät ja nippusiteillä kiinni. Materiaalit kumiliikkeen jämälaarista hintaan 3€ + 6 nippusidettä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jep, reikä ahtoputkeen, niin vesi pääsee pois. Olisivat laittaneet magneettiventtiilin ja ajastimen,
joka vaikka 5 minuutin välein päästää vedet pois.

Kauan sitten eräs korjaamo korjasi lämpöjen vaeltelua poraamalla reiän ehjään termostaattiin.

Olin autoa viedessä kertonut, että olin Wahler-termostaatin mitannut ja ehjäksi todennut.
Kertoivat sitten hakiessa, että termostaatti oli kuitenkin viallinen ja auto nyt kunnossa.
Hiukan hämmästelin, kun eivät veloittaneet uuden termostaatin hintaa, ainoastaan työn.
Kuutisen viikkoa taisi auto olla tällä korjaamolla.

Lämpöjen vaeltelu jatkui ja termostaatin huomasin sitten poratuksi eli jouduin sen uusimaan.
Todellinen vika oli kannentiivisteessä, joka oli kai ihan tyyppivika Peugeot 305:ssa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ihmettelen kyllä että näihin "coolermalleihin" ei tehdä "shunttia" jolla voisi kylmällä säätää imuilman lämpötilaa...on tuo lämmitystekniikka meinaan melko vanha keksintö.

Tosin mitä viileämpää imuilmaa sen parempi täyttö ja sitä kautta taas parempi hyötysuhde ja sitä kautta taas vähempi kulutusta....taitaa vaan olla espaniaan tehtyjä kaikki intercoolermallit ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: mistä maskin peitto 124:een?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin