CDI moottorin savutus
CDI moottorin savutus
Mikä lienee pielessä kun kiihdytettäessä savuttaa tummahkoa? Olen vaihtanut ilman-ja polttoainneen suodattimet. Samoin fortea on käytetty pullollinen, jolloin käynti pehmeni mutta muuten tilanne ennallaan.
Samoin kylmänä tyhjäkäynti huojuu hieman. Autolla ajettu 220t ja savutus tuli n. puoli vuotta sitten. Muuten toimii kuten ennen, tehot ja kulutus normaalit.
Olen kuvitellut ettei kyseisen moottorin (cdi+kat) tulisi savuttaa juuri ollenkaan.
Onko näin? terv jp
Samoin kylmänä tyhjäkäynti huojuu hieman. Autolla ajettu 220t ja savutus tuli n. puoli vuotta sitten. Muuten toimii kuten ennen, tehot ja kulutus normaalit.
Olen kuvitellut ettei kyseisen moottorin (cdi+kat) tulisi savuttaa juuri ollenkaan.
Onko näin? terv jp
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Re: CDI moottorin savutus
Noo savuttaa ja savuttaa. Ei se nyt sillä tavalla saastuta kuin "vanhanajan" dieselit, mutta kyllä se pölläyttelee ihan silminnähtävästi, mutta lähinnä pienillä kierroksilla kiihdytettäessä ja paikaltaan lähdettäessä. Pieni savutus kuuluu asiaan, mutta jos olet sitä mieltä että savutus on lisääntynyt huomattavasti, niin kannattaa kokeilla olisiko pakokaasuntakaisinkierrätyksellä vaikutusta asiaan. Kokeile ensin kovaa ajoa suurilla kierroksilla pitkähkö pätkä, siis useita kymmeniä kilometrejä. Jos siitä auto piristyy/savutus vähenee niin ei muutakuin kierrätyssysteemi uusiksi (pois). Jos et halua rääkätä autoasi, niin irroita imusarja ja katso sísään, onko siellä karstakerros? jos on putsaa...TPH kirjoitti:Mikä lienee pielessä kun kiihdytettäessä savuttaa tummahkoa? Olen vaihtanut ilman-ja polttoainneen suodattimet. Samoin fortea on käytetty pullollinen, jolloin käynti pehmeni mutta muuten tilanne ennallaan.
Samoin kylmänä tyhjäkäynti huojuu hieman. Autolla ajettu 220t ja savutus tuli n. puoli vuotta sitten. Muuten toimii kuten ennen, tehot ja kulutus normaalit.
Olen kuvitellut ettei kyseisen moottorin (cdi+kat) tulisi savuttaa juuri ollenkaan.
Onko näin? terv jp
Muutama päivä sitten joku foorumilainen kirjoitti että oli käynyt veholla hakemassa uuden ohjelman kierrätyssysteemille jonka jälkeen auto toimii aivan eri tavalla. Kustannus taisi olla 40€. Veikkaan että ko. softa ei poista kierrätystä käytöstä kokonaan vaan säätää "sopivasti". Kierrätyshän on käytössä nimenomaan pienillä kierroksilla ja osakaasulla ajettaessa, joten se on melkoinen paskankerääjä, kun normaaliajossa CDI:n kierrokset ei pysyvästi paljon yli 2000 nouse. Ainoa helppo keino tästä on päästä eroon poistamalla systeemi käytöstä ja antamalla lämyä autolle. Poistaminen onnistuu joko ohjelmoimalla tai tukkimalla letkuja. Toki autossasi voi olla joku muukin "savuttaja"
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 470
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: CDI moottorin savutus
Moi, sulla on toden näköisesti jossain polttoaine vuoto koska tyhjäkäynti huojuu kylmänä.TPH kirjoitti: Samoin kylmänä tyhjäkäynti huojuu hieman. Autolla ajettu 220t ja savutus tuli n. puoli vuotta sitten. Muuten toimii kuten ennen, tehot ja kulutus normaalit.
Olen kuvitellut ettei kyseisen moottorin (cdi+kat) tulisi savuttaa juuri ollenkaan.
Onko näin? terv jp
"Cdi-koneet vuotavat herkästi" esim. korkeapaine putkesta joka menee suuttimelle.
Suoja muovi pois ja tiiraile missä valumisen jälkiä näkyy.Nyky diesel haihtuu suht koht nopeesti että ei sillä isoja lammikoita ole, toivottavasti.
Jos putki on laittettu hivenen väärään asentoon se voi vuotaa vähän.Käytä auki putki liitos ja laita suoraan ja momentiin.
Pieni savutus on ihan normaalia,mutta jos tie alkaa olla mustan savupilven peitossa on vikaa suuttimissa,moottori tukossa vuotoja jossain... jne.
Näin ohi mennen...Kunnon partikkelifilteri poistaa "näkyvät "savu haitat kokonaan mutta se tuli lisävarusteeksi vasta viime syksynä joten sula ei taida sellaista olla.

A170cdi-00 1999-
Minun auton (E210 CDI) savutusongelma ratkesi kun vein autoni osaavalle ammattilaiselle. Ilman tietokonetta hän arvasi missä on vika. Ongelmana oli irronnut imusarjan läppiensäätötanko. Yksi läpistä oli kadonnut kokonaan, toinen osittain murtunut ja loput kaksi olivat ehjiä, mutta eivät toimineet koska tanko oli irti. Alla kuva viallisesta imusarjasta:

Kuvassa vasemmalla olevasta reiästä läppä on kadonnut kokonaan, seuraavassa on murtuma läpän vasemmassa yläkulmassa. Loput kaksi läppää ovat ehjiä. Imusarjan edessä maassa on läppiensäätötanko joka oli irronnut. Imusarja on kuvassa ylösalaisin.
Ongelma pystyttiin korjaamaan vain vaihtamalla koko rikkinäinen imusarja. Korjaaja kertoi että vika on melko yleinen takseissa joilla on ajettu yli 250kt, yksityisautoilla pitäisi kestää melkein tuplasti tuon matkan, mutta jos kone savuttaa, kannattaa imusarja tutkia. Tangon sijainnin voi tarkistaa esim. taskulampun avulla moottorin yläpuolelta.

Kuvassa vasemmalla olevasta reiästä läppä on kadonnut kokonaan, seuraavassa on murtuma läpän vasemmassa yläkulmassa. Loput kaksi läppää ovat ehjiä. Imusarjan edessä maassa on läppiensäätötanko joka oli irronnut. Imusarja on kuvassa ylösalaisin.
Ongelma pystyttiin korjaamaan vain vaihtamalla koko rikkinäinen imusarja. Korjaaja kertoi että vika on melko yleinen takseissa joilla on ajettu yli 250kt, yksityisautoilla pitäisi kestää melkein tuplasti tuon matkan, mutta jos kone savuttaa, kannattaa imusarja tutkia. Tangon sijainnin voi tarkistaa esim. taskulampun avulla moottorin yläpuolelta.
Veikkaisin, että suuri osa näistä savutusasioista johtuu ihan ajotavasta. Karstat saa pois reippaalla ajolla. Välillä motaria, minkä uskaltaa ajaa. Mieluummin kymmeniä kilsoja kerralla. Voi myös laitella pienempää silmään aina välillä, että saa kierroksia ylös. Kiihdytyksissä kannattaa välillä laittaa kunnolla "usvaa putkeen" ja kierrokset tappiin asti. Mieluusti reippaita ohituksia maantienopeuksissa.
Tällä konstilla mielestäni savutus vähentyy silmin nähden verrattuna pitempiin hitaisiin pätkiin ja lyhyisiin nurkka-ajopätkiin. Savutusta on helppo seurata kuskin puolen taustapeilistä, kun laittaapi hanaa.
Paikaltaan reippaammin lähtiessa savuttaa aina. Totta kai jonkun verran savua pitää tullakin täyskiihdytyksessä vauhdista riippumatta.
Oli juuri katsastuksessa, savutusarvo erittäin hyvä 0,46 (sallittu 3).
Tällä konstilla mielestäni savutus vähentyy silmin nähden verrattuna pitempiin hitaisiin pätkiin ja lyhyisiin nurkka-ajopätkiin. Savutusta on helppo seurata kuskin puolen taustapeilistä, kun laittaapi hanaa.
Paikaltaan reippaammin lähtiessa savuttaa aina. Totta kai jonkun verran savua pitää tullakin täyskiihdytyksessä vauhdista riippumatta.
Oli juuri katsastuksessa, savutusarvo erittäin hyvä 0,46 (sallittu 3).
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -