w126 ruosteongelmat/peltityöt

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
nikon_mb471champagner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 15.07.2004 23:35

w126 ruosteongelmat/peltityöt

Viesti Kirjoittaja nikon_mb471champagner »

Ensimmäistä kertaa palstalle kirjoittelen, auto tullut vasta hankittua (300SE -88). Aiemmin olen omistanut w116 280SE:n mutta silloin en ollut forumin jäsen. Tunnen hyvin Mersun mallit ja tekniset tiedot ym. mutta käytännös tekninen puoli on minulle varsin vieras joten saatanb ajoittain esitää "tyhmiäkin kysymyksiä".

Sitten asiaan. Ostaessani autoa totesin sen olevan lähes ruosteeton pohjasta ja näin asia ilmeisesti onkin. Havaitsin kyllä, että tunkinreiät ja niiden välitön ympäristö oli ruosteessa, mutta oletin sen olevan lähinnä täysin normaalia ja ennenkaikkea ajattelin, että ruostetta on vain "tunkinpaikan omissa rakenteissa". Tutkailtuani esim. tällä palstalla erästä w126-projektia ja siihen liittyvää kuvamateriaalia säikähdin pahanpäiväisesti huomatessani, että auto kyseiset osat ovatkin "niin nerokkaasti" suunniteltu, että ruoste leviää ilmeisen helposti tunkinreikiä ympäröivään helmapeltiin. Ja näin on myös minun tapauksessani käynyt autoa tarkemmin tutkaillessani, vaikka auto näyttää päällisin puolin aivan virheettömältä.

Eli otetaan esiin sellainen pahempi skenaario, että ruoste olisi levinnyt helmapellissä vaikkapa takana "alas ja reunaan asti" ja olisi muutoinkin kupan syömä. Tarkoituksena ei ole laittaa autoa mihinkään priimakuntoon, vaan käyttää sitä kulkupelinä muutaman vuoden ja joku saa sitten korjata perusteellisemmin jos tarvetta ilmenee. Eli voiko tällaista mahdollisesti pahoin ruostunutta (en menisi ruuvarilla tökkimään...) helmapeltiä paikata ja jos ei niin saako sitä "erillisenä osana" vai onko autoni jo tuhoon tuomittu? Ja millaista remppaa suosittelette em. tavoitteet huomioiden jotta auto pysyisi liikennöintikelpoisena suht ' edullisesti? Ruostetta näkyy avatusta tunkinluukusta "ainakin niin pitkälle kuin siitä näkkee ja varmaan paljon pidemmällekin... Sinänsä ihmettelen, miten näin on päässyt käymään koska muuten pellit näyttävät hyviltä, esim. ovien alareunoissa siellä sisäpuolella ei ole yhtään kuppaa mitä monissa tutkimissani yksilöissä taas on... Ja hyppääkö kuppa näistä helmapelleistä helposti jonnekin vielä kriittisempiin paikkoihin?

Tietysti toivon, että kyse olisi vain niistä helmapelleistä ja että ne saisi järkevällä kustannustasolla kuntoon ja olisin säikähtänyt turhasta.

Lieneekö kuitenkin niin, että se Mersu olisi kannattanut hakea Saksasta tai siirtyä 700-sarjan Bemariin jossa kyljistä näkee paremmin mitä ostaa?

Kesäterveisin

Niko K
nikon_mb471champagner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 15.07.2004 23:35

Vielä...

Viesti Kirjoittaja nikon_mb471champagner »

Hymiö hyppäsi väärään paikkaan, vuosimalli on siis -88 jos siitä voi mitään päätellä ruosteen etenemisestä...

Niko K
nikon_mb471champagner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 15.07.2004 23:35

Ja lisää...

Viesti Kirjoittaja nikon_mb471champagner »

Ja sitten vielä niistä ruosteisista paikoista, jos ne ovat kovin ruosteessa, niin ne jouduttaneen kokonaan hitsaamaan pois kuten edellisessä w116-mallissani oli tapahtunut eli autoa nostettiin pohjapellistä tukevasta kohdasta. Veholla sanoivat, että tunkinrakenteita ei myydä sellaisenaan, vaihtoehdot?

Niko K
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jos ei koko helmapelti ole täysin mätää, riittänee hiekkapuhallus / hitsauslinja, tarvittaessa pala peltiä ja sitten päälle kunnon ruostesuojamaalit + mömmöt tietty. Koko helmapelti maksaa tarvikeosana vaivaiset ~50€ ja alkuperäisenäkin vain jotain 100€:n luokkaa, mutta vaihtotyö onkin sitten asia erikseen... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
MAV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 21.04.2004 14:10
Paikkakunta: Tallinn, Estonia
Viesti:

Re: w126 ruosteongelmat/peltityöt

Viesti Kirjoittaja MAV »

:cry:

ja sitten tule kone pois

Minulla oli koko pohja suojattu ja sitten kun irrotaisin sen (se otti noin 4 viikkoa joka päivä ja paljon olutta), tässä en ollut muutta kun ruosteetta jokaisessa paikoissa. Mietisin, että miten kone paikalla pysty olemaan, :cry:

Koko pohja tule nyt uusi. Yksi puoli tuli eilen valmiiksi, toinen on jälkeenä. Joka päivä olen tehnyt sitä ja nyt jopa kaksi kuukautta, tästä tule että mene vielä pari kuukauta ennen, kun tule kuljemaan.
MB 500SXL AMG (projektiauto); MB CL600 AMG (romu); MB 500Coupe (romu); FordScorpio4x4; FordScorpioGhiaCosworth; M400'49, BMW 7 5,4
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Omassa W126 -88:ssa hitsattiin tunkin reikien ympärille uudet ympärykset kuskin puolelle reilu 4 vuotta sitten. Ruoste oli levinnyt alapuolelle ja sivuille jonkun matkaa. Aikaa meni 45 min. Samassa ajassa hiottiin ja suojattiin repsikan vielä ehjä helma.

Korjaus tehtiin ns. nopeasti, eli rälläkällä mätä pois, uusi paikka hitsaamalla ja mömmöt päälle ja sisälle. Nyt on ollut 4 vuotta, eikä mitään ongelmia. Helmamuovien alla on ollut kokoajan lisäksi paksu kerros vaseliinia ja muovit tulee kerran vuodessa riisuttua ja tarkistettua paikat.

Muualta auton pohja on kova, vain takapäässä oli hieman "kuivaa" pintaruostetta ja rapistuneen massan alla. Tuli 4 vuotta sitten hiottua nekin pois ja laitettua noveroxia ja vaseliini/alustamassa seosta... mitään etenemistä ei ole sen jälkeen tapahtunut.

Ei kannata siis menettää yöuniaan, vaikka tunkin reikien ympärillä onkin mätää.... pohja saattaa olla jopa kunnossa muualta.
Oma korjaus/ennalta ehkäisy tehtiin tietty jo 4 vuotta sitten ja jos ei olisi tehty, niin miltä näyttäisi nyt.....voi vaan arvailla...HUH!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ...

Viesti Kirjoittaja karra »

Day Downhill kirjoitti:Omassa W126 -88:ssa hitsattiin tunkin reikien ympärille uudet ympärykset kuskin puolelle reilu 4 vuotta sitten. Ruoste oli levinnyt alapuolelle ja sivuille jonkun matkaa. Aikaa meni 45 min. Samassa ajassa hiottiin ja suojattiin repsikan vielä ehjä helma.

Korjaus tehtiin ns. nopeasti, eli rälläkällä mätä pois, uusi paikka hitsaamalla ja mömmöt päälle ja sisälle. Nyt on ollut 4 vuotta, eikä mitään ongelmia.
Aivan sama tarina. 3 v sitten minulla. Muualta paitsi takaikkunan alta kontin puolelta omani on aivan kovapeltinen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin