Jupezki kirjoitti:Miten tuo turbon alipainekellolla säädetään ahtopaine?
No ei todellakaan, aina kun ahtimessa on alipaineella säätyvä hukkaportti siellä pitää olla myös ECU eli tietokoneen poikanen, joka ohjaa alipainetta hukkaportille MAP anturin mittausarvojen mukaisesti.
Mikäli haluaa ei sähköisen systeeminen, niin alipainekello vaihdetaan painekelloksi.
Mikäli pitää sähköisen systeemin ja haluaa säätää ahtopainetta on kaksi vaihtoehtoa:
- turboruuvi MAP anturin ja imusarjan väliin
- ohjelmointi
Ihan helposti, periaatteessa sellaisella ahtimella minäkin aikoinaan ajelin. Eli mistä tahansa ahtimesta painekello, ja ruuvaa/hitsaa sen alkuperäisen alipainekellon tilalle.
Jep, täytyy sellainen hommata. Tuollaisia painekelloja saa varmaan aikalailla kaikista turboja myyvistä yrityksistä? Miten tälläisen ylipainekellon säätäminen, onko siellä sisällä jousi, jolla säädetään ahtopaine, vai säädentääkö turboruuvin avulla painekellolle menevän paineen suuruutta ja sen avulla ahtoja?
Sitten semmoinen kysymys, kun ei laitakkaan sitä vakkarin boxia tuonne koneen kylkeen ainakaan vielä tässä vaiheessa, nii mihin se automaatin vaijeri kannattaa kytkeä kiinni? Syöttöpumpun kyljessä olevassa kaasuvivussa on paikat kahdelle pallonivelelle ja toiseen tulee kaasuvaijeri, niin pistänkö sen laatikon vaijerin tuohon toiseen palloniveleen vai?
Noissa ahtimissa yleensä säädetään jousen esijännitys ruuvaamalla sitä tankoa, joka hukkaportin läppää säätää, siellä on kierre ja pari "mutteria" toisessa päässä. Ihan yhtä hyvä on kello, jossa on kallossa ruuvi, joka vaikuttaa jousen esijännitykseen.
Joo, täytyypä ottaa sitten siitä imusarjan putkesta, missä normaalisti on se egr-venttiili. Siinä on nyt suora putki tilalla. Se on varmaan ihan hyvä paikka, mistä ottaa painekellolle sekä ahtopainemittarille paine?
Jupezki kirjoitti:Tosiaan, ahotpainemittarille paine siitä putkesta vaiko ihan painekotelosta? Jos painekotelosta, niin onko miten paljon väliä mistä kohdalta koteloa?
Tyhmä kysymys, mutta vieläkin apua tähän tarvitsisin.
Ja toisekseen, tämä automaatin vaijeri. Mihin se kannattaa laittaa, kun tuohon koneeseen ei tullut enää sitä VDO:n vakionopeudensäätimen boxia? Ajattelin, että kun syöttöpumpun kaasuvivussa on paikka kahdelle pallonivelelle, niin jos laittaisi sen automaatin vaijerin siihen toiseen niistä, vai toimiiiko näin laitettuna väärin?
Jupezki kirjoitti:Tosiaan, ahotpainemittarille paine siitä putkesta vaiko ihan painekotelosta? Jos painekotelosta, niin onko miten paljon väliä mistä kohdalta koteloa?
Itellä ainakin otettu painekotelosta, sitä en tiedä mistä kohtaa painekoteloa kannattaisi ottaa kun en tiedä millainen kotelo sulla on.
Imusarja on vakio OM606:sen imusarja. Ainoastaan putki, jossa on EGR-venttiili, on korvattu suoralla putkella. Täytyy ottaa jostain siitä imusarjan painekotelosta, ei kait sillä ole niin paljoa merkitystä loppupelissä.
Osaako kukaan neuvoa tuon automaatin vaijerin suhteen?
Tämäkin rojekti edistyy pikkuhiljaa, mitä muilta kiireiltä kerkeää laittamaan. Cooleria on tullut nyt viimeisenä laiteltua ja jotain muutakin hipistelyä.. Cooleriksi tuli 450x300x76 ja 3 tuuman lähdöillä. Vähän ahdasta on ja pitikin vähän sitä puskurin takana olevaa palkkia muotoilla uudestaan ja tuulihaka poistaa. Kyllä se sinne sitten ihan hyvin mahtuu, vielä kun ne 2,5'' ahtoputket saisi sinne taiteiltua.
Nyt kun ei enää ole EGR:ää tässä koneessa ja pakosarjassa on vielä se lähtö EGR:lle, joten ajattelin, että voisiko siihen paikkaan laittaa nipan, jos vaikka tarttis joskus mittaila pakopaineita? Vai onko pakopaineiden mittaus täysin turhaa vakioturbolla? Paljonko olisi muuten turvalliset ahtopaineet tuolla kokoonpanolla?
Saakeli kun ei enää muista, mikä sähköjen liitin meni minnekkin. Eli apua taas kaivataan. Hakusessa on siis tulipellistä keskeltä tulevien kahden johtonipun liittimein paikat. Toisessa on starttimoottorille menevät johdot + jotain muita liittimiä. Sitten kun nämä liittimet ovat keskenään samanlaisia, joten aika pitäisi veikkaamalla laittaa paikalleen.
Toisekseen, mitä öljyä ohjaustehostajaan? On OM603 turbokoneen tehostaja ja autossa on ASD-perä.
Yksinpuhelulla menty tässä ketjussa jonkun aikaa, jospa nyt saataisi siihen muutos.
Kone on löytänyt paikalleen, samoten kaikki apulaitteet. Tänään Mese ajamalla ulos. Kaikki tuntuisi toimivan ihan ok, ainut on että ei sammu avaimesta. Eli alipainevika/vuoto jossakin. Ja tähän tarttisin apua, vieläpä suhteellisen pian, silla maanantaina olisi tarkotus penkittää ja katsastaa. Sammutin tokko on rikki, kun letkusta imemällä stop-vipu menee alas. Ajovalojen korkeudensäätökään ei toimi, vaikka letkut on siellä paikallaa. Kaikki alipaineletkut pitäisi olla kiinni ja jarrutehostajalle tulee ilmeisesti alipaine, sillä jarrupolin on kevyempi käynnissä ollessa ja tuntuu kaikinpuolin normaalilta. Alipainepumpun tiiviste näyttää hieman vuotavan, joten olisiko tässä mahdollinen syy siihen, että ei alipainetta ei riitä joka paikkaan?
Luultavasti kyllä, sillä en ole niitä käyttänyt irti ja toimi sillä vanhalla koneella aivan normaalisti. Paitsi silloin oli kyllä se, että jos ei käyttänyt pitkään käynnissä ja yritti sammuttaa, ei sammunut kuin vain stop vivusta. Silloin sentään toimi korkeudensäätö valoissa, mutta niskatukien kaato ei, eikä toimi vieläkään. Mutta niskatuilla on vissiin oma alipainepumppu, joka on myös oville? Ovet ainakin menevät katkaisijasta kiinni.
Kun tässä OM606 alipainepumpussa ei ole sitä toista lähtöä pienelle letkulle, mikä on taas näissä vanhemmissa koneissa, otin tälle pienelle letkulle siitä putkesta, joka menee jarrutehostajalle T-haaralla, kun siinä putkessa oli yksi lähtö puolessavälissä jonnekin. Tuli mieleen, että kunhan tämä ei sotke alipaineita? Missäpäin siellä jarrutehostajalla on niitä ylimääräisiä lähtöjä, jos koittaisi sinne laittaa sen pienemmän letkun?