Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Sain tässä vinkkiä jonkun aikaa sitten täällä foorumilla, että kannattaisi harkita kärjetöntä sytkää tohon w115:een. Nyt taas sit iski hifistelykuume (ja rahaa palaa)

Mut itse asiaan... Kärjettömiä sytkiä on tarjolla ainakin kahdenlaisia, pertronicsin ja cranen. Ootteko asennellu itse tollasia autoihinne ja millasia kokemuksia niistä on. Tuo Crane on kai parempi, mutta meneekö kyseinen systeemi sitten museokatsastuksesta läpi? Ajattelin, että jos vielä boostaisi sitä sytytystä: asentaisi vähän tehokkaamman sytytyspuolan ja monikärkiset sytytystulpat... niin eipä olisi pahemmin sytytysongelmia sen rempan jälkeen. Millanen homma sen kärjettömän asennus on. Saako sen helposti hoidettua itse, vai kannattaako antaa ammattilaisen hoitaa se?

Kuulostaako koko idea ihan hullulta vai olisiko tuossa jotain järkeä jopa :?:
w115 220 -71
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja harriba »

-Jarkki- kirjoitti:Sain tässä vinkkiä jonkun aikaa sitten täällä foorumilla, että kannattaisi harkita kärjetöntä sytkää tohon w115:een. Nyt taas sit iski hifistelykuume (ja rahaa palaa)

Mut itse asiaan... Kärjettömiä sytkiä on tarjolla ainakin kahdenlaisia, pertronicsin ja cranen. Ootteko asennellu itse tollasia autoihinne ja millasia kokemuksia niistä on. Tuo Crane on kai parempi, mutta meneekö kyseinen systeemi sitten museokatsastuksesta läpi? Ajattelin, että jos vielä boostaisi sitä sytytystä: asentaisi vähän tehokkaamman sytytyspuolan ja monikärkiset sytytystulpat... niin eipä olisi pahemmin sytytysongelmia sen rempan jälkeen. Millanen homma sen kärjettömän asennus on. Saako sen helposti hoidettua itse, vai kannattaako antaa ammattilaisen hoitaa se?

Kuulostaako koko idea ihan hullulta vai olisiko tuossa jotain järkeä jopa :?:
itse pistin pertronicsin, toimi kuin junan vessa. mulla kyseessä oli M115 230 kone. koko verme mahtuu virranjakajan sisään ja on käsittääkseni museokatsastuksen salliva (itse en toki ole mikään auktoriteetti siinä asiassa). asennus oli äärimmäisen simppeli, eli kärkien tilalle pertronics boksi, akselin päälle pujotetaan anturin hattu ja olikohan että yksi johto tulee vetää jonnekin puolan suuntaan. sytkä toki syytä säätää. kärjetön sytkä itsessään vahvistaa kipinää joten en tiedä onko jollain monikärkitulpilla enää mitään havaittavaa eroa käyntiin -- kärjettömällä sytkällä on.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Mitenköhän noi museotarkastajat yleensä toimii... ruuvaako ne sieltä autosta kaikki osat irti, vai katteleeko vaan päällisin puolin, että kaikki on kunnossa.

Noista monikärkitulppien vaikutuksesta en tosiaan tiiä tarkemmin, mutta sen verran niillä saattaa olla lisävaikutusta, että jos niissä on kärjet eri tavalla muotoiltu, niin polttoaineseos pääsee virtaamaan paremmin sinne kärkien väliin, mikä saattaa tehostaa sytytystä.
w115 220 -71
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

-Jarkki- kirjoitti:Mitenköhän noi museotarkastajat yleensä toimii... ruuvaako ne sieltä autosta kaikki osat irti, vai katteleeko vaan päällisin puolin, että kaikki on kunnossa.
Tuota, miksi et asenna tarkastuksen jälkeen?

Ja sitten kun tulee katsastuksen aika niin tavan katsastusmies ei ihastukseltaan mitään kumminkaan älyä. Mulla ihmetteli S123 300TDtä aikanaan katsataessa että "niin täähän on turbo?"..
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Mitens tuo sytytys muuten säädetään tossa kärjettömässä. Entä vanhanaikaisessa kärjellisessä, jos käytössä on strobolamppu? Olisiko tuosta sytytyksen säädöstä olemassa jossain kaiken kattavaa ohjetta?

Voisi tuonkin tehdä näin tee se itse -mies tyylillä, kun on tähän asti paljon muutakin tehty... ja ei näin köyhällä opiskelijalla aina oikein ole varaa maksella korjaamon palveluistakaan.
w115 220 -71
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Strobolla saato samoin kuin karjellisella sytytyksella. Strobo ottaa signaalin ykkospytysta. Saadon myos pitais tapahtua samalla tavalla kuin ennen.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja karra »

Uusimmassa Höpilistissä Jorina-Jussi kertoi asentaneensa Porsaaseen Accu-Sparkin kärjettömän sytkän; Volvo/VW mallista.

Tässä hyvä video kuinka homma skulaa: http://www.youtube.com/watch?v=2lcx_Qr0KyM" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta saakohan tuota härveliä mersun kuutpyttyiseen? En löyvä täältä: http://www.accuspark.co.uk/car_search.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Käviskö kuutos-volvon:

Volvo 164 Cars fitted with 1 piece Right hand points See Distributor Guide page 1968-1975 Bosch JFU4 £27.95
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti: Käviskö kuutos-volvon:

JFU4
Mitenkäs tuo tuollaisella mallimerkinnällä on?
kutos Volvossa, kuten kutos Mersussa on JFUR6 mallimerkintä
http://www.ebay.com/itm/Volvo-164-distr ... 0602958372" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Osta A123. Uusimpaan malliin saa ohjelmoitua tarvittaessa useampia virtuaalisia keskipako- ja alipainesäätökäyriä. Siis jos haluaa välillä ajella vaikkapas etanolilla...
http://www.leenapk.nl/products.php?category_id=54" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä taas joku kärjetön, ei hinnalla pilattu...

http://www.huuto.net/kohteet/karjeton-s ... /344038002" onclick="window.open(this.href);return false;

http://aircooled.fi/tuote/1720/karjeton ... porsche-ac" onclick="window.open(this.href);return false;

Eiks tuo ole vähän kuin Pertronics?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Itse laitoin 450 slc -73:seen cranen xr700 + ps91 puolan. Hyvin pelaa ja kipinä on tosi vahva.
Pertronicsin sarjaa en saanut jostainsyystä toimimaan. Ilmeisesti oli viallinen sarja.

Kiekkamittarin piuhan väliin pitää laittaa vastus että näyttää kierrokset oikein.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nostanpa vanhaa topikkia (useampiakin aiheesta näemmä takavuosina ollut...)
Eli kokemuksianne eri valmistajien kärjettömistä sytytyksistä? Erityisesti W111 6-syl. M127.982 sopivia?

Onko periaatteessa kahta tyyppiä, vai vieläkin useampaa:
- Petronix, Ignitor, E.spark, jne. joissa hilppeet pääosin menee vanhan virranjakajan sisään?
- 123ignition jossa vaihdetaan koko jakaja...? Tuo kuumottelilisi mutta hintaakin on sitten noin 360 eur:
https://www.ebay.de/itm/123-IGNITION-el ... SwuD9ZylzT" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen kuvitellut että useimpiin joutuisi vaihtamaan myös puolan ja tulpanjohdot (joista äkkiä yli 100-200 eur lisää), mutta ilmeisesti ei?
Näyttäisi ettei tarvitsisi edes merta edemmäs kalaan lähteä vaan joitain näistä saa jopa kotimaisista verkkokaupoista?

PS. Virranjakajan tyyppi itsellä on Bosch VJUR49T ja hyllystä löytyy myös JFUR6 (joka oli ylläkin mainittu).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

JK. eli jälkikirjoitus: Simppeliä "Ignitoria" vastaava EU:ssa valmistettu (ilmeisesti hollannikkaiden) E.Spark tarjoaa vaihtoehtoja 6-syl. Boschin jakajille:

http://e-spark.eu/en/16-bosch#/number_o ... _cilinders" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvien perusteella ...6C4 tai ...6V4 voisivat ainakin sopia paikoilleen(?) Hintaluokka olisi varsin kukkaroystävällinen <50 eur!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Moneen merkkin ja mallin kärjet pois sarjoja

http://www.accuspark.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;






. .
Mökkillä
'
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eli ainakin yksi ellei parikin merkkiä lisää listaan, kiitos. Sivujen tarjonta meseen:
http://www.accuspark.co.uk/car_search.h ... DES%20BENZ" onclick="window.open(this.href);return false;

Läheltä siis liippaa, taitaa olla tuo "200 Type 115 1965-1967" todellisuudessa vielä W110(?)
Ja onhan siellä listalla myös "250SE SL 1965-1967" vaikkei saatavuutta luvatakaan...

Hinnallahan nuokaan ei ole pilattuja, useimmat £40 eli n. 50€.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
tsav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 14.09.2019 05:22

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja tsav »

En tiedä käykö Mersuun, mutta itse ostin Powersparkin jakajan Jaguariin https://simonbbc.com/
Itse päädyin vaihtamaan koko jakajan, jolloin sai myös uuden keskipakosäätimen kuluneen tilalle. Samalla ostin Viper dry puolan. Jonka myötä hävisi mystiset kipinän katoamiset, joita öljytäytteisellä puolalla ilmeni. Noita kuivia puolia näyttää olevan accusparkillakin ja tuo n.30€ hinta kannattaa uhrata jos vaihtaa kärjettömään sytytykseen.

123 ignitionia kokeilin 356 Porscheen. Siinä ei vain suostunut toimimaan, kun oli 6V systeemi. Vaikka mainostivat, että toimii 6V-12V. Auto lähti käymään, mutta ei alkanut säätämään ennakkoa. Myyjä otti jakajan takaisin ja laittoi samanlaiseen koneeseen, mutta 12V konversioon ja jakaja toimi moitteitta. 123 ignition olisi ollut ohjelmoitavissa. Siinä mallissa sai usb kaapelilla läppärin kiinni jakajaan ja sai muokattua ennakkokäyrää. Hinnakashan tuo on verrattuna Powerspark tai Accuspark jakajiin
2019 Audi e-tron 55 quattro
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Itselläni on vain vähän omakohtaista kokemusta näistä, mutta Volvo C202:ssa minulla on jokin kärjetön muutossarja (en tiedä/muista valmistajaa), ja se ei suinkaan ole toiminut ongelmitta. Osista ainakin näkee, että mikään Bosch tai Beru tasoinen tuote ei ole kyseessä.

Mielessä on lähinnä käynyt ajatus vaihtaa koko roska takaisin alkuperäisen kaltaiseen analogiseen sytkään laadukkailla osilla.

En vain jaksa uskoa, että muutaman kympin hongkong-pingpong sytytyskamoilla saadaan luotettava järjestelmä. En mitenkään. Voin toki olla väärässä. Villi ja röyhkeä veikkaus: jos nämä meset olisi alun perin tehtaalla varustettu näillä kymppejä maksavilla sytkillä, niin maine maailman epäluotettavimpana autona olisi saattanut olla lähellä.

Mielenkiintoinen vertaus: perämoottoreissa jopa harrastetaan kärjettömien sytkien vaihtamista yksinkertaisempaan puola-konkka-kärjet kokoonpanoon juurikin luotettavuuden takia. Itselläni on näitä useampia, ja hyvin toimii. Viimeksi keväällä vanha kärjetön jätti ulapalle, joten vaihdoin laadukkaan Bosch puolan ja konkan ja uudet Prestolite kärjet. Hienosti toimii ja yhtä paljon tehoa kuin ennenkin.

Elektronikan, varsinkin halvan, ongelmahan on se, että kun se pettää, se tapahtuu usein äkisti ja ennalta arvaamatta. Siihen asti saattaa toimia hyvin.

https://www.youtube.com/watch?v=57UxI2c2z8c&app=desktop" onclick="window.open(this.href);return false;

ja

http://i720.photobucket.com/albums/ww20 ... 032009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Accu-Spark on ollut nyt 7 vuotta kiinni ja toimii kuin junan vessa. En enää jaksa muistaa toisessa aiemmassa autossa olleen merkkiä, mutta myllä sekin oli ongelmaton koko sen ajan (vajaa 10 vuotta) mitä autokin mulla oli. Itse asiassa ekan konversion tein aikoinaanVolvoon itse tarvikevaraosista, ei tuo niin hirmu mystinen tai kallis jobi ole.

"Olen kuvitellut että useimpiin joutuisi vaihtamaan myös puolan ja tulpanjohdot (joista äkkiä yli 100-200 eur lisää), mutta ilmeisesti ei?"
Ei. Johtojen vaihto on ihan turhaa jos ovat kunnossa. Puolaa ei tarvi vaihtaa, mutta sen yleensä saa, koska kärjettömät sallii enemmän ampeereja kuin kärjet. Tosin osa tehokkaamman puolan hyödystä on saatu jo pelkällä muunnoksellakin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eli kokemuksia suuntaan ja toiseenkin... Siitä toki olen samaa mieltä, että halpa Kiinan "shitti" tuskin on sinällään kovin pitkäikäistä, esim. jos perustuu valodiodiin, niin joku käyttöikä on silläkin. Toisaalta ei ne orggis katkojat paljon tilaa peräluukusta vie... (jos tulee tarvis palauttaa).

Accu-spark olisi kiinnostava, mutta kun ei näytä olevan noin vanhoihin (W111) sopivia siellä tarjolla.
Latoin sähköpostia Hollantiin tuonne E.Spark -firmaan, josko niiden sarjoista tämä http://e-spark.eu/en/bosch/57-3bos6v4.html" onclick="window.open(this.href);return false; kävisi. Tuohon hintaan voisi ottaa riskin "hudistakin" ja se on sentään väitetysti "Made in EU":)

Tykkään noista mercedessourcen videoista, ja tässä myös motivointia konversioon:
https://www.youtube.com/watch?v=WXJ6dFh3GoQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo muutossarja mitä Ken kauppaa on ilmeisesti ex-Crane (nimi muuttunut 2016?) tuotantoa ja mallistoa, mutta mersuun "sovitettuna" $135.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

No eihän valodiodin käytössä tässä kohtaa ole mitään järkeä edes. Ja on mulla joo kärjet mukana varalla, jollei ole jo ruostuneet pilalle :D
Mutta jos kärjet on samat ja pyörrin on sama, niin pitäisi sopia kitinkin, eli kurkkaas kärjistäsi onko tuon 3BOS6V4 yksikön kätisyys oikea.
JA yksi tärkeä juttuhan on jäähdytys, eli silikonitahnaa tuohon yksikän pohjaan.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuolta E.Sparkista vastaili Funs -niminen heppu jo lauantaina ja sunnuntaina, ja aika hyvin saatiin tuota haarukoitua.
Laitan tähän alle viimeisimmän vastauksen:

Looking at the picture (jaoin kuvan jakajasta ilman kantta ja pyörijää), it appears that there is room for a locking clip on the shaft of the breaker points? This means that the points are 2 separate parts when they are removed from the distributor?

If that is the case, you need kit 3BOS6V4
With 16mm (axle width) you will need to use the small size ring.

(kysyin myös käykö kupariset, silikonpäällysteiset Janmorin johdot:
We don’t advice copper cables, because with the better spark from the electronic kit, we often see that they cause erratic overshoot. But you can try and watch in the dark if you see sparks from the cables anywhere with the motor running. (even moist them with a plant sprayer to make it worse case).

(ja kysyin myös puolan sopivuudesta - itsellä on tuo https://www.finjector.com/fin/bosch_syt ... -p-1288-42" onclick="window.open(this.href);return false;
If the total primairy resistance of the coil + the ballast is minimal 1,5 ohm, than you can use it.
However, a ballast coil is only 8 volt. So it will never produce a spark as strong as with our coils that are 12 volt and don’t need a resistor.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Noissa kuparijohdoissa on käsittääkseni kuitenkin vastus hatussa, eli ei pitäisi lyödä läpi, vaikka kipinä on voimakkaampi.
Tuo 1,5 ohm ylittyy vanhemman kaluston puolissa lähes aina, mutta hyvä tarkistaa.
Esivastus tosiaan syö hieman kipinän potkua, mutta kärjettömän edut eli tasainen kosketuskulma ja vakaa kipinä toteutuu kyllä silti. Kärkien haittanahan on se, että kosketuskulma heittelee, kun jakajaan tulee vanhuuttaan kulumaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
maximum
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 26.02.2009 18:16

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja maximum »

Mulla Pystärissä ollut accusparkin kärjetönsetti nyt parivuotta kiinni, toimii tosiaan kuin junan vessa niin kuin joku jo ylempänä totesikin.
Otin tulpanjohdotkin samasta paikasta hinta/laatu kohdillaan.
W115 220 -70
S204 200cdi -08

ex.W639 115cdi-08
ex:S211 270cdi -03
ex:W210 290tdt-98
ex:W202 250tdt-98
ex:W123 230TE-82
ex:W123 220D-77
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Semoinekin siinä on että vaikka jakaja
ei olisi kulunt niin kärkien säätö(kosketus kulma) muttuu kokoajan hiukan
Niiden kulumisen takia
Mökkillä
'
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jos tuon mekaanisen vaihtelun (huojunta ja jopa per sylinteri eriävä avautumiskulma vanhemmiten) saisi pois niin tavoite olisi jo saavutettu.
Vähän ripsakampi kipinä tietenkin olisi myös plussaa, mutta ilmeisesti voisi parantua sekin hiukan jopa esivastuksellisella puolalla.

Laitoin nyt E.Sparkin sarjan 3BOS6V4 tilaukseen. Maksoin PayPalilla ja rahteineen teki vajaa 52 ekee.
Asennus näyttää varsin simppeliltä:
Kuva
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ja jos kyse on museoautosta, niin tuohan ei juuri näy ulospäin. Jos konkka on jakajan ulkopuolella, niin jättää vaan kytkemättä piuhan, mutta konkka paikalleen. Johdot puolalle saa piiloon muovisen sukan sisään.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Zac »

MR-rekkaus "myöhemmin" -ajatuksella tätä on tehty... Siksi sellaisten "kipinä-booster-boxien" piilottelu ei oikein innostanut.

Tosiaan, eihän sitä konkkaa tarvi edes poistaa, jättää vaan paikoilleen mutta irti - säilyy orggis lookki :)
Johtoja ajatteli joo vähän "naamioida" mustalla erkalla tai kutistesukalla....

Paketti näyttäisikin olevan matkalla:
Order FHCBNRUMT - Shipped
Your order with the reference FHCBNRUMT has been shipped.
Thank you for shopping with E-spark!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Pahus kun en muista mistä tuollaista ostin:
Kuva
Näkö tuollainen, notkeaa kuin kutistesukka, mutta ei kutistu, eikä ole täysmatta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: Kärjetön sytkä oldtimeriin?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Elektroniikkaliikkeestä ainakin täällä päin olen tuollaista johtosukkaa ostanut. Saa tehtyä originellin näköistä johtosarjaa 'pitkästä tavarasta'
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Vastaa Viestiin