W115 etujousista

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

W115 etujousista

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Haluaisin teetättää Punkan takomolla W115 mersuun uudet vähän matalammat ja paljon jäykemmät etujouset, mutta ongelmana on se ettei minulla ole muita jousia antaa malliksi kuin auton alla olevat.

Olisiko jollakin pk-seudulla komeron perukoilla ylimääräistä etujousta, jonka saisi lainaksi uusien jousien malliksi ???
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja tuti »

Mulla on sama homma edessä, mutta tulee jouset eteen ja taakse...
Varaosa-autosta saa mallikappaleet (240d)...
minkälaista madallusta oot aatellu? entä iskarit?
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

ajattelin ottaa vain edestä maltilliset 30mm ja jäykentää reilusti
nykyiset renkaat eivät salli juurikaan isompaa madallusta

iskareina ovat tällä hetkellä kohtuu freesit sachsit, joiden ominaisuuksiin olen toistaiseksi tyytyväinen
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Kannattaa huomioida jos ottaa tuosta 240d:eestä malliksi etujouset että ne on kierroksen verran lyhyemmät kuin ns.280:n jouset.. :!: Paitsi jos se on 240d 3.0
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kutoskoneisissa oli edessä vahvemmat jouset alunperin. En tiedä teidän jousista mutta mulla kun painaa autoa nurkasta alaspäin niin vaikka miten keinuttais niin ehkä sentin kaks saan sitä painumaan, ja ihan sama vaikka pomppaisin takaluukkuun :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Muffler kirjoitti:Kutoskoneisissa oli edessä vahvemmat jouset alunperin. En tiedä teidän jousista mutta mulla kun painaa autoa nurkasta alaspäin niin vaikka miten keinuttais niin ehkä sentin kaks saan sitä painumaan, ja ihan sama vaikka pomppaisin takaluukkuun :)
Tuota minäkin tarkoitin. Huomasin vain kun vaihdoin omaan ne vahvemmat jouset, niin niissä oli kierroksen pituusero. Iskarit vaikuttavat myös tuohon miten paljon sitä saa keinuttamalla painumaan..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja tuti »

Mun vanhus on alunperin ollutkin 240d automatic... edellinen omistaja on sen rakentanut ja sen jäljiltä edessä on jotkut laikkamadallus jouset...(n.1.kierros poissa?) Mut vaik sinne punkalle veis ne 240d jouset malliks ja niitten mukaan tehtäis lyhyemmät ja vahvemmat jouset, niin luulis toimivan.. ?
itse ajattelin sellaista 40-50mm madallusta, kuitenkin siten että jää se vaadittu 8cm maavaraa matalimmasta kohdasta, ettei pomppaa katsastuksessa...

Antti L: mites jousien vaihdossa kasvoiko maavara paljon vai pysyiko samassa tasossa?
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Se nousi jotain 20-30 mm.. Aika mukavassa lievässä etunojassa se oli vanhoilla jousilla :D , mutta nyt se on yhtä korkealla edestä että takaa.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mitenkäs W114:n vs. ambulaissijouset? Ruumisauton nokka kulkee niin korkealla, että siinä on varmaankin ambulanssijouset. Ajattelin jossain vaiheessa tuunata ja laittaa vakiojouset, koska nyt näyttää "vähän" liian korkealta ja näyttää siltä, että jouset ovat niin pitkät, että ne vääntävät jo eturipustuksia "hulluun kulmaan".

Dieselin etujouset voivat siis olla liian löysät? Autossahan on 230.6 kaasarikone eli M180. Omapainoa vaatimattomat 1655 kg! :shock: Jos matalammat ja jäykemmät teettäisi, niin sitten tulisi varmasti toimivat.

Peräpäänkään jäykennys ei tietenkään olisi pahitteeksi, mutta se sentään kulkee aika inhimillisellä korkeudella ja tosonsäätökin löytyy (tosin toimivuudesta ei ole tietoa).
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Jaahans että tällaista....


>Se nousi jotain 20-30 mm.. Aika mukavassa lievässä etunojassa se oli >vanhoilla jousilla , mutta nyt se on yhtä korkealla edestä että takaa.

>Kutoskoneisissa oli edessä vahvemmat jouset alunperin. En tiedä teidän >jousista mutta mulla kun painaa autoa nurkasta alaspäin niin vaikka miten >keinuttais niin ehkä sentin kaks saan sitä painumaan, ja ihan sama vaikka >pomppaisin takaluukkuun

Omassani jouset ovat velttoudeltaan/jäykkyydeltään sitä luokkaa että kun etukulman päälle hyppää istumaan niin painuu noin 4cm ja pomputtamalla saa painumaan jotain 7-9cm....

Olisikohan päässyt käymään niin että edellinen omistaja olisi nuukuuksissaan laittanut alle neloskoneellisen jouset...?? Oma autoni on meinaan kauttaaltaan vähän orggista matalampi ja hyllyvämpi. mutta takaalta matalammalta kuin edestä.

Iskarit ovat kuitenkin vielä sen verran terhakat että auto pysähtyy ensimmäisen heilahduksen jälkeen, kun kulman päältä painamalla on hypyttänyt.

En taida kuitenkaan hankkia alkuperäisiä kuutoskoneellisen jousia eteen, kun luultavast nousisi keula liian ylös perään nähden...jos tuo nousisi jousia vaihtamalla edestä tuon 2-3cm niin uusia jousia joutuisi laikata 4-5cm jotta pääsisi tavoite korkeuteen....

takaa en kuitenkaan halua jäykistää/korottaa => voisi tulla pito-ongelmia :)

Tarttee varmaan irroittaa tuossa huomenissa toinen etujousista ja korvata se vaikkapa sopivan mittaisella putken pätkällä => näin saan tiistaina mentyä punkalle ja auto pysyy rullaavana
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No kyllähän ne jouset olis hyvä sentään kerran 30 vuodessa vaihtaa :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muffler kirjoitti:No kyllähän ne jouset olis hyvä sentään kerran 30 vuodessa vaihtaa :wink:
Niinpä niin. Pystylamppuillessa ei tule pieneen mieleenkään, etteivät ne jouset välttämättä joka purnukassa ihan koko auton ikää (ja vähän päälle) kestä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja tuti »

Kerropa pystyvalo hiukan tuloksista kun saat jouset takomolta, paljonko tippui ja sitä rataa...
kun kerran itselläni sama homma edessä, vaikka eihän toi 280 kone ihan niin paljon painakaan kun toi sun V8...
Ja mitä noi jouset kustantaa ja kuinka kauan kesti jousien tekeminen?
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Mallijousi on nyt toimitettu Punkalle...
Kävin keskiviikkona punkalla tekemässä tilauksen ja lupasivat että ensi keskiviikkona saisi uudet jouset noutaa( ehtii asentaa ennen cruisinkia:)

Hintaa jousilla 50 E/kpl ,kerroin jousta viedessäni että kuinka paljon jousen päällä on nurkkapainoa ja kuinka paljon jousen pituus on tällä painolla, ja mille korkeudelle auton uusilla jousilla haluaisin asettuvan( -30mm),

Kierrejousia tekevä henkilö ilmoitti että hän tekee jouset 1mm paksummasta langasta ja laskeskelee sopivat kierrosmäärät jousiin, kun on mallin jousivaalla mitannut....

Jään innolla odottamaan että millaiset jouset takomosta ensi viikolla saan....

P.S. nyt auton keulan jousitus on varsin jäykän tuntuinen,kun etujousien tilalla on 30 senttiset koivuhalot, tämä vain sen takia jotta autoa voisi tarvittaessa siirrellä pihalla :D
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ei ole ollenkaan hirveä hinta. Pitää viedä sinne (joskus) sellainen oletettu ambulanssijousi ja sanoa, että samanlaiset muuten kiitos, mutta 10 senttiä lyhyemmät, koska tässä tapauksessa paino on sama. :shock: No ei ehkä ihan niin paljon. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

tämmöinen siitä nyt sitten tuli, korkeus on varsin passeli, laski edesta 32mm :

http://www.hut.fi/~sjussila/kuvat/w115

eli kyllähän nuo 9x16 et15 vanteet alle saa tällaiseenkin vanhukseen sopimaan
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Vastaa Viestiin