W124 puhaltaa kuumaa.
W124 puhaltaa kuumaa.
Miten on kun lämppäri puhaltaa kuumaa sen verran tutkin autoa ja oli seiska sulake palanut vaihdoin uuteen niin paloi saman tien. Onko tuo sulake ns.närhenmunien kanssa tekemisissä auttaako putsaus vai mikä ton sulakkeen polttaa on aika tuskaista ajella näillä keleillä.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Nyppää se kiertovesipumpun johto irti liittimestään, niin sulakekin alkaa kestämään ja alkaa tulemaan asettelun mukaista lämpöä kabiiniin.jounil kirjoitti:Miten on kun lämppäri puhaltaa kuumaa sen verran tutkin autoa ja oli seiska sulake palanut vaihdoin uuteen niin paloi saman tien. Onko tuo sulake ns.närhenmunien kanssa tekemisissä auttaako putsaus vai mikä ton sulakkeen polttaa on aika tuskaista ajella näillä keleillä.
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Mistähän sen kiertovesipumpun löytää ? putsasin närhenmunat mutta ei auttanut heti sulake palaa.
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Testailin vielä että otin pistokkeen irti niistä närhenmunista ja puhallin nollille mutta heti kun käänsi virrat päälle niin sulake räpsähti.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Niiin minkä vuotinen lankku on ?jounil kirjoitti:Testailin vielä että otin pistokkeen irti niistä närhenmunista ja puhallin nollille mutta heti kun käänsi virrat päälle niin sulake räpsähti.
Sähköinen kiertovesipumppu on joko erillään tai samassa nipussa närhenmunien kanssa.
Tuon kiertovesipumpun vaan olisi syytä ottaa pois käytöstä yhden vikamahdollisuuden poissulkemiseksi.
Sitten näyttäisi vaihtoon menevän keskikonsolissa lämmönsäätöyksikkö.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ti 04.06.2013 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Siitäkin nappasin liittimen irti ja silti meni sulake.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Siitenhän siellä järjestelmässä on oikosulku. Jännitteellinen johdin menee suoraan runkoon. Myyrä/hiirituhon mahdollisuus.jounil kirjoitti:Siitäkin nappasin liittimen irti ja silti meni sulake.
Sulakerasian ja sen sulakkeen (joka palaa) pohjan kannattaisi tutkia sisäpuolelta tarkkaan.
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Sulakerasian irroitin siellä näytti ok, mites toi virtalukonpohja. Auto on 200e vm.89 sellaista kiertovesipumppua ei varmaankaan ole.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
jounil kirjoitti:Sulakerasian irroitin siellä näytti ok, mites toi virtalukonpohja. Auto on 200e vm.89 sellaista kiertovesipumppua ei varmaankaan ole.
Onhan se yksi vikamahdollisiis virtalukon pohjassakin, mutta epätodennäköistä, jos virtalukko toimii muuten niinkuin pitää.
Onhan tuossa selvitettävää, seuraamalla määräävää johdinta sulakkeelle ja koko virtapiirin tarkastus, missä lyö läpi.
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Siitä tuli toi virtalukonpohja mieleen kun pariviikkoa sitten laittoi virrat päälle niin rupesi radiokanavat häipymään eli suhiseen.
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
No niin vika sitten löytyi oli moottorin tulettimen anturi antoi maihin nyt toimii. Kiitos vastauksista.
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Hyvä että selvis.
Oma lankku alkoi puhaltamaan eilen lämmintä vaikka vasta perjantaina täytettiin ilmastointi. Kompura ei pyöri mutta se että viime yön viileydessäkin puhalsi lämmintä, sitä tässä ihmettelen. Kompura ei lähde pyörimään edes tuulilasipuhalluksellakaan, minulla siis automaatti-ilmastointi 1993 E420
. Perjantaina vajaatäytöllä vielä kompura pyöri enkä usko että liemet olisi kadonneet hetkessä, tosin mahdollistahan se on.
Katsoin sulakkeen 7 ja jossain on sulakerasian ulkopuolelle automaatti-ilmastoinnin sulake vielä. Yhden löysin omasta pienestä rasiastaan siitä sulakerasian ja paisuntaventtiililn välimaastosta - ehjä oli.
Oma lankku alkoi puhaltamaan eilen lämmintä vaikka vasta perjantaina täytettiin ilmastointi. Kompura ei pyöri mutta se että viime yön viileydessäkin puhalsi lämmintä, sitä tässä ihmettelen. Kompura ei lähde pyörimään edes tuulilasipuhalluksellakaan, minulla siis automaatti-ilmastointi 1993 E420

Katsoin sulakkeen 7 ja jossain on sulakerasian ulkopuolelle automaatti-ilmastoinnin sulake vielä. Yhden löysin omasta pienestä rasiastaan siitä sulakerasian ja paisuntaventtiililn välimaastosta - ehjä oli.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Onko ideoita seuraavaan?
S124 1995 käsi-ilmastoinnilla alkoi puhaltamaan ainoastaan tulikuumaa, kun nappaisin säätöpaneelin EC-nappia (että olisin ottanut ilmastoinnin päältä pois). Tähän mennessä lämmitys ja ilmastointi toiminut kuin ajatus
Samassa yhteydessä lopetti kierroslukumittari toimintansa.
Kokeilin jo vaihtaa ylijännitereleen ja tarkistin sen liittimet. Sulakerasian jokaisen sulakkeen kävin läpi ja irroitin lämmitykseen / ilmastointiin liittyvät relet kontaktihäiriöiden varalta. Ei apuja.
Kiertovesipumppu lähes uusi.
Jotenkin vika viittaisi tuohon säätöpaneeliin, koska alkoi puhaltamaan kuumaa sillä sekunnilla, kun EC-nappia painoin. Mutta sitä en ymmärrä, miten kierroslukumittari liittyy asiaan...
En ole vielä purkanut säätöpaneelia.
S124 1995 käsi-ilmastoinnilla alkoi puhaltamaan ainoastaan tulikuumaa, kun nappaisin säätöpaneelin EC-nappia (että olisin ottanut ilmastoinnin päältä pois). Tähän mennessä lämmitys ja ilmastointi toiminut kuin ajatus
Samassa yhteydessä lopetti kierroslukumittari toimintansa.
Kokeilin jo vaihtaa ylijännitereleen ja tarkistin sen liittimet. Sulakerasian jokaisen sulakkeen kävin läpi ja irroitin lämmitykseen / ilmastointiin liittyvät relet kontaktihäiriöiden varalta. Ei apuja.
Kiertovesipumppu lähes uusi.
Jotenkin vika viittaisi tuohon säätöpaneeliin, koska alkoi puhaltamaan kuumaa sillä sekunnilla, kun EC-nappia painoin. Mutta sitä en ymmärrä, miten kierroslukumittari liittyy asiaan...
En ole vielä purkanut säätöpaneelia.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
autodidakti
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Täytyy kohta alkaa tutkia noita sähkökuvia, jos ei muuten selviä.
Alkoipa auto polttamaan sitä 7-sulaketta, joten aloin tutkimaan (oli paikoillaan 8A sulake, vaikka paperin mukaan ilmastoidussa mallissa pitäisi olla 16A -> jatkoin kuitenkin kokeilua 8A sulakkeilla, koska sillä on toiminut ennenkin).
Kiertovesipumppu ja munuaiset irroitettu -> ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.
Lämmönsäätöpaneeli kokonaan irti > ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.
Pikkuropelli siellä hanskalokeron takana toimii ja imusuutin kattovalon vieressä pitää paperin paikoillaan. Imusuuttimen vieressä oli vastus, joka antoi 13,4 ohmia 20c lämpötilassa.
Näiltäkin johdot irti -> ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.
Sitten otin ilmastoinnin kompuran johdon irti -> eipä enää polttanut sulaketta! Kasasin kaiken kasaan ja huvikseni kokeilin laittaa ilmastoinnin johdon takaisin -> ei vieläkään palanut sulake (edelleen se 8A sulake).
Kompura + lämmönsäätöpaneelikin alkoi toimia eli lämmönsäätö toimii nyt normaalisti. Nyt jäi ongelmaksi ainoastaan se, että kompura huutaa koko ajan, kun auto on käynnissä riippumatta lämpötilasäädöistä tai EC-napista. Sammuu ainoastaan, kun irroittaa kompuran johdon, jolloin lämmönsäätö sinänsä pelaa edelleen normaalisti.
Kokeilin purkaa lämmönsäätöpaneelin ja juottelin kiinni uudelleen ne, mitä uskalsin. Ei vaikutusta. Kompura huutaa koko ajan, vaikka lämmönsäätöpaneelin johdot eivät edes olisi kiinni paneelissa.
Kompuralle menevä johtosarja on uusittu pari vuotta sitten eli en usko vian olevan siinä. Nyt kävi mielessä, voisiko joku kompuran rele hirttää kiinni eli se täytyisi varmaan metsästää ja purkaa...
EDIT: Vika oli säätöpaneelissa kuitenkin. Rupesi toimimaan toisella paneelilla.
Alkoipa auto polttamaan sitä 7-sulaketta, joten aloin tutkimaan (oli paikoillaan 8A sulake, vaikka paperin mukaan ilmastoidussa mallissa pitäisi olla 16A -> jatkoin kuitenkin kokeilua 8A sulakkeilla, koska sillä on toiminut ennenkin).
Kiertovesipumppu ja munuaiset irroitettu -> ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.
Lämmönsäätöpaneeli kokonaan irti > ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.
Pikkuropelli siellä hanskalokeron takana toimii ja imusuutin kattovalon vieressä pitää paperin paikoillaan. Imusuuttimen vieressä oli vastus, joka antoi 13,4 ohmia 20c lämpötilassa.
Näiltäkin johdot irti -> ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.
Sitten otin ilmastoinnin kompuran johdon irti -> eipä enää polttanut sulaketta! Kasasin kaiken kasaan ja huvikseni kokeilin laittaa ilmastoinnin johdon takaisin -> ei vieläkään palanut sulake (edelleen se 8A sulake).
Kompura + lämmönsäätöpaneelikin alkoi toimia eli lämmönsäätö toimii nyt normaalisti. Nyt jäi ongelmaksi ainoastaan se, että kompura huutaa koko ajan, kun auto on käynnissä riippumatta lämpötilasäädöistä tai EC-napista. Sammuu ainoastaan, kun irroittaa kompuran johdon, jolloin lämmönsäätö sinänsä pelaa edelleen normaalisti.
Kokeilin purkaa lämmönsäätöpaneelin ja juottelin kiinni uudelleen ne, mitä uskalsin. Ei vaikutusta. Kompura huutaa koko ajan, vaikka lämmönsäätöpaneelin johdot eivät edes olisi kiinni paneelissa.
Kompuralle menevä johtosarja on uusittu pari vuotta sitten eli en usko vian olevan siinä. Nyt kävi mielessä, voisiko joku kompuran rele hirttää kiinni eli se täytyisi varmaan metsästää ja purkaa...
EDIT: Vika oli säätöpaneelissa kuitenkin. Rupesi toimimaan toisella paneelilla.
Viimeksi muokannut osilpi, Ke 19.06.2013 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: W124 puhaltaa kuumaa.
Painetunnistin kuivaimen vieressä ohjaa ainakin kompuran toimintaa, voi kokeilla nypätä sitä johtoa irti
autodidakti